Aihe: Hyvät hifikajarit kotiin
1
Hitman
12.06.2004 14:30:39
Millasia jengillä on ja mitä voitte suositella(uudet tai käyt. max.300€). mites ns10 tai Bose AM5..?
kivi
12.06.2004 14:47:31 (muokattu 12.06.2004 14:49:52)
Millasia jengillä on ja mitä voitte suositella(uudet tai käyt. max.300€). mites ns10 tai Bose AM5..?

Yamaha NS10 on lähikenttämonitori, ei hifikaiutin, enkä sitä levyjen arkikuunteluun suosittele, koska se on sellainen "huonon kaiuttimen standardi". Bose ei merkkinä myöskään yhdisty mulla ensi sijassa kotikuunteluun, vaan lähinnä hankalien tilojen PA-äänentoistoon, esimerkiksi, jos tahdot kuunnella levyjä leikatessasi nurmikkoa moottoriruohonleikkurilla. Kumpiakaan lienee vaikea saada 300 euron haarukkaan.

Kotikaiuttimiksi suosituksia sen sijaan: 70-luvun huippuja kannattaa hakea käytettynä. Esim vanhat suomalaiset kolmitie-OR:t lähtenee edullisesti, samoin Radiotehnikan isot kolmitiet (35AC1). Nää tosin vaatii kunnolla tilaakin, kun kaiuttimilla on liki metri korkeutta ilman jalustoja, mutta soundi on hyvä. Joskus löytää myös HIFI-lehden ohjeilla (ja rakennussarjasta) tehtyjä kapeita ja korkeita tolppia, nekin ovat hyvä valinta.

Jos tilaa on vähän, soivat Genelecin passiiviversiot 1029-klassikosta (en nyt muista numeroa - 1026?) ihan nätisti, mutta menevät ainakin uutena yli hinnan.

Ainoa mieleen tuleva uutena noin halpa ja juuri riittävä 2-tie on JPW ML210, joita saa tuohon hintaan useammankin, esim Audiostarista Helsingissä. Toimii myös 5.1:n rakentamisessa.

Ei aina tarvi hakea Infinityä tai Gradientia...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Shaft
12.06.2004 15:01:57
Tuossa hintaluokassa ei vaihtoehtoja ole kovin paljon tarjolla. Audiopron kaiuttimia saa hyvin tuohon hintaan. Ajavat kyllä asiansa.
Zammy
12.06.2004 15:11:49
Kotimainen Chorus 662 voisi juuri ja juuri mennä tuohon haarukkaan. Ohjehinta on 175 euroa / kpl, itse ainakin tuosta hieman sain tinkaistua. Aivan tajuttoman hyvät kaiuttimet mielestäni ja helpot myös sijoittaa kohtuullisen kokonsa takia. Potkua piisaa kyllä pienestä koosta huolimatta ja muutenkin soundi on mukavan avara, löytyi uusia juttuja levyiltä kun vanhoista kaiuttimista näihin vaihdoin.

www.hifitalo.fi
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
deggis
12.06.2004 15:16:50 (muokattu 12.06.2004 15:20:40)

Heitetään nyt tähän väliin tämä oma ratkaisuni. Paloi kiinni näihin jugurttipurkkeihin (joskin verrattaen tasokkaat) jotka joskus minihifisarjan kylkiäisenä tulivat. Tilasin Radioduosta hifikaiutinparin rakennussarjana (Aw-10 HQi), joilla meinaisin omat tekeleeni "masteroida" jahka saan kaiuttimet valmiiksi.

Rakentamiseen menee aikaa (kotelot pitää tehdä itse), ja monitoreina eivät varmasti (kai? :) kerro totuutta yhtä hyvin kuin kaupalliset studiomonitorit. Raapii vieläpä aavistuksen tuon 300 een yli.

Hyvän taajuusvasteen nuo kuvan perusteella lupaavat, mutta tulevasta todellisuudesta omassa huoneessa onkin sitten paha sanoa :) (ei musiikkia käyriä tuijottelemalla tehdä ;)
Mushroom Cut No13
sami_sumea
14.06.2004 13:24:01

Kotimainen Chorus 662 voisi juuri ja juuri mennä tuohon haarukkaan.

Juu Chorusta voin suositella itsekin. Hyvät kuuntelupurkit, erityisesti hinta/laatusuhde on todella hyvin kohdallaan jos kasaa vielä itse.

...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)