Aihe: GarageBand!
1 2
BeeKoo
11.05.2004 13:02:21
Onkos kukaan tsekannut tätä Applen GarageBandia? http://www.apple.com/fi/ilife/garageband/index.html

Onnistuu soittelut omilla ja virtuaalivermeillä ja midiäkin saisi tuotua Dent du midi-ohjelmalla. Kuulostaa aika hyvältä..Liekö totta? Heittäkääs kommentaaria.
Skinwalker
11.05.2004 13:06:28
Onkos kukaan tsekannut tätä Applen GarageBandia? http://www.apple.com/fi/ilife/garageband/index.html

Onnistuu soittelut omilla ja virtuaalivermeillä ja midiäkin saisi tuotua Dent du midi-ohjelmalla. Kuulostaa aika hyvältä..Liekö totta? Heittäkääs kommentaaria.

Vaikuttaa noin ulkopuolisen silmin hieman yksinkertaiselta softalta. Kai tuollakin jotain aikaan saa.
Big man, pig man, ha ha, charade you are
Lego
11.05.2004 16:28:54
Vaikuttaa noin ulkopuolisen silmin hieman yksinkertaiselta softalta. Kai tuollakin jotain aikaan saa.

Eli siis mitä vaikeampi ohjelmaa on käyttää niin sitä parempi se on? Hölömöä.
MattiAuer
11.05.2004 16:36:23 (muokattu 11.05.2004 16:40:41)

Varmaan voi olla hauska. Lelulta vaikuttaa mainoksesta päätellen, mutta kai silläkin voi asian äärelle päästä.

edit:

Ei välttämättä vaikeampi käyttää, vaan monipuolisempi. Tuolla tavalla yksinkertaisessa ohjelmassa ei välttämäti ole ihan niitä kaikkia ominaisuuksia, mitä saattaisi ihminen kaivata.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!" .m.
Skinwalker
11.05.2004 17:27:33

Minä viittasin yksinkertaisuudella nimenomaan ominaisuuksiin, en käyttäjäystävällisyyteen. Mutua kyllä osittain.
Big man, pig man, ha ha, charade you are
krushing
11.05.2004 19:16:32

"Sinun ei tarvitse osata pianonsoittoa tai tuntea nuotteja. Sinulla ei tarvitse olla rytmitajua. Riittää, että tiedät mistä pidät musiikkia kuunnellessasi."

eJay tulee väkisinkin mieleen...tiedä sitten.
MattiAuer
11.05.2004 19:31:54

eJay tulee väkisinkin mieleen...tiedä sitten.

Myös "olet jo kuuluisa!" -hehkutukset paljastavat kyllä asian vakavuusasteen.. eiköhän mainitsemasi vermes ole todella aika läheinen sukulainen.
BeeKoo
11.05.2004 23:38:58
Myös "olet jo kuuluisa!" -hehkutukset paljastavat kyllä asian vakavuusasteen.. eiköhän mainitsemasi vermes ole todella aika läheinen sukulainen.

Kyllähän se tekee äkkiä melkoisen hälinän lähikorttelissa, kun anti-musikaalisin karvakorva tekeekin äkkiä sävellajissa ja oikeassa rytmissä olevaa musiikkia. ;) IMO ei siitä käy ohjelmaa syyttäminen, mikäli sillä on MYÖS helppo tehdä musiikkia. Tokihan tuolla voi äänittää itse ihan live-instrumentteja tai soitella sitten vahvistinmallinnuksen läpi muuten vaan tuotoksiaan. Lienee kuitenkin näissä musiikkityökaluissa aikamoisen tärkeää se, että sitä tavaraa saadaan siihen lopulliseen muotoon(tai ainakin lähelle sitä) mahdollisimman äkkiä. Olisihan se vielä lystimpää, kun keksisivät vielä ohjelman, joka kuuntelee ne kuuluisat äänet suoraan sieltä pään sisältä.:D

Aika mojova katsaus ohjelmaan löytyy seuraavasta linkistä: http://arstechnica.com/reviews/004/ … re/mac/garageband/garageband-1.html

Kertokaas tarkemmin, mitä tuohon GB:iin sitten kaivattaisiin lisää. Minkälaiselle muusikolle se siis olisi omiaan? Miinuspuolina voisi mainita esim. ohjelma on suhteellisen raskas(vaatii huolettomaan käyttöön G5:n) ja onko se sitten valtavirran mielestä negatiivinen asia, kun se on vain mac-pohjalla julkaistuna:)....Hinnaltaanhan tuo on suorastaan naurettavan halpa. Vai onko? Löytyisikö kilpailijoita?
MattiAuer
12.05.2004 16:13:18

Minkälaiselle muusikolle se siis olisi omiaan?

Ei varmaan oikein minkäänlaiselle muusikolle. Sellaiselle ihmiselle, joka unelmoi rock-tähteydestä ja haluaa leikkiä populaarimusiikin säveltämistä se voi sopia, mutta vaikea kuvitella, että tuolla mielellään tosissaan säveltäisi.
Näin siis tuolla edellisen linkin tekstin lopussa:

"What GarageBand is not is a professional recording application. It is no substitute for packages on par with big brothers Logic Express and Logic Pro. It is also no Pro Tools killer. There are far too many designed limitations, and a few that probably slipped through the cracks."

Minulla - kuten olen nyt jo monesti sanonut - on kotona Cubase SE. Eihän se ole sama asia, koska siihen täytyy vähän perehtyä. Mutta toisaalta varmaankin ainoastaan sen takia, että se on jo oikeasti monipuolinen työkalu. Tuo GB on nähdäkseni lelu, kuten jo aiemmin arvelin. Voi olla hauska ja yllättävän hyödyllinen lelu, mutta lelu silti vain.
t1amatti
12.05.2004 17:33:05
Tuo GB on nähdäkseni lelu, kuten jo aiemmin arvelin. Voi olla hauska ja yllättävän hyödyllinen lelu, mutta lelu silti vain.

Niin, siis Applehan on jo jonkin aikaa mainostanut koneidensa valmiutta kotivideoiden koostamiseen. Mihin ne ovatkin parempia vermeitä kuin Windows-vermeet. Ja mitä tuohon GB:hen tulee, se lienee tarkoitettu vain taustamusan tekoon omiin videoihin. Turha tästä nyt on mitään hampaankoloon ottaa, sehän on vaan viaton ja näppärä pikkuohjelma, lähinnä leikkikalu tosin.
no näinhän se on.
MattiAuer
12.05.2004 22:47:56

Ja mitä tuohon GB:hen tulee, se lienee tarkoitettu vain taustamusan tekoon omiin videoihin. Turha tästä nyt on mitään hampaankoloon ottaa, sehän on vaan viaton ja näppärä pikkuohjelma, lähinnä leikkikalu tosin.

Niin varmasti onkin, siihenpä tuo vaikuttaisi sopivankin.
Mutta kenenkä ihmeen hampaankolossa tässä nyt mitään on? Eikö tämä ole ollut maailman rennointa jutustelua?
Siis täh?
Mikaelo
27.02.2005 21:32:23

Itse olen käyttänyt GB:eetä rumputaustojen tekemiseen rumpalittomalle bändillemmme.
Toimii kyseiseen takoitukseen erittäin hyvin.

M-audion sivuilla Garagebandia mainostetaan USB-purkkien yhteydessä,
onko kellään kokemuksia GBeestä ulkoisen äänen sisääntuomisessa?
Ää!
Puavali
28.02.2005 09:34:14 (muokattu 28.02.2005 09:37:03)

Koulussa kaveri teki musiikia tuolla, ja minä opetin häntä kitaraluupin transponoinnissa toiseen sävellajiin. Se transponointi kuulosti tuolla ohjelmalta tehtynä paremmalle kuin soundtrackillä tehtynä. Johtuneeko sitten siitä, että soundtrackin transponoinnit kuulostavat hirveän huonoilta.

Ainakin tuon linkin kehujen perusteella ja mitä minä itse kokeilin, niin taitaa olla mäkin hankinta edessä. Toki äänitykset aion hoitaa jollain paremmalla moniraitaohjelmalla edelleenkin.

ED: Mäkkiin vaihtamiseen on kyllä muitakin syitä kuin tuo GarageBand, mutta hyvältä lisältä tuo vaikuttaa.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
Bee-äf
28.02.2005 11:33:06 (muokattu 28.02.2005 12:50:09)
2-versiossa on jo monen raidan äänittäminen yhtä aikaa mahdollista... Tempon fiksaus... alkaakohan mun soittamat rumpuraidat kuulostaa musiikilta?
Olen aikaisemmin vääntänyt biisidemoja bändille mm. Tracktionilla, mutta taitaa vaihtua nyt Garagebandiin.

Ei oo tietenkään Cubase tai Pro Tools, mutta ne eivät taas ole kovinkaan näppäriä luonnosteluun - enempi raskaamman tuotannon työkaluja.

Edit: Mitä olen kokeillut softaa, niin äänenlaatu kaikkinensa on kyllä pirun hyvä "leluksi". - Applella taitavat olla tosissaan kuitenkin tuon pelin kanssa.
kivi
28.02.2005 14:09:20
Mulle on jäänyt Garagebandista sellainen kuva, että se on lähinnä rokkipuolen E-Jay, eli sillä on helppo yhdistellä valmiita rokkikliseitä ja luoda välittömästi tutunkuuloisia (lue= tuhannesti pureskeltuja) juttuja. Kliseitä, siis.

Sen sijaan jos aikoo oikeasti lähteä biisilähtöisesti tekemään musiikkia (ja jos vakavissaan on, niin mitenkäs muuten?) ei Garageband varmaankaan oo oikea valinta.

Tämmöinen mielikuva mulle jäi. Ensialkuun innostuinkin, silloin joku vuosi sitten kun tästä ekan kerran kuulin, mutta kyllä mulla on vahva käsitys, että tää on enemmän kiva musiikkipeli jonka kanssa saa aikaa kulumaan, kuin oikea sävellys- tai musiikintekotyökalu.

Näitä kaikkimullehetinyt-jengin vermeitä:-)

Valmiista ominaisuuksista ja sekvensseistä sun muista on kumminkin pitkässä pelissä enemmän haittaa kuin hyötyä, koska ne asettavat jo alkutilanteessa sen muotin johon pitää pyrkiä. Lyhyellä skaalalla helpottavat tietty aidonkuuloisen kaman tekemistä, mutta entäs sitten, kun kaman pitääkin olla aitoa eikä vain sen kuuloista...
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
G-mies
28.02.2005 15:45:35
Macsanomissa näkyy olevan pieni juttu GB 2:sta: http://www.macsanomat.com/nayta.php?id=2494
"Every breath you take, every move you make, I'll be watching you. That's police talk." -Sledge Hammer
Bee-äf
28.02.2005 16:01:17
Mulle on jäänyt Garagebandista sellainen kuva, että se on lähinnä rokkipuolen E-Jay, eli sillä on helppo yhdistellä valmiita rokkikliseitä ja luoda välittömästi tutunkuuloisia (lue= tuhannesti pureskeltuja) juttuja. Kliseitä, siis.

Ei niitä luuppeja ole pakko käyttää... Enempi se toimii mulle digitaalisena scratchpadina, saa nopeasti raidat soitettua suoraan sisään, ja sellaisessa muodossa että niitä pystyy käyttämään halutessaan "kehittyneemmässä" ympäristössä.
Sehän tietokoneen etu on mankkaan ja rumpukoneeseen verrattuna.
Aiemmin vain nuo ohjelmat ovat olleet liian hankalia tuollaiseen plug and play -meininkiin
Conrad Lant
28.02.2005 16:15:12

Mulle on jäänyt Garagebandista sellainen kuva, että se on lähinnä rokkipuolen E-Jay, eli sillä on helppo yhdistellä valmiita rokkikliseitä ja luoda välittömästi tutunkuuloisia (lue= tuhannesti pureskeltuja) juttuja.

Kakkosversio näyttäisi kyllä olevan selkeästi monipuolisempi mm. jo mainitun moniraitanauhoituksen myötä. Kyllähän sillä esim. biisi-ideoita helposti voisi makuuhuonekitaristina nauhoitella talteen. En ole kuitenkaan sen kummemmin tutustunut kun samassa koneessa on jo Logic Pro...

Sitäpaitsi - asiasta toiseen - Apple luupit _ovat_ hemmetin hieno asia. Etenkin, kun oheistetuilla työkaluilla saa vaivattomasti tehtyä hyvänkuuloisesti temposta tai sävellajista toiseen vaihtuvia pätkiä omasta matskusta. Nimim. parin tunnin verran säkkipilliä, munniharppua ja avainviulua odottamassa työstöä luupeiksi :-)
No one prayed for Sodom
kivi
28.02.2005 16:24:50
Etenkin, kun oheistetuilla työkaluilla saa vaivattomasti tehtyä hyvänkuuloisesti temposta tai sävellajista toiseen vaihtuvia pätkiä omasta matskusta. Nimim. parin tunnin verran säkkipilliä, munniharppua ja avainviulua odottamassa työstöä luupeiksi :-)

Ymmärrän. Mä selasin tässä raudan kylkiäisenä tulleita ohjelmia, ja huomasin olevani ACIDin onnellinen ja laillinen omistaja. Sillä saa kans tuota tehtyä, tosin sitten (aika pian) kun ohjelman optiot loppuu kesken, alkaa harmittaa ettei alkanut suoraan tehdä Cubasessa.

Click-track korvaan ja muutama tyhjä raita ovat mun luonteelleni sopiva pohja aloittaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Conrad Lant
28.02.2005 17:55:30

...tosin sitten (aika pian) kun ohjelman optiot loppuu kesken, alkaa harmittaa ettei alkanut suoraan tehdä Cubasessa.

Joo, kuten sanoin ei GB:tä ole tullut käynnistämistä kummemmin kokeiltua. Sama (?) luuppieditori kun tulee myös Logicin mukana ja samat Appleloopit pyörii kummassakin softassa. Tarkoituksenahan on luonnollisesti käyttää ja muokata vain itse äänitettyä lähdemateriaalia, ja niitäkin vain muissa projekteissa mausteina. (Mutta on ne silti hemmetin helppokäyttöisiä.)
No one prayed for Sodom
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)