Aihe: Raitamäärät & tehot 1 | |
---|---|
![]() 15.09.2004 06:34:40 | |
Noniin. En osannut löytää haulla. Mitä luulette, mikä voisi olla realistinen maksimimäärä raitoja (sanotaan nyt varalta - jokaiseen ätkästään joku plugi vielä hoitamaan jotakin kivaa toimintoa) koneella, jossa 2GHz AMD:n prossu ja 1GB RAMmia. Audiolle oma kovo ja softille oma. Äänikortissa ei ole mitään prossukuormaa hellittävää prosessoria. Mainitaan vielä, että kerralla sisään saa 8 raitaa, tosin tämähän ei liity tähän. Ohjelmavalinta nyt on vielä työn alla, mutta jos nyt otetaan tällainen vertailu, että vaikkapa ilmainen Kristal - halpa N-Track ja raskas ja kallis Cubase sx. Öö. Kummia juttuja tulee kelattua, kun on väsynyt. Kokeilemallahan tuo selviäisi. Ei kannata tunkea lunta pilluun! | |
![]() 15.09.2004 08:13:56 | |
Cubase SX:llä pyöris varmaan tuonne 30:nen paikkeille vielä ihan hyvin.Riippuu että mitä kivaa ne plugarit siellä tekee.Multiband kompuroilla tuskin saat noita kolmeakymmentäkään pyörimään. -"I eat pieces of shit like you for breakfast!" -"You eat pieces of shit for breakfast?" -Happy Gilmour | |
![]() 15.09.2004 10:00:38 | |
Millä bittimäärällä ja näytteenottotaajudella on tarkoitus nauhoittaa? Kristallissa ei pitäisi olla mitään ongelmaa saada kaikki 16 raitaa toimimaan ilman ongelmia. Uusimmasta n-Track 4.0 ei ole vielä kovin paljon kokemusta mutta edellisessä 3.3 versiossa tolla kokoonpanolla pitäisi saada 40+ raitaa pyörimään ilman ongelmaa ( 24 bit /44,1 kHz ). Toki se riippuu paljon siitä mitä plugineja käytät. http://www.lostintears.com
andy at lostintears dot com | |
![]() 17.09.2004 22:21:58 | |
Itse olen pyörittänyt (2.13 GhZ AMD,1 gt muistia, softana Nuendo 1.61) noin 60 raitaa kerrallaan joissa about jokaisessa oli eq ja yli 30:ssa kompura. Lisäksi noin 20:ssa raidassa oli käytössä joko volume- tai aux- automaatio sekä kaikki projektin kaiut ja erikoidelayt sekä chorukset ym. shceisse otettiin koneelta, vain laulun masterdelay tuli rautapaavosta. Tässäkään vaiheessa kone ei temppuillut mutta myönnetään että projektien avaaminen kesti HIEMAN pidempään kuin avatessa uutta, tyhjää projektia... | |
![]() 18.09.2004 09:26:30 | |
Toisaalta .... eipä niitä pluggareita välttämättä vielä äänitys vaiheessa tarvita rasittamassa prosessoria vaan vasta miksauksessa ja siinä vaiheessa voit nostaa latenssia isommaksi eikä siitä ole silloin haittaa. Ja vaikka kone kuitenkin takkuilisi niin mitä sitten. Kykenet kuitenkin duunaamaan miksausautomaation valmiiksi ja tekemään siitä valmiin stereo raidan ja a vot. Valmista tuli. Eli olennaisinta on se kuinka monta raitaa kykenet kovolle ottamaan. JA ..... muista korteista ja ohjelmista en tiedä mutta Sonarilla ja Egosysin Waveterminal kortilla ei latenssin kasvamisellakaan ole mitään väliä koska äänitettävän raidan voi tavallaan monitoroida eri lähtöön ja se on 0 latenssilla. Ja kuitenkin aux:ssa käytettävät efektit kuuluvat. | |
![]() 18.09.2004 10:27:19 | |
Ja vaikka kone kuitenkin takkuilisi niin mitä sitten. Kykenet kuitenkin duunaamaan miksausautomaation valmiiksi ja tekemään siitä valmiin stereo raidan ja a vot. Valmista tuli. Kyllä ja ei.... Sulla on nyt oleltusarvona että kaikki miksataan koneen sisällä ja annetaan sen prosessoida mixdown. Vaan entäs kun otat ulostulot esim. 16 eri mikserikanavalle ja käytät rautapaavoja ym. analogikanavien inserttejä jolloin joko "kierrätät" eli äänität mikserin stereo-outista kaiken takaisin samaan projektiin stereoraidalle tai sitten käytät Dat- masteria? Pieninkin koneen nykäys jossain vaiheessa ja masternauha on pilalla. Ja uudelleen... | |
![]() 18.09.2004 12:45:38 | |
Vaan entäs kun otat ulostulot esim. 16 eri mikserikanavalle ja käytät rautapaavoja ym. analogikanavien inserttejä jolloin joko "kierrätät" eli äänität mikserin stereo-outista kaiken takaisin samaan projektiin stereoraidalle tai sitten käytät Dat- masteria? Noinhan sitä ennen tehtiin, mutta ei toi enää nykyään oikein kannata. Turhan monimutkaista. Sitä paitsi miksi kierrättää signaalia analogin puolella soundia huonontamassa? Mullakin on räkissä jos minkälaista lootaa, mutta tyhjän panttina nykyään seisovat. Hienolta ne valot silti hämärässä näyttää jos laittaa kaikkiin virrat päälle ;-) ...siis mun mielestä. | |
![]() 18.09.2004 17:58:11 (muokattu 18.09.2004 17:59:24) | |
Itse olen pyörittänyt (2.13 GhZ AMD,1 gt muistia, softana Nuendo 1.61) noin 60 raitaa kerrallaan joissa about jokaisessa oli eq ja yli 30:ssa kompura. Lisäksi noin 20:ssa raidassa oli käytössä joko volume- tai aux- automaatio sekä kaikki projektin kaiut ja erikoidelayt sekä chorukset ym. shceisse otettiin koneelta, vain laulun masterdelay tuli rautapaavosta. Tässäkään vaiheessa kone ei temppuillut mutta myönnetään että projektien avaaminen kesti HIEMAN pidempään kuin avatessa uutta, tyhjää projektia... Kulostaa aika hurjalta....mulla on 2.53 Ghz P4,muistia toi sama eli 1Gt,2 erillistä kovoo,tosin niitä en ole vielä sen kummemmin osioinut/jakanut audiolle,ohjelmat on kyllä toisessa ja olen lähinnä testaillut just tota mitä kone pystyy pyörittään,softana Logic Platinium 5.5.1 ja pelkästään sen plugareilla olen vääntänyt,jonkun 18 audioraitasen(steroraitoja) kokeilun tein ja laitoin joka raidalle jotain plugaria,ja sitten vielä masterplugareita,multikompuraa etc,koneen CPU ei noussut edes puoleenväliin,eli kyllä tossa pitäs vielä olla vääntöö? Enkä mitenkään suunnitellut mitä mihinkin raitaan laitoin,eli bussina oli vaan reverb,muut oli omina plugareinaan,laulussakin oli vissiin 4 eri osastoo ja hyvin pyöri! Mutta mikä on se joka määrittää ton raitamäärän noin ylipäänsä?Mulla kun on mahdollista saada vaan 24 audioraitaa,mono tai stereo,eikö tosta pitäs enempi saada irti?Siis kun asennan Logicin,se automaattisesti säätää noi oletukset tollasiksi,max 24 stereo/monoraitaa??Ymmärrän kyllä että plugarien määrä sitten käytännössä voi supistaa tota määrää mutta kun alunalkaenkaan ei ole kuin tuo 24 raitaa audioo mahdollista??Ei sillä etteikö se riittäisi,mutta kuitenkin ;-) | |
![]() 18.09.2004 18:27:23 | |
Mutta mikä on se joka määrittää ton raitamäärän noin ylipäänsä?Mulla kun on mahdollista saada vaan 24 audioraitaa,mono tai stereo,eikö tosta pitäs enempi saada irti?Siis kun asennan Logicin,se automaattisesti säätää noi oletukset tollasiksi,max 24 stereo/monoraitaa??Ymmärrän kyllä että plugarien määrä sitten käytännössä voi supistaa tota määrää mutta kun alunalkaenkaan ei ole kuin tuo 24 raitaa audioo mahdollista??Ei sillä etteikö se riittäisi,mutta kuitenkin ;-) Asetuksista saat sääjettyä lisää raitoja. Minulla oli tuosa yks sessio missä lopullisia raitoja oli yli 90 (24bit) ja vaivoin sain mixattua...mutta onnistu :) kone 2.6G ja 512mb+2 erillistä nopeaa kovoa ohjelmana nuendo 2. logic on siitä jäykkä että se järjesteelee kovoa kokoajan,sen takia se valittaa aika helposti että kovo on hidas. nuendolla taas joutuu eheyttää kovoa useasti... www.morian.tk | |
![]() 19.09.2004 11:08:21 | |
Noinhan sitä ennen tehtiin, mutta ei toi enää nykyään oikein kannata. Turhan monimutkaista. Sitä paitsi miksi kierrättää signaalia analogin puolella soundia huonontamassa? ) Paitsi jos ulkolaitteistossa on digi lähdöt. Ja sitäpaitsi .... sillä kertakierrätyksellä analogi maailmassa tuskin on niin suurta merkitystä äänen laadun kannalta. Miksaus vaan kuntoon ja räkkilaitteesta lähdöt suoraan äänikorttiin ja äänitys päälle. Olennaisempaa on se mitkä äänikortti koneesta löytyy. Jos siinä on joku integroitu tai peli kortti niin ................... =< | |
![]() 19.09.2004 12:03:32 | |
Noinhan sitä ennen tehtiin, mutta ei toi enää nykyään oikein kannata. Turhan monimutkaista. Sitä paitsi miksi kierrättää signaalia analogin puolella soundia huonontamassa? Kokeilepa joskus miksata joku projekti analogipöydän täyspitkillä liu´uilla niin et koskaan halua enää käyttää hiirellä niitä pikkufadereita siltä näytöltä....;) Eikä analogi soundia huononna, päinvastoin...Miten muuten ajaisin kaiken tavaran järkevästi Focusriten räkkimasterkompuran läpi:) | |
![]() 19.09.2004 12:53:07 (muokattu 19.09.2004 20:05:10) | |
Kokeilepa joskus miksata joku projekti analogipöydän täyspitkillä liu´uilla niin et koskaan halua enää käyttää hiirellä niitä pikkufadereita siltä näytöltä....;) Eikä analogi soundia huononna, päinvastoin...Miten muuten ajaisin kaiken tavaran järkevästi Focusriten räkkimasterkompuran läpi:) Onhan tuota tullut häslättyä jos minkä kokoluokan pöydillä ja automaatioilla. En silti näe hiiren käytössä ongelmaa kotiympyröissä. Sitä paitsi teen mielummin tarkkoja "kumilanka" liukuja softassa kuin siirtelen feidereitä. Mä en kyllä millään viitsi enää säheltää kaiken maailman ulkopuolisten laitteiden kanssa kun kaikki on kätevästi ruudulla. Sitä paitsi monien eri paavojen käytön opettelu on äärimmäisen turhauttavaa. On paljon vaivattomampaa kun kaikki parametrit on näkyvissä samaan aikaan, eikä tarvitse kahlata lukuisten pikkuikkunoiden läpi löytääkseen oikean säätöruudun. ...siis mun mielestä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)