Aihe: Nauhoittelu cubasella SX:llä
1
kostaja
07.07.2003 08:11:29
moro,

tässä tulisi pari "tyhmää" kysymystä joihin tarvitsisin kipeesti apua! Olen nauhoitellut äänikortillani cubaseen no lähinnä testaillu.. ja se toimii ihan ok. Ainoa vika on ettei äänen laatu ole niin hyvä kuin haluaisin, vaan ääni on hieman kova ja metallinen!mistä tämä voisi kenties johtua.. onko kyse siitä että ääni kortti ei vaan ole riittävän hyvä vai johtuuko tämä taajuuksista ja biteistä? eli olen käyttänyt 44.1 ja 24 tai 16 bittiä! Jostakin joskus luin että kun halutaan nauhoittaa cd-tasoista ääntä (44.1 ja 16) nii se tulisi ottaa sisään tuplasti korkeamilla eli 96 ja 24. Ok, ääni korkttinu tukee myös 96 kHz:aa joko 2 in tai 2 out! Mutta en ymmärrä mikä tässä on ideana silla jos cd-kuuntelu on 44.1 ja 16 niin eihän silloin voi nauhoittaa korkeammalla taajuudella sillä audiomixdownissa joudut kuitenkin valitsemaan 44.1 ja se taas meinaa että ääne menee ihan pilalle.. miten tämä siis tulisi toteuttaa?? Miten esim. cubasen projektin taajuudet ja hertsit tulee asettaa saadakseen parasta laatua, tuleeko ne olla samat kuin kortissa? ja miten mahdollisesti saan tuon metallisen saundin pois? onko se esim. kiinni juuri tästä että nauhoitan liian pienellä taajuudella, eli 96 antaisi hyvän saundin?! mutta kuinka toteustan sen? ja vielä se että kortti tukee 96kHz:aa joko 2 in TAI 2 out eli jos nauhoitan niin en voi kuunnella.. eli eihän tuosta käytännössä sii ole mitään hyötyä..!!
No tulipa tekstiä.. mutta näiden kanssa olen painiskellut ja toivoisin että joku voisi hieman valaista minua!
Kiitos!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)