Aihe: S/PDIF-liitäntä
1
Masa J
04.04.2005 18:30:59
Kertokaapa viisaammat tarkemmin tuosta Spdif-liitännästä. Ymmärtäkseni sitä kautta ääni kulkee digitaalisesti laitteesta toiseen? Mihin sitä oikein konkreettisesti voi äänikortissa käyttää? Millainen johto tarvitaan, käykö samanlainen kuin analogisen äänen (RCA:ko se nyt oli nimeltään) siirtoon?
SaBer
04.04.2005 20:28:38

Mihin sitä oikein konkreettisesti voi äänikortissa käyttää?

Mulla on CD-aseman digitaaliulostulosta piuha koneen takaosan kautta kiinni spdif-liitännässä, kun kone on kotona, ja syntikkamoduli kiinni, kun nauhotetaan.

Millainen johto tarvitaan, käykö samanlainen kuin analogisen äänen (RCA:ko se nyt oli nimeltään) siirtoon?

Periaatteessa pitäisi olla sopivalla impedanssilla varustettu digipiuha, mutta itselläni on ainakin toiminut ihan tavallinen piuha hyvin, kun olen pitänyt vedot alle 2-metrisinä.
Liittimet ovat RCA-liittimiä, poikkeuksena optiset liitännät.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
G-Zus
14.04.2005 22:24:33
Kertokaapa viisaammat tarkemmin tuosta Spdif-liitännästä. Ymmärtäkseni sitä kautta ääni kulkee digitaalisesti laitteesta toiseen?

Näinhän se homma käytännössä toimii.

Mihin sitä oikein konkreettisesti voi äänikortissa käyttää? Millainen johto tarvitaan, käykö samanlainen kuin analogisen äänen (RCA:ko se nyt oli nimeltään) siirtoon?

Jos sinulla on yksi ainoa laite jossa on SPDIF et tee sillä juuri mitään. Itse olen käyttänyt sitä kahden PC:n välillä äänen siirtoon mutta löytyyhän noita liitäntöjä myös muista audiohärpättimistä joten lienee tuo mielikuvitus (ja lompakko) lähin rajoitus tässä asiassa.

Itse olen käyttänyt RCA-liittimiä ja koksua. Toimii kuin se kuuluisa junan paskahuussi.

Täältä: http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html löytyy kevyt alustus asiaan... :)
jorma_r
14.04.2005 23:48:43
Periaatteessa pitäisi olla sopivalla impedanssilla varustettu digipiuha, mutta itselläni on ainakin toiminut ihan tavallinen piuha hyvin, kun olen pitänyt vedot alle 2-metrisinä.

Minulla taas "tavallinen" 3:n metrin RCA - piuha ei toiminut. Ostin sitten 75 ohmin kaapelia musiikkiliikkeestä ja alkoi toimimaan.

Sivuhuomautuksena vielä tämä - seuraavan pidemmän kaapelin hain sitten yli puolta halvemmalla täältä:
http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&productCat=718
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)