Elikkäs millä ohjelmal ois helppo muuttaa midi waweiksi? Ääninauhurilla. Pistät ääninauhurin nauhoittamaan ja midin soimaan. Guitar prolla saa, kun ensin importtaat midin ohjelmaan ja sitten exporttaat wavina. Saattaa tuolle olla kyllä oikein erillisiäkin ohjelmia, mutta en tunne. Tekno, POP, etno, latin, kuningas, minä. Niin, ja rangaistus. |
Osoitteesta www.hitsquad.com löytyy jos jonkinlaista ohjelmaa ja siellä on ainakin useampi ohjelma, jolla saa wav:n MID:ksi, joten onnistuisikohan niillä jollain myös toisin päin... Wavista midiksi? Miten se sen tekee? Täytyy vissiin tutkia. Tekno, POP, etno, latin, kuningas, minä. Niin, ja rangaistus. |
Wavista midiksi? Miten se sen tekee? Täytyy vissiin tutkia. Ei aavistustakaan miten se sen tekee, mutta listalla on esim. AKoff Music Composer 2.0, Music recognition software (WAV-to-MIDI) tai AmazingMIDI 1.60 Transcribes polyphonic music, converting WAV to MIDI Voittajat eivät luovuta, luovuttajat eivät voita. |
Kokeilin aikanaan WIDI-nimistä wav->midi -konvertteria ja yllättävän hyvin se toimi. Soitin kitaralla melodioita ja myös sointuja ja olin positiivisesti yllättynyt lopputuloksesta. Äänihän on vain taajuuksia ja yleensä jokaisen sävelen ominaistaajuus kuuluu soittimesta riippumatta suhteellisen paljon kovempaa kuin saman äänen yläsävelet, eli ihan normaalilla analysoinnilla pitäisi pystyä ainakin yhdestä soittimesta koostuvasta materiaalista onkimaan koneellisesti ulos sen, mitä ääniä se sisältää... Mutta vastaus itse kysymykseen. Midi-tiedosto ei itse sisällä ääntä ollenkaan. Midi (Musical Instruments Digital Interface) on vain ohjauskieli (ja liitäntätapa) tietokoneiden, sekvenssereiden, syntikoiden, äänimodulien, efektien ynnä muiden ohjaamiseen. Jos siis saat midi-tiedoston, se ei itsessään kuulosta yhtään miltään, sillä se sisältää ainoastaan ohjauskomentoja (äänen korkeus, voimakkuus, kesto, mahdolliset efektit). Vasta kun soitat midi-tiedostoa jollain ohjelmalla jonkin midiä tukevan laitteen läpi (syntikka, äänikortti, jossa on jokin midi-bankki, softasyna tms), saat ääntä kuuluviin. Tuolloinkin lopputulos riippuu yksin siitä, mikä tämä laite on. Yleensä äänikortit pystyvät suoraan äänittämään toistamaansa ääntä, kunhan valitsee äänilähteeksi vaikkapa "midi-synteesin" tai vastaavan äänikortin mikserisoftasta. Tämä lienee yksinkertaisin tapa saada edes jonkinlainen wav-konversio midi-tiedostosta. Parempaa jälkeä saa yleensä softasyntikoilla tai oikealla syntikalla, mutta näiden kanssa on yleensä myös enemmän kikkailua. Kannattaa varmistaa että edes jonkinlainen General Midi-bankki on asennettu äänikorttiin. Muuten ei kuulu pihahdustakaan. Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. |