SF3YLO 14.08.2004 08:44:21 | |
---|
Eli tällä hetkellä koneella vain ilmaisia (=huonoja) ohjelmia. Tarkoituksena olisi hankkia jokin maksullinen ohjelma. Pro Tools on tällä hetkellä ainut vaihtoehto, vai tietääkö joku jonkun paremman? Pro Toolssiahan käytetään ihan isoissakin studioissa (tosin hd? versiona). Eli luulisi sen halvemmankin version olevan hyvä. |
assassin 14.08.2004 09:57:46 | |
---|
Pro Toolsin paras puoli on se, että se on vakiokalustoa jokaisessa hiemankin isommassa studiossa, jolloin esimerkiksi projektien siirtäminen studioiden välillä käy helposti. Uusi proge-kondoomi on saapunut - 3 kertaa tavallista pidempi ja 2 kertaa monimutkaisempi laittaa päälle.
I don't have an attitude problem. You have a perception problem. |
Niskamies 14.08.2004 11:31:00 | |
---|
Pro Tools on standardi melkeinpä kaikissa studiossa, joten kaman siirtäminen vaikkapa kotikoneelta studionkoneeseen on vaivatonta, koska formaatti on sama. Itellä on ProTools LE. Hinta hirvitti aluksi plugareiden ja pöydän kanssa, mutta nyt pari kuukautta myöhemmin voin sanoa että varmaan elämän paras ostos tuli tehtyä. Ei ole mitään pahaa sanottavaa ProToolsista, joskin raskaiden plugareiden(kuten esimerkiksi jotku kaiut) vaativat paljon prosessoritehoa. G4 mäkki riittää kyllä hyvin, kun optimoin sen musakäyttöön, joten ProTools on toiminut täydellisesti alkuaikojen häslinkejä lukuunottamatta. Sähköbassossa on kieliä. |
Petronome 14.08.2004 11:37:57 | |
---|
ProTools on varmaan hyvä, jos tekee työtä mtös studioissa. Jos musiikkia äänittelee ja tekee ihan vain kotonaan/omassa studiossaan, rajoittaa ProTools vaihtoehtoja. Valitsemalla jonkun muun softan (Sonar, Cubase, Nuendo...) pääsee käsiksi myös valtavaan äänikorttivalikoimaan. Mahtaako muuten ProTools tukea VST-plugareitakaan? Niin, ja ilmainen EI ole yhtä kuin huono. En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa! |
SF3YLO 14.08.2004 11:51:01 (muokattu 14.08.2004 11:52:15) | |
---|
Niin, ja ilmainen EI ole yhtä kuin huono. Minun kohdallani tällä hetkellä on ;D. Mitä tarkoitat tuolla että rajoittaa. Ihan hyvät on kortit tuolla digidesignillä, ei valittamista. Kyllä toi Digi 002 rack olisi ihan hyvä minun käyttööni... |
SF3YLO 14.08.2004 12:41:09 | |
---|
kai pro toolssiin voi tuoda ulkopuolisia .waw tiedostoja?? |
Insomnia_ 14.08.2004 13:48:33 | |
---|
kai pro toolssiin voi tuoda ulkopuolisia .waw tiedostoja?? Tottakai voi. Rajoittuneisuudella tarkoitettiin kai sitä, että pro toolssi toimii vain digidesignin raudan kanssa joten valintoja ei hirveästi ole. Muut "ulkopuoliset" softat saa kyllä toimimaan esim. digi002R:n kanssa mutta en tiedä onko siinä niin paljon järkeä.. Paskasta ei saa kultaa vaikka olisi Midas... |
jorma_r 14.08.2004 14:04:51 | |
---|
Jos raha ei ole ongelma eikä aikaa ja mielenkiintoa riitä laajempaan perehtymiseen ei PT:n kanssa todennäköisesti mene pahasti metsään. Riippuen omista tarpeista ja tavoitteista saattaa muilla softa- ja rautayhdistelmillä saada tarvittavat ominaisuudet halvemmalla. Voi tietenkin olla niinkin että tarpeesi osuvat täysin yksiin PT:n ominaisuuksien kanssa. Softan parhaus on äärimmäisen tapauskohtaista. |
Mohla 14.08.2004 15:23:47 | |
---|
Pro Toolsin paras puoli on se, että se on vakiokalustoa jokaisessa hiemankin isommassa studiossa, jolloin esimerkiksi projektien siirtäminen studioiden välillä käy helposti. Henk.koht. olen sitä mieltä, että tuohon nuo toolssin hyvät puolet rajoittuukin. Äänittäessä ihan toimiva ja suht' kätevä softa kylläkin. Mutta ei VST tukea, ei tukea muille äänikorteille, huonot midi-editointi mahdollisuudet (edelleen), järjettömän kallis. Suosittelen ennemmin vaikka Cubasen opiskelijalisenssiä, halpa, hyvä, toimiva (ja verrattuna toollssiin, parempi). Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
Slemmu 14.08.2004 16:15:13 (muokattu 14.08.2004 16:16:36) | |
---|
Minusta tuo ohjelmien paremmuus on aivan omista tarpeista ja mieltymyksistä kiinni. Jos on tarkoitus äänittää bändiä, eli pysytellään audio puolella suurimmaksi osin, niin mielestäni Pro Tools on lyömätön tähän hommaan. Se on melko yksinkertainen oppia ja muistuttaa ehkä eniten perus nauhurilla äänittelyä. Sitten jos tulee eteen vaikka joku konemusa proggis jossa tarvitaan enemmän midi ohjelmointia, niin suosittelisin siirtymään vaikka Cubasen taikka Logic Audion pariin. Nythän kyllä Toolsissa saa VST plugaritkin toimimaan (kuulemma) ihan kiitettävästi konvertterin avulla, joten mene ja tiedä. Ite ku tekee, ni tulee parempi! |
SF3YLO 15.08.2004 09:53:20 | |
---|
Jos on tarkoitus äänittää bändiä, eli pysytellään audio puolella suurimmaksi osin, niin mielestäni Pro Tools on lyömätön tähän hommaan. Tähänhän se. Oman bändin käyttöön (ja miksei jotain sooloilujakin :P) Toisaalta taas joskus pitäisi kaverin räppi juttuja miksailla, jotka siis valmiina waw -tiedostoina ja ne VAIN miksataan. Olen tehnyt sitä nykyisillä ohjelmilla, mutta huonot efektit tekevät siitä erittäin v-mäistä. |
Petronome 15.08.2004 10:04:27 | |
---|
Henk.koht. olen sitä mieltä, että tuohon nuo toolssin hyvät puolet rajoittuukin. Äänittäessä ihan toimiva ja suht' kätevä softa kylläkin. Mutta ei VST tukea, ei tukea muille äänikorteille, huonot midi-editointi mahdollisuudet (edelleen), järjettömän kallis. Suosittelen ennemmin vaikka Cubasen opiskelijalisenssiä, halpa, hyvä, toimiva (ja verrattuna toollssiin, parempi). Joo, tuossa se rajoittuneisuus on siis kiteytettynä. Toki jos rahaa on loputtomasti, voi ostaa ne parhaat digidesignin raudat, tosin silloinkin on tasan se yksi vaihtoehto, kun muilla softilla voi valita todella monista vaihtoehdoista. En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa! |
Notefix 15.08.2004 10:49:25 (muokattu 15.08.2004 10:50:31) | |
---|
Tarkoituksena olisi hankkia jokin maksullinen ohjelma. Pro Tools on tällä hetkellä ainut vaihtoehto, vai tietääkö joku jonkun paremman? Tästä on ollut täällä usienkin puhetta ja mäkin olen ottanut kantaa, ja otan edelleen koska en diggaa yhdestä ainoasta totuudesta :) Ei PT tietenkään ole paras kaikkeen. Kaikki tuo riippuu mitä tekee ja mistä diggaa. Se että joku juuri tällä hetkellä on yleisin, ei tee siitä parempaa. Tulee heti mieleen aikanaan kun vhs voitti paljon paremman betan. Muodit tulevat ja menevät musajutuissakin ja markkinointi määrää tahdin. Ei tästä ole montaa vuotta kun ehdottomasti yleisin standardi isoissa studioissa oli kallis Sonyn digitaali 48-raituri. Tulevaisuudessa homma voi mennä mihin tahansa. Kiinnostavaa tällä hetkellä on myös se, että taantumasta kärsivissä keskisuurissakaan musastudioissa ei kohta ole enää varaa päivittää tehokkaimpaan PT-systeemiin. Ja koska Digi on luonut PT:lle jonkunlaisen statusarvon hinnoitteluillaan, hyvässä studiossa tietysti pitää olla se uusin ja mahtavin kokoonpano. Vanhemmat TDM:t ei ole mitään. Näin studioissa tulee parin vuoden välein isot investoinnit, koska pitää päivittää kallista rautaa. Samoin Digin pitää tottakai markkinatalouden mukaisesti kasvaa jatkuvasti, joten sitä uutta helvetillisen hintaista rautaa pitää myös tuottaa. Eli vastauksena, PT ei ole paras kaikkeen ja kaikille ihmisille...ei edes stabiilein, eikä helppokäyttöisin, varsinkaan ne halpikset joista puuttuu se isojen HD systeemien suurin etu, eli isot dsp-resurssit. My name is Baron, Notefix Baron " |
Niskamies 15.08.2004 11:12:04 | |
---|
VST-plugarit saa toimimaan kovertterilla, joka konvertoi ne RTAS plugareiksi. Softa vaan maksaa noin sata euroa. Eikä tässä ole mitään ongelmia äänikorttien ja rautojen kanssa. Digi 002 pöytä menee firewire liitännällä koneeseen, joten ei edes välttämättä tarvitsisi äänistä:) Ja tohon voi liittää kaikenmerkkiset etuset jotta saa ne kahdeksan lisäkanavaa. Sähköbassossa on kieliä. |
SF3YLO 15.08.2004 19:34:08 | |
---|
Ja tohon voi liittää kaikenmerkkiset etuset jotta saa ne kahdeksan lisäkanavaa. Tätä olin kysymässäkin. Eli kun laitteessa on itsessään 8 sisään ja opt. sisään, niin voinko esim. behkun ADAT8000 saada 8 lisäkanavaa sisään? Jolloin tulisi 16 sisään, joka riittäisi hyvin jo rummuillekin :P. |
Niskamies 15.08.2004 21:24:36 | |
---|
Tätä olin kysymässäkin. Eli kun laitteessa on itsessään 8 sisään ja opt. sisään, niin voinko esim. behkun ADAT8000 saada 8 lisäkanavaa sisään? Jolloin tulisi 16 sisään, joka riittäisi hyvin jo rummuillekin :P. Juu, kyllä voi. Juuri tuon B:n itekkin jossain vaiheessa hommaan. Sähköbassossa on kieliä. |
Mohla 16.08.2004 00:00:57 | |
---|
VST-plugarit saa toimimaan kovertterilla, joka konvertoi ne RTAS plugareiksi. Softa vaan maksaa noin sata euroa. Paitsi se systeemi ei siltikään tue kaikkia VST-plugareita. En muista miten tämä nyt tarkkaan meni. Koitan muistaa ottaa selville. Ehkä minun pitäisi yrittää olla hiljaa tässä keskustelussa, koska en pidä PT:sta sitten yhtään. Tosin tämän sanon runsaan kokemuksen syvällä rintaäänellä. No, joo. Pointti oli siis se, että kukin tehkööt millä tykkää. Jos haukun PT:a liikaa, niin antakaa vaan mun kuulla kunniani. (hymiö). Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
-jj- 16.08.2004 06:36:22 | |
---|
VST-plugarit saa toimimaan kovertterilla, joka konvertoi ne RTAS plugareiksi. Softa vaan maksaa noin sata euroa. Eikös tuossa uusimmassa PTLE 6.4 (tai siis olihan se jo 6.1)versiossa ole se ReWire tsydeemi jolla "kolmannen osapuolen" pluggareita ja softasyniä voi käyttää? En vain itse ole vielä tutustunut aiheeseen vaikka kyseinen softa onkin kun en ole sitä vielä asentanut, kone vaatisisi hieman enemmän muistia toimiakseen kunnolla tuon softan kanssa. |
Niskamies 16.08.2004 07:06:45 | |
---|
Eikös tuossa uusimmassa PTLE 6.4 (tai siis olihan se jo 6.1)versiossa ole se ReWire tsydeemi jolla "kolmannen osapuolen" pluggareita ja softasyniä voi käyttää? En vain itse ole vielä tutustunut aiheeseen vaikka kyseinen softa onkin kun en ole sitä vielä asentanut, kone vaatisisi hieman enemmän muistia toimiakseen kunnolla tuon softan kanssa. Ei helvetti, me ostettiin PT ehkä kuukausi sitten, ja meilläki on vasta 6.2.2. Voiko tän päivittää 6.4:ksi, vai pitääkö mennä latomaan eroja kaupan sedälle? Sähköbassossa on kieliä. |
Notefix 16.08.2004 07:57:02 (muokattu 16.08.2004 07:57:51) | |
---|
Ehkä minun pitäisi yrittää olla hiljaa tässä keskustelussa, koska en pidä PT:sta sitten yhtään. Heh, sama, mutta kun otsikko oli niin provosoiva. Niin, siis PT löytyy kyllä täältä ja duuniakin sillä on tullu tehtyä paljon, tosin nykyään mahdollisimman vähän, koska paljon parempaakin löytyy. Mutta mun mielestä pitää olla kuitenkin kriitiinen audioalalla esiintyviä "totuuksia" kohtaan ja uskoa omiin kokemuksiin. My name is Baron, Notefix Baron " |