Aihe: Voiko vanhalla midiohjaimella ohjata uutta softaa?
1
hallu
02.02.2021 10:15:35
Hei, kysymykseni on siis otsikossa. Ostin käytettynä vanhan midikoskettimiston M-Audio Keystation pro 88 joka on kai jotain kymmenisen vuotta vanha laitos. Tietokoneeni on iMac retina 27 tuumaa late 2014 ja tässä on uusimmat versiot suunnilleen kaikista softista (BigSur ja silleen). Logic, Garageband ja Mainstage ohjelmia käytän. Äänikortti on Focusrite Saffire pro24 ja tuo koskettimisto on liitetty tietokoneeseen usb:n kautta.

Koskettimisto toimii hienosti soittamiseen, mutta siinä on koko joukko ohjelmoitavia liukuja ja potikoita jotka toimivat hyvin satunnaisesti enimmäkseen ei juuri ollenkaan. Tai siis esimerkiksi ne liut jotka saan toimimaan toimii jotenkin väärään suuntaan.

Olen kuvitellut, että MIDI-kieli on vanha kahdeksankytluvulta peräisin oleva standardi, joka olisi aika universaali jota kaikki midilaitteet osaisivat lukea ja kirjoittaa tuosta vain. Niinpä olen ajatellut, että en vain osaa käyttää tuota. Nyt tuli kuitenkin mieleen semmoinen mahdollisuus, että josko noissa softissa kuitenkin on jotain omia omituisuuksia minkä vuoksi vanhat laitteet eivät osaisikaan toimia uusien ohjelmistojen kanssa. Niin ajattelin tässä vain varmistaa, että tappelenko tuulimyllyjä vastaan tässä asiassa eli osaisiko joku viisaampi sanoa onko vanhan midiohjeimen edes mahdollista toimia täydellisesti uuden ohjelmiston kanssa? koskettimet tuossa kyllä toimii ja soittelen sillä ja olen ihan tyytyväinen, mutta nuo liut esimerkiksi ei juuri toimi.
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Henri Henri Olavi
02.02.2021 10:32:14
Mulla on vielä vanhempi M-Audion Axiom. Mä midimappaan sen knobeihin ja padeihin ihan vain Abletonissa cmd+m ja sitten määritän kohteen ja käännän knobia koko kiekan vasemmalta oikealle. Näin se osaa lukea koko skaalan 0-127. Toimii täydellisesti. Ei siinä vaikuta kontrollerin ikä.
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
hallu
02.02.2021 11:12:01
Henri Henri Olavi: Mulla on vielä vanhempi M-Audion Axiom. Mä midimappaan sen knobeihin ja padeihin ihan vain Abletonissa cmd+m ja sitten määritän kohteen ja käännän knobia koko kiekan vasemmalta oikealle. Näin se osaa lukea koko skaalan 0-127. Toimii täydellisesti. Ei siinä vaikuta kontrollerin ikä.

Kiitos, kyse on siis luultavasti vain siitä etten osaa. Tuossa Logicissa oli myös jokin midimappaustoiminto jolla sain joitakin liukuja toimimaan, mutta en vain hoksannut miten niiden kuuluisi toimia. Jatkan tutkimuksia, lähinnä ajattelin että jos tämä vaatii jotakin ajureita tms. avukseen, mutta kun tosiaan ajattelin, että midikielihän on niin vanha, että vissiin raamattukin kirjoitettiin alkuun sillä :-D
Henri Henri Olavi
02.02.2021 12:37:05
Oletko kokeillut ihan vain yksinkertaisesti painaa oikealla hiiren napilla haluamaasi säädintä (en tiedä/muista Logicin näppiskomentoa tähän) ja sieltä Midi learn tms.? Sitten vaan käännät tai liu'utat haluamaasi nupikkaa alhaalta ylös/vasemmalta oikealle pari kertaa edestakaisin.
hallu
02.02.2021 14:48:06
Henri Henri Olavi: Oletko kokeillut ihan vain yksinkertaisesti painaa oikealla hiiren napilla haluamaasi säädintä (en tiedä/muista Logicin näppiskomentoa tähän) ja sieltä Midi learn tms.? Sitten vaan käännät tai liu'utat haluamaasi nupikkaa alhaalta ylös/vasemmalta oikealle pari kertaa edestakaisin.

No nyt löytyi ainakin jotain. Oikean hiirennapin alta ei löytynyt, mutta pääpudotusvalikosta löytyi kohta "Control Surfaces" jonka alla oli "Learn Assigments for..." ja sitä klikkaamalla pystyi ohjelmoimaan noita nappeja. Katsoin myös control asetuksista, niin ainakin Logic näki tuon ohjainlaitteen ja tunnisti sen nimen. Sain ainakin aktiiviset liut toimimaan..... tosin ylösalaisin, mutta eiköhän ne siitä kun aikani askartelen. Kiitos sinulle.
Henri Henri Olavi
02.02.2021 15:00:22
hallu: No nyt löytyi ainakin jotain. Oikean hiirennapin alta ei löytynyt, mutta pääpudotusvalikosta löytyi kohta "Control Surfaces" jonka alla oli "Learn Assigments for..." ja sitä klikkaamalla pystyi ohjelmoimaan noita nappeja. Katsoin myös control asetuksista, niin ainakin Logic näki tuon ohjainlaitteen ja tunnisti sen nimen. Sain ainakin aktiiviset liut toimimaan..... tosin ylösalaisin, mutta eiköhän ne siitä kun aikani askartelen. Kiitos sinulle.

Ole hyvä. Olisiko tästä apua tuohon ylösalaisin-ongelmaan?

When in Drawbar mode, the sliders of the Keystation Pro 88 will be reversed such that 0 is at the top, while 127 is at the bottom.

To engage Drawbar mode, press the CHANNEL ASSIGN and PROGRAM buttons
simultaneously.

When Drawbar mode is engaged, the LCD display shows the fader symbol (below).
Press the DRAWBAR buttons again to disengage Drawbar mode.

Drawbar mode is meant for use with Hammond organ synths that have drawbars.
Note: When recalling a preset, Drawbar Mode is only recalled as part of Group C. For more information on Groups, please reference the Programming and Editing section of this guide.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)