Aihe: Pop-filtteröinti tietokoneella
1
blackambulance
18.01.2003 11:05:52
Onko esim. Cubaselle olemassa pop-filtteri -pluginia? Tai onko muuta konstia, jolla kyseisen asian saa pois päiväjärjestyksestä? Muutama pop-ääni oli jäänyt lauluraidalle.. Niitä ei tarvitse ihan kokonaan pystyä poistamaan, mutta lievennys olisi hyvä juttu. Auttaako taajuuskorjain tms.
Aerodactev
18.01.2003 14:34:41
Auttaako taajuuskorjain tms.

Joo. Parametrisella asetat Q:n melko kapeaksi (>2) ja sitten alat etsimään sitä taajuutta.
En tiedä sitten, voiko Cubasella tehdä taajuusanalyysin jostain näytteestä, jolloin vähän helpottaa etsimistä.
Ma olen küüniline lurjus/ ma olen kehastunud kurjus/ ma tahaksin teid kõiki maha tappa / aga ma ei saa...
blackambulance
18.01.2003 15:30:24 (muokattu 18.01.2003 15:32:35)
Joo, on mulla myös SoundForge, eikös sieltä löydy jotain tuollaisia työkaluja (olen nyt töissä, eikä Forgea edessä)? Mitä katson analyysistä ja mitä sitten? Kiitos jo etukäteen, luulen että sieltä apu löytyy. Näkyykö se poppaus siellä selvänä piikkinä ja siihen tartun? Toivottavasti aloin jo kirjoittamaan omaa vastausta;-)
Aerodactev
18.01.2003 15:39:02
Näkyykö se poppaus siellä selvänä piikkinä ja siihen tartun? Toivottavasti aloin jo kirjoittamaan omaa vastausta;-)

Joo, kun avaat waven, ja etsit ensimmäisen posahduksen, niin siitä kun maalaat sen posahduskohdan ja teet sille analyysin, niin siinä pitäisi lukea se eniten kuuluva taajuus, joka on siis poksahduksen taajuus.

Tämä on nyt vähän niin-ja-niin, kun en ole itse koskaan joutunut tällaista toimenpidettä poksahduksille suorittamaan, vaan s:n sihahduksille.
Ma olen küüniline lurjus/ ma olen kehastunud kurjus/ ma tahaksin teid kõiki maha tappa / aga ma ei saa...
blackambulance
18.01.2003 15:51:52
No ainakin joku juttu mistä aloittaa. Kerron myöhemmin kuinkas kävi...
Aerodactev
18.01.2003 16:39:30
Muista tehdä back-uppi siltä varalta, että olikin ihan perse neuvo.
orfus
21.04.2003 01:30:15
Olen myös kuullut että mm. kiven markkinoima sukkahousu-rautalankahenkariviritys mikrofonin eessä auttais noihin pop-ääniin... eikä tartte konetta vaivata moisella...

=)
Lennu
21.04.2003 12:47:17

Olen myös kuullut että mm. kiven markkinoima sukkahousu-rautalankahenkariviritys mikrofonin eessä auttais noihin pop-ääniin... eikä tartte konetta vaivata moisella...

=)

Tässä vaiheessa lienee enää turha rypistellä, kun on jo housuissa ts laulut purkissa.

Mutta sukkahousut tosiaan rulettaa tälläkin saralla. (oikeita pop-filsuja ei taida ostaa kovin moni)
www.lennu.tk
"Ahneus on yksi luonteenpiirteistäni, mutta laiskuus on se hallitseva.", Lennu, Fortum seisakki 2001.
Lähikauppias
21.04.2003 21:49:20

(oikeita pop-filsuja ei taida ostaa kovin moni)

Paitsi mä! 20 € ja komialta näyttää!
blackambulance
21.04.2003 23:07:37 (muokattu 21.04.2003 23:09:45)
No ainakin joku juttu mistä aloittaa. Kerron myöhemmin kuinkas kävi...

Hehee! Unohtuipa kertoa kuinka tässä kävikään!
Sain kaikki poppaukset pois siististi käsipelillä SoundForgessa. EQ:lla leikkasin aika rankasti n.120Hz taajuutta (0,5-1 oktaavin leveydeltä muistaakseni? Aika kapeasti siis). Näin käsittelin sitten yksitellen jokaisen pop-kohdan. Siis etsin sanan alussa näkyvän (ja kuuluvan) piikin, maalasin vain ja ainoastaan sen, ja laiton tuollaisen EQ:n parametrisellä/graafisella korjaimella.

Tuossa auttoi, kun maalasi sanan alun ja laittoi toiston repeatille, jolloin pystyi etsimään EQ:lla tehtyä piikkiä liikuttelemalla tarkasti taajuuden, jolla pop-ääni on voimakkain. Sitten vaan sille taajuudelle kirurginen toimenpide... Biisin sisällä tuo taajuus pysyi aivan samana, joten aika nopeasti sai kaikki kohdat siistittyä.

Poppaustaajushan voi vaihdella, joten tuota kikkaa pitää ehkä säätää omia tarpeita vastaavaksi.

Pop-äänet olivat niin lyhyitä, ettei tuon käsittelyn jälkeen kuullut että olisi mitenkään edes koskettu koko kohtaan - hyvin siis onnistui.

Niin tämä juttuhan koski muuten pop-filtteröintiä nauhoitusten jälkeen. Siinä vaiheessa ei tosiaankaan enää pelkät sukkahousut auta!
Mohla
22.04.2003 17:20:17

Joo. Mielessä on käynyt minullakin.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Lennu
23.04.2003 00:17:09

Niin tämä juttuhan koski muuten pop-filtteröintiä nauhoitusten jälkeen. Siinä vaiheessa ei tosiaankaan enää pelkät sukkahousut auta!

Niin, totta. Hyvä että onnistui. Lienee kuitenkin vähemmän työlästä seuraavan kerran vaivihkaa pölliä yhdet tyttöystävän sloggit, jollei se huomaa.
www.lennu.tk , www.whoax.tk Ahneus on yksi luonteenpiirteistäni, mutta laiskuus on se hallitseva.
midimake
24.04.2003 21:44:17

Hei, mistä kaupasta saa popfilsun kahella kypällä?
Ei viittis ruveta rautalankaa vääntelee!
Aerodactev
24.04.2003 23:19:36
Vanhassa Riffi-lehdessä näin pop-filtteri-niksin, jossa tehtiin sellainen sukkahousuista, koruompelukehyksestä ja mikrofonin pyykkipoika-adapterista. Siitä vaan askartelemaan.
Veres! Ajaa sinun etsiä edelleen. Ajaa Google Kierrellä.
Ei eläinkokeille!
Lähikauppias
25.04.2003 13:30:58

Hei, mistä kaupasta saa popfilsun kahella kypällä?
Ei viittis ruveta rautalankaa vääntelee!

Ai, se olikin 26 €. Noh, mulla on tää:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-106995.html

Sitten niillä on myös toi halvempi malli:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-141195.html

Mutta se ei selvästikään oo yhtä pro.

Ehkä postikulujen vuoksi ei tosin kannata ruveta pelkästään tuommoista tilaamaan...
Fortune
25.04.2003 13:40:41
Vanhassa Riffi-lehdessä näin pop-filtteri-niksin, jossa tehtiin sellainen sukkahousuista, koruompelukehyksestä ja mikrofonin pyykkipoika-adapterista. Siitä vaan askartelemaan.

Tuo kuulostaisi kyllä aika pro-filtteriltä, ainakin jos muistan oikein minkä mallisia nuo ompelukehykset ovat, nehän ilmeisesti ovat keskeltä halki, joten sinne väliin saa aika tyylikkäästi pingotettua sukkahousumateriaalia?
Kaupallisuus on ihkua!
www.anttischroderus.com
Lähikauppias
25.04.2003 14:40:32

nehän ilmeisesti ovat keskeltä halki, joten sinne väliin saa aika tyylikkäästi pingotettua sukkahousumateriaalia?

Ompelua sen enempää tuntematta, eikös tuo oo juuri semmoisten idea? Siis että pingotetaan siihen kehykseen kangas jota sitten ommellaan?
Fortune
25.04.2003 14:51:09

Ompelua sen enempää tuntematta, eikös tuo oo juuri semmoisten idea? Siis että pingotetaan siihen kehykseen kangas jota sitten ommellaan?

Niin kai.

Kunniasanalla en kyllä ole ikinä käyttänyt :)
Kaupallisuus on ihkua!
www.anttischroderus.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)