Aihe: Steinberg ST24/96 (RME DIGI96-8 PST) äänikortin hinta käytettynä
1
Timo JM
04.09.2004 20:57:00

Tunteeko kukaan mahdollisesti tuota korttia?

http://fr.audiofanzine.com/produits/tests/digi96pst_big.jpg

Minulla saattaisi olla mahdollisuus ostaa sellainen käytettynä, mutta kuinkahan paljon siitä kannattaisi maksaa? Ilmeisesti tuo EMU:n uusi 0404 on teknisesti vastaava, mutta lisänä vielä midi ja se efektipiiri. Vai onko RME:n valmistama kortti sittenkin parempi? Olisiko vielä muuta huomioitavaa?
...siis mun mielestä.
sami_sumea
07.09.2004 13:50:31 (muokattu 07.09.2004 13:53:56)

Tunteeko kukaan mahdollisesti tuota korttia?

http://fr.audiofanzine.com/produits/tests/digi96pst_big.jpg

Minulla saattaisi olla mahdollisuus ostaa sellainen käytettynä, mutta kuinkahan paljon siitä kannattaisi maksaa? Ilmeisesti tuo EMU:n uusi 0404 on teknisesti vastaava, mutta lisänä vielä midi ja se efektipiiri. Vai onko RME:n valmistama kortti sittenkin parempi? Olisiko vielä muuta huomioitavaa?

Mulla on ton uudempi malli, Digi96/8 PAD, ajurit toimii mainiosti ja äänenlaatu on erittäin hyvä. Adat-synkit yms. toimivat kuin junan vessa, joten studiokäytössä (johon kortti on tehtykin) kortti on erittäin varmatoiminen (ei naksu eikä poksu isoillakaan CPU-loadeilla, ja latency menee 6ms:iin asti nikottelematta).

Ainoa miinus jonka olen keksinyt on se, että alle 32khz:n sampletaajuuksia ei tueta raudalla. Musakäytössä tästä ei ole juuri haittaa ollut (ja mediaplayerilla saa playbackattua mitä tahansa sampleja).

Itse maksaisin tuosta ehkä maksimissaan 200 euroa käytettynä (uusi maksaa n. 300 euroa).

Suosittelen vielä varmuuden vuoksi RME:n järeämpiä totalmixilla ja useammalla adat-tulolla varustettuja malleja, jos jotain isompaa aiot tehdä, edes myöhemmin (koska tuossa saa vain 8 sisään & ulos adatin kautta).

...
... Valtakunnanlaapotti on puhunut!
Timo JM
07.09.2004 16:25:02

Latency menee 6ms:iin asti nikottelematta.

Kortti on nyt koneessani lainassa. Mitä se mainostettu zero latency sitten oikein, vai onko sellaista millään kortilla edes oikeasti olemassakaan? (Tuon 6 ms muuten tuntee soittaessa.)

Itse maksaisin tuosta ehkä maksimissaan 200 euroa.

Mikä tuossa sitten oikein maksaa? EMU:lla on midikin. Tuleeko kovempi hinta ADAT:ista? Itse kun olin ajatellut lähinnä 50 euroa. 0404 ei maksa kuin reilun satasen ja on uudempaa tekniikkaa.
...siis mun mielestä.
Notefix
07.09.2004 17:34:10

Mikä tuossa sitten oikein maksaa? .

RME:t on varmoja kortteja. Ne toimii oikeesti, mikä näinä aikoina on jo suuri plussa. Kaikenlaista on tullu kokeiltua, mutta aina on palattu RME:hen...ei oo aikaa ryhtyä viilailemaan ja miettimään yhteensopivuuksia yms.
My name is Baron, Notefix Baron "
Locrian
07.09.2004 17:57:45
Ai mikä maksaa. :-)

-Rautainen tuotetuki
-Rautainen rauta
-Rautaiset ajurit sekä vähintäänkin platinaiset ilmaisohjelmat RME:n korteille.

En varmaan pärjäisi enää ilman Digicheckiä äänitystilanteissa joissa on kiire eikä mahdollisuutta kunnon monitorointiin.
-"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmour
Timo JM
07.09.2004 19:19:13

Eli kyse lienee jonkinlaisesta statuksesta?

Entä se zero latency, pääseekö joillakin muilla korteilla vielä pienempiin lukemiin kuin tuo 6 ms?

Tuskinpa nuo EMU:n 0404 tai 1212m kortitkaan mitään huonoja ovat - vai?

Mitä käytännön eroa/hyötyä muuten on 192kHz muuntimista suhteessa 96kHz muuntimiin?

Näihin kun joku vielä osaisi vastata niin olisin täydellisesti tyydytetty :-)
...siis mun mielestä.
Locrian
07.09.2004 22:15:56
Eli kyse lienee jonkinlaisesta statuksesta?

No vähintään ja ansaitusta sellaisesta.Itse olen ollut RME-fani jo vuoden päivät.Ei mitään pahaa sanottavaa.

Entä se zero latency, pääseekö joillakin muilla korteilla vielä pienempiin lukemiin kuin tuo 6 ms?

Nolla latenssiin pääsee ainakin omalla kortillani (RME HDSP9652) vain raudan kautta.Eli ääni tulee kortilta suoraan takaisin kuulokkeisiin.Tämä taasen tarkoittaa sitä,että monitoroitavaan ääneen ei voi lisätä mitään softaefektejä.Omalla kortillani pystyn soittamaan plugarien kautta vallan vaivattomasti.Tällä hetkellä asetettu latenssi on 3ms.

Tuskinpa nuo EMU:n 0404 tai 1212m kortitkaan mitään huonoja ovat - vai?

Eivät varmastikaan ja pieksevät varmasti tuon vanhan RME:n kortin.Mutta se onkin jo todella vanha.

Mitä käytännön eroa/hyötyä muuten on 192kHz muuntimista suhteessa 96kHz muuntimiin?

Ite en oo ikinä tehnyt mitään 192kHz-muuntimien kanssa.96kHz:kin on mun mielestä vähän turhaa prameilua vielä puoliammattilais hommissakin.48kHz:n verrattuna 96:ssa on ehkä hieman enemmän kirkkautta.Heleämpi ja luonnolisempi saundi sanoisinko.Kokemusta ja vertailua on kovin vähän meikäläisellä.Ehkä yhteensa parisenkymmentä tuntia.
-Happy Gilmour
Timo JM
08.09.2004 00:07:18

Kiitoksia vastauksista :-)
...siis mun mielestä.
kjh
08.09.2004 09:11:52 (muokattu 08.09.2004 09:12:52)
Aivan, nollalatenssin ollessa kyseessä monitoroitavaan ääneen ei voi lisätä softaefektejä. Pidetään mielessä, että noissa EMU korteissa on rautaefektit...

Karri
Locrian
08.09.2004 09:38:17
Aivan, nollalatenssin ollessa kyseessä monitoroitavaan ääneen ei voi lisätä softaefektejä. Pidetään mielessä, että noissa EMU korteissa on rautaefektit...

Karri

Onkos minkätasoisia nuo efektit?Tai siis onko niistä oikeasti hyötyä jos räkistä ja plugari kirjastosta löytyy laatutavaraa?
Itelläni ei toistaiseksi ole ollut ongelmaa lisäillä softasta kaikua ja kompuraa ja harvemmin sitä muuta tarvitsee.Latenssi pysyy "huomaamattomana".Voiceworksin käyttöönoton myötä saan kaikki auto-tunet,harmoniat ja kaiut reaaliaikaisesti joten laulajallekin saadaan ihan mukavat oltavat.
-Happy Gilmour
sami_sumea
08.09.2004 17:01:56 (muokattu 08.09.2004 17:07:53)

Kortti on nyt koneessani lainassa. Mitä se mainostettu zero latency sitten oikein, vai onko sellaista millään kortilla edes oikeasti olemassakaan? (Tuon 6 ms muuten tuntee soittaessa.)

Niin, kuten joku jo tuossa mainitsikin, zero latency *ei* ole sama asia kuin pienin mahdollinen softalatency.

Zero latencyllä sisääntulo kytketään suoraan ulostuloon raudassa (eli ääni ei kierrä lainkaan softan kautta).

6ms on paras softan kautta kierrätettävä latency johon nuo Digi96/8-mallit pystyvät. HDSP:t menevät muistaakseni 1.5ms:iin asti. Nuo digi96/8-raudat ovat itse asiassa melko vanhoja kortteja, ja alunperin ne ovat tarkoitettu pelkästään ADAT-siirtoon mahdollisimman luotettavasti. Myöhemmin noihin on lisätty A/D ja D/A-muuntimet joilla voi monitoroida kahta haluamaansa kanavaa ilman erillistä muunninta.

HDSP-vehkeet ovat uudempaa rautaa, ja siksi suosittelinkin niitä jos on varaa panostaa vähän enemmän.

Mikä tuossa sitten oikein maksaa? EMU:lla on midikin. Tuleeko kovempi hinta ADAT:ista? Itse kun olin ajatellut lähinnä 50 euroa. 0404 ei maksa kuin reilun satasen ja on uudempaa tekniikkaa.

Juu, kyllä tuo 8 kanavaa aadattia jonkun verran maksaa yleensä...

Ainakin tuon PAD-mallin muuntimet ovat helkkarin hyvälaatuiset, ja kun siihen lisätään oikeasti toimivat ajurit/rauta, kyllä mä tuota käyttelen oikein mielelläni kun ei tarvitse tapella p*skojen drivereiden kanssa kuten parilla muulla kortilla olen joutunut tekemään.

0404:stä en tiedä kun en ole testannut, varmasti hyvä kortti sekin. 1820m:n hommaamista mietin jossain vaiheessa itsekin, mutta ajattelin odottaa kunnes joku postaa jonnekin (luotettavia) kokemuksiaan softan/raudan toimivuudesta.

...
... Valtakunnanlaapotti on puhunut!
kjh
09.09.2004 08:54:16
Onkos minkätasoisia nuo efektit?Tai siis onko niistä oikeasti hyötyä jos räkistä ja plugari kirjastosta löytyy laatutavaraa?
Itelläni ei toistaiseksi ole ollut ongelmaa lisäillä softasta kaikua ja kompuraa ja harvemmin sitä muuta tarvitsee.Latenssi pysyy "huomaamattomana".Voiceworksin käyttöönoton myötä saan kaikki auto-tunet,harmoniat ja kaiut reaaliaikaisesti joten laulajallekin saadaan ihan mukavat oltavat.

No ainakin lehdistössä on efektejä kuvattu vaatimattomiksi. Minä en ole edes välittänyt kokeilla noita... Luulisi niiden kyllä auttavan esittäjää pääsemään oikeaan tunnelmaan.

Karri
PIM
09.09.2004 10:17:38
RME:n korteissa on sekin hyvä puoli verrattuna esim. noihin Emun kortteihin että niille löytyy toimivat ajurit myös Linuxille. Eli jos haluaa tutustua myös Linuxin vähintäänkin mielenkiintoiseen audiomaailmaan niin RME:n kortit on niitä harvoja moniraitakortteja joille kunnolliset ALSA-ajurit löytyy.
Avattu: Peten kitarakirppis osoitteessa www.halonen.cc/kirppis Teretulemast tekemään löytöjä.
Notefix
09.09.2004 11:09:51

itsekin, mutta ajattelin odottaa kunnes joku postaa jonnekin (luotettavia) kokemuksiaan softan/raudan toimivuudesta.

Niinpä...olen kuullut juttuja kaikenlaisista lastentaudeista yms.

Ongelmahan monissa audiojutuissa on se, että markkinoinnin helpottamiseksi niihin lisätään ties millasia ominaisuuksia sillä lopputuloksella että mikään ei oikein toimi hyvin.

Äänikortin tärkein ominaisuushan on kuitenkin se että se toimii hyvin äänikorttina, ilman että tarttee viritellä ja kiroilla toimimattomien ajureiden yms. kanssa.
My name is Baron, Notefix Baron "
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)