Aihe: Miten nauhoitan tietokoneella?
1
Shannon
08.02.2004 14:50:17
Elikkä minulla on akustinen kitara ja lauluääneni. Kuinka saisin äänitettyä musiikkia tietokoneelleni? Riittääkö pelkkä mikki kun sen kytkee kiinni koneeseen ja soittaa ja laulaa sen edessä? Onko äänenlaatu edes siedettävä? Entäpä miten sen saisi hyväksi?
Kiitän jo etukäteen.
jorma_r
08.02.2004 15:57:03
Elikkä minulla on akustinen kitara ja lauluääneni. Kuinka saisin äänitettyä musiikkia tietokoneelleni? Riittääkö pelkkä mikki kun sen kytkee kiinni koneeseen ja soittaa ja laulaa sen edessä? Onko äänenlaatu edes siedettävä? Entäpä miten sen saisi hyväksi?
Kiitän jo etukäteen.

Jos huoneessa on hyvä akustiikka + kitarassasi ja laulussasi hyvä soundi riittää että sinulla on hyvä mikki, hyvä etuvahvistin sille ja kohisematon äänikortti.

Pelkkä mikki suoraan äänikorttiin kumisevassa huoneessa ei varmasti tuo hyvää lopputulosta.

Käytännössä halunnet äänittää kitarat ja laulut erikseen. Selaa tätä palstaa ja Studiotyöskentelyä naapurista eteenpäin - kaikki mitä tarvitse selviää istumalla ja lukemalla...

(Ympäripyöreää mutta totta... :))
Juntunen
08.02.2004 15:57:29

Riittääkö pelkkä mikki kun sen kytkee kiinni koneeseen ja soittaa ja laulaa sen edessä? Onko äänenlaatu edes siedettävä? Entäpä miten sen saisi hyväksi?
Kiitän jo etukäteen.

Mikillä ja tietokoneella pääsee jo pitkälle.

Jos nauhoitusohjelma antaa siihen mahdollisuuden, niin voithan nauhoittaa ensin vaikka kitararimputukset ja lauleskella sitten toiselle raidalle lauluosuudet. Tämä onnistuu esim. N-trackilla. http://www.fasoft.com

Äänenlaatua parantaa huomattavasti jos mikki on jotakin muuta kun tiimarista ostettu. Mutta toki sellaisellakin voi saada pätevä heppu paljon aikaiseksi.

Kokeilemalla oppii paljolti.
Rokkia kansalle! Keväällä uusi demo ulos!
Shannon
08.02.2004 16:18:11
Kiitos paljon! Elikkä maanantaina mikkiä ostamaan. Osaatteko suositella mitää hyvää merkkia?
jorma_r
08.02.2004 17:17:21
Kiitos paljon! Elikkä maanantaina mikkiä ostamaan. Osaatteko suositella mitää hyvää merkkia?

Olen edelleen tylsä - keitä pannu kahvia ja lue illan mittaa tuota Studiotyöskentely - palstaa. Huomaat että laulun ja akustisen kitaran nauhoittamiseen suositellaan lähes aina isokalvoista konkkamikkiä. Budjetista riippuen sellainen voisi olla esim. Röde NT-1 tai TSM MT 87S tai Behringer B-1 tai...

Huomaa että tarvitset / kannattaa ostaa erillinen etuvahvistin mikin kaveriksi. Äänikortissa oleva on poikkeuksetta huono ja lisäksi konkkamikki tarvitsee nk. phantom - virran syötön etuvahvistimesta.
Juntunen
08.02.2004 17:32:51

Olen edelleen tylsä - keitä pannu kahvia ja lue illan mittaa tuota Studiotyöskentely - palstaa.

Juu en minäkään suunapäänä lähtisi mikkikauppaan. Katsele tosiaan tuota palstaa ja mieti mitä todella tarvitset. Siellä on aika kattavasti asiaa eri mikrofoneista ja nauhoittelusta yleensäkin. :)
Niq
09.02.2004 08:47:44

Jos ei ole varaa sijoittaa pariasataa egeä, mitä nuo konkkamikit ja etuasteet tulee maksamaan, niin kyllä ihan edullisellakin mikillä alkuun pääsee.
Carol MUD-525 (hinta paikallisessa musakaupassa n. 40e ja mukaan saa vielä piuhan, laukun ja mikkipidikkeen) on ainakin minulla toiminut juuri tuossa akustinen+lauluhommassa ihan kivasti, kunhan vaan laittaa sen mikin tarpeeksi lähelle. Ei tietysti mitään pro-soundia saa aikaan, mutta semmoinen mukavan lämmin sointi on tarttunut ainakin minun nailonkielisestä landolastani nauhalle.
Minä en ainakaan heti kärkeen lähtisi sijoittamaan konkkamikkeihin, varsinkin jos kyse on omaksi/kavereiden iloksi nauhoitetuista biiseistä tms...
[ostin ku sai halavalla]
Mase
09.02.2004 09:24:11
Kohtuullisen hyvin kotiäänityksessä on toiminut Shuren C606... Ei mikään pro, mutta hintakin on kohdallaan 29e ;) Laatu välttää varmasti kitaran ja laulun kotinauhoitteluun...
Shannon
09.02.2004 10:20:21
Jos ei ole varaa sijoittaa pariasataa egeä, mitä nuo konkkamikit ja etuasteet tulee maksamaan, niin kyllä ihan edullisellakin mikillä alkuun pääsee.
Carol MUD-525 (hinta paikallisessa musakaupassa n. 40e ja mukaan saa vielä piuhan, laukun ja mikkipidikkeen) on ainakin minulla toiminut juuri tuossa akustinen+lauluhommassa ihan kivasti, kunhan vaan laittaa sen mikin tarpeeksi lähelle. Ei tietysti mitään pro-soundia saa aikaan, mutta semmoinen mukavan lämmin sointi on tarttunut ainakin minun nailonkielisestä landolastani nauhalle.
Minä en ainakaan heti kärkeen lähtisi sijoittamaan konkkamikkeihin, varsinkin jos kyse on omaksi/kavereiden iloksi nauhoitetuista biiseistä tms...

kiitoksia.
Niq
09.02.2004 10:56:50

kiitoksia.

Ole hyvä..:)
[ostin ku sai halavalla]
bliikki
10.02.2004 08:53:52
Itsellä on Shure SM57, jolla nauhottaa pro-luokkaisesti lähes mitä tahansa, jopa laulua. Hintaa on about 120 euroa, mutta se on silti ominaisuuksiinsa nähden halpa. Halvemmallakin pärjää varmasti, mutta jos haluaa vähän parempaa :)

Toki jos äänikortti ja muut on takapuolesta, niin voipi olla turhaa laittaa rahaansa moiseen mikkiin.
Teijo K.
11.02.2004 11:19:23

Itsellä on Shure SM57, jolla nauhottaa pro-luokkaisesti lähes mitä tahansa, jopa laulua. Hintaa on about 120 euroa, mutta se on silti ominaisuuksiinsa nähden halpa. Halvemmallakin pärjää varmasti, mutta jos haluaa vähän parempaa :)

Toki jos äänikortti ja muut on takapuolesta, niin voipi olla turhaa laittaa rahaansa moiseen mikkiin.

Kyllä minusta tuo 57 häviää 6-0 T-kaupan 105€ halpis laajakalvomikille. Ja 57 ja Carolin välillä on äänityksessä paljon pienempi laatuero, kuin tuolla 57 ja T-ponella. 57 on toki sitten monipuolisempi ja käyttökelpoisempi keikoilla yms.
Be regular and ordinary in your life so that you may be violent and original in your work.

-Gustave Flaubert
Naama-amis
11.02.2004 13:43:18
Mulla ainakin tulee ihan tuhnua jälkeä Audix F50 mikillä ja tietokoneella. Älä semmosta ainakaan osta. Vanha 50 mk tiimarimikkikin nauhotti selkeemmän soundin verrattuna tohon, ainoa ongelma oli ikävä taustakohina ja äänen ajoittainen särkyminen. Mutta f50 kuulosta joka tilanteessa ihan tuhnulta, ihan kun se itsessään tykkäisi liikaa matalista taajuuksista? En mä tiedä, paska mikä paska.
Nopeus on vauhtia.
Vilhelmus
11.02.2004 14:36:46

Mutta f50 kuulosta joka tilanteessa ihan tuhnulta, ihan kun se itsessään tykkäisi liikaa matalista taajuuksista? En mä tiedä, paska mikä paska.

Oothan kokeillut kääntää mikkiä esim. 45 asteen kulmaan äänilähteeseen nähden, jotta proximityefekti haittaisi vähemmän?
Tanistaa, saatana
Burning Winter The Coveralls
Naama-amis
12.02.2004 12:08:49
Oothan kokeillut kääntää mikkiä esim. 45 asteen kulmaan äänilähteeseen nähden, jotta proximityefekti haittaisi vähemmän?

Olen kokeillut vaikka minkämoista kulmaa ja sijoitusta... Silti on semmoinen hiukan tukkoinen fiilis, ihan niinkun joskus oli tuolla toisessa threadissa puhetta. Mikä muuten tarkalleen ottaen on tämä proximityefekti? Eivät ole oikein kaikki hienot termit hallussa.
Nopeus on vauhtia.
Juntunen
12.02.2004 12:13:40

Mikä muuten tarkalleen ottaen on tämä proximityefekti? Eivät ole oikein kaikki hienot termit hallussa.

Jos dynaaminen mikki on kohtisuorassa ja kovin lähellä mikitettävää kohdetta, se korostaa joitakin matalia taajuuksia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)