Aihe: Sonar-ongelma soitettaessa
1
Atku73
31.03.2007 23:59:14
Terve

Ongelma on seuraavanlainen. Soittaessani guitar rig:n kautta sonarille äänittääkseni saan luureista kuuluviin seuraavaa: vasen: oivasti soiva guitar rig soundi ja oikea luuri: n. 30% guitar rig-sounci ja loput sitten silkkaa kuivaa signaalia. Lisäksi sonar äänittää pelkästään oikealle kanavalle kuivaa signaalia.

Olisiko jollakulla ollut samanlaista probleeman tynkää ja kuinka tästä selvisi? Input pitäisi olla stereo. Vasen kanava jää stereoitumatta silti.

Äänikorttina mulla on M-audio fast track ja ohjelmina tosiaan guitar rig ja sonar 3

Kiitosta annetaan roppakaupalla, sillä probleemat koneen kanssa ovat saaneet minut kyyniseksi sekä harmaantuneen tukan katoavaiseksi.
Antti1
01.04.2007 00:04:35 (muokattu 01.04.2007 00:08:36)
Hetkonen, hetkonen... Mä myönnän olevani hieman kännissä nyt, enkä ehkä ymmärrä, mutta tota.. Vasen kanava "jää stereoitumatta silti"? Nyt soi hälytyskellot, mutta alkoholin kyllästämät aivot ei ihan sytytä.

Sä siis äänität stereoraidalle Sonarissa? Tuleeko Guitar Rigistä stereosignaalia, vai onko sulla monosysteemit käytössä? Koitas pistää Sonar äänittämään monosignaalia, poistuuko ongelma? Mulla on ollu kaikki Sonarit nelosesta kutoseen, enkä kyllä mihinkään tämmöiseen ole ikinä törmännyt.

EDIT: Jotain mä en nyt tajua. Kuunnellessa sä arvioisit tulevan oikealta myös aavistuksen sitä säröytettyä tms. signaalia? Äänittäessä se ei kuitenkaan tallennu? Se viittaisi mun mielestä siihen, että Guitar Rig antaa monosignaalia ulos, jota sä koitat tallentaa stereoraidalle --> standardimeiningin mukaan se monokama tulee ainoastaan vasemmalle raidalle talteen ja oikealla on kuiva ääni.
Atku73
01.04.2007 23:42:50
Hyvä Antti1.

Kiitoksia vastauksesta. Ilo tietää, että apua on saatavilla.

Koettelin äsken hetken pähkäillä probleemaani tässä koneella enkä saanut siihen puhallettua oikein uutta henkeä.

Ongelmat ovat ja pysyvät.

1. Sonar äänittää stereo-asetuksilla tosiaan vain kuivaa signaalia oikealle raidalle. Muilla vaihtoehdoilla en sitä saanut äänittämään. Siis mono oik/vas.

2. Säädeltyäni ilmeisesti liikaakin en päässyt oikein nyt äänittämään mitään, joten palanen astialle tästä asiasta myöhemmin.

Lyhykäisyydessään voin vain sanoa, että tietokoneelle äänittäminen on minulle kokonaan uusi tontti, joten jos saisin avittavan sanan niin pyytäisin sen sanottavan ie. kirjoitettavan mahd. selkokielellä, jotta se uppoaisi kuuppaani. Tavuviivoja en kuitenkaan kaipaile.

Koetan raivata aikatauluun tyhjää ja rupean sitten pohtimaan mitä, miksi ja miten on mennyt ojaan tässä asiassa.

Siis kiitos.
juha_p
02.04.2007 10:24:22 (muokattu 02.04.2007 10:27:27)
Tuota tuota ... miten äänität sitä GR:n signaalia Sonarilla (rewire, what-u-hear, rearoute_asio, virtual cable, ?)? Jos suluissa mainittua menetelmää käyttäen niin stereo raita / ASIO ajurin käyttö / alhaiset latenssiasetukset / monitorointiasetukset saattaa olla ratkaisu ongelmaan.

Mikäli GR on vain plugarina sillä kitara raidalla, Sonar ei kylläkään äänitä sitä wet signaalia vaan ainoastaan dry sinaalin.

Kannattaisiko siis tehdä hommaa kokeilla normaalisti ... eli, aseta Sonar äänittämään kitaraasi joko stereona tai monona ja lisää se GR plugarina Sonarissa ko. raidan FX biniin. Kun käytät ASIO ajureita ja alhaista latenssi asetusta, ei tuon kuivan signaalin pitäisi kuulua ollenkaan (tämän wet/dry sekoittumisen voi kyllä ilmeisesti poistaa myös monitorointiasetuksilla (softa/hardware)). En muista voiko GR:ää käyttää monona mutta jos ei niin stereona sitten.

t. Juha
Atku73
02.04.2007 23:25:54
Hyvä Juha P. Nyt alkoi pelittämään.

Aiemmin laitoin vain sekä sonarin, että Guitar Rig:n päälle ja senkus rämpyttelin.

Olen joskus taannoin soitellut kitaraa paljonkin, mutta sitten pukkasi kaikenlaista muuta elämään ja nyt virittelen soittoharrastusta jälleen omaksi iloksi. Tähän liittyy myös äänittely. Ongelmana toki on vain, että ilman kummempaa tutustumista alaan tässä olen haukannut aika läjän savea.

Minulla on tällä hetkellä arsenaali seuraavanlainen lyhykäisyydessään:
kitarasta menee piuha m-audion fast track:iin. Siitä tietty Usb:llä koneeseen. Ja luurit suoraan fast track:iin.

Puolestaan drum map-midiäänineen tulee ohi koneessa olevasta sb:n audigy-kortista.

Probleemahan nyt on se, että joko en kuule rumpuja soittaessani tai sitten pitää ämyrien olla jo kovalla. Usein pikku äänittelyt kun tapahtuisivat ilta-yöstä niin tämä ei oikein ole vaihtoehto.

Mutta... Midi-output kun ei anna valittavaksi M-audion fast trackia ja puolestaan kun vetäsin kitaran outputiksi audigyn muuttuis soundi kuin siihen olisi saanut oktaverin mukaan.

Tähän tulisi tulla loppu, etten tukahtuisi kyynisyyteen tietokone-äänittelyn jalossa taidossa. Mitenköhän voisin saada ko. äänet kuulumaan samasta kovaäänisestä?

Kiitos jo etukäteen ja pyytäisin pieneen hienovaraisuuteen käsitteissä, koska olenhan jo keski-ikää kovaa vauhtia lähestyvä poropeukalo näissä asioissa.

Si. Kiitos.
juha_p
03.04.2007 02:08:50 (muokattu 04.04.2007 09:30:37)
...

Minulla on tällä hetkellä arsenaali seuraavanlainen lyhykäisyydessään:
kitarasta menee piuha m-audion fast track:iin. Siitä tietty Usb:llä koneeseen. Ja luurit suoraan fast track:iin.

Puolestaan drum map-midiäänineen tulee ohi koneessa olevasta sb:n audigy-kortista.

Probleemahan nyt on se, että joko en kuule rumpuja soittaessani tai sitten pitää ämyrien olla jo kovalla. Usein pikku äänittelyt kun tapahtuisivat ilta-yöstä niin tämä ei oikein ole vaihtoehto.

Mutta... Midi-output kun ei anna valittavaksi M-audion fast trackia ja puolestaan kun vetäsin kitaran outputiksi audigyn muuttuis soundi kuin siihen olisi saanut oktaverin mukaan.

Tähän tulisi tulla loppu, etten tukahtuisi kyynisyyteen tietokone-äänittelyn jalossa taidossa. Mitenköhän voisin saada ko. äänet kuulumaan samasta kovaäänisestä?

Kiitos jo etukäteen ja pyytäisin pieneen hienovaraisuuteen käsitteissä, koska olenhan jo keski-ikää kovaa vauhtia lähestyvä poropeukalo näissä asioissa.

Si. Kiitos.

Käyttämällä WDM/KS ajuria Sonarissa pitäis molempien äänilaitteiden olla käytettävissä. WDM/KS kuitenkin on huonompi saada sen SB kortin kanssa toimimaan alhaisilla latenssiasetuksilla (10ms on se raja SB kortille mutta tämähän ei koske sitä MIDI puolta mikäli käytät kortin ominaisuuksia MIDI datan toistoon (i.e. SB:n omaa synaa)) mutta voit ehkä manuaalisesti asettaa alemmat buffer arvot siellä Sonarin Options-Audio-Driver Profiles -välilehdellä. Kannattasi ehkä kuitenkin kokeilla Asio4All ajuria tässä(kin) tapauksessa.

http://www.asio4all.com

Se rumpu juttu ... mikäli käytät SB kortin syntikkaa/soundfontteja rummuille, tulee eteesi kuitenkin jossakin vaiheessa niiden rumpuäänien muuttaminen audioraidaksi (et muuten saa niitä rumpuja siihen lopulliseen miksiin mukaan). Voisit em sijaan käyttää Sonarin mukana tullutta TTS-1 plugaria rummuille (tai jotain sample player plugaria (sfz taitaa tulla sonarin mukana, vsampler vanhemman version mukana) niiden soundfonttien toistoon) ja ohjata sitten sen raidan ulostulo myös Master kanavaan. Tässä tapauksessa siellä masterissa voi olla myös se M-Audion laite (mihin sitä SB:n korttia enää tarvitsisikaan).

Kahden äänikortin kanssa on yleensä ongelmana se synkkaus. SB:n kortti on vieläpä ilmeisesti fixattu 48kHz:in ja käytät M-Audiossa eri näytetaajuutta --> soppa on valmis.
En ole itse kokeillut USB/PCI yhdistelmän kanssa mutta jos haluat molemmat käyttöön niin kokeile asettamalla Master kanavan toistolaitteeksi esim. se SB:n kortti ja kytke ne muut raidat toistamaan Master kanavaan.

t. Juha
Atku73
08.04.2007 00:17:09
Hyvä Juha P.

Ensinnäkin kiitos kovasti avustasi. On mukava huomata, että kaltaisasi pyyteettömästi neuvoja antavia ihmisiä on olemassa.

Sitten viime kerran olen ollut kovin kiireinen ja toisaalta annoit aika paljon pureskeltavaa ruohonjuuritasolaiselle.

Olen lataillut asio-ajurit, joista mainitisit jo aikaisemmin koneeseen ja latency on jotain 5 ms luokkaa. Tämä siis on hyvä.

Mitä taas tulee Vsampler3:een. Tämän nyt olen asentanut koneelle, mutta mistään en ole löytänyt rumpu-mitälie. Sampleja, ehkä ?

Itseasiassa tuossa minulla olevassa ohjelmassa ei tunnut valmiita sampleja olevan kuin alle 10 kappaletta.

Palailen astialle kunhan olen saanut pihistettyä jostain aikaa tämän asian läpi käymiseen. Tai sen yrittämisen aloittamiseen. Pahoittelen, ettei asia ole mennyt kovastikaan eteenpäin. Tosiaan en ole mikään haka näissä asioissa, joten asioiden omaksumien menee aika pitkälti kantapäiden kautta.

Vielä kerran kiitos avustasi
Kalmo
11.04.2007 14:08:55
Olen itse ollut Sonarimiehiä jo parikymmentä vuotta, mutta harrastusajan puutteen takia intensiteetti on vaihdellut, ja olen joutunut opettelemaan monia asioita uudelleen matkan varrella, jo tekniikan kehittymisenkin takia. Silti olen vielä umpiamatööri.
Toivottavasti en ole loukkaavalla tavalla väärässä, mutta oletkohan vielä tutustunut Sonarin sisäisiin mahdollisuuksiin esim. TTS-1:n yms. yms. kautta ( vaikkapa TTS-1:n rumpuihin voi lisätä mitä hyvänsä kaikuja ja kompuroita, jos soundit eivät sinällään kelpaa). Mainitsit olevasi alkutaipaleella tietsikkaäänittelyssä. Uskon homman sujuvan sitä vakaammin ja helpommin, mitä vähemmän piuhoja kulkee PC:stä ulos ja takaisin. Ehdottomasti suosittelen myös yhden äänikortin varassa operoimista. Monet myös ymppäävät Sonariin kaikki kaverin suosittelemat plugarit, vaikka Sonarista itsestään löytyisi samat ominaisuudet, kun vain ne ensin löytää/oivaltaa/oppii. Se on älyttömän laaja ohjelma, jolla voi tuottaa julkaisuvalmiin levyn a:sta ö:hön.
Kokemukseni mukaan esim. (jos ei operoi jollain hyvin rajuilla soundeilla tai tyylilajeilla) kannattaa useimmiten äänittää biisin perustavara lähes puhtaana, minimisäröillä yms., ja kun paketti toimii, alkaa kokeilla eri FX-lisukkeilla soundin kehittämistä. No..tässähän puhun..tietoisena siitä, että taatusti kirkkomaa kutsuu, ennenkuin olen oppinut kaiken haluamani Sonarista :o)
Atku73
16.04.2007 01:23:07
Uibatsuiba!

No niin nyt alkaa pelittämään ja hymy leviää jo huoneessa seinästä seinään. Pähkäilin aikani vsamplerin kanssa, mutta sitten kaivoin naftaliinista fruity loopsin, joka on vähän teknompi versio. Sillä kuitenkin sain tehtyä jonkinmoista sätkätystä, jonka sitten siirsin sonariin. Ja piru vie sitten kun sain päälle äänitettyä kitaraa niin johan venähti parit tunnit ohjelman kanssa. Varmasti tulee vielä kovasti venähtämään tulevaisuudessa myös sillä niin kovasti on riemu läsnä nyt. Varmaan seuraavaksi pähkäilenkin miten saada lisäsoittimia fruityloopsista jne.

Luulenpa, että jos tämä olisi marathon niin olisin jotakuin sitomassa nauhoja. Sen verran lienee tuntematonta työmaata edessä.

Parasta toki on, että sonar vaikuttaa melkoisen ymmärrettävältä vaikkakin kantapääni taitavat tässä asiassa olla jo aika ruvella.

Mutta... parasta on, että nyt on tunnelissa valoa ja itseasiassa taittaa tunneli vähän jo kadotakin.

Kiitoksia kaikille asiassa auttaneille. Moinen pyyteettömyys ja avunanto on mykistävää ja internetin parhaita puolia.

Tattis siis.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)