Aihe: AMD-prossut ja musasoftat
1
MattiAuer
18.03.2004 18:43:17

Terve.

Olen kuullut villejä huhuja, joiden mukaan AMD:n prossujen kanssa olisi vakausongelmia musa- tai audiosoftaa käytettäessä. Kaatuilua, jumimista ja muuta. Osaako joku mahdollisesti valottaa, mistä moinen panettelu? Lieneekö katkerien jupinaa, kun maksoivat penteistään liikaa?

Muuten AMD:n 64-bittiset kolmegigaiset prossut kyllä vakuuttavat ja ostopäätös olisi varmaan jo aika pitkälti tehty, elleivät pahat kurjet laulaisi korvan juuressa.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!" .m.
Janne19691
18.03.2004 19:28:19

Terve,

Mulla ei ole ollut mitään ongelmia 1,3 Ghz Duronin kanssa. Käytän logic audiota. Luulis että näillä uusilla AMD:eilla ei ainakaan olis ongelmia.

Joskus aikaisemmin oli vissiin jotain hässäkkää emolevyn piirsarjojen kanssa, lähinnä VIAn joku versio. Mulla on VIA KT133A eikä ole ongelmia ollut.
Rule #1: There are no rules.
Kivivuori
18.03.2004 20:17:17
Hyvin rokkaa AMD 2500+ Barton....ei oo ollu mitään ongelmia ja stabiilisti on toiminut...jos syytä haetaan niin kyllä se se äänikortti on mikä ennemmin alkaa tuottaa sitä BSOD:tä ja laittaa konetta jumiin....mutta tääkin on vain harvoissa tapauksissa. Nykypäivänä softa ja rauta sopii jo melko hyvin keskenään yhteen.
Pelko On Elinvoima, Siinä Me Kylvemme
Niq
18.03.2004 20:23:38

AMD+VIA-yhdistelmät on kyllä lähes missä tahansa käytössä todettu huonoiksi, toisaalta taas nForce -piirisarjaisista emoista AMD:n kanssa en ole mitään pahaa kuullut.

Kannattaa myös katsoa sitä emon merkkiä ja hintaa, muutaman kympin lisäsijoituksella voi saada jo paljon luotettavamman ja yhteensopivamman emon. Samoin muistit ja kiintolevyn. Kyllähän nuo halvimmat menettelee, mutta pistäähän se jatkuva kaatuilu ja muu koneen kanssa tappeleminen hatuttamaan.

Itse olen sortunut ostamaan VIAllisen emon amd duronilleni ja sitä parinkympin säästöä ostohetkellä olen kironnut kovaäänisesti useampaan otteeseen :)

Tais mennä vähän ohi topicin taas, mutta pakkohan näistä on varoittaa, kun omakin kone kaatuilee emosta johtuen 3-5 kertaa päivässä. Yritä siinä sitten äänittää.
[ostin ku sai halavalla]
MattiAuer
18.03.2004 21:38:16

Kiitokset teille.

Eihän tuo omakaan AMD:ni tosiaan ole estänyt sen vertaa tekemästä, mitä ylipäätään tähän saakka olen musiikkia vääntänyt. Ja eilen ostettu Cubase toimii aika hyvin, ja epäilen, etteivät vielä ilmenevät ongelmat liity niinkään prossuun kuin softapuoleen.

Verkkokauppa.comia selaillen noissa AMD Athlon 64-prossun (socket-754) emoissa näyttäisi olevan VIA K8T800 + VIA VT8237-piirisarja. Saapa sitten harkita, alkaako koekaniiniksi näiden uusimpien toiminnalle. Taidan kuitenkin venttailla kesän lopulle. Sitten tiedetään paremmin, mikä toimii ja mikä ei - ja koko paketti on kuitenkin viisisataa halvempi.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!" .m.
Keke Urlaub
18.03.2004 21:45:26

Tuleeko teille sitä explorer.exe erroria vai? AMD+VIA:lla siis.
Made in Bed.
sami_sumea
18.03.2004 22:40:39 (muokattu 18.03.2004 22:41:28)

Kaatuilua, jumimista ja muuta. Osaako joku mahdollisesti valottaa, mistä moinen panettelu? Lieneekö katkerien jupinaa, kun maksoivat penteistään liikaa?

Lienee panettelua. Mun XP2100+ on toiminut kuin junan vessa... Koneessa on ollut kiinni myös eksoottisempaa rautaa kuten DSP-kortteja, nekin ovat toimineet moitteetta. Emona on joku MSI:n sis745-lauta.

...
HK
18.03.2004 22:48:09
Tuo legendaarinen pahanilmanlintu on ensimmäinen VIA:n piirisarja joka tuki 133MHz muistiväyliä amd:n athlon thunderbird-prosessoreilla, eli kt133. Tuo todellakin oli melkoinen murheenkryyni, mutta poistui myös markkinoilta hyvin äkkiä.

Tuon seuraaja kt133a taas toimi ja toimii edelleen ainakin omalla kohdallani varsin mainiosti.

Nämä amd-prosessoreiden yhteensopivuusongelmat ovat nykyään lähinnä ns. essonbaarin juttuja.
Peltikorva puupäässä.
Snowblind
19.03.2004 00:51:51

Mitenkäs teillä nuo kaatuilut toimii?
Minulla on amd athlon xp 2100+, ja softat kaatuvat usein. Kaatuminen on aina sillein, että esim softa suorittaa laittoman toiminnon/sekoaa muuten vaan, sitten menee vähän aikaa, teet mitä vain koneella, sitten yhtäkkiä välähtää sininen ruutu ja kone resetoituu.

Mutta jotenkin äänikorttia/sen ajureita epäilisin. Esim cubase sekoaa ja vetää ASIO ajurit jumiin.Sitten cubasen uudelleenkäynnistys valittaa että ne on käytössä ja niitä ei voi käyttää missään ja kohta kaatuukin kone. Äänikortti on siis joku integroitu ruppu.
Toinen taas että softasynillä soitellessa ilman mitään kaatumisia, resetoituu kone yhtäkkiä.
Yllekirjoitus
Keskellekirjoitus
Allekirjoitus
jorma_r
19.03.2004 08:05:32
Taidan kuitenkin venttailla kesän lopulle. Sitten tiedetään paremmin, mikä toimii ja mikä ei - ja koko paketti on kuitenkin viisisataa halvempi.

Samaa venttailua harjoitan ma.

Itse ajattelin odotella peräti ensi vuoden alkuun (tai siihen asti että nykyinen emo ja prossu sanovat poks.)
krushing
19.03.2004 10:33:16

Hmm. Mulla on AMD XP2600+ ja joku VIA-sarja toiminut täysin moitteetta, ainoat kerrat kun olen jotain saanut kaatumaan on johtunut jostain omasta typeryydestä.
PIM
19.03.2004 17:34:32
Kumma juttu sinänsä, mutta tuntuu että näistä VIAn piirisarjaongelmista raportoi ja valittaa eniten ne, joilla ei koneessaan ole koskaan ollutkaan VIAn piirisarjaa. Jos nyt ei oleta lukuun niitä tunnetusti onnettomia ikivanhoja KT133 emoja, joita tuskin enää edes kenelläkään on aktiivikäytössä, niin sitä uudempien VIA-emojen kanssa en muista mitään sen suurempia ongelmia kenelläkään olleen kuin muiden valmistajien emojenkaan kanssa.
Muuttokuorman kevennysmyynti nyt menossa. Tsekkaa tarjonta tästä.
Mohla
23.03.2004 12:09:31 (muokattu 24.03.2004 13:07:33)

Mulla oli ennen VIAllinen kone, mutta se oli tosin vanhempi ja ei oikein tykännyt toimia musahommissa. Olen kyllä kuullut huhua, että uudemmat VIAt toimii paremmin, mutta ihan sama mulle oikeastaan kun nykyisellä kokoonpanolla pärjää vielä pitkään.

Nykyään on siis AMD mullakin ja hyvin fudaa. Taitaa olla suurinpiirtein sama setti kun SamiSumealla.

EDIT: Sama emo kun Samilla, mutta prossu on xp2200+
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
KarWaeYe
23.03.2004 15:35:51
Mullakin on AMD Athlon 2800+ ja via, eikä mitään moitettaa oo ollu.
Koskaan ei enää ihmiskäsi possunaarastani häpäise, ei orjuuta, ei tuki sian suurta suuta!"
kamina
24.03.2004 14:34:45
Eiköhän se ole selvä ettei amd'n prossujen kanssa oli ikinä ongelmia ollut sen enempää kuin muillakaan. Emolevyt vaan voivat aiheuttaa senkin edestä harmaita hiuksia...

Socket 754 emoista olen kuullut eniten hyvää asuksen mallista joka perustuu nimenomaan tuohon via'n piirisarjaan. Nforce3'n ensimmäinen revisio (150) vaikuttaa aika hätäisesti kasaan heitetyltä, ja siitä onkin lähipäivinä tulossa seuraava (250) paranneltu versio jonka pitäisi olla jo huomattavasti parempi.

Henkilökohtaisesti odottaisin ehdottomasti ainakin viikon pari että näkee miltä tuo uudempi nf3 vaikuttaa, ja jos vain voi niin jopa sen aikaa että socket 939 tulee ulos.
boijermaj
24.03.2004 14:56:29
Tuo legendaarinen pahanilmanlintu on ensimmäinen VIA:n piirisarja joka tuki 133MHz muistiväyliä amd:n athlon thunderbird-prosessoreilla, eli kt133. Tuo todellakin oli melkoinen murheenkryyni, mutta poistui myös markkinoilta hyvin äkkiä.

Tuon seuraaja kt133a taas toimi ja toimii edelleen ainakin omalla kohdallani varsin mainiosti.

Nämä amd-prosessoreiden yhteensopivuusongelmat ovat nykyään lähinnä ns. essonbaarin juttuja.

Samat sanat ! Toimii aivan loistavasti kun vain saa konfattua ja optimoitua kaikki komponentit toisiinsa. Aluksi oli joitain ongelmia, mutta kun vähän etsiskelee yhteensopivuus ratkaisuja, niin johan toimii. IRQ asiat kannattaa tsekata win2000 kanssa tarkoin. Mutta näinhän tämä menee kaikkien maailman valmistajien kanssa. Kuvitelkaa nyt, että tulee uusi tuote markkinoille ja siihen lisäilet muita uusia tai vanhoja komponetteja, niin ei voi nykyisellä muutosvauhdilla millään vaatia, että paletti toimisi eri komponenttien välillä aluksi moitteetta. Kannattaa aina odotella ja haistella jonkin aikaa ennemmin kuin ostaa protoja.
Mulla on TB 1400/ABIT kt133a raid/m-audio 1010LT/LA 5.5.1
Tämän kanssa ajan monia raitoja (en ole toistaiseksi kokeillut enempää kuin 30) ja pluggareita ilman ongelmia eli keskeytyksiä. En aio vaihtaa ennenkuin menee rikki ja todella tarkoitan sitä, koska mulla on jo toinen kone (nforce2 piirillä), joka on monin verroin nopeampi ja päivitetympi kuin tuo. VIA on hyvä, mutta varmasti on monia muitakin hyviä.
Heart Of Steel
24.03.2004 17:47:51

Jonkin verran on nyt tullut ääniteltyä parin päivän aikana ilman ongelmia seuraavalla kokoonpanolla:

AOpen-emo (VIA:n sarjalla)
Duron 1.4Ghz
256 DDR SDRAM
Inca88

Windows 2k
Sonar 2.2

Tietysti kannattaa kuitenkin varmistaa toimivuus ennen kun tuhlaa rahojansa mutta harvemmin ne ongelmat prosusta johtuu.
"Nobody tells a Man how to play."
redeye
25.03.2004 20:28:42
Juuri kasasin uuden koneen pohjalta

ASRock K7S8XE
AMD Duron 1.8 GHz
Nexus AXP-3200
Nexus NX-3500

eikä ongelmia. Nexuksen prosessorituuletin sekä virtalähde on todella hiljaisia, suosittelen jos on "ääniongelmia"...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)