Aihe: ProTools Vs. Cubase
1
ushuaya
31.03.2003 20:47:45
Moi,

Ajattelin aktivoitua musan tekemisen suhteen ja hankkia tehokkaan myllyn ja siihen esim ProToolsin minka mukana tulee ulkoinen aanikortti. Myos tollasta metrin midikyypparia harkitsin. Kitara on ainoa vempain jota osaan soittaa ja myos niin osaan laulaa. Eli idea olisi alkaa vaantamaan biiseja taas pitkan tauon jalkeen.

Kyssari liittyy naihin musasoftiin. Ymmarsin etta Protools olisi about 640 Euroa kun Cubase olisi pari sataa kalliimpi.
Haluan hankkia kunnon kamat etta ei tarvitse heti paivittaa.

Onko kommenttia noista, kumpi on parempi, hinta/laatu-ratio? Kaveri sano etta kannattais alottaa Cubasiksella, onko kommenttia siita? Tai onko jotain muita hyvia vaihtoehtoja?

Ajattelin etta Jeskola Buzz on kylla makee mutta kylla parametrointiperversioita paasee toteuttamaan riittavasti vaikka se olisikin enemman yleisella tasolla - siis etta keskittyisin enemman musan tekemiseen tasokkailla laitteilla/softilla kuin sound-engineeraamaan ilmasella varmasti myos tasokkaalla jutulla.
kivi
31.03.2003 21:20:26
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
ushuaya
31.03.2003 21:38:52
Joo lukasin
Bee-äf
03.04.2003 14:33:04
Pro Tools LE: Tulee yleensä Pro Toolsin audio-interfacen kanssa (Mbox, Digi001) Eikä toimi ilman sitä.
+24 raitaa ja oikein hyvä audioeditointi, laadukas pluginvalikoima (RTAS)
-Midipuoli aika alkeellinen
-VST instruments, ReWire ja tällaiset mitkä Cubasessa löytyy ei toimi.

Eli mitä monet muutkin ovat sanoneet:
Jos etupäässä äänität liveinstrumentteja ja editoit audiota niin Pro Tools on ehdoton.
Jos käytät Midiä ja/tai VST-instruments-plugeja niin Cubase
Jos Haluat paremman Midi-audiosekvensserin Macille niin Digital Performer.

Logicia en ole käyttänyt juurikaan niin en pysty hirveästi sanomaan.
Mikael
03.04.2003 15:28:34

+24 raitaa...

nykyjään 32 raitaa.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
ushuaya
04.04.2003 16:54:20
Hyvää infoa. Midipuoli saattaa tulla ajankohtaiseksi myöhemmin eli audiolla alotellaan, toisaalta varmaan Pro Toolsillakin pystyy tekemään jonkun verran midi-juttuja ts. opetella tekemään midi-juttuja (mitä mieltä?). Koska pääsiassa teen juttuja yksin tai pienellä porukalla on myös virtuaaliinstrumentit/musisointi tärkeä esim jos haluan käyttää sellasta metrin midikyypparia millä sais erilaisia soundimattoja tehtyä lähinnä taustalle käyttäen sointuharnonioita tai näitten rytmiluuppien tekemistä. Basso ja kitara onnistuu varmaan ihan suoraan audioliitännän kautta. Mulle demottiin niitä plugareita joilla sai plainiin sähkäriin aika kivoja saundeja.

Eli ProToolsin midimaailman reunat eivät mun kohdalla varmaan heti tule vastaan. Idea olisi potkasta homma käyntiin ja oppia tekemällä. Biisejä kitarapohjalta syntyy kyllä, mutta en halua aina rajoittua skittaan ja kyyppareitakaan en osaa soittaa, tähän kyllä supportia saatavissa.

Sitten vielä kysymys:
Mulla olis käytettävissä muutaman vuoden ikänen läppäri.
Miten tärkeää on että prossunopeus on speksin mukanen minimi 500MHz, multa löytyis sellanen 366MHz, alkaako homma jo yskimään eli kauppaan vaan ja konen parigigasella prossulla?
Sama yskä vaivaa kovalevytilan suhteen. Mietin extrakovalevyä, mutta se taitaa käyttää liitännässä juuri USB-väylää or not?
RAMmiakin olis hyvä olla mutta sitä onkin reilu minimispeksin verran.

Miten muuten CuBasen dummy(?)versio Cubasis? Osaako kukaan kertoa mitään siitä. Sillä voisin kokeilla kun se on käsillä, pitäis vaan löytää ryökäleen missing driver dll.

Mietittiin vielä CuBasen kohdalla myös sitä että miten siihen saa audiota liitettyä? Tarvitaanko aina joku etuaste? Pro Toolsin mukana tulee se ulkoinen äänikortti missä taitaa (?) olla etuaste.

Kommentteja?
qfleax
06.04.2003 19:25:45

Eli mitä monet muutkin ovat sanoneet:
Jos etupäässä äänität liveinstrumentteja ja editoit audiota niin Pro Tools on ehdoton.
Jos käytät Midiä ja/tai VST-instruments-plugeja niin Cubase
Jos Haluat paremman Midi-audiosekvensserin Macille niin Digital Performer.

Mä olen sitä mieltä että tilanne ei ole näin enää Cubase SX:n myötä. Ja siitä Protoolsin UI:stä olen samaa mieltä kuin aiemminkin, että jos se ei ole muuttunut aivan viime aikoina niin se on uskomattoman syvältä tuotteen suosioon nähden.
Notefix
07.04.2003 08:34:40

Mä olen sitä mieltä että tilanne ei ole näin enää Cubase SX:n myötä. Ja siitä Protoolsin UI:stä olen samaa mieltä kuin aiemminkin, että jos se ei ole muuttunut aivan viime aikoina niin se on uskomattoman syvältä tuotteen suosioon nähden.

Ei niin vaatimaton mielipiteeni on, että Toollssin käyttis on aika perseestä hintaansa ja suosioonsa nähden.

...Niin sanon tämän sekä Toollssin ja Cubasen käyttäjänä. Onhan se kiva näyttää pokille isoa ja kallista Digidesignin räkkiä, mutta oikeasti duunit saan tehtyä nopeammin ja paremmin SX:llä, enkä ole edes ainoa :)
Vilhelmus
07.04.2003 08:43:40

Wuhuu!
Ja vaikka Note ei LE:tä oikeaksi Toolssiksi hyväksykään =D niin xanon kuitenkin vielä, että ainakin siinä on todella kömpelöitä ominaisuuksia, mitä ammattiohjelmassa ei saisi olla. Siis bounssatessa raidat täytyy kuunnella (what the fuck! 2000-luku!), jos raidalla on rec-päällä, sitä ei voi kunnella jne.
Born of black wind, fire and steel
Mikael
08.04.2003 10:43:04

Ei niin vaatimaton mielipiteeni on, että Toollssin käyttis on aika perseestä hintaansa ja suosioonsa nähden.

heh! selväksi tuli. mutta näin hankinnan edessä olevana olisin kiitollinen hieman tarkennetusta mielipiteestä... mitkä ovat PT:n merkittävimmät heikkoudet/huonot puolet verrattuna Cubaseen tai Logic Audioon?
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
pwallin
08.04.2003 11:31:46

Miten muuten CuBasen dummy(?)versio Cubasis? Osaako kukaan kertoa mitään siitä. Sillä voisin kokeilla kun se on käsillä, pitäis vaan löytää ryökäleen missing driver dll.

Itsellä toi "mopo" eli ilmainen Cubasis pyörinyt jo pitkään. En varmaan vaihda vähään aikaan kun mitään pahoja puutteita en ole löytänyt. Vähän tahmaa toi käyttöliittymä ja joskus kadottaa ikkunoita esim. kun on mixeristä useampi kanava auki efektien säätelyä varten. Ei silti kaadu, vaan pitää vain aukaista nuo ikkunat uusiksi ja homma toimii. Itse asiassa inhosin softaa aluksi, mutta nyt tuntuu että sillähän tekee melkein kaiken mitä tarvii, kunhan ei vaadi super-editointiominaisuuksia. Midit teen kyllä muulla softalla kun olen siihen tottunut mutta käsittääkseni toi Cubasiksen midi on ihan kelvollinen ainakin alkuun.

Harkitse ihmeessä kunnon pöytäkonetta ja minimispeksithän tarkoittaa usein että saat kyllä softan auki ja jotain pientä värkättyä, mutta et juuri mitään isompaa tehtyä ennen muistin ym. lisäämistä.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
ushuaya
09.04.2003 22:27:39
Voitko tasmentaa tata audion syottamista Cubasikseen? Kaytatko ulkoista vai koneen omaa aanikorttia - siis minkalainen audioliitanta esim skitta tai laulu?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)