Aihe: PC laptop ja Windows 11 1 2 | |
---|---|
![]() 27.10.2022 13:56:44 | |
No niin. Meitsistä tulee nyt sitten PC-nörtti vuosien Mac-hommailun jälken. 2013 MacBook Pro rupeaa jo pikku hiljaa hyytymään isommissa miksaussessioissa ja PC-läppäri on nyt tilattu ja vaikka vähän hirvittääkin niin on myös intoa! Pro Tools pääinstrumenttina ja kaikenlaiset kokemukset + tipsit kiinnostaa. Dell Precision 3561 I7-11800H-prossulla siis tulossa ja studionkin työasema vaihtui PC-malliseksi tossa puolisen vuotta sitten. Fuzz is Clean! | |
![]() 27.10.2022 19:54:53 (muokattu 27.10.2022 19:55:10) | |
Oon aprikoinut vähän samantapaista liikettä, mutta vielä toi aluminmacpro toimii. Sitku se hajoo, voi tulla kiire. Hieman rasittaa edullisten maccien kanssa esim. useampiin kovalevyihin liittyvät judanssit, usb-ja vähän muutkin liitännät. Olen jopa vähän yrittänyt perehtyä aiheeseen. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 27.10.2022 20:05:12 | |
En halua aloittaa Mac vs. PC-sotaa, koska se on aika 2010 mutta ihan mielenkiinnosta, miksi? M-prossujen myötä hinta vs. suorituskykykään ei oo enää oikein mikään kysymys. En oo kyllä Intelin touhuja seuraillut enää vähään aikaan, onko siellä tapahtunut jotain todella dramaattista kehitystä josta kukaan ei oo kertonu mulle mitään? Once is a mistake, twice is a jazz | |
![]() 28.10.2022 10:34:19 (muokattu 28.10.2022 10:42:57) | |
Itsellä kävi ihan päinvastoin, sillä vanhan windows-deskari alkoi olla suorituskyvyltään riittämätön omiin tarpeisiini. Ja myöskin äänekäs. Koska teen harrastuksena musajuttuja, ei minulla ole kunnon studiota, vaan tavallinen huone. Aprikoin että ostanko uuden tehokkaamman ja hiljaisemman Win deskarin tai läppärin, vaiko Applen tuotteen. Päädyin M1 Mac Miniin ja olen ollut tyytyväinen. Minulla ei ole ollut ikinä yhtään läppäriäkään joka olisi ollut hiljaisempi kone kuin tuo Mac Mini M1-prossulla. Lisäksi Macin ajurit Motun audiointerfacen kanssa ovat paljon paremmat kuin mitä Winukalla oli edellisen audiointerfacen kanssa. Tulee leikittyä paljon reaaliaikaisella äänen mallinnuksella ja tässä on niin pieni round trip latency, että sitä ei pysty huomaamaan soitossa. Laskeskelin että esim yhtä tehokas ja yhtä hiljainen Win deskari olisi ollut melkein kaksinkertainen hinnaltaan. Pullonkaulaksi tuli nimenomaan tuo koneen hiljaisuus. Olisi pitänyt alkaa virittelemään ja tuunaamaan. Nyt sai suoraan kaupasta koneen, jolle ei tarvinnut tehdä mitään. Niin no sen verran, että hommasin MacMiniin vielä muotoon ja väriin sopivan USB/SD hubin, johon sai ison SSD-lisälevyn sisälle. Win-kone toimii varmasti hyvin silloin, jos koneen voi sijoittaa johonkin äänieristettyyn kaappiin tai eri huoneeseen, mikäli äänittelee laulua tai akustisia soittimia. Niin ja jos ei äänittele mitään akustista, ei se pieni tuulettimien ääni silloin haittaa. Nämä on tällaisia juttuja, että jokaisella on vähän erilaiset tarpeet ja tavoitteet, ja se vaikuttaa koneen valintaan aika paljon. EDIT: Sellaisen vinkin voin antaa win-läppäriä kotistudiokäyttöön suunnittelevalle, että en voi suositella ainakaan Lenovon Thinkpad P15 Gen 1-versiota. Riittää kun on vaikka vain sähköposti auki tässä ja nettiselain, niin tuuletin huutaa 100% teholla. Ainakin kun on kiinni telakassa. Suunnilleen samaa tasoa kuin Airbusin 320 sisätiloissa ennen take-offia :D. Onneksi on vastamelukuulokkeet käytössä töitä tehdessä. Tämä on äänekkäin läppäri mitä mulla on ollut ikinä. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 28.10.2022 12:05:24 (muokattu 28.10.2022 16:04:00) | |
No mulla syitä on monia, mutta pääsyyt on fiilis ja raha. Ainakin läppäripuolella olis pitäinyt laittaa tuplasti taaloja tiskiin samantehoisen MacBookPron hankkimiseski. Oma kone löytyi verkkiksen poistoista joten tässä tapauksessa hintasuhde oli n. 1:3 pc:n eduksi. Mäkeissä on vuosien mittaan alkanut ärsyttämään monikin asia hinnan lisäksi. Applehan on jäänyt kiinni esim siitä että uudet käyttöjärjestelmäversiot hidastavat tarkoituksellisesti vanhoja laitteita ja itselläkin vanha täysin toimiva iPad muuttui kelvottomaksi romuksi kun tuki loppui eikä uutta käyttistä voinut enää päivittää ja sit aplikaatiot yksi toisensa perään lakkasivat toimimasta kun ei ollut uusinta käyttistä. Lisäksi ainakin tän MacBookPron päivittäminen on tehty täysin mahdottomaksi ilman että se viedään huoltoon (muisti/kovalevy/akku...). Applen omat liittimet aiheuttavat harmaita hiuksia niin läppärissä kuin puhelimessakin. Käyttisten päivitysten kanssa on ollut ongelmia kun aina joku asia ei enää tomikaan tai sit pitää ostaa taas jotain jne. Monenlaiset pikku asiat on raivostuttaneet ja lopulta tuli fiilis mulle riittää. Mun uuden koneen nyt jo toki vanhentunut 11gen 8-core i7-prossu on ainakin benchmark-mittauksissa selkeästi nopeampi kuin Applen 8-core M1. Toki noiden vertaaminen ei oo mitenkään suoraviivaista kun mäkeissä on softan ja raudan integraatio varmasti tehokkaampaa ja paremmin optimoitua, mut silti: uudet intellit on käisttääkseni ihan samalla viivalla M-sarjalaisten kanssa tai ainakaan erot ei oo mitenkään muliistavia suuntaan tai toiseen. https://www.cpubenchmark.net/cpu.ph … pple+M1+8+Core+3200+MHz&id=4104 https://www.cpubenchmark.net/cpu.ph … e+i7-11800H+%40+2.30GHz&id=4358 Aika kivaa kun uuteen läppäriin voi itse päivittää asioita ja osat on halvempia ja valinnan varaa on enemmän. Varmaan paskojakin puolia on edessä ja OSX käyttiksenä on varmasti kivempi kuin WIN (tai näin mä oletan) mutta totuttelun jälkeen varmaan windowsillakin tulee toimeen... ps. tiedostan hyvin mahdollisuuden että seuraava kone on taas mäkki kun hermot palaa winwin-maailmaan :D Fuzz is Clean! | |
![]() 28.10.2022 12:13:37 (muokattu 28.10.2022 12:37:18) | |
iec: Sellaisen vinkin voin antaa win-läppäriä kotistudiokäyttöön suunnittelevalle, että en voi suositella ainakaan Lenovon Thinkpad P15 Gen 1-versiota. Riittää kun on vaikka vain sähköposti auki tässä ja nettiselain, niin tuuletin huutaa 100% teholla. Ainakin kun on kiinni telakassa. Suunnilleen samaa tasoa kuin Airbusin 320 sisätiloissa ennen take-offia :D. Onneksi on vastamelukuulokkeet käytössä töitä tehdessä. Tämä on äänekkäin läppäri mitä mulla on ollut ikinä. Tää kyllä on asia mikä vähän itseäkin jännittää, sillä vaikka ton Dellin tuuletukseen on valmistajan mukaan panostettu niin toi on kyllä selkeä uhka... Tosin kyllä tää nykyinenkin alitehoinen mäkki huutaa kun sessiot on raskaita ja konetta ajetaan tuntitolkulla ihan äärirajoilla... et ehkä toi tehoreservi tulevassa koneessa auttaa siihen ettei sitä tarvii ajaa ihan niin kovalla paineella. Lisäksi tos Dellissä on joku tällanen ohjelmisto asian hallitsemiseksi: "Dell Power Managerin avulla voit hallita tietokoneen suorittimen ja jäähdytystuulettimen asetuksia, jotta voit hallita suorituskykyä, tietokoneen pintalämpötilaa ja tuulettimen ääntä." Tähän toki pitää suhtautua asian vaatimalla varauksella :) Onks kellään kokemusta noista viilennysalustoista läppäreille. Joitain mainostetaan nimenomaan hiljaisina, mutta mikä lie todellisuus? Fuzz is Clean! | |
![]() 28.10.2022 13:06:39 (muokattu 28.10.2022 13:26:08) | |
Uuteen koneeseen sais muuten laitettua myös kaksi sisäistä SSD-levyä, mikä tuntuu houkuttelevalta. Sais kaikki musasessiot omalle sisäiselle levylle eikä tarvitstsis roikutella ulkoista levyä koko ajan messissä kun musapuuhailee. About satasella siis 1tb lisää SSD-levytilaa koneen sisälle :D Fuzz is Clean! | |
![]() 28.10.2022 13:22:09 (muokattu 28.10.2022 13:25:16) | |
Mikael: Varmaan paskojakin puolia on edessä ja OSX käyttiksenä on varmasti kivempi kuin WIN Omien kokemusten perusteella Windows on parempi kuin OSX, poislukien ehkä Windowsin päivitystiheys, mutta ei haittaa minua. OSX on jotenkin älyttömän antiikkinen systeemi usb-tikkujen mounttaamisen kanssa yms. mikä on toki luonnollista, koska se perustuu 1950-luvulla kehitettyyn unixiin. OSX:ssä ei ole mitään sellaista ominaisuutta, jota peruskäyttäjä jäisi kaipaamaan, pikemminkin päinvastoin kun oma Mini jää pois käytöstä niin ei tule ikävä. Mitä tulee M1:n niin sitten kun niiden sisäinen muisti tai kiintolevy alkaa lahoamaan niin varmasti ärsyttää runsaasti kun ei voi vaihtaa uutta tilalle. | |
![]() 28.10.2022 13:29:21 | |
Tottumiskysymys varmaan. Oma kokemus on että peruskäytössä ja tiedostojen hallinnassa OSX on jotenkin huolettomampi, mutta lienee sama juttu kuin eri DAWien kanssa et sen minkä osaa parhaiten on paras itelle. Fuzz is Clean! | |
![]() 28.10.2022 14:10:16 | |
Krice: OSX on jotenkin älyttömän antiikkinen systeemi usb-tikkujen mounttaamisen kanssa Mikä siinä? Tikku/levy kiinni ja bam bam. Cmd+E ja tikku/levy pois ja bam bam. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut | |
![]() 30.10.2022 15:46:18 (muokattu 30.10.2022 15:50:23) | |
Vessajono: En halua aloittaa Mac vs. PC-sotaa, koska se on aika 2010 mutta ihan mielenkiinnosta, miksi? M-prossujen myötä hinta vs. suorituskykykään ei oo enää oikein mikään kysymys. En oo kyllä Intelin touhuja seuraillut enää vähään aikaan, onko siellä tapahtunut jotain todella dramaattista kehitystä josta kukaan ei oo kertonu mulle mitään? No mulla on mielessä mainittu raha ja esim. kovalevyjen sisään laittelu. Tykkään kun voin ottaa levyn käteen ja heittää sen koneen sisälle. Tällä hetkellä mulla ei ole päivittäisessä käyttelyssä yhtään ulkoista levyä, macproon sisällä on kuusi, kahdessa pcissä kaksi ssdtä eri käyttiksillä, normipaikoilla neljä levyä, eli kaks pyörivää työlevyä, yks ssd ja yks hdd backup kaikelle. En viittis hommata hubeja saadakseni lisää liitäntöjä. Helppo touhuta eri näyttöjen kanssa. Mulla on työpöytä ja kaiuttimien sijoittelu hieman kiveen hakattu, johon tulee hommattua ulkomitoiltaan just sopivan kokoisia näyttöjä, pinta-alat tuumat resoluutiot optimoiden. Benchmarkkeja tuijottamalla saa aika huimia lukuja windows-puolella jo alle tonnilla. Ja mä siis todella tykkään maceista, mutta silti mietin tällaisia. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 02.11.2022 14:12:30 | |
Väliaikiatietona kerrottakoon, että ihan kivasti on mennyt. Pro Tools ja äänikortti asennettu ja ainakin suurin osa kaikista instrumenteista sekä plugareista. Isoin ongelma on ollut muistaa kaikkien plugarivalmistajien sivustojen käyttäjätunnukset/salasanat/autorisointiproseduurit. Kone vaikuttaa nopealta, tehokkaalta ja ainakin toisaiseksti vielä ihan myös hiljaiselta muutamilla stressitesteillä, mut varmaan monet asiat tulevat vielä eteen käytännön puuhailussa. Fuzz is Clean! | |
![]() 03.11.2022 14:16:45 | |
Mikael: ...Isoin ongelma on ollut muistaa kaikkien plugarivalmistajien sivustojen käyttäjätunnukset/salasanat/autorisointiproseduurit. ... Tämäpä juuri on se tietokoneen uusimisen hankalin juttu myös kotistudiokäytössä. Ei olisi ollenkaan huono idea koota kaikki eri softien tunnarit ja ohjeet yhteen dokumenttiin ja laittaa se hyvään talteen itselle. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 04.11.2022 09:52:09 | |
Minullakin juuri nyt hakusessa laptop musahommiin, Macbook pro vakavassa harkinnassa koska liikaa kokemuksia windows-koneiden riipivistä tuulettimista. En suotta tahtoisi Applea tukea. Millä perusteella Dellin otit? Hiljaisuus vai sattuiko vaan olemaan tarjouksessa? Otan vastaan suosituksia muista win-koneista. | |
![]() 04.11.2022 11:33:27 | |
iec: Tämäpä juuri on se tietokoneen uusimisen hankalin juttu myös kotistudiokäytössä. Ei olisi ollenkaan huono idea koota kaikki eri softien tunnarit ja ohjeet yhteen dokumenttiin ja laittaa se hyvään talteen itselle. Miks se onkin just tää joka aina jää tekemättä. Vaikka ton tietää. Ja sit saa kantapään kautta oppia eikä tajua senkään jälkeen. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. | |
![]() 06.11.2022 19:40:48 (muokattu 06.11.2022 19:55:21) | |
adretlan: Millä perusteella Dellin otit? Hiljaisuus vai sattuiko vaan olemaan tarjouksessa? Otan vastaan suosituksia muista win-koneista. Tutkiskelin nettiä ja Dell XPS ja Precision -läppärit mainittiin useammassakin paikassa nimenomaan hyvälaatuisina ja hyvin mietittyinä, musakäyttöön ja yleensäkin raskaampaan työskentelyyn suositeltavina laitteina, joissa on kiinnitetty huomiota komponenttien laatuun ja yhteensopivuuteen. Myös muutamat kaverit joita pidän PC-asioissa luotettavina lähteinä liputtivat nimenomaan näiden puolesta. Mulle merkkasi paljon myös se että kone on itse päivitettävissä muistien, kovalevyjen ja akun osalta. Ilmeiseti PC-maailma on etenkin läppäreiden osalta aikamoinen villi länsi ja monestikaan pelkästään prossujen/muistien/näytönohjainten spekseistä ei voi vielä päätellä paljoakaan koneen yleisestä toimivuudesta erilaisissa tilanteissa. Esim. liian tiiviiksi rakennetut modernit miniläppärit saattavat olla hankalia päivittää ja saattavat kuumeta raskaammassa menossa kun tuuletusta ei oo saatu riittävän tehokkaasti järjestettyä. Lisäksi kuulemma kaikenlaiset koneen sisäiset väylät ja ulkoiset liitännät voivat kärsiä huonosta suunnittelusta ja osien huonosta yhteensopivuudesta. Toki myös sit ulkoinen olemus ja esim näippistuntuma voi olla monenlaista. Sit kun tiesin mitä haluan, niin jonkun aikaa seurailin käytettyjen ja uusien hintoja ja metsästin hyvää tarjousta, eikä siinä nyt oikeestaan niin kauaa mennyt. Verkkokaupan outlet vaikuttais olevan hyvä paikka vahdata näitä(kin). Mun kone oli käynyt jossain testattavana ja oli about puoleen hintaan, vaikka mitään käytön jälkiä ei ollut kyllä nähtävillä. Fuzz is Clean! | |
![]() 06.11.2022 20:04:47 | |
Dellin läppärit (Precision, miksei XPS:kin) ovat ainoita jotka hyväksyisin käyttööni Windows-puolelta. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut | |
![]() 06.11.2022 21:20:17 | |
Tieto lisää tuskaa. DPC Latency on itselle aikaisemmin tuntematon termi. Pöytäkone i5-4690K-kokoonpanolla ei ole latenssiongelmia, vaikka ostettu ensisijassa pelikäyttöä varten. Ekstrapoloin tästä luulon että mikä tahansa moderni tietokone kelpaa DAW-alustaksi kun eihän kehitys nyt ainakaan taaksepäin mene. Dellin ja Applen hintaero alkaa olla aika marginaalinen. Google tietää kertoa että pelkällä hyvällä merkilläkään ei aina mennä maaliin. Dellin muutaman vuoden takaista mallia (XPS 15 9570) vaivasi latenssiongelmat, uudempiin malleihin asia korjattu. Alan kallistua Applen leiriin. | |
![]() 07.11.2022 11:59:14 | |
adretlan: Tieto lisää tuskaa. DPC Latency on itselle aikaisemmin tuntematon termi. Pöytäkone i5-4690K-kokoonpanolla ei ole latenssiongelmia, vaikka ostettu ensisijassa pelikäyttöä varten. Ekstrapoloin tästä luulon että mikä tahansa moderni tietokone kelpaa DAW-alustaksi kun eihän kehitys nyt ainakaan taaksepäin mene. Dellin ja Applen hintaero alkaa olla aika marginaalinen. Google tietää kertoa että pelkällä hyvällä merkilläkään ei aina mennä maaliin. Dellin muutaman vuoden takaista mallia (XPS 15 9570) vaivasi latenssiongelmat, uudempiin malleihin asia korjattu. Alan kallistua Applen leiriin. Appleen siirtyminen on aina jees. Tosin lieveilmiöitäkin esiintyy. Itselläni meni ystäväpiiri osittain uusiksi, kun persaukiset kaverit eivät enää kestäneet sitä menestystä, joka osakseni on langennut Apple-henkilönä. Kun ostaa Macin, niin se on vähän sama kuin sairaanhoitaja tai lähihoitaja äänestäisi eduskuntavaaleissa kokoomusta, paitsi ettei ole yhtään sama. Hoitajat ei saa kokoomukselta mitään, mutta macinostajan sosioekonominen asema nousee välittömästi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Applen takia kaikonneet ystävät eivät olleet alunperinkään oikeita ystäviä, ja että menestys tuo mukanaan uusia ja parempia ystäviä. Itse olen ollut nyt Applen leirissä 13-14 vuotta, enkä ole katunut kertakaan. Yksi juttu mitä köyhät tai Krice ei tajua, niin mac-tyypin ei tarvitse murehtia, mitä tekee MBP:n "sulaneelle" muistille tai kiintolevylle. Aina on nimittäin paalua uuteen koneeseen. Ja oikeastihan mikään ei sula, vaan vanhemmilla koneilla voi tehdä hyväntekeväisyyttä ja sillä tavalla jakaa omaa hyväosaisuuttaan myös muille. Ps. Kiitos muusikoiden.nettiin hyväksymisestä, seuraan, ja että itse soittelen raskaampaa musaa ja tietenkin bluussia. | |
![]() 07.11.2022 12:14:32 | |
Mä en ota kavereikseni ketään jotka eivät työskentele Applen laitteilla tai muuten käytä Applen laitteita elämässään. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)