Aihe: Cubase studio 4 ongelma äänitettäessä.
1
15
04.01.2008 11:57:46
Mulla olis yksi ongelma Studio 4:lla äänitettäessä.

Mistä pääsen seuraamaan ja säätämään sisään tulevan singnaalin määrää?
Tällä hetkellä en löydä kuin "device" osiosta mixerin mikä minun mielestä säätää vain master volumen tasoja.
Käyttämästäni firepod 10:n etusesta voi säätää input singnaalia, mutta mistä löytäisin näytön cubasessa inputin tasoille?

Toinen kysymykseni koskee äänitystä niin että säädetyt kompurat, EQ:t + muut efektit kuuluisivat äänitettäessä.
Pitääkö joku "täppä" olla kytkettynä päälle jotta eri mausteet saa kuuluviin äänitettäessä?

Kokemukseni äänittämiseen perustuu ainoastaan Roland vs-2400 kovalevytallentimen kanssa työskentelyyn ja nyt olen siirtynyt tietokenepohjaiseen. Rolandissa oli selvät eri näytöt input sekä output kanaville ja nyt olen niitten suhteen aika hukassa .
Kalmo
04.01.2008 14:24:38
Joku Cubasea tunteva tulee varmasti hätiin varsinaisia vastauksia antamaan, mutta yksi asia on hyvä tietää:
Perusäänitaso säädetään nimenomaan kovatavarasta (äänikortti,mikseri, esivahvistin tai millä nyt signaalia otatkin). Jos siinä signaali klippaa ja säröytyy, ei softalla voi asiaa pelastaa.

Eikös sen Cubasen (ja äänikorttisi) manuaalista löydy noita perusasioita? Etsipä erilaisia monitorointiin liittyviä aiheita. Olen Sonarhemmo, joten en uskalla sanoa
mitään. Samoilla napeilla on eri softissa niin monenlaisia nimiä.
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
J-PPP
04.01.2008 14:44:53
Käyttämästäni firepod 10:n etusesta voi säätää input singnaalia, mutta mistä löytäisin näytön cubasessa inputin tasoille?

F3-napin takaa löytyvästä mikserissä pitäisi kyllä näkyä kaikkien raitojen tasot. Tosin pitää muistaakseni vielä erikseen valita että näyttää nimenonmaan input-tasoa (klikkaa oikealla hiirennapilla mikserin päällä ja sieltä joku valikko --> meter at input tms).

Toinen kysymykseni koskee äänitystä niin että säädetyt kompurat, EQ:t + muut efektit kuuluisivat äänitettäessä.
Pitääkö joku "täppä" olla kytkettynä päälle jotta eri mausteet saa kuuluviin äänitettäessä?

Juu, se pyöreä nappi missä on kovaäänisen silhuetti.
Sunkka
09.01.2008 15:44:34
Mulla olis yksi ongelma Studio 4:lla äänitettäessä.

Mistä pääsen seuraamaan ja säätämään sisään tulevan singnaalin määrää?
Tällä hetkellä en löydä kuin "device" osiosta mixerin mikä minun mielestä säätää vain master volumen tasoja.

Kokemukseni äänittämiseen perustuu ainoastaan Roland vs-2400 kovalevytallentimen kanssa työskentelyyn ja nyt olen siirtynyt tietokenepohjaiseen. Rolandissa oli selvät eri näytöt input sekä output kanaville ja nyt olen niitten suhteen aika hukassa .

Cubase 4 studiossa ei ole sisääntulevan signaalin tason säätöä. Täysversiossa on. Säädät Firepodista. Tuon Insert efektien käytön löydät Plug-in Reference -manuaalista helposti.
teppomies
10.01.2008 11:03:08
Cubase 4 studiossa ei ole sisääntulevan signaalin tason säätöä. Täysversiossa on. Säädät Firepodista. Tuon Insert efektien käytön löydät Plug-in Reference -manuaalista helposti.

Miten itsellä olisi semmonen kuva että säätö kyllä löytyy. Jos sulla on jonkin raidan "edit" ikkuna auki (jossa on insert, eq, send jne). Otat valikoista VST-connections auki ja valitset input välilehdeltä jonkin sisääntulon esim. Stereo in. Eikös sillon "edit" ikkunaan vaihdu sisääntulon säädöt?

Tämä nyt ihan ulkomuistista heitettynä.... Sitä en ole keksinyt miten sisääntulon saisi näkyviin mikserissä... jos saa ollenkaan.
Sunkka
18.01.2008 10:12:28
Miten itsellä olisi semmonen kuva että säätö kyllä löytyy. Jos sulla on jonkin raidan "edit" ikkuna auki (jossa on insert, eq, send jne). Otat valikoista VST-connections auki ja valitset input välilehdeltä jonkin sisääntulon esim. Stereo in. Eikös sillon "edit" ikkunaan vaihdu sisääntulon säädöt?

Tämä nyt ihan ulkomuistista heitettynä.... Sitä en ole keksinyt miten sisääntulon saisi näkyviin mikserissä... jos saa ollenkaan.

Ote manuaalista:

In Cubase Studio, the input channels are not shown in the
mixer. Instead, you need to check the level at the channel
strip for the track on which you are recording:
1. Locate the channel strip for the track youre about to
record on.
2. Activate monitoring for the channel by clicking the
speaker button next to the fader.
When monitoring is activated, the meter shows the level of the incoming
audio signal.
3. Play the audio source that you want to record and
check the level meter for the channel.
4. Adjust the output level of your audio source so that the
meters go reasonably high without reaching 0.0 dB.
Check the numerical peak level indicator below the meter in the bus
channel strip. To reset the peak level indicator, click on it.

􀃖 You must adjust the output level of the audio source
you cannot use the faders in Cubase Studio to adjust the
input level!

􀃖 An alternative way of checking the input levels would
be to use the control panel for your audio hardware (if it
features input level meters). It may also be possible to adjust
the input level in the control panel.
See the documentation of your audio hardware for details.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)