Aihe: Yleistä ns. musiikkiäänikorteista ja kitaran nauhoittamisesta
1
re infecta
19.08.2003 18:07:33
Olen ostamassa uutta tietokonetta.

Jossain vaiheessa, kun innostun enemmän nauhoittelemaan kitaraa tietokoneelle, joudun ostamaan ns. musiikkiäänikortin. Siis äänikortin, jonka latenssit ovat eri luokkaa kuin perus SoundBlasterissa ;)

1) Ovatko näiden korttien perusmallit minkä hintaisia?
2) Kytketäänkö kitara DI-boksin kautta tällaisen äänikortin line-iniin vai miciin vai onko tälle kortissa joku oma liitin?
3) Tuleeko YLEENSÄ mukana koneen etuosaan laajennusosa, jossa on ääniliittimet vai onko näin vain kalliimmissa malleissa

Sitten vielä yleinen kysymys kitaran nauhoittamisesta. Olen valitsemassa koteloa, jossa olisi audioliittimet edessä. Olen itseasiassa löytänyt hyvän mallin, mutta ainoana ongelma on se että edessä on mic-in eikä line-iniä. Nyt jos innostun nauhoittamaan kitaraa tämän mic-inin kautta, menetän stereo-efektit. Onko tämä kuitenkaan oleellista eli nauhoitatteko te kitaraa aina stereo-sisääntuloon vai monona esim. mic-iniin?
talvi sydämessä / kylmä on kulkea / yksin helvetissä
Juntunen
19.08.2003 18:35:48

1) Ovatko näiden korttien perusmallit minkä hintaisia?

No kaikkihan riippuu siitä, mitä ominaisuuksia haluat. Esim. M-audion Audiophile 2496(http://www.m-audio.com/products/m-audio/audiophile.php), näkyy olevan Thomannilla 168.00 euroa. Siinä on 2in/2out analogista ja midi I/O.

2) Kytketäänkö kitara DI-boksin kautta tällaisen äänikortin line-iniin vai miciin vai onko tälle kortissa joku oma liitin?

No käsittääkseni DI-boxia ei yleensä tässä käytetä. Paremminkin joku etaste/efektipedaali, jonka läpi kitara menee. Ja line-in -liitäntään.

3) Tuleeko YLEENSÄ mukana koneen etuosaan laajennusosa, jossa on ääniliittimet vai onko näin vain kalliimmissa malleissa

No ei varsinaisesti kalliimmissa, mutta joissakin tietyissä malleissa tällainen räkkipaneeli on. Ne on ihan käteviä. Ei tarvi koneen taakse sorkkia johtoja.

Sitten vielä yleinen kysymys kitaran nauhoittamisesta. Olen valitsemassa koteloa, jossa olisi audioliittimet edessä. Olen itseasiassa löytänyt hyvän mallin, mutta ainoana ongelma on se että edessä on mic-in eikä line-iniä.

Tuotatuota, tässä on varmaan kysymys emolevyn audioliittimistä. En ole kyllä nähnyt koteloa, missä ne olisivat edessä. Mutta jokatapauksessa tulevan äänikorttisi liittimet ovat tietenkin kortissa itsessään, eli takana tai ulkoisessa boxissa. Jos siis et emolevyn äänipiiriä käytä.

Nyt jos innostun nauhoittamaan kitaraa tämän mic-inin kautta, menetän stereo-efektit. Onko tämä kuitenkaan oleellista eli nauhoitatteko te kitaraa aina stereo-sisääntuloon vai monona esim. mic-iniin?

Itse nauhoitan kitarasignaalin stereona V-ampista, koska siinä on stereoefektejä. Mutta jos nauhoitat pelkkää kitaraa ilman efektejä, ja lisäät mahdolliset efektit jälkeenpäin, voit aivan hyvin nauhoittaa monona. Edelleenkin käyttäisin line-in -liitäntää linjatasoiseen ääneen. Tuossa mikrofoni-inputissa kun ainakin minun emossa on kohinaa, eikä se muutenkaan oikeen kitaralle sovellu.
wilho
20.08.2003 06:53:10
Jos et tarvitse 24bittista toistoa ja nauhoitusta, useampaa kuin kahta stereo sisaanmenoa, tai huipputason ad/da-muuntimia, niin kylla live-sarja on oiva valinta - myos latenssien puolesta. www.kxproject.spb.ru
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)