Aihe: Midikeyboard: Paljonko, miten, mihin?
1
Mouhi
02.05.2004 10:53:59 (muokattu 02.05.2004 11:07:27)

Olen funtsinut ns. midikeyboardin hommaamista. Minkä hintaisia halvimmat ovat? Miten ne sitten käytännössä toimivat, eli mihin väliin ne laitetaan, jotta voi soundeja soitella PC:ltä?
Mulla on tossa 8 kanavainen mikseri (neljä mikkiä sisään, 2 stereo line-in) ja korttina SB Live! kx-projectin ASIOilla.
Olen ihan pihalla MIDIhommista, joten lyhyt oppimäärä tekisi poikaa. :)

EDIT: Oho, tuollahan onkin jo siitä tietopaketti!
heheh... katsotaanpas siitä ensin...
EDIT2: Joo, selvitti kyllä, mutta se jäi epäselväksi mihin lykkään sen koskettimiston kiinni.
It's not the speed that kills you.
Kemppilä
02.05.2004 11:29:53 (muokattu 02.05.2004 11:30:30)
Kiiparin tökkäät kiinni koneeseen sellasiella musiikkilikkeestä saatavalla palikalla joka tökätään äänikortin joystick-liitäntään. Siitä palikasta lähtee (ainakin tosta mun midiman härpäkkeestä) pari piuhanpätkää mihin tulee kiinni kaksi 5 pinnistä johtoa (in/out) jä nämä tulee sitten siihe kiippariin kiinni.
Olipas epäselvästi selitetty.

edit: unohtu pari sanaa
www.evvk.fi
Mouhi
02.05.2004 11:59:13

Joo kiitoksia, asia selkisi.
Tuossa näyttää jopa olevan SB Livessä! tuo MIDI-sisään (elikkäs joystick) jota en ole ikinä käyttäyt enkä siten edes huomannut. Nyt vain etsimään halpaa koskettimistoa!
Soveltuisikohan tohon hommaan (MIDIohjaukseen) siis mikä tahansa koskettimisto jossa on MIDI-ulostulo, vaikkapa vanha (!) kunnon (?) Casio, jos sellaisen jostain löytäisi?
Kemppilä
02.05.2004 12:16:57
Kyllä pitäs käydä ihan kaikki käsiöt yms. missä vaan on midi ulostulo.
www.evvk.fi
krushing
02.05.2004 12:47:36

Joo kiitoksia, asia selkisi.
Tuossa näyttää jopa olevan SB Livessä! tuo MIDI-sisään (elikkäs joystick)

Öh...niin jos siis löytyy MIDI-liitännät niin silloin sillä joystickadapteripiuhalla ei tee mitään. Se on vain sitä varten jos äänikortista ei MIDIä löydy.

Kyllä pitäs käydä ihan kaikki käsiöt yms. missä vaan on midi ulostulo

Joo, casiot skulaa kyllä, mutta käyttö rajoittuu yleensä sitten pelkkiin koskettimiin, eli mistään muista softasynien kontrollien säätämisestä muulla kuin hiirellä on turha haaveilla. Kaikissa moderneissa midikontrollereissa on sitten noita knobeja ja feidereitä enemmän tai vähemmän joilla ruudulla olevia virtuaalinappeja voi sitten fyysisesti käännellä. Muutamia vaihtoehtoja:

* Midiman Oxygen8 - n. 140e. Ihan ok, vaikka aika halvan tuntuinen. Löytyy kuitenkin namikkaa ja dataslideriä.
* Edirol PCR-30 - n. 200e. Vähän Oxygeniä monipuolisempi kontrollerivalikoimaltaan.
* Novation ReMote 25 - n. 350e. Edellisiä vastaava, löytyy kuitenkin myös joystick-ohjain ja x/y-padi.
* Korg MicroKontrol - n. 350e. Itse ajattelin vaihtaa tähän. Padit, knobit, sliderit ja joystick-ohjain löytyy.

Vaihtoehtoja on toki vaikka kuinka, mutta tuossa nyt muutamia kohtuullisen kompakteja malleja.
Mouhi
02.05.2004 12:52:55

Jeps, eiköhän tää tästä.
Kiitoksia.
Skinwalker
02.05.2004 16:16:17
Jeps, eiköhän tää tästä.
Kiitoksia.

Voisi vielä sanoa että tietokoneen usb-portti on myös mahdollinen valjastaa midi käyttöön.
Big man, pig man, ha ha, charade you are
MattiAuer
02.05.2004 17:55:48

Voisi vielä sanoa että tietokoneen usb-portti on myös mahdollinen valjastaa midi käyttöön.

Eix sitä kuitenkin tuu viivettä helposti vai eikö tuu vai tuleeko?
"Uniikki unikorni olikin korni koni!" .m.
krushing
02.05.2004 19:13:20

Eix sitä kuitenkin tuu viivettä helposti vai eikö tuu vai tuleeko?

MIDI-datassa on sen verran vähän sisältöä ettei USB muodostu minkäänlaiseksi pullonkaulaksi. Ei pitäisi vaikuttaa.
MattiAuer
02.05.2004 20:42:50

MIDI-datassa on sen verran vähän sisältöä ettei USB muodostu minkäänlaiseksi pullonkaulaksi. Ei pitäisi vaikuttaa.

No emmiä näin USB 2:n aikakaudella sitä datan määrää syyksi epäilekään vaan lähinnä jotain ajuri- tai muuta softahärpäkkää ajattelin mahdolliseksi ongelmakohdaksi. Ei oo USB-midistä kokemusta, mutta vaihtoehto kiinnostaa kun on noita portteja nykyään melekein kirjaimellisesti joka sormelle ja varpaalle. Voishan niihin vaikka midihärppeitä sohia jos ne kerran toimii.

Ja sivumennen sanoen: tietokoneiden kanssahan kun ollaan tekemisissä niin kyllä kokenutta tai edes vähän varpaita pintavesissä uittanutta hiihtäjää kylmää peräreiän ympäristöstä, kun joku sanoo ettei PITÄISI olla ongelmia. Tosin eipä taida kukaan järissään pelaileva lupailla koneiden suhteen mitään ilman konditionaalia. Tänäänkin olen pari kertaa juossut, vaikka videon PITÄISI siirtyä serveriltä toiselle kuin taikaiskusta.
"Haeppa poika nauhaa, ei tämä taas ihan toiminutkaan."

Niin siis jos tästä hilijalleen palailen asian äärelle niin onko jollain kokemuksia tai tietääkö muuten varmaksi sanua tuota?
Firewalk
02.05.2004 20:45:06
Ei tule USB pullonkaulaksi, päinvastoin. Nykyään taitaa lähes jokainen uudempi MIDI keyboard käyttää USB-väylää.

Ja sellainen huomio vielä, että SB Liven sisältämä MIDI-portti on ihan samaa joystick-portin kanssa. Elikkä sitä adapteria tarvii kuitenkin.
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-103718.html
Firewalk
02.05.2004 21:01:51
Niin siis jos tästä hilijalleen palailen asian äärelle niin onko jollain kokemuksia tai tietääkö muuten varmaksi sanua tuota?

Siis mitä? Että onko ajuriongelmia? Itselläni on käytössä USB-midiliittymä eikä mitään ongelmia ole ollut. Laite sisälsi ajurit sisällään, jotka asentuivat koneelle automaattisesti kunhan lykkäsi USB-piuhan paikalleen. Voisiko helpompaa olla.
MattiAuer
02.05.2004 21:08:40

Eikä oo ollut siis viiveitä soitellessa ja nauhotellessa? No helevetti. Hankintaan sitten vaan niin ehkä saa tuon Sampletankin soimaan (vielä) mukavammin.
Mouhi
03.05.2004 10:30:34

Ok, tarvitsen siis adapterinkin. Kiitoksia.
Mazah
04.05.2004 14:56:51

Mutta minä olen Kissanainen?
Ibore
05.05.2004 11:22:23 (muokattu 05.05.2004 11:23:40)
Onko jollakin kokemuksia tuosta Midiman Radium49:stä. Että minkälainen peli mahtaa olla? Itse olen harkinnut tuota.

http://www.midiman.net/index.php?do … ID=0a1375f518956b089d76feea92b83c52
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)