Jemo 06.09.2008 20:35:25 | |
---|
Tarkoitus olisi sijoittaa opiskelumielessä MacBookiin, ja kun Bossin 8-raiturin tallennin sanoi tuossa sopimuksensa irti, tehdä läppäristä myös studio. Teen jonkin verran kotidemoja omista biiseistä, missä ei raudalta ja softalta paljoa tarvita, mutta enenevissä määrin kiinnostukseni on alkanut kasvaa myös treenikämpällä tehtävien projektien suuntaan. Vähintään siis rumpujen verran raitoja pitää saada kerralla sisään. Tähän tarvitaan tietysti softalta ja raudalta jo 'vähän jotain.' Käsitykseni mukaan MacBookissa on valmiudet tehdä ihan äsäkkää perustyöstöä, joten se riittänee alustaksi. Nyt tarvitsen siis jotain, johon lyödä mikrofonit kiinni, ja joka kulkee näppärästi mukana. Ilmeisesti siis FireWirellä ruvetaan pelaamaan? Riittääkö 400, pitääkö olla 800? Osaako joku minua etevämpi neuvoa, millainen alkusatsaus on tarpeen, ja paljonko sellainen tulee kustantamaan? In the fourth second of forever
I could remember nothing that I did not love |
anapena 06.09.2008 21:39:32 (muokattu 06.09.2008 21:39:52) | |
---|
Noh, esim Presonuksen Firepod, Alesiksen IO26 taikka Multimix 16, Tascamin US-1641. Nämä edullisimmasta päästä kahdeksalla mikkietusella. Aina kun pistää pinoon 50 rahaa lisää, niin saa vähän paremman laitteen...käytettynäkin löytää ookoo vehkeitä. |
Jemo 07.09.2008 14:47:29 | |
---|
Hmm, kiitokset tästä. Onko näistä kellään kokemuksia, onko jokin parempi kuin toinen? In the fourth second of forever
Johannes kurkunkastaja 07.09.2008 17:46:20 | |
---|
Kunhan san tämän Presonuksen Firestudion vörkkimään iMac-koneeni kanssa, niin kerron sitten kokemuksistani. Vaatii vielä opiskelua PuuCeen jälkeen, mutta vaikuttaa hyvältä laitteelta. |
Velli 07.09.2008 23:38:51 | |
---|
Erittäin hyvä Audiointerface on Focusrite Saffire Pro 26. Se on kertaheitolla parempi kuin Presonus. St. Pauls Soundista se irtoaa n. 660E:oon. |
jannu 08.09.2008 10:04:16 (muokattu 08.09.2008 10:11:42) | |
---|
Kun kerran on mäkki ostossa, eikä mitään mainintaa budjetista, niin oletan että pätäkkää löytyy tarpeeksi. RME Fireface 800 on melko pätevä ratkaisu, pesee jokseenkin kaikki tässä ketjussa jo mainitut. Ja tietty jos Pro Tools-ympäristö kiinnostaa, Digi003 tai, jos löytyy, Digi002(myös käytettynä) ovat ihan näppäriä. Laajennusvaraa ainakin näissä kaikissa on riittävästi. "Just tell me fucking why everything becomes an issue!" |
lukethesis 08.09.2008 14:34:34 | |
---|
MacBookissa (siis ei Pro) ei ole kuin yksi FireWire 400 -paikka. Yleisesti kai kehuttuja sellaisia vähän edullisemmasta semi-pro -päästä audio interfaceja on mm. Motu UltraLite, Presonus Firebox, Edirol FA-66, Apogee Duet... Kahdessa jälkimmäisessä on se hyvä puoli, että molemmat toimivat Macissä "suoraan", Edirol esimerkiksi ilman mitään ajureita. Ja Apogee Duetissa on paitsi "Apogee-laatua" esim äänityspuolella, myös integrointi suoraan esim Logiciin. Tosta tuli mieleen, eli tarvitset totta kai myös jonkinlaisen äänitys/DAW-softan, jollei sellaista jo löydy. Olisko Logic Express 8? |
Cathi777 08.09.2008 21:38:26 | |
---|
MacBookissa (siis ei Pro) ei ole kuin yksi FireWire 400 -paikka. Yleisesti kai kehuttuja sellaisia vähän edullisemmasta semi-pro -päästä audio interfaceja on mm. Motu UltraLite, Presonus Firebox, Edirol FA-66, Apogee Duet... Kahdessa jälkimmäisessä on se hyvä puoli, että molemmat toimivat Macissä "suoraan", Edirol esimerkiksi ilman mitään ajureita. Ja Apogee Duetissa on paitsi "Apogee-laatua" esim äänityspuolella, myös integrointi suoraan esim Logiciin. Tosta tuli mieleen, eli tarvitset totta kai myös jonkinlaisen äänitys/DAW-softan, jollei sellaista jo löydy. Olisko Logic Express 8? Myös tuo Presonus Firebox toimii Macissä suoraan, eli mitään ajureita ei tarvitse erikseen asennella. Only pop music can break my heart... |
insight 10.09.2008 15:50:53 | |
---|
Jos kanavia tarvii enemmän, niin motu ultralite on varmaankin ihan hyvä. Itselläni on Apogee Duet, kun kaksi kanavaa riittää mulle helposti. Soundi on siinä mulle ihan varmasti riittävän hyvä. Ohjelmana Logic Pro 8 (Logic Studio). Mikkeinä mulla on 2kpl Rode NT1000:ia. Tällaiselle aloittelijalle kuin minä, setti toimii kuin ajatus. Itse vedän siis koneella pohjia, kitaraa soittaen (mikillä ja linjaan) sekä laulua. Aikaa kun vielä sais jostain lisää... Can you feel the atmosphere |
dewil 10.09.2008 19:07:20 (muokattu 10.09.2008 19:08:09) | |
---|
Mulla on hima/livesettinä macbook ja interfacena Motu 828mk2 usb malli ja sen perässä behringerin ada8000. Näillä saan sisään yhteensä 10 mikkikanavaa ja riittävästi linjakanavia. Lisäksi samalla hoituu monitorointimatriisien teot soittajille etc etc... Laatu riittää hyvin pitkälle. Sitten jos tarvii vielä hifimpää, niin vuokrataan studio ;) Thomannilta koko läjä, ilman konetta tietty, komiat 666€ Myös RME:n tuotteita on tullu koeteltua ja hyviä ovat soundiltaan. Hintakin on sitten toki kovempi. Niin ja softana pyörii logic. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
rock777 10.09.2008 22:17:42 | |
---|
Nyt tosiaan vois olla hyvä sauma ostaa käytettyä 002rakkia tai mikseri versiota. Aluksihan pääset vauhtiin ihan garagebandillä(osx:n omalla musasoftalla). Äkkiä kuitenkin se käy pieneksi ja päivitys paikallaan. Suosittelen todellakin logic expressiä tai studiota softaksi!Siinä riittä mahdollisuuksia ihan mihin työstöön vaan. Nykyään se alkaa olla helposti lähestyttäväkin ja youtubessa loistavasti videoita. hae vaikka youtubesta hakusanalla sflogicninja ni näät vähä meininkiä. p.s oon kuullu kaverin demotuksia yhdistelmällä garageband+macbookin oma mikki....täytyy sanoa että laitteisiin nähden todella selkeää matskua. Eli akkarisysteemejä saa äkkiä muistiin sitenkin tuolla koneella. -tää ei ollu suositus:) |
insight 11.09.2008 09:14:01 (muokattu 11.09.2008 09:18:02) | |
---|
Vaikka ihan nyyppä olenkin, niin mä en pitänyt garage bandin rajoittuneisuudesta. Fruityssakin loppuivat tietyt ominaisuudet kesken. Ehkä se oli yks syy, miks hommasin logicin. Siis Garage Band ja Fruity Loops on toki molemmat mainioita ohjelmia muuten. Fruitysta mun tää räpellys alkoi ja senkin käytöstä oli apua Logicissa. Noissa on mun mielestä paljon samankaltaisuuksia, Logic vs Fruity Can you feel the atmosphere |
Aleksi Gaiss 11.09.2008 09:52:10 | |
---|
MacBook+Presonus FP-10 (Firepod) -yhdistelmä pelaa ainakin täällä loistavasti! Äänitys- ja miksauspalveluja tarjolla! |
Johannes kurkunkastaja 11.09.2008 12:26:43 | |
---|
MacBook+Presonus FP-10 (Firepod) -yhdistelmä pelaa ainakin täällä loistavasti! Uskoakseni myös iMac ja Presonus FireStudio, johon olen jo jotenkin pääsemässä sisään pikkuhiljaa Cubase LE:n kanssa. |
Jemo 16.09.2008 20:21:17 | |
---|
Jeesh, eli tosiaan tuo ihan tavan karvalakkimallin MacBook (tosin 4gt muistilla) olisi valikoitumassa koneeksi. Logicin 8 alkaa houkutella äänityssoftaksi tosiaan, siitä olen kuullut kehuja taajaan ja laajalta. Kahdeksankanavaiseen rautaan minä tässä alan kallistua pikkuhiljaa, täytynee alkaa käydä vähän noita vaihtoehtoja läpi. Kiitoksia avusta. Jos jollakulla on myydä käytettyä digi002:hta, privaviestiä vain ;) -Jemo In the fourth second of forever
ultra 16.09.2008 20:52:06 | |
---|
Jeesh, eli tosiaan tuo ihan tavan karvalakkimallin MacBook (tosin 4gt muistilla) olisi valikoitumassa koneeksi. Logicin 8 alkaa houkutella äänityssoftaksi tosiaan, siitä olen kuullut kehuja taajaan ja laajalta. Kahdeksankanavaiseen rautaan minä tässä alan kallistua pikkuhiljaa, täytynee alkaa käydä vähän noita vaihtoehtoja läpi. Kiitoksia avusta. Jos jollakulla on myydä käytettyä digi002:hta, privaviestiä vain ;) -Jemo Itselläni toimii hyvin perus-Macbook 4gt muistilla ja kaverina Alesis IO26. Alesikseen päädyin juurikin siksi, että tuo setti kulkee erittäin mukavasti läppärilaukussa kodin ja treeniksen väliä. Presonuksen räkkirautaa on vähän haastavaa sulloa laukkuun.. Softana tietysti Logic 8. |
Necromuru 17.09.2008 18:47:19 | |
---|
Moro moro Yhden pikakysymyksen tähän ketjuun heittäisin, kun en uutta kehtaa tehdä. Tarkotuksena olisi siis ostaa läppäriä ja Macbook Pro olis harkinnassa. Musiikkisoftana tulisi käyttöön Reasonia ja Cubasea. Itse kysymys kuitenkin koskee sitä että onko Mac hintansa värtti näissä hommissa kun Windows koneeseen vertaa? Ymmärtääkseni Vistan ääniominaisuudet ovat heikentyneet. Kitara on kuin piano: sitä soitetaan välillä ja niitä on eri merkkisiä. |
HarriP 17.09.2008 22:43:01 | |
---|
onko Mac hintansa värtti näissä hommissa On se. Nämä powerbookit/macbookit on olleet ensimmäisiä PCitä joita on oikeasti miellyttävää ja produktiivista käyttää, musiikkihommiin ja muuhunkin. |
lukethesis 18.09.2008 10:30:47 | |
---|
Jeesh, eli tosiaan tuo ihan tavan karvalakkimallin MacBook (tosin 4gt muistilla) olisi valikoitumassa koneeksi. Logicin 8 alkaa houkutella äänityssoftaksi tosiaan, siitä olen kuullut kehuja taajaan ja laajalta. Kahdeksankanavaiseen rautaan minä tässä alan kallistua pikkuhiljaa, täytynee alkaa käydä vähän noita vaihtoehtoja läpi. Kiitoksia avusta. Jos jollakulla on myydä käytettyä digi002:hta, privaviestiä vain ;) -Jemo Älä vaan sitten osta sitä lisämuistia Applelta, vaan jostain tietokonekaupasta. Esim Verkkokaupasta 4GB Kingstonin setti maksaa jotain alle 70 euroa, kun Apple riistää ties mitä hintoja. |
lukethesis 18.09.2008 10:33:28 | |
---|
Itselläni toimii hyvin perus-Macbook 4gt muistilla ja kaverina Alesis IO26. Alesikseen päädyin juurikin siksi, että tuo setti kulkee erittäin mukavasti läppärilaukussa kodin ja treeniksen väliä. Presonuksen räkkirautaa on vähän haastavaa sulloa laukkuun.. Softana tietysti Logic 8. Miten sulla on pelannut IO26 ajureiden puolesta? Kun mulla on ollut hirveitä ongelmia Alesis-tuotteiden kanssa sekä PC:llä että Macillä sekä ajureiden, että laadun/kestävyyden kanssa. Kiinnostavan näköinen kalikkahan toi on, mutta siksi en sitä suositellut tuossa ylempänä. |