Antti1 02.03.2006 10:31:59 | |
---|
Homma on nyt tämännäköinen: mulla on tietokonetta, kuvaputkinäyttöä, äänikortteja, etuasteita ja ties mitä --> vie tilaa ja hankala kuljettaa nauhoituskohteisiin. Opiskelujen takia täytyisi hankkia kannettava tietokone, niin miksipä en sitten siihen kylkeen hommaisi sopivaa rautaa ja luopuisi tästä tarpeettoman isosta myllystä? Mikä olisi ensinnäkin sopivan edullinen, mutta tehokas tietokone tuohon käyttöön? Keskusmuistia siinä varmaan pitäisi olla melkeinpä se 1024megaa (tai ainakin mahdollisuus siihen) ja prossutehona joku 2500+ vastaava riittänee. Otetaan nyt kuitenkin huomioon, että mä en harrasta kaupallista nauhoitusta, niin tuon koneen ei tarvitse olla ihan tehokkainta mitä tarjolla on. Mun nykyinen 2500+ on alikellotettu vissiin 1900+:ksi, että se toimii vakaasti (jotain kummia ongelmia), ja tehot riittää juuri ja juuri. Samalla kun luettelette noita ehdotuksia, niin kertokaapa mulle noista kannettavien prossutehoista yleensäkin. Ne tuntuvat jostain syystä pyörivän järjestäen alle kahden gigan, ainakin intelillä. Miksi näin, ja miten noita tehoja voidaan verrata muihin prosessoreihin? Mikä sitten sopisi tuohon nauhoitusraudaksi? Mä olen ajatellut hommaavani pienen säästämisen jälkeen Mackien Onyxin, joko 1620 (8 mikkietusta) tai 1640 (16 mikkietusta) ja sen firewire kortin. Tarvitsen tuota mikseriä myös bändikäytössä ja keikkoja miksaillessa, joten tässähän hoituisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Hintaa on, mutta laatua myös. Onko jotain muita ehdokkaita? Etsin siis systeemiä, joka ei ole ihan järjettömän hintainen, mutta sillä kelpaa nauhoittaa mitä vain ja se on yksinkertainen. Olisiko järkevämpää ostaa joku firewirekortti, jossa on esim. 8 linjatuloa ja siihen kylkeen hieman edullisempi mikseri? Löytyisikö jotain esimerkkejä? Mackien hinnasta ei saa missään tapauksessa mennä ylitse. Myykää edullinen Ibanez SZ ja ostakaa Explorer kilkuttimien kera. |
PIM 02.03.2006 10:54:36 | |
---|
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
Antti1 02.03.2006 10:55:55 (muokattu 02.03.2006 11:02:17) | |
---|
En tyrmää ideaa ainakaan suoralta kädeltä. Hinta tuntuu aika kovalta, mutta mikäs tuossa sitten on Onyxiin verrattuna se hyvä puoli? Pystyykö tuolla hoitamaan tavallisen mikserin virkaa, ilman tietokonetta? EDIT 1: Tutkinpa ominaisuuksia vähän, niin tuossahan on ADAT-väylä. Sitä kautta saisin tuolla ADA8000:lla lisäkanavia kenties vielä 8 kpl käyttöön? Vai onko tuo laite niinkin typerästi suunniteltu, ettei niitä saa ulos firewiren kautta? EDIT 2: Jos kuitenkin nuo 8 kanavaa eivät riittäisi, niin tulisi siis lisää kannettavaa rojua ja se ei vaikuta lupaavalta. Edelleen olen enemmän Onyxin kannalla, mutta koittakaa vakuuttaa mut. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
PIM 02.03.2006 11:29:05 | |
---|
Tarkemmin tutkailtuani tuo Projectmix ei toimi standalone mikserinä eli jos painopiste on siellä niin tuosta ei siihen ole. Toisaalta Onyxista ei taas ole raiturisoftan kontrolleriksi vaan se on pelkkä mikseri josta raidat saa kalliin(IMHO) lisäpalikan kautta koneelle yksittäin tarvittaessa. Eli kovasti ovat eriluonteisia kapistuksia eikä niinkään vaihtoehtoja keskenään. http://www.audiomidi.com/aboutus/re … ws/edge_projectmix_io.cfm?CPID=1467...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
Antti1 02.03.2006 12:01:19 | |
---|
Jeps, noin mä muistelinkin. Painopiste on tosiaan hieman enemmän siellä mikserin puolella, koska bänditoimintaa tulee harrastettua nauhoittamista enemmän. Jos nyt lähdetään liikkeelle ihan puhtaalta pöydältä taas, niin mikä kokoonpano täyttäisi nämä vaatimukset: -yksinkertainen kokonaisuus, helppo roudattava, mahdollisimman kompakti kooltaan -mikseri bändikäyttöön (väh. 8 mikkietusta, mutta enempi=parempi) -kohtalaisen edullinen (sanotaan jotain 1300€ vaikka maksimi) -pelittää kannettavan kanssa Mulle tulee mieleen lähinnä Mackien Onyx (näistä ehkä se 1620 ja firewirepulikka, tarvittaessa ostan lisää etusia yksitellen) ja Alesis Multimix. Vaikka noista kahdesta Alesis onkin aikalailla edullisempi, kallistuisin silti ehkä Mackieen laadun takia. Löytyykö joku Alesiksen puoltaja? Noiden lisäksi sitten on tietty joku audio interface ja tavallinen mikseri. Näistä jotain ehdotuksia? Ehdotelkaa, ehdotelkaa. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
gatehill 02.03.2006 12:02:35 (muokattu 02.03.2006 12:06:21) | |
---|
Samalla kun luettelette noita ehdotuksia, niin kertokaapa mulle noista kannettavien prossutehoista yleensäkin. Ne tuntuvat jostain syystä pyörivän järjestäen alle kahden gigan, ainakin intelillä. Miksi näin, ja miten noita tehoja voidaan verrata muihin prosessoreihin? Kun puhutaan "oikeista" kannettavista tänä päivänä ne perustuvat mobiili teknikaan joka on tarkoitusta varten suunniteltu. Intelin Pentium M prosessorit käyvät suunnilleen puolella kellotaajuudella perus P4 prosessoreihin verrattuna jos niissä on sama laskentateho. Ei siis kannata tuijottaa pelkästään sitä GHz lukua. Tämä pidentää akunkestua ja prosessori käy viileämpänä. Kun valitset kannettavaa, yritä löytää sellainen malli jossa olisi näytönohjaimelle omaa muistia niin että se ei käyttäisi koneen RAMia. LISÄYS Ainakin Phonic tekee myös miksereitä joissa on FW liitäntä ja Behringeriltäkin taisi tulla. http://www.lostintears.com
andy at lostintears dot com |
Antti1 02.03.2006 12:10:23 | |
---|
Olisko noi Intelin Pentium M -prossut sitten se oikea valinta kannettavan taskulaskimeksi? Mikä olis hinta-/laatusuhteeltaan kova luu tämän hetken markkinoilla? Aina parempi, mikäli löytyy ihan suoraan heittää joku tietty kannettava tähän väliin. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
Zammy 02.03.2006 12:11:57 | |
---|
Susikoira Roi Orbison |
gatehill 02.03.2006 13:08:41 | |
---|
Olisko noi Intelin Pentium M -prossut sitten se oikea valinta kannettavan taskulaskimeksi? Mikä olis hinta-/laatusuhteeltaan kova luu tämän hetken markkinoilla? Aina parempi, mikäli löytyy ihan suoraan heittää joku tietty kannettava tähän väliin. Minkä hintaista kannettavaa? http://www.lostintears.com
andy at lostintears dot com |
Antti1 02.03.2006 18:34:51 | |
---|
En mä oikein tiedä noiden hinnoista enää mitään, kun en oo seurannu. Saako tonnin tuntumaan jotain konetta? Saa mennä hiukan ylikin, jos tarve vaatii ja laatu on huomattavasti parempaa. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
Antti1 03.03.2006 15:49:47 | |
---|
Ylöspäin... The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
Antti1 05.03.2006 11:44:11 | |
---|
Eikö vieläkään mitään? The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
tekerolant 05.03.2006 12:29:10 (muokattu 05.03.2006 12:31:50) | |
---|
Worst things burst |
Kassu 05.03.2006 12:51:06 | |
---|
Kompakti ja tehokas sekä edullinenkin (n. 700€) uudella Intel Core duo prosessorilla: http://www.apple.com/fi/macmini/ Halvemmassa mallissa on Intel Core Solo joka siis ei ole kaksiytiminen. |
Antti1 05.03.2006 14:08:41 (muokattu 05.03.2006 14:12:40) | |
---|
Ton Macin hintaan kun lisätään vielä uusi laadukas näyttö, niin eipä ole enää niin edullinen, eikä (tarpeeksi) helppo roudattava. Kannettavassa siis pysytään edelleen, se on tiukka vaatimus. The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
Mark-Ken 05.03.2006 16:34:13 | |
---|
|
Antti1 05.03.2006 17:43:15 | |
---|
Ihan hyvältä vaihtoehdolta vaikuttaisi, mutta pari asiaa mietityttää: hidas kovalevy (riittääkö tommonen 5400rpm mihinkään?) ja hieman korkea hinta. Kannettavat on aina kalliimpia, sen ymmärrän, mutta onko tuossa hinta/laatusuhde kohdillaan? Ilmeisesti toi dualcore nostaa hintaa? The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
Mark-Ken 05.03.2006 20:23:42 | |
---|
Ihan hyvältä vaihtoehdolta vaikuttaisi, mutta pari asiaa mietityttää: hidas kovalevy (riittääkö tommonen 5400rpm mihinkään?) ja hieman korkea hinta. Kannettavat on aina kalliimpia, sen ymmärrän, mutta onko tuossa hinta/laatusuhde kohdillaan? Ilmeisesti toi dualcore nostaa hintaa? Yleensä läppäreissä on vain 4200RPM kovalevy, 5400RPM on jo erikoisempi. Äänityskäytöstä en tiedä, olettaisin, että vaatii 7200RPM kovalevyn? Tietysti voi ostaa vaikka ulkoisen firewire-lätyn lisäksi... Malli on vasta tullut markkinoille joten korkeahko hinta selittyy sillä. Tippunee siitä varmaan lähikuukausina... Toisaalta läppärin elinikäkin on paljon pidempi kuin parisataa euroa halvemmilla juurikin dualcore-prosessorin ansioista, puhumattakaan hyötykäyttöön saatavasta edusta kun vertaa yhdellä ytimellä olevaan prosessoriin. |
Antti1 05.03.2006 22:36:14 | |
---|
Joo, toi 7200rpm kovo olisi varsin kova laite. Harmi vain, sillä tossa läppärissä on ainoastaan yksi firewire, joka näillä näkymin menee Mackien Onyxin käyttöön. Pitänee odotella hetken verran, josko hinnat dualcoreista laskisivat edes vähän. Eihän tällä mikään kiire ole vielä. Mutta ehdotelkaa nyt sillävälin! The dreams in which I'm dyin are the best I've ever had. |
Aki 06.03.2006 01:32:26 | |
---|
7200rpm kovalevyt eivät ole ihan niin kauhean vanha keksintö, että noille 5400rpm kovoillakin on ihan hyvin ruksuteltu. Käytettävien audioraitojen määrä on tällöin hieman pienempi, mutta jos pidät koneen softapuolen ja defragmennoinnin kunnosta, luulen ettei tuo nopeusero koskaan nouse esteeksi. Plugarit sitä kuitenkin aina ensin syö prossutehon loppuun. Ja taitaa uusissa 5400rpm kovoissakin olla reilusti nopeampi hakuaika kun niissä millä tehtiin levyjä 10v sitten. |