Aihe: Pc "huutaa" häiritsevästi!
1 2
WanhaWetäjä
08.12.2004 02:26:15

Varsinkin kun nyt yön tunteina kuuntelen tota myllyä,niin äänekäs on peli.. muksuille kun ostin uuden koneen,ihan pakettivehe,niin se pitää vaan sellasta pientä suhinaa!

Tästä on varmaan ollut juttua aiemminkin, muistaakseni joku sano yksinkertaisesti tuulettimen vaihdon jeesanneen tohon meteliin?Tosiaan toi ääni on sitä luokkaa että se häiritsee soittamista/kuuntelua,tulee luureihinkin läpi..veemäinen ujellus,keles!!
HK
08.12.2004 02:43:07 (muokattu 08.12.2004 02:49:43)
Varsinkin kun nyt yön tunteina kuuntelen tota myllyä,niin äänekäs on peli.. muksuille kun ostin uuden koneen,ihan pakettivehe,niin se pitää vaan sellasta pientä suhinaa!

Tästä on varmaan ollut juttua aiemminkin, muistaakseni joku sano yksinkertaisesti tuulettimen vaihdon jeesanneen tohon meteliin?Tosiaan toi ääni on sitä luokkaa että se häiritsee soittamista/kuuntelua,tulee luureihinkin läpi..veemäinen ujellus,keles!!

Kerralla kohtuullisen edullinen mutta toimiva kotelo pc:llesi, esimerkiksi Antec Sonata. Pysy kaukana niistä ihan halvimmista, jopa virtalähdepuolella alkaa tulemaan ongelmia niissä vehkeissä.

Monesti tulee halvemmaksi hommata ns. "hiljainen" kotelo, kuin lähteä vanhaan peltilootaan hommaamaan hiljaista virtalähdettä, uutta prosessorituuletinta mikä on hiljainen, ja sitä rataa.

Jos olet sen vehkeen alunperin kasannut päin seiniä, niin siinä on vaikea auttaa. Nollasta jos lähtee niin on hyvinkin helppoa tehdä hiton tehokas ja hiljainen PC.
Peltikorva puupäässä.
Jaz
08.12.2004 11:42:43

Huutaako koneessa prossun tuuletin, powerin tuuletin vai...? Vai vinkuuko kiintolevy? Onhan noita hiljaisia tuulettimia olemassa, maksavat vaan vähän enemmän. Tuo sun kuvaus kuulostaa siltä, että se on kiintolevy kun vinkuu, eikä tuuletin.
WanhaWetäjä
08.12.2004 12:35:53

Huutaako koneessa prossun tuuletin, powerin tuuletin vai...? Vai vinkuuko kiintolevy? Onhan noita hiljaisia tuulettimia olemassa, maksavat vaan vähän enemmän. Tuo sun kuvaus kuulostaa siltä, että se on kiintolevy kun vinkuu, eikä tuuletin.

Veikkaisin että molemmat...ja ääni vaan tuntu lisääntyvän kun koneeseen vaihdettiin uus virtalähde...kotelo on tosiaankin tollanen massiivinen peltiloota,pari vuotta vanha,ite en ole konetta kasannut,se on liikkeessä kasattu eri komponenteista,en vaan siinä vaiheessa osannut/tiennyt tarpeeksi painottaa sitä että musakoneen pitäs olla mahdollisimman hiljanen ;-)

Toi ääni on jostain f/f# väliltä,mukavasti resonoi kun soittaa jotain bassoääniä ....
d-iivil
08.12.2004 14:02:05
Sonataakin vielä hiljaisempi malli (sisältää valmiiksi äänieristysvuorauksen, sekä hiljaisemmat koppatuulettimet) olisi Nexuksen Breeze Case, joko 350W tai 400W versiona. Suosittelen!
askomiko
08.12.2004 14:45:14 (muokattu 08.12.2004 20:09:02)
Kone auki ja kuuntelemaan. Itse tökin raakasti kynällä ropeleita pysähdyksiin ja silleen etsiskelin sen mikä pitää pahinta ääntä. Prossun ropeli ja virtalähde ne oli, joten molemmat vaihtoon. Mutta nollasta tehdessä on juurikin helpompi ja parempi tehdä, mutta pitää vähän perehtyä.

Ja bitumilevyjäkin tökkäsin kotelon sisään, niistä yksinään ei ollut hirmuisesti apua.
Mark-Ken
08.12.2004 15:40:26
No tuon äänekkyyden voi tietysti hoitaa pois monella eri konstilla.
Halvin taitaa olla, jos sattuu löytämään äänieristyslevyjä sopivaan hintaan, niin niitä sitten laittaa kotelon sisälle.
Sitten voi tietysti ostaa tuulettimien nopeudensäätöyksikön, jos siitä on apua.
Ja kaikista yleisimpänä keinona tietysti sitten se virtalähteen vaihtaminen hiljaisemmaksi/prosessorin tuulettimen vaihtaminen hiljaisempaan.
Hyviä tuulettimia löytyy vaikka näistä:
www.coolputer.fi
www.jimmspc-store.fi
WanhaWetäjä
08.12.2004 20:36:52 (muokattu 08.12.2004 20:39:15)

Joo...virtalähde menee ainakin uusiks,huollossa sanoivat että löytyy tosi hiljasia hyllystä,jos pelkän virtalähteen tuulettimen vaihtaa,takuut ei ole voimassa.

Lupasivat ton vanhan ottaa vaihdossa eli ei se kauhiasti kustanna...uuteen koppaan ei oo nyt varaa,täytyy kattoo sitten jotain eristämistä ja ton prossutuulettimenkin vaihtoo,jos meteli ei oleellisesti hiljene,ja ehkä sellanen lasiovellinen lootakin vähän hiljentää,nyt toi kone on ihan lattialla ja kieltämättä tää huone on pieni ja kaikuinen että sekin täytyy hoitaa kuntoon,vähän akustiikkalevyä seinään...

EDIT vaan kiitokset hyvistä vinkeistä :-)
kyljys
02.02.2005 15:30:04
Joo...virtalähde menee ainakin uusiks,huollossa sanoivat että löytyy tosi hiljasia hyllystä,jos pelkän virtalähteen tuulettimen vaihtaa,takuut ei ole voimassa.

Kasasin tuossa hiljan uuden koneen. Halvin midi-atx -kotelo minkä löysin ja valikoidut hiljaiset prosatuuletin, poweri & kovalevyt. Ja niin on hiljainen että kuuntelee mielellään jos kuulisi jotain... :)
Jouni Antero
02.02.2005 15:59:20
Mulla ulisi aikoinaan yksi Maxtorin kovo kuin syöksyvä Stuka pommituksessa...
KaljaMaha
03.02.2005 17:58:29 (muokattu 03.02.2005 18:01:09)
Mulla ulisi aikoinaan yksi Maxtorin kovo kuin syöksyvä Stuka pommituksessa...

Hoho!

Mulla pitä maxtor sellasta kivaa katuporan ääntä jos sen alle ei laita jotain pehmeämpää materiaalia...

EDIT: siis kysehän on ulkoisesta purkista jos joku nyt ei heti tajunnut.
Jos ei toimi ni ei toimi. Ei se sillä parane että sä pistät puol kämppää matalaks.
Mark-Ken
03.02.2005 18:44:07
Hoho!

Mulla pitä maxtor sellasta kivaa katuporan ääntä jos sen alle ei laita jotain pehmeämpää materiaalia...

EDIT: siis kysehän on ulkoisesta purkista jos joku nyt ei heti tajunnut.

Mun Maxtori ei pidä ääntä paljon ollenkaan.

Ja kyllä, se on kiinni koneessa ainoana kiintolevynä. :)
Treplev
04.02.2005 15:23:39
Itsekin olen hiljaista koteloa ostamassa, heilun Antecin ja Nexuksen välissä.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=7911

ja

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0902

Antecia näyttää suosivan monet, mutta toisaalta siihen joutuu(?) ostaan erikseen äänenvaimennusmaton, eli koko hässäkän hinnaksi tulee 180 e.

Nexus, jossa matto on valmiina, irtois 130 eurolla.

Jos näistä on kokemuksia niin kertokaapa.
"In this day and age, the only responsible thing a man can do is to kill himself."
waskikaarme
04.02.2005 21:06:35
Itse olen tyytynyt vain antamaan tuulettimille vähemmän virtaa. Ei nyt ainakaan toistaiseksi ole mitään lämpöongelmia ollut. Yhteensä neljä tuuletinta (yksi ottaa ilmaa sisään, toinen työntää pihalle, prossutuuletin ja virtalähteen tuuletin)
Nuo kaksi joista toinen ottaa siis ilmaa sisään ja toinen hönkii ulos ovat kytketty sarjaan(?), eli ekan tuulettimen punainen johto virtalähteeltä tulevaan punaiseen, musta johto toisen tuulettimen punaiseen johtoon ja toisen tuulettimen musta johto virtalähteen mustaan johtoon. Näin molemmat siis pyörivät 6 voltilla.

Prossuntuulettimelta on terävin kärki otettu pois muutamalla virtajohtoon laitetulla ledillä (fiksummat voinevat käyttää jonkinmoista vastusta tuohon)
http://koti.mbnet.fi/~stinger/flekti.php

Virtalähteeseen löysin kirppikseltä 24 voltin tuulettimen, eli se saa koneessani vain 12 volttia joten sekin pyörii hiljempaa

Kovalevy oli tungettuna vielä piiloon laatikkoon, mutta se rupesi kuumenemaan liikaa. Muuten kohtuuhiljaista vaikka kone on päällä
Sxx##tna tätä tsättisukupolven porukkaa. Kävellään perinnemuseoon ja aletaan tekstailla silmä pyöreenä kavereille, että täällä on kuulkaa puuesineitä.
Rakkikoira
05.02.2005 07:06:38
Itellänikin kone piti samanlaista ääntä suunnilleen kuin imuri, nyt kun enimmät pölyt putsasin sisältä pois niin ääntä ei kuulu juuri ollenkaan.
Fortune
05.02.2005 21:41:23
Tuosta Sonata Piano -kotelosta on sanottu, että sen kanssa on helkkaristi luotettavuusongelmia, virtalähteet "räjähtelevät" ja jotain muutakin outoa on. Tammikuun MikroBitissä oli juttua asian tiimoilta, mikrohuolloista kertovan jutun yhteydessä. Se oli top 3:sessa ongelmatuotteiden listalla...
"Look behind you, a three-necked guitar!"
noir
06.02.2005 14:13:11
Mitenkäs tuollainen ongelma, kun näytönohjaimen prsossutuuletin metelöi kuin hyeena; eikä alunperin, vaan opittu ominaisuus. Saako noihin varaosia, vai pitääkö viedä valtuutettuun huoltoon? Takuu saattaa olla kunnossa vielä, jos moinen sitä kattaisi..
Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Totuus.
deggis
06.02.2005 15:03:29

Mä yritin näytönohjaimeen kerran vaihtaa tuuletinta, mutta kun kävin liikkeissä oppimassa asiasta lisää, se olis käytännössä vaatinu sen näyttiksen siilin irrottamista. Ja vaatimaton kun kortti oli, se siili oli liimalla prossussa kiinni. Tämä olis vaatinu kortin pakastamista ja täysin kylmänä taltalla naksauttamista irti. :-)

Mulle jäi sillon semmonen kuva, että ainakaan tilaamatta mistään noita ropelleja ei löydy. Siili+ropelleja kai enemmänkin, mutta vanha olis kai hyvä saada ensin irti. Mulla ei tohon pakastamiseen riittäny huumorintaju aikoinaan.
Mushroom Cut No13
Ze Kink
07.02.2005 00:17:59
Oma Antec sonata piano black vai mikä onkaan on kyllä tosi mukavan hiljainen. Onhan se myös sopivan kokoinen ja tyylikäskin, suosittelen!
Bulk
07.02.2005 12:27:35
Nexusta suosittelen ja näytönohjaimeksi sellainen missä ei ole tuuletinta (siis jos pelkkä musakone) Prossuun kans joku hiljainen esim nexus niin pahimmat hurinat on poistettu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)