Aihe: Audion ja midin kvantisointi - apua!
1
Timo JM
17.02.2005 12:42:29 (muokattu 18.02.2005 00:46:55)

Ongelma on seuraavanlainen:

Äänitettiin rummut siten, että pellit otettiin stereoparina omalle audioraidalle ja samanaikaisesti muu setti triggereillä Alesiksen D4:n läpi omalle midiraidalle. (Pöntöt dempattiin mahdollisimman hiljaisiksi.)

Jostain syystä midi tieto kuitenkin heittelee hienokseltaan eri suuntiin suhteessa peltien audioraitaan. Nyt nuo kaksi pitäisi sitten saattaa yhteen niin, että ne soisivat täsmälleen samanaikaisesti.

Onko ainoa vaihtoehto suurentaa vierekkäin olevat audio ja midi raidat Cubasessa (SX1) niin, että näkee pätkiä jokaisen midi-iskun yksitellen kohdalleen alla näkyvän peltiraidan kanssa? (Hirveä duuni ja biisejäkin on kahdeksan kappaletta!) Vai onko jotain muuta keinoa tai ohjelmaa joka kykenisi tempun tekemään?

Cubasessahan on kyllä tuo Hitpoint juttu mutta vaikka kuinka tavaan manuaalia, niin en saa hommaa toimimaan.

Mahtaisko täältä löytyä yhtään asiaan vihkiytynyttä?
...siis mun mielestä.
Jouni Antero
17.02.2005 13:38:16
Mulla oli aikoinaan (kauan sitten onneksi) hieman samaa ongelmaa Cakewalkin kanssa ja jos/kun taimaus tosiaan elää edestakaisin, (ja jos ei ole siis ollut klikkiä käytössä), niin ei taida auttaa kuin käsipelillä vääntää.

Ai niin: mulla siis heitteli just audio eikä midi, mutta teidän tapauksessahan pitänee taas juuri oikein midit synkata audion mukaan.
Ukko
17.02.2005 19:32:31

Ja mikä äänikortti on kyseessä. Kokemuksesta sanon että kun aikanaan yritin saada soundblaster kortteja toimimaan synkassa audio ja midin kanssa, ei tullut kuin paha mieli joka lähti kun vaihtoi asianmukaisen kortin koneeseen. Näin on jämpti niin :/
pkhlo
17.02.2005 19:52:55
Onko ainoa vaihtoehto suurentaa vierekkäin olevat audio ja midi raidat Cubasessa (SX1) niin, että näkee pätkiä jokaisen midi-iskun yksitellen kohdalleen alla näkyvän peltiraidan kanssa? (Hirveä duuni ja biisejäkin on kahdeksan kappaletta!) Vai onko jotain muuta keinoa tai ohjelmaa joka kykenisi tempun tekemään?

Cubasessahan on kyllä tuo Hitpoint juttu mutta vaikka kuinka tavaan manuaalia, niin en saa hommaa toimimaan. Aina kun yritän tehdä jotain esim. vaikkapa groovekvantisointia, niin juuri silloin tuo nimenomainen optio valikossa on harmaana.

Mahtaisko täältä löytyä yhtään asiaan vihkiytynyttä?

Ainakin maahantuojan esittelyn perusteella toi sun ongelmasi olisi jokseenkin helposti ratkaistavissa SX3:lla. Itse olen myöskin ykkösen käyttäjänä pikkasen slaissaillu ja kvantisoinu. Voin siinä tarvittaessa auttaa, tuli tavattua manuskaa aika tiukkaan sillon kun tota opettelin. En vaan tiedä tarviitko/auttaako sua toi audion kvantisointi.

Epäselväksi nimittäin jäi kirjoituksestasi muutama juttu. Onko homma tallennettu Cubaseen klikin kanssa? Oliko klikki sisäinen/ulkoinen midi vai ulkoinen äänilähde? Oliko projectin tempo asetettu ennen äänityksiä klikin mukaan? Vaikuttais nimittäin kertomasi mukaan siltä, että sun ei nimenomaan tarvis kvantisoida audiota vaan midiä, joka on huomattavasti helpompaa tolla softalla. Otas backuppi ja rupea leikkimään midin kvantisoinnilla. Koitat saada synkattua ne kannut pelteihin. Jos koko hoito on tallennettu ilman klikkiä/ oikeaa tempo trackiä, sanoisin että forget it. Uudestaan narulle vähän viisaampana :)
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
Timo JM
17.02.2005 22:18:23 (muokattu 18.02.2005 00:48:15)

Onko homma tallennettu Cubaseen klikin kanssa?

Jep! Meillä oli hyvin poikkeuksellinen etenemisprosessi. Soitin ensin viikon skittoja klikin tahdissa. Sen jälkeen äänitettiin kämpällä rummut ja basso. (Vaatii muuten aika paljon jokaiselta soittajalta, varsinkin rumpalilta, että kokonaisuus toimii.)

Oliko klikki sisäinen/ulkoinen midi vai ulkoinen äänilähde?

Cubase toimi tahdittajana ja soitti Korgin synasta percussioista rakennettua back beatia.

Oliko projectin tempo asetettu ennen äänityksiä klikin mukaan?

No, ilman muuta.

Vaikuttais nimittäin kertomasi mukaan siltä, että sun ei nimenomaan tarvis kvantisoida audiota vaan midiä, joka on huomattavasti helpompaa tolla softalla.

Kyllä kyllä, mutta miten se käytännössä onnistuu? Pystyiskö esim. Hitpointeista rakentamaan uuden tempo trackin jonka mukaan midin sais helposti kvantisoitua? Groove-kvantisointi ei ainakaan tuntuis olevan oikea tapa koska sillä saa tehdyksi maksimissaan kymmenen tahdin pituisia luuppeja.

Edit:
Session ensimmäisenä valmistunut biisi löytyy muuten täältä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=17&t=84424&o=0&co=0
Siinä nypläsin midit paikoillen käsin, eikä ollut kyllä mitään herkkua.
...siis mun mielestä.
pkhlo
18.02.2005 00:49:40
Kyllä kyllä, mutta miten se käytännössä onnistuu? Pystyiskö esim. Hitpointeista rakentamaan uuden tempo trackin jonka mukaan midin sais helposti kvantisoitua?

Siis mitä vittua? Elä nyt hermostu, mä en vaan varmaan tajua, tai jotain on kommunikaatiossa nyt häikkää. Kuinka helevetisti sulla voi sitä elämää siinä miditiedossa olla?

Oletan, että tiedät mutta kysyn kuiteski, että osaatko kvantisoida midiä? Voit siis tehdä pätkä kerrallaan, kvantisoida rumpujen suorat komppiosuudet karkeammalla resoluutiolla. Kvantisointi on midin osalta hyvin automatisoitu toiminto, jossa voit valita Quantize-valikon alta aika-arvon(ts. resoluution), johon kaikki midin atakit tarkentuvat. Tällöinhän softa siis siirtää KAIKKIA iskuja lähimpään resoluution antaman jakson alkuun. Esim. kyseisessä kappaleessa (hän elää) koko biisin kvantisointiin riittää vissiin kolmea tai neljää poikkeusta lukuunottamatta puolinuotin (!) resoluutio kavantisointitarkkuuteen. Vai ootteko äänittäny D4:n kautta Cubaseen audiota joka triggaantuu rummuista? Tällöinhän kyseessä ei ole enää MIDI-tieto, vaan puhdas audio, D4:sta muistellen vieläpä analoginen siinä siirron aikana.
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
Timo JM
18.02.2005 22:43:32 (muokattu 19.02.2005 00:12:57)

Siis mitä vittua? Elä nyt hermostu, mä en vaan varmaan tajua, tai jotain on kommunikaatiossa nyt häikkää.

Mahdoitkohan lukea ensimmäistä viestiäni kunnolla? Paremmin en sitä osaa selittää. Se miksi midi-data elää/heittelee hienokseltaan audioon nähden on mullekin mysteeri ja sitä tässä juuri yritän korjailla.

Totta kai osaan perus kvantisoinnit midissä. (Yli kymmenen vuotta sekvensserijuttuja.) Jos lähden kvantisoimaan tempon mukaan pelkkää midiä, niin lopputulos on takuuvarmasti käyttökelvoton. Paitsi silloin jos rumpalina on ollut joku ihmeen rytmirobotti joka lyö jokaisen iskun absoluuttisesti millisekuntien tarkkuudella kohdalleen.

Kyse on siis siitä miten saisin rumputriggerien lähettämän midin täsmälleen over headeilla äänitetyn audioraidan kanssa kohdalleen. Miksi ne eivät jo alunperin tallentuneet sata prosenttisesti samaan timeen - beats me. Heitot ei ole järin suuria, mutta usein kuuluvat räps-äänet paljastavat, että eriaikaisuutta on.
...siis mun mielestä.
kivi
18.02.2005 23:14:41 (muokattu 18.02.2005 23:17:02)
pkhlo:n tarjoama kvantisointi ei yksinkertaisesti toimi rummuilla, ellei sitten hakusessa ole konekomppi. Hyvä groove kun lähtee siitä, että iskut ovat just oikealla tavalla etu- ja takakenossa; eivät koskaan just nuotin päällä.

Tätä ongelmaa ratkaisemaan on erilaisia groove quantize -sekvenssejä, mutta eipä niistä liene tähän apua, ne kun on tarkoitettu jäykkää raitaa elävöittämään.

Mutta tosiaan, TimoJm, jos overheadeista kuuluva ääni kerran on hyvässä timessä, mikset tosiaan kokeilisi kvantisoida osaa rummuista lähimpään 1/32 tai kompissa vaikka 1/16 -nuottiin, ja kriittisemmät jutut kuten virveli menee sitten käsin säädettäväksi. Äkkiä se menee, kun valitsee alueen kerrallaan ja pistää kuuntelun loopille... jos on tuuria...
:-)

Sitten on nää beat detectivet ym.

Ja sitten on se, että entä jos äänittäisitte vain kaikki rummut uudestaan, ja tällä kertaa mikeillä? Kahdeksalle biisille se on parin tunnin homma, kun rumpali on terässä - paljon nopeampi tapa kuin mikään editointi koskaan. Jos haluaa käyttää konesoundeja jossain, se on sitten jollain replacerilla helpompi tehdä (ja toiveikkaasti tietty ajattelen, että jää tekemättä ja teettekin ihan oikeilla soundeilla).

Hm. Ei nyt järki oikein luista, toivottavasti tässä oli edes jotain...

Jos lähden kvantisoimaan tempon mukaan pelkkää midiä, niin lopputulos on takuuvarmasti käyttökelvoton. Paitsi silloin jos jos rumpalina on ollut joku ihmeen rytmirobotti joka lyö jokaisen iskun absoluuttisesti millisekuntien tarkkuudella kohdalleen.

Nyt en ymmärrä. Vai viittaatko siihen, että kun overheadeissa kumminkin huojuu vähän, pistävät kvantisoidut iskut silmään liian pahasti?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Timo JM
19.02.2005 00:11:48 (muokattu 19.02.2005 00:16:34)

Nyt en ymmärrä. Vai viittaatko siihen, että kun overheadeissa kumminkin huojuu vähän, pistävät kvantisoidut iskut silmään liian pahasti?

Just sitä. Silloin kuuluu se tuplaisku "räps" kun samplen ja overin äänet heittää snadisti keskenään.

Rumpuja ei voida äänittää koko settiä siksi kun tässä projektissa ei ole käytössä riittävästi mikkejä ja äänikortissakin on vain stereopari sisään.

(Ilmeisesti ainoa vaihtari on vaan siirellä midit overien käppyrän yläpuolella yksitelleen kodalleen.)
...siis mun mielestä.
PL
19.02.2005 00:23:09
Onko ongelma todellakin kuultavissa vai vain heittoja editorin näkymässä?

Klikin kanssa soitetut rummut ovat timessä muun kanssa ja trigatut heittävät, näinkö? Voisiko kyseessä olla tilanne, jossa triggereiden aivossa on jonkinlainen kvantisointi päällä ja se ajaa ulosantinsa tasan tarkasti esim 1/8 osille ja mikilä äänitetyt muka heittävät?

Ratkaisuksi voisi sanoa, että rummut uusiksi tai sitten hiiri kauniiseen käteen. Tomeissa tuskin kauaa menee, virvelistä ja bassarista korjaa pahimmat, muu hukkuu kyllä sinne keskimääräisen epätarkkuuden piikkiin.

Ellei sitten ole täydellisyyden tavoittelija, jolle ei muutaman millisekunnin tarkkuus riitä. :)
pkhlo
19.02.2005 01:33:03 (muokattu 19.02.2005 01:37:39)
Kyse on siis siitä miten saisin rumputriggerien lähettämän midin täsmälleen over headeilla äänitetyn audioraidan kanssa kohdalleen. Miksi ne eivät jo alunperin tallentuneet sata prosenttisesti samaan timeen - beats me. Heitot ei ole järin suuria, mutta usein kuuluvat räps-äänet paljastavat, että eriaikaisuutta on.

OK. Nyt rupes vähän aukeen. Yritin kyllä viestiäsi lukea tarkkaan, mutta en tajunnut noita räpsyjä tulevan. Muuten olen kanssasi hiukan eri mieltä, kun käsitin, ettei tappavan tarkka komppi ole sun mielestä käyttökelpoista. Mutta tässä tapauksessa näin siis jokseenkin on. Olen nähnyt ratkaisun esittämääsi perusongelmaan tehtävän pari viikkoa sitten, joskin silloin paljon yksinkertaisemmin ja yksinkertaisemmista aineksista. Ite olen kokeillut tota slaissaamista ja kvantisointia muutamaankin otteeseen, groove mapin kanssa olen vain kerran leikkinyt itse ihan mielenkiinnosta. Enkä mä oo ite käyttänyt groove mappia pelkän miditiedon järkkäämiseen. Mä tutkailen tätä hommaa vähän tossa ite ensin. I'll get back to you.
Timo JM
19.02.2005 09:28:19 (muokattu 19.02.2005 11:09:29)

Klikin kanssa soitetut rummut ovat timessä muun kanssa ja trigatut heittävät, näinkö?

Jep.

Voisiko kyseessä olla tilanne, jossa triggereiden aivossa on jonkinlainen kvantisointi päällä ja se ajaa ulosantinsa tasan tarkasti esim 1/8 osille ja mikilä äänitetyt muka heittävät?

Ei, silloinhan heittely olis jo todella suurta - ainakin meidän rumpalilla ;-)

Muuten olen kanssasi hiukan eri mieltä, kun käsitin, ettei tappavan tarkka komppi ole sun mielestä käyttökelpoista.

En mä sitä mieltä ole, että absoluuttinen beat olis käyttökelvotonta, mutta jos samplet on millilleen kohdallaan ja audio huojuu snadisti, kuten elävän rumpalin kanssa aina käy, niin silloin nuo heitot on jo erittäin häiritseviä. (Siitä huolimatta vaikka rumpali soittaakin keskimäärin hyvin yhteen klikin kanssa.)

----------------

Mä olen tullut siihen tulokseen, että tarkkaa triggausta ei ole vielä kehitettykään. Mulla on ollut samanlainen ongelma aiemmin myös "E-Kit Trigger" nimisen VST plugarin kanssa, kun olen trigannut rumpujen audioraitoja. Ilmeisesti kaikki triggausmenetelmät on vaan hiukan epätarkkoja. Ei auta vaikka kuinka säätää asetuksia.

Toi D4 on tainut olla joskus kaikkein käytetyin triggauslaite. Mä veikkaan, että sitä käytettiin aikanaan myös Kolmannen Naisen joissakin levyissä. Niissäkin on toisissa biiseissä kuultavissa selviä tuplaiskuja virvelissä.

----------------

Jos muuten jotain kiinnostaa kokeilla rumpujen triggausta, niin E-Kit Trigger löytyy täältä:
http://www.sadglad.com/midi_plugins.html

Samalta sivulta löytyy näköjään toinenkin VST triggeri. Sitä en ole kokeillut.
...siis mun mielestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)