Aihe: Netti-yhteys päivitykseen
1
Aman
25.10.2004 02:54:17 (muokattu 25.10.2004 03:02:19)

Moro,

Uutta internet-yhteyttä tässä havittelen. Käytössä on Soneran toimittama VVO-verkko HomePna (taloyhtiön systeemejä) ja nopeus on 256/128. Netissä käynti sujuu tarpeeksi rivakkaan omasta mielestäni, eikä tuosta "onnettomasta" 128Kbs upload vauhdistakaan ole haittaa ollut. Downloadiahan tämä surffailu pääasiallisesti on. Tänä viikonloppuna kuitenkin kosahti..

Päräytä suoraan loppuun, jos ei kiinnosta kaikkea lukea!

--------- Turha tarina osuus. Voi skipata --------

Kytkin mualiman mahtavimman pelikonsolin, eli Xboxin (PS2 miehet älköön ottako nokkiinsa) internettiin ja tarkoitus oli pelailla system linkin välityksellä ulkomaanjehujen kanssa pelejä. Suhtkot hyvinhän pelit onnistui, mutta perhana, sujuvampaa saisi tiedonsiirto olla. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin pelien "lagittaminen", varsinkin kriittisellä hetkellä, kun vihulaisen takaraivo on justiinsa kiikaritähtäimellä varustetun hirvikiväärin tähtäimessä ja liipasinta painaessa äijä katoaakin ruudulta kuin pieru saharaan ja laukaus lähtee vasta puoli sekuntia myöhemmin:) No, kaikki pelejä pelaavat tietävät tilanteen.. Tästä hirmustuneena päätin tehdä asialla mitä pikemmiten jotakin.

----------------------------------------------------------------------

Maalaisjärjellä funtsattua tulin tulokseen, notta pelatessa yhteys voi olla vain niin hyvä kuin yhteyden heikoin osapuoli, eli tässä tapauksessa lähetysnopeus 128kbs. Eikös pelaaminen vaadi juuri kummankin suuntaista tiedonsiirtoa?! Siispä tässä tapauksessa vastaanottonopeudesta 256kbs ei ole hyötyä, koska lähetysnopeus 128kbs ei pysy sen perässä kuitenkaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

Kuten edellisistä kappaleista käy selvästi ilmi, haluan päivittää yhteyteni parempaan vain ja ainoastaan pelaamisen vuoksi. Käytössä oli siis tuo VVO-verkon homepna yhteys, ja kurkkasin jo sen nopeuden päivitysmahdollisuudet. Seuraava pykälä olisi ollut 512kbs/128kbs, mikä ei tuota toivottua tulosta, jos olen oikeassa "nopeusteoriani" suhteen. Eli punainen valo VVO-verkolle.

Seuraavaksi nettiin etsimään hakuammunnalla nettiyhteyksiä. Muutaman liian kalliin tai huonojen ominaisuuksien siivittämien löytöjen jälkeen päädyin Saunalahden ADSL-liittymien tietosivuille. 512kbs/512kbs laajakaista yhteys maksoi vain 30€ ! Elämä maistui hyvältä siihen saakka kun huomasin hinnaston koskevan VAIN Saunaverkon (Saunalahden oma verkko) alaisuuteen kuuluvia osoitteita. Manasin sijaintiani joka on Keravan Kanniston p*rslävessä, halvassa vuokrakaksiossa.. Ihmetys ja ällistys olikin suuri, kun muutaman mutkan kautta huomasin Saunaverkon ulottuvan juurikin minun katuni numeroon 4, eli meikäläisen kerrostaloon! Uskomaton tsäkä!

Noniin, siispä jos joku on koko TURHAN tarinan jaksanut lukea, jaksaa ehkä myös ottaa kantaa tuohon Saunalahden tarjoamaan adsl-laajakaista yhteyteen. Jollakin sellainenkin varmaan löytyy?

Tiivistettynä siis:

1) Onko 128kbs/128kbs yhteys pelikäytössä 256kbs/128kbs yhteyden veroinen?

2) Mielipiteitä Saunalahden 512kbs/512kbs ADSL-liittymästä, tai Saunalahden ADSL:stä yleensä.

3) ADSL-yhteys tarvinnee ADSL-reitittimen? Normaali ethernet reititin ei käy? Olenko oikeilla jäljillä jos tällaisen ostan?
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9681

4) Lisätehtävä: Ehdottakaa vähemmän (enemmän) tunnettuja HALPOJA ja suhtkot nopeita yhteyden tarjoajia. Vai onko nämä tv:stä tutut operaattorit ne ainoat järkevät, jota voi ajatella?

Kiitän erittäin paljon mahdollista vastauksista jo näin etukäteen!

Toivottavasti tästä joku sai jotain tolkkua:)

-Ari
"When a naked man is chasing a woman through an alley with a butcher knife and a hard-on, I figure he isn't out collecting for the Red Cross."
Jaz
25.10.2004 08:08:07

?? Jo kai tuon järkikin sanoo ettei 128kbps ole yhtä nopea kuin 256kbps?

2) Mielipiteitä Saunalahden 512kbs/512kbs ADSL-liittymästä, tai Saunalahden ADSL:stä yleensä.

Mulla oli vajaa pari vuotta saunalahden 512-liittymä ja olin todellakin tyytyväinen siihen. Toista on nykyisin soneran vastaavan kanssa. saunalahdella pääsin lähemmäksi teoreettista maksimia ja latenssi oli pienempi kuin soneralla.

3) ADSL-yhteys tarvinnee ADSL-reitittimen? Normaali ethernet reititin ei käy? Olenko oikeilla jäljillä jos tällaisen ostan?

adsl-modeemia tarkoitat. Juu sen se tarvitsee. Ulkoinen modeemi liitetään joko usb tai ethernet -liitäntään. Jälkimmäisessä tapauksessa tarvitset koneeseesi verkkokortin.
krushing
25.10.2004 10:47:34

http://www.maxinetti.fi/

Sieltä saa kaistaa, tosin aika rajoitetulla alueella vielä. Luulis riittävän aika moneen asiaan.
Aman
25.10.2004 20:19:09 (muokattu 26.10.2004 01:40:18)

?? Jo kai tuon järkikin sanoo ettei 128kbps ole yhtä nopea kuin 256kbps?

Sanoo, sanoo, en minä sillä. Onhan se toki tuplasti nopeampi, mutta kyse oli nimenomaan pelikäytöstä jossa molemmilla suunnilla nopeuden pitäisi kai pysyä samana, jotta homma synkkais, VAI? Joten 256/128 on toimittava 128/128:na ???!?! Tai sitten homma skulaa silleen, että se ottaa vastaan tietoa 256kbs ja lähettää 128kbs, ja se siitä... Kiinnostaisi vaan tietää:) Nopeutta pitää saada kuitenkin lisää, jotta voi näyttää jenkeille mistä kana pissii, kun sotimaan lähetään:-)

Mulla oli vajaa pari vuotta saunalahden 512-liittymä ja olin todellakin tyytyväinen siihen. Toista on nykyisin soneran vastaavan kanssa. saunalahdella pääsin lähemmäksi teoreettista maksimia ja latenssi oli pienempi kuin soneralla.

Kiva kuulla. Latenssilla tarkoittanet kauan menee aikaa esim. suomesta->espanjaan->suomeen? Toisinsanoen PING ?

adsl-modeemia tarkoitat. Juu sen se tarvitsee. Ulkoinen modeemi liitetään joko usb tai ethernet -liitäntään. Jälkimmäisessä tapauksessa tarvitset koneeseesi verkkokortin.

Verkkokortti löytyy kyllä ja adsl-modeemia tarkoitin. Mutta tarkennuksena, tuo verkkokaupan linkin takaa löytyvä laite on sopiva kyseiseen tarkoitukseen?

EDIT: Tokihan se toimii, kun siinä lukee adsl-modeemi:) Miten olinkin katsonut sen aivan kieroon..

-Ari
"When a naked man is chasing a woman through an alley with a butcher knife and a hard-on, I figure he isn't out collecting for the Red Cross."
Aman
25.10.2004 23:36:21

http://www.maxinetti.fi/

Sieltä saa kaistaa, tosin aika rajoitetulla alueella vielä. Luulis riittävän aika moneen asiaan.

Huh, kyllähän tuo 8 meganen futaisi, mutta hinta on hieman liian suolainen opiskelijalle. Edullinen silti nopeuteensa nähden. Harmi kun eivät tarjoa hitaampia yhteyksiä, voisi olla heillä hinta kohillaan niissä:)

-Ari
d-iivil
26.10.2004 00:33:26
Huh, kyllähän tuo 8 meganen futaisi, mutta hinta on hieman liian suolainen opiskelijalle. Edullinen silti nopeuteensa nähden. Harmi kun eivät tarjoa hitaampia yhteyksiä, voisi olla heillä hinta kohillaan niissä:)

-Ari

Mie menin ja tilasin tuon, parin viikon päästä pitäisi viimein päästä tästä htv:n pron onnettomasta uppikaistasta eroon ja samalla saapi "vähän" lisää tuota down-kaistaakin ;)
Ja hinta on tosiaan edullinen nopeuteensa nähden.
hirvoksi
26.10.2004 08:53:48

Jos kerran asut Saunaverkon reunalla, niin miten olisi Saunalahden uusi "full rate" ADSL. Eipä ole hintavia nuo muutkaan ;-)http://saunalahti.fi/internet/adsl/adslhinnatsverkko.php

- Pete
"Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata." - Mae West
Hequ
26.10.2004 14:46:04

4) Lisätehtävä: Ehdottakaa vähemmän (enemmän) tunnettuja HALPOJA ja suhtkot nopeita yhteyden tarjoajia. Vai onko nämä tv:stä tutut operaattorit ne ainoat järkevät, jota voi ajatella?

Kiitän erittäin paljon mahdollista vastauksista jo näin etukäteen!

Toivottavasti tästä joku sai jotain tolkkua:)

-Ari

1. Niinkuin ihan itse oikein päättelit, niin pelikäytössä juuri tuo upload-kaista on yhtä tärkeä, kuin downloadkin. Mainittavaa eroa ei siis 128/128 ja 256/128 kaistojen välillä viiveissä ole, joten päivittäminen tuohon nopeampaan downloadkaistaan on pelikäyttöä ajatellen turhaa. Nettipelejä jonkin verran pelanneena ja veljeäni seuranneena voin sanoa, että 512kbps upload kaista tarjoaa jo paljon pienemmän viiveen, kuin 128kbps kaista.

2. Saunalahden tuotteet ovat kuulemani mukaan ihan hyvin toimineet ja nykyään sieltä päästä pitäisi laskutuskin olla ihan suht reilassa. Itse ainakin tilaisin tuon saunalahden adsl:n, jos vain saunaverkon alueella asuisin.

3. Linkissäsi oli juurikin oikeanlainen modeemi. Adsl:n pitää siis olla erillinen modeemi/reititin. Normaali lähiverkkoon tarkoitettu kytkin (switch) ei siis käy, koska se ei osaa ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan vaan ainoastaan "linkittää" itseensä liitetyt koneet. Myös muita hyviä adsl-modeemin valmistajia ovat: Telewell, Zyxell ja A-link, noin nyt muutamia mainitakseni.

4. Itse näitä juuri vertailin ja tulin siihen lopputulokseen, että jos asuu saunaverkon alueella, niin saunalahti on paras vaihtoehto. Toki myös sonera on varteenotettava vaihtoehto, mutta se on hieman saunalahtea hintavampi. Elisalla on jotain ongelmia ollut yhteyksiensä kanssa, joten ainakaan itse en siihen kallistuisi.

-Henkka
Aman
26.10.2004 15:18:45

1. Niinkuin ihan itse oikein päättelit... ...itse en siihen kallistuisi. -Henkka

Täydellisesti/selventävästi vastattu. Tämä oli parhautta. Kiitos Henkka suuresti! :)

-Ari
Aman
26.10.2004 15:21:14

Jos kerran asut Saunaverkon reunalla, niin miten olisi Saunalahden uusi "full rate" ADSL. Eipä ole hintavia nuo muutkaan ;-)http://saunalahti.fi/internet/adsl/adslhinnatsverkko.php

Kyllähän tuo kelpaisi, mutta kun tosiaan se hinta tulee vastaan tässäkin. 30 € on aika maksimi mitä pystyy kustantamaan per kuukausi.

-Ari
Jaz
26.10.2004 15:47:08

1. Niinkuin ihan itse oikein päättelit, niin pelikäytössä juuri tuo upload-kaista on yhtä tärkeä, kuin downloadkin. Mainittavaa eroa ei siis 128/128 ja 256/128 kaistojen välillä viiveissä ole, joten päivittäminen tuohon nopeampaan downloadkaistaan on pelikäyttöä ajatellen turhaa. Nettipelejä jonkin verran pelanneena ja veljeäni seuranneena voin sanoa, että 512kbps upload kaista tarjoaa jo paljon pienemmän viiveen, kuin 128kbps kaista.

Tiedonsiirtonopeus on kuitenkin eri asia kuin latenssi. Kuten aiemmin sanoinkin, soneran 512/512 liittymässä latenssi on suurempi kuin saunalahden vastaavassa..

Kaapelimodeemeissa vauhtia riittää mutta vasteajat ovat sen verran suuria, ettei sillä pelaaminen tunnu oikein fiksulta.
Aman
27.10.2004 13:36:35 (muokattu 27.10.2004 13:37:43)

Tiedonsiirtonopeus on kuitenkin eri asia kuin latenssi. Kuten aiemmin sanoinkin, soneran 512/512 liittymässä latenssi on suurempi kuin saunalahden vastaavassa..

Hetkonen. Nyt ei aivan kolahda, tai kolahtaa, muttei aivan... Eikö tuo 256/128 -> 512/512 toisi huomattavan parannuksen pelaamista ajatellen? Vai yritätkö kertoa, että se latenssi voi olla mitä vaan riippumatta tiedonsiirtonopeudesta?

EDIT: Jees, hiffaan että ehkä meinaat eroa Saunalahden ja Soneran välillä. Jotenkin vaan jäi silti sellanen kiero fiilis... :)
Jaz
27.10.2004 16:17:38

Hetkonen. Nyt ei aivan kolahda, tai kolahtaa, muttei aivan... Eikö tuo 256/128 -> 512/512 toisi huomattavan parannuksen pelaamista ajatellen? Vai yritätkö kertoa, että se latenssi voi olla mitä vaan riippumatta tiedonsiirtonopeudesta?

EDIT: Jees, hiffaan että ehkä meinaat eroa Saunalahden ja Soneran välillä. Jotenkin vaan jäi silti sellanen kiero fiilis... :)

Tuo se huomattavan parannnuksen ja mun mielestä tuo 512/512 on miniminopeus jos meinaa pelailla verkkopelejä. Soneralla saan pingattua joitakin pelipalvelimia vähän päälle sadan millisekunnin kun saunalahdella sain paljonkin jopa alle sadan. Yli kahdensadan kun menee pingi niin alkaa ainakin Battlefield tökkimään aika pahasti.
d-iivil
27.10.2004 22:07:43
Vai yritätkö kertoa, että se latenssi voi olla mitä vaan riippumatta tiedonsiirtonopeudesta?

Kyllä se näinkin on. Welhon kaksmegaisen latenssi on järkyttävä verrattuna duunipaikkani puolimegaiseen Elisan ADSL:llään.
Aman
28.10.2004 14:40:01

Tuo se huomattavan parannnuksen ja mun mielestä tuo 512/512 on miniminopeus jos meinaa pelailla verkkopelejä. Soneralla saan pingattua joitakin pelipalvelimia vähän päälle sadan millisekunnin kun saunalahdella sain paljonkin jopa alle sadan. Yli kahdensadan kun menee pingi niin alkaa ainakin Battlefield tökkimään aika pahasti.

Jeps, jeps. Verkkopelejä on tarkoitus pelata tosiaan vaan konsolilla (kun ei tää mun 550 P3 oikein mikään tykki ole), joten pelien vaatima tiedonsiirtonopeuskaan ei ole niin paljoa kuin tietokoneilla. Luulisin:) Ainakin kun puhutaan jostakin Doom III:n kaltaisista tehosyöpöistä, joita ei edes konsoleille viitsitä kääntää, ku potku ei riitä...

Pingi on itsellä ollut parhaillaan n. 70ms (oisko Netherlandin serverillä pelattaessa), mutta jenkkilän serverillä pelattaessa se on parhaimmillaankin ollut vain muutaman kympin alle 200ms.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)