Aihe: Onko kukaan onnistunut tekemään tietokoneella metallia?
1
sunspire
16.05.2003 09:00:29
Fruity loopsiin olen tutustunut melko vähän, mutta nykyisten kokemusten perusteella sillä ei voi tehdä minkään sortin metallia, kun ei skebaan saa mitään järkevää säröä. Fruitilla saa kyllä kilometrinmittasen kaijun joka hemmetin soittimeen defaulttina, mutta kunnon säröstä ei ole tietoakaan. Ehkä en sitten osaa käyttää sitä oikein, mutta minun mielestäni tällä softalla on tarkoitus tehdä vartissa trancebiisi.

asian vierestä: voiko fruitilla tehdä biisejä muissakin kuin 4/4 tahtilajissa? Siis saako sitä viivoitusta muutettua hieman järkevämmäksi, jos haluaa esimerkiksi soittaa viiteen tai kolmeen meneviä biisejä?

Melody assistant puolestaan kykenee tekemään surkean kuuloista metallia. Kummallakaan softalla ei tunnu saavan sitä kunnon saundia.

Mikä neuvoksi?
Vilhelmus
16.05.2003 10:05:31

Harvalla ohjelmilla niitä kunnon säröjä tehdään (poislukien nyt Ampfarmit jne). Kyllä kotinauhottelun kitarasoundit on järkevintä edelleen tehdä kamat mikittämällä tai varta vasten linjasoittoon tehdyillä etuasteilla (Pod, V-Amp jne.)
Äh. Näen Maheja kaikkialla.
Billsner
16.05.2003 10:29:43 (muokattu 16.05.2003 10:30:17)
Impulse Träkkerillä olen aika paljon tehnyt metalli biisejä (todella huonoja :) Kitara sämplet ovat ihan jees ja rummut ja bassokin vielä menee. Hyvät syna samplet kun vielä jostain löytäisi...
goashem
16.05.2003 11:24:23

Harvalla ohjelmilla niitä kunnon säröjä tehdään (poislukien nyt Ampfarmit jne). Kyllä kotinauhottelun kitarasoundit on järkevintä edelleen tehdä kamat mikittämällä tai varta vasten linjasoittoon tehdyillä etuasteilla (Pod, V-Amp jne.)

Tai ainakin olisi hyvä tehdä itse jokaiseen biisiin sopivat kitarasamplet - ja nimenomaan esim. VAmpilla. Ei sinänsä mikään helppo homma, mutta todennäköisesti erittäin palkitsevaa, kun ne saa toimimaan muun biisin kanssa.

Toisaalta muistan kyllä hyvin, kun joskus kymmenkunta vuotta tuli träkkereillä tehtyä kaikenlaisia metallibiisejä. Ei se haitannut, jos kaikki ei ihan oikealta bändiltä kuulunutkaan.
Mikael2k2
16.05.2003 11:30:15
Muutamia vuosia tein metalliakin koneella, ohjelmana Fasttracker2. Trackerit on varmaankin parhaita metallin tekoon. Kokeilin fruitylläkin, ja kyllä sillä jotain sai aikaan kun imuroin ensin slayer nimisen softasyntikan demon. Tai kitara "emulaattorin" :) Kuulostaa melko paljon oikealta kitaralta, kun vaan jaksaa nyplätä ja säätää. Sitä kannattaa kokeilla. Onkos tarkoitus nauhoittaa kitarat vai tehdä ne suoraan koneella?

Onhan siinä fruityssä ne overdrive plugarit, saa niilläkin jotain aikaan. Eli siis jollekkin efektipaikalle lisää fruity blood overdriven tai fruity fast dist.

Trackerissä oli käytössä vain 3 samplea, eli power, demppaus ja soolo. Aika kulmikkaalta ja tökkivältä se kuulostaa, kun semmoisilla tekee. Jos vaan osais kitaraa soittaa hiukan enemmän, niin nauhoittelisi itse kelpo samplet...
Diz
16.05.2003 14:34:53 (muokattu 16.05.2003 14:38:43)

Kyllä kotinauhottelun kitarasoundit on järkevintä edelleen tehdä kamat mikittämällä tai varta vasten linjasoittoon tehdyillä etuasteilla (Pod, V-Amp jne.)

Jeps. 100% samaa mieltä. Ehkä tulevaisuudessa joku paha ja kiero bittinikkari saa mallinnettua kitaran tarpeeksi tehokkaasti niin että sen soinnin parametreja voidaan höylätä kunnolla, siis muutakin kuin voimakkuutta ;)

Tietokonemusiikkia tehdessä yleensä laatu kärsii vain ja aiostaan hyvien samplejen puutteesta. Niitä on joskus vaikea saada. Pari, kolme sataa kun satsaa kunnon samplelevyihin, niin ollaan jo paljon pidemmällä. Ei niillä alkuperäissampleilla mitään tee IMO ;)

EDIT: Niin, ja miksaaminen on taitolaji joka kehittyy kokoajan, vaikka se miten miksaa onkin vähän makuasia. Esim. meikäläinen miksaa bassarit aina aivan liian kovalle, mutta pidän siitä että ne potkii kunnolla.. kaikkeen tuo ei tietysti sovi yhtään.
Juho
16.05.2003 16:49:03

Millä teette rummut? Itse olen tehnyt mideillä, mutta tulos ei ole ollut kovin hyvän kuuloinen.
http://www.terrencialembrace.tk/
Vilhelmus
16.05.2003 17:10:48

Millä teette rummut? Itse olen tehnyt mideillä, mutta tulos ei ole ollut kovin hyvän kuuloinen.

Cubase SX:llä ihan importtaamalla waveja. Toimii kun oppii systeemin. Tai Cakewalkilla tein samoin. Viis ohjelmasta, itse asiassa.
Äh. Näen Maheja kaikkialla.
Ukko
17.05.2003 09:31:40

Mideillä ? Itse teen joko kiippareilla tyyliin bassari erikseen ja muut rummut erikseen. Sitä kun on tehnyt liki kaksikymmentä vuotta niin tulos on näin omakehuisesti sanottuna usein aika uskottavaa. Toinen tekotapa on padeilla. Niihin kun ei ole niin orientoitunut niin lopputulos tahtoo mennä silloin överiksi.
Ukko
17.05.2003 09:35:49

Jeps. 100% samaa mieltä. Ehkä tulevaisuudessa joku paha ja kiero bittinikkari saa mallinnettua kitaran tarpeeksi tehokkaasti niin että sen soinnin parametreja voidaan höylätä kunnolla, siis muutakin kuin voimakkuutta .
Johan Gibson sen teki. Kitarasta saa lähetettyä digiväylällä joka kieleltä erikseen datan tietsikkaan jossa jokaisen kielen lähettämäää tietoa voidaan erikseen käsitellä. Voi olla huiman kuuloista jos esim. kaikki kuusi kieltä panoroidaan erikseen mahdollisimman laajasti tai joka kielelle määritellään oma efekti. Jäämme odottelemaan mielenkiinnolla ellei sitten valtaosan soittajista suosima konservatismi tuo voittoa.
Aerodactev
17.05.2003 19:29:59
Veres! Ajaa sinun etsiä edelleen. Ajaa Google Kierrellä.
Ei eläinkokeille!
sunspire
19.05.2003 09:51:24
Onkos tarkoitus nauhoittaa kitarat vai tehdä ne suoraan koneella?

Kitaraa en omista, joten koneellahan ne olisi tehtävä. Tarkoitus on vain lähinnä tehdä omia biisejä, jota ei välttämättä bändin kanssa tulisi soiteltua. Toisinaan myös hahmottelen biisejä koneella, ja sitten myöhemmin soittelen suunnileen sen mukaan bändin kanssa.
Kivivuori
19.05.2003 10:27:42 (muokattu 19.05.2003 10:28:38)
Rummut : Reason
Kitara : Kitara -> V-Amp -> Tietokone(CubaseSX) tai sit Reason
Basso : Reason tai oikee Basso -> V-Amp -> Tietokone
Laulu : Mikki -> V-Amp -> Tietokone
Kaikki sälä : Reason jne.

Kyllä tällä systeemillä on onnistunut metallin tekoki. Reasoniin saa aika hyviä sämplejä. Niin särökitara ku cleaniiki. Jossain tapauksissa se kyllä kuulostaa konemaiselta.
Se on kyl jossakin tapauksessa hyvä =)
Muzik Rules!
tekemällätehtywannabe
19.05.2003 18:38:07 (muokattu 19.05.2003 18:52:43)

Tää on periaatteesa sama ku tuo vilhelmuksen homma, mutta jos oot midiin tottunu (kuten minä), niin kokeileppa tätä.

1 - tee rummut midinä joka rumpu eri raidalle
2 - nauhota jokainen raita erikseen audiona
3 - pölli levyiltä hyviä sampleja
4 - esim. drumagog soittamaan sampleja
5 - efektejä päälle

Monilla levyillä rumpalit soittaa basaria, virveliä, tomia ym yksinään ilman mitään muuta jonku biisin alussa tms ja niistä on helppo napata sample, yleensä ku niistä vähän leikkaa masteroinnissa lisättyä yläpäätä, niin saa ihan ok kuulosia.

Ja noita sampleja kantsii kokeilla oikean rumpalin soittamiin raitoihin kans, sopivasti ku overheadien ja oikean raidan kans miksaa niin saa finnvox-saundit, jotka silti kuulostaa suht luonnolliselta (vaikka eihän ne finnvox-saundit kyllä kuulosta luonnolliselta...)
Viimeiset kuuluisat sanat.
gatehill
20.05.2003 12:18:37
Itse teen kaiken n-Track Studiossa. Rummut midinä, sample playerinä tällä hetkellä on LinPlug RM F ( ilmainen VST plugari ). Sampleja löytyy esim.

http://samples.artistcollaboration.com/
http://zerodecibel.free.fr/

Rummut saa kuullostamaan niin hyviltä kun ne samplet mitä käyttää.

Hyvän kuulloista kitaraa on vaikeata tehdä sampleista. Itse soitan ne koneelle BOSS VF-1 kautta. Sillä saa ihan hyvät saundit ainakin metalliin.

Basso on hieman helpompi tehdä koneella mutta sekin on yleensä parempi soittaa itse.
JulGubbe
06.06.2003 02:54:54
asian vierestä: voiko fruitilla tehdä biisejä muissakin kuin 4/4 tahtilajissa? Siis saako sitä viivoitusta muutettua hieman järkevämmäksi, jos haluaa esimerkiksi soittaa viiteen tai kolmeen meneviä biisejä?

Kyllä pystyy, ainakin ainakin versioissa 3.X. Song settingistä voi valkata vapaasti niitten 'palikoiden' määrän per kierros. Aiemmissa versioissa muistaakseni tais olla niin, että palikoiden määrää ei saanut vapaasti valita.

Niin ja sieltä saa myös valita sen palikoiden 'jaotuksen' mielivaltaisesti.
Kyllä pukki tietää!
lateq
08.06.2003 17:57:41 (muokattu 08.06.2003 18:00:02)
trackerillahan tuota metallia saa tehtyä, usein se kyllä vaatii aika isoja sampleja että se myös kuulostaa aidolta. ite träkkäilen pääosin metallia
laavassa on ikävä saatanaa.
lateq
08.06.2003 17:57:53
trackerillahan tuota metallia saa tehtyä, usein se kyllä vaatii aika isoja sampleja että se myös kuulostaa aidolta. ite träkkäilen pääosin metallia
laavassa on ikävä saatanaa.
HarmaGed
09.06.2003 11:57:19

Tässähän sitä 5 biisin edestä. modplugilla rummut ja kitarat ja basso wawina suoraan tietokoneeseen.

http://students.oamk.fi/~sajoto00/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)