Aihe: Amplitube 2 + oikeat pedaalit =Hyvä lopputulos! 1 | |
---|---|
![]() 03.08.2007 20:06:21 | |
Mulla oli pitkään käytössä Amplitube 2. Tykkäsin soundeista ja lopputuloksesta, mutta siinä ei ollut samaa fiilistä kuin oikean vahvistimen mikityksessä. Monesti myös aikaa tuhrautui turhaan säätämiseen ja leikkimiseen. Eikä Amplitubea voi verratakaan vieressä soivaan vahvistimeen. Amblituben soundi on jo "mikitetty" ja tulee kaiuttimien läpi taustamusan kera. Eli meno on jollainlailla ponnettomampaa. Säröillä soitettaessa myös kohinan määrä kasvoi ja teki soundista melko kehnon. Eräänä sateisena iltana kitaravahvistin rupesi resonoimaan ja napsumaan. Mania ei ole ostaa uutta ihan heti ja halpaa ei kannata korjata.. Omistan Visual Soundin Jekyll&Hyde säröpedaalin ja Line6 Echo Parkin. Vedin signaalin pedaaleista vahvistimeen ja vahvistimen speaker outputista DI boxiin. DI signaali jatkaa matkaa äänikortille (Dodin DI boxista löytyy instrument/speaker valintakytkin). Noh, sitten vaan Amplitubesta etsimään puhtaita soundeja ilman säröjä ja toimii! Taustakohinatkin katosivat! Suosittelen kokeilemaan=)! "Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!" | |
![]() 04.08.2007 02:00:37 | |
Mun kokemuksen mukaan noi mallintavat softat on aika kranttuja sisääntulevan signaalin voimakkuudelle. Eli sopiva volyymi ratkasee pitkälti soundin laadun. Putkietuastetta ja kompuraa vaan ennen äänikortin sisäänmenoa ja ruuvailemaan. | |
![]() 04.08.2007 11:56:24 | |
Joo, vaikka amplitube kohisee jytymmillä särösoundeilla liikaa (minun makuuni), vaikkei edes signaalia syötetä. Eli jotain on vähän sössitty ohjelmointi puolella... | |
![]() 04.08.2007 14:39:12 | |
Joo, vaikka amplitube kohisee jytymmillä särösoundeilla liikaa (minun makuuni), vaikkei edes signaalia syötetä. Eli jotain on vähän sössitty ohjelmointi puolella... Ellei sitten mallinnukset ole niin todenmukaisia että myös vahvistimen sisäiset kohinalähteet ole tulleet mallinnetuiksi? | |
![]() 04.08.2007 17:24:44 | |
Mulla oli pitkään käytössä Amplitube 2. Tykkäsin soundeista ja lopputuloksesta, mutta siinä ei ollut samaa fiilistä kuin oikean vahvistimen mikityksessä. Monesti myös aikaa tuhrautui turhaan säätämiseen ja leikkimiseen. Eikä Amplitubea voi verratakaan vieressä soivaan vahvistimeen. Amblituben soundi on jo "mikitetty" ja tulee kaiuttimien läpi taustamusan kera. Eli meno on jollainlailla ponnettomampaa. Säröillä soitettaessa myös kohinan määrä kasvoi ja teki soundista melko kehnon. Eräänä sateisena iltana kitaravahvistin rupesi resonoimaan ja napsumaan. Mania ei ole ostaa uutta ihan heti ja halpaa ei kannata korjata.. Omistan Visual Soundin Jekyll&Hyde säröpedaalin ja Line6 Echo Parkin. Vedin signaalin pedaaleista vahvistimeen ja vahvistimen speaker outputista DI boxiin. DI signaali jatkaa matkaa äänikortille (Dodin DI boxista löytyy instrument/speaker valintakytkin). Noh, sitten vaan Amplitubesta etsimään puhtaita soundeja ilman säröjä ja toimii! Taustakohinatkin katosivat! Suosittelen kokeilemaan=)! Minä en suosittele. Signaalia ei missään nimessä vedetä vahvistimen kaiutinulostulosta äänikorttiin, ei edes dippaboksin kanssa. Käytä vahvistimen line out/preamp out/effect loop send -ulostuloa. "A speaker output carries a whole lot of power. The average 8 ohm guitar head output is about 130dB. A mic input is designed to handle -80 to -40 dB, a line level input is designed to handle -10 to +4 dB. Even if you attenuate that 130dB down 40dB, you're still 90 to 170dB too hot for either input. Also, if the DI is transformer coupled, it will melt the transformer. If the DI is active, it will simply blow the circuit board. These speaker outputs are designed to push a passive driver in 10-12 inch speakers, that power has to go somewhere." http://www.presonus.com/forums/showthread.php?t=1976 Save the whales, motherfucker. | |
![]() 04.08.2007 20:47:35 (muokattu 05.08.2007 19:18:42) | |
Kiitos vinkistä! Mutta entäs sitten,kun mun vahvistimen voluuminappi vaikuttaa myös speaker-outputin volatasoon? Eli signaali ei tule liian kuumana äänikortille, kun säädän äänentason vahvistimen volumenapista sopivaksi ja joudun vielä lisäämään himpunverran äänikortin gainiakin! Mun vahvistin on pieni 30 W trankkukombo. Edit:Se olikin nimellä External Speaker se output! "Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!" | |
![]() 05.08.2007 22:23:21 (muokattu 07.08.2007 02:43:59) | |
älä ota lisäkajarin paikasta signaalia muuta kun lisälajarille.. itse joskus takavuosina saadessani eka äänitys koneen cubasella varustetuna käräytin äänikortin ottamalla kaiutinulostulosta signaalin. Sen sijaan jos löydät vahvaristasi line outin, niin se onkin jo paljon "parempi" ratkaisu. Tästä saat jo huomattavasti käyttökelpoisempaa signaalia pihalle External = ulkoinen Speaker = Kaiutin Älä hajota kamojasi E: Ja tietysti se vola vaikuttaa speakers outin volumetasoon. Eikös olisi varsin vittumaista laitaa lisäkaappi kiinni jonka äänen voimakkuutta ei pystyisi säätämään...? Snails against humanity | |
![]() 06.08.2007 09:13:10 | |
Nyt hävettää (olenhan sentään opiskellut äänituotantoa)! Kiitos tiedosta! Itse olen käyttänyt tuota kokoonpanoa jo aiemminkin (kuukausia) ja mitään ongelmaa ei ole ollut. Tosin enpä sitten äänitä tuolla tavalla enää. Laitan jatkossa kitaran suoraan DI boxilla äänikortille tai äänitän vahvistimen mikillä. Soundi vaan ei ole yhtä hyvä suoraan DI boxilta äänikortille kuin vahvistimen kautta. Pitää hommata etuaste eequulla, kunhan säästyy rahaa. Kts vielä (poistuu nolona...)! "Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!" | |
![]() 06.08.2007 11:00:05 (muokattu 06.08.2007 11:02:03) | |
En kyllä ole ikinä testannut ottaa signaalia kaiutinulostulosta (enkä testaisi) MUTTA meidän kaikkien paras ystävä herra Behringer kertoo DI-boksinsa (DI100) manuaalissa seuraavaa: "Molempien -20dB -kytkimien avulla voit itse liittää miksauspöydän yli 3000 watin vahvistintuloon pelkäämättä, että DI100 sitä kautta ylikuormittuu." Kuka uskaltaa testata? Tuossahan ei vielä luvata, että mikseri kestää signaalia vaikka DI-boksi kestäisi.. :) | |
![]() 07.08.2007 02:17:06 | |
Eli siis pienoisen DI-boksin pitäisi haihduttaa johonkin useampi kilowatti sähköä? Jos tuohon tapaan meinaa DI-spedua käyttää kannattaa ainakin asettaa se palamattoman alustan päälle. Eikö kysyjän vahvistimessa ole todellakaan minkäänlaista efektilooppia,line outtia tms? | |
![]() 07.08.2007 03:15:52 | |
Nuo on vähän eri Watteja.. Niissä ei oon virtaa = A (ampeeri) = sitä kuollettavaa ainesosaa :) Joku viisaampi voi varmaan selittää tämän oikeen..? USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki? | |
![]() 07.08.2007 08:53:48 | |
Ihme että mikään ei ole mennyt rikki! On tyhmällä ollut tuuria. Omakustannekin syntyi tuolla äänitystavalla. Mutta nyt äänitän DI boxin kautta suosiolla. Mitähän muuta teen väärin...=)! Palatakseni kuitenkin itse aiheeseen eli pedaalien ja Amplituben (tai jonkun muun mallinnoksen) kokoonpanolla saa tosi hyvää jälkeä aikaan. Pitäis tehdä tänne kuultavaksi testiäänitykset, kunhan joskus ehdin. "Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!" | |
![]() 07.08.2007 13:40:42 (muokattu 07.08.2007 13:43:29) | |
Nuo on vähän eri Watteja.. Niissä ei oon virtaa = A (ampeeri) = sitä kuollettavaa ainesosaa :) Joku viisaampi voi varmaan selittää tämän oikeen..? Joo, sellanen juttu kuin ohmin laki eli virta (ja teho) riippuu ainoastaan virtalähteen jännitteestä ja kuorman resistanssista(tai tässä tapauksessa impedanssista).Eli virta=jännite/resistanssi jos oikein muistan, ja teho=jännite*virta. Tällöin esim. jos päätteen lähtöjännite on 50V ja kaiuttimen impedanssi 8 ohmia, virta on 50/8=6,25A ja teho siten 6,25*50=312W. Jos taas DI-boksin sisäänmenoimpedanssi olisi esim. 10 Kohm(täysin hatusta vedetty arvo, boksin spekseistä löytynee oikea) niin virta=50/10000=0,005A jolloin teho=0,005*50=0,25W joka ei paljon kämppää lämmitä.Tämä esimerkki on sikäli yksinkertaistettu että vaihtovirta käyttäytyy vähän eri tavalla eikä impedanssikaan ole vakio vaan muuttuu useimmissa tosielämän laitteissa taajuuden funktiona,mutta periaate selvinnee.Joten vaikka päätevahvistin pystyy syöttämään kaiuttimen 8 tai 4 ohmin impedanssiin satoja watteja tehoa, niin samalla ulostulojännitteellä DI-boxin kymmenien Kohm (kilo-ohmien) sisääntuloimpedanssiin tuleva teho on olematon.Eli teho riippuu paitsi syöttävästä laitteesta myös kuormasta. Vertaa esim. hitsausmuuntaja joka pystyy sulattamaan 6mm teräspuikon mutta 230 voltin hehkulampun hiuksenpaksuinen hehkulanka hehkuu vain himmeästi siihen kytkettynä koska jännite on aika matala vaikka virrantuotto oikosulkutilanteessa on useita satoja ampeereja ja teho useita kilowatteja.Tai jos 10 tonnin nosturilla nostetaan sadan kilon taakkaa niin ei sen vaijerin tarvitse kestää 10 tonnia vaikka nosturi siihen pystyy kun taakka nousee jo 100 kilon voimalla. Putkivahvistin on sitten eri asia, koska putkivahvarilla on suuri ulostuloimpedanssi josta johtuen kuorma vaikuttaa merkittävästi ulostulon jännitteeseen joten käyttö ilman kuormaa/suureen impedanssiin kuten DI-boksi aiheuttaa jännitteen nousun päätemuuntajassa/putkissa liian korkeaksi ja jotain voi kärähtää läpilyönnin seurauksena. Näin ollen putkivahvistin tavitsee keinokuorman DI-boksin lisäksi jollei siihen ole kytketty kaiutinta. Viisaammat oikaiskoot taas jos olen jotain muinaisista sähkötekniikan opiskeluista unohtanut. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)