Aihe: USB-liitäntöjen nopeuksissa kusetusta
1
Zammy
03.11.2004 10:02:22
Ostinpa tuossa tuollaisen pienen mp-3 soittimen. Liitäntänä USB 2.0, josta eräässä Tekniikan Maailman testissä mainittiin, että 256 megan muisti täyttyy noin 2 minuutissa. Ihmettelin kuitenkin, että omaan soittimeen n. 200 megan siirtäminen kesti jo yli 5 minuuttia. Kaverilta tätä asiaa sitten tiedustelin, että missä vika niin vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: Se, että laite on USB 2.0 liitäntäinen ei vielä lupaa välttämättä hyvää. USB 2.0 nopeuksia on kolmea eri tyyppiä ja erot ei ole todellakaan pieniä. Tässä pari lainausta:

"You won't be fooled from now on as you now aware that Full Speed USB is only 12Mbits/second where Hi-Speed USB mode is capable of a much faster 480Mbits/second."

"To sum it up, USB 2.0 specification incorporates three speeds: Hi-Speed, Full-Speed and Low-Speed. You as a consumer don't need to figure out all the jargons. Just keep in mind that only 'Hi-Speed USB' and 'USB' host and devices exist."

Elikkä ainoastaan tuo High-Speed USB 2.0 liitäntä siirtää sen 480 Mbit sekunnissa. Oma mp3-soittimeni on full-speed, eli vastaa käytännössä täysin 1.0 liitännän nopeutta!

Soittimen käyttöarvoon tuo nyt ei ihan kauheasti vaikuta, ihan hyvä peli tuo on, mutta kylläpä tuommosesta vähän kakan maku jää suuhun. Kannattaa olla tarkkana.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
SaBer
03.11.2004 11:59:13

"You won't be fooled from now on as you now aware that Full Speed USB is only 12Mbits/second where Hi-Speed USB mode is capable of a much faster 480Mbits/second."

...ja vaikka siinä olisikin hi-speed liitäntä, se ei tarkoita, että se siirtää täydet 480Mbit/s. Jos muu rauta on hidasta, voi siirtonopeus olla vaikka 20Mbit/s, joka on kuitenkin full speediä nopeampi.
"En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies
Zammy
03.11.2004 12:03:58
...ja vaikka siinä olisikin hi-speed liitäntä, se ei tarkoita, että se siirtää täydet 480Mbit/s. Jos muu rauta on hidasta, voi siirtonopeus olla vaikka 20Mbit/s, joka on kuitenkin full speediä nopeampi.

Jep, niin siis on edes edellytykset nopeammalle tiedonsiirrolle. Hetken oli jo kylmä hiki otsalla, että mikähän nopeus on tuossa Behringerin BCA2000-audiointerfacessa, joka mulle on tulossa. Sanovat sen olevan high-speed, käytännössä sitten nähdään että onko se toimiva kapistus.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
PIM
03.11.2004 15:01:31
Onko lähettävässä laitteessa varmasti USB2 portti vai vain USB1.1 portti? Vaikka vastaanottava laite olisikin USB2.0 liitäntäinen mutta lähettävä laite vain USB1.1 tasoinen niin eihän se siirtonopeus voi olla silloin kuin korkeintaan full speed nopeutta.
E=Fb, Einstein's theory of music
Zammy
03.11.2004 15:17:52 (muokattu 03.11.2004 15:29:55)
Onko lähettävässä laitteessa varmasti USB2 portti vai vain USB1.1 portti? Vaikka vastaanottava laite olisikin USB2.0 liitäntäinen mutta lähettävä laite vain USB1.1 tasoinen niin eihän se siirtonopeus voi olla silloin kuin korkeintaan full speed nopeutta.

No en mä ihan dorka ole.

EDIT: Tai voin ollakin. En tiedä miten yleisessä tiedossa oli tuo, että USB 2.0 ei tarkoita, että laite olisi tuolla mahdollisella 480 Mbit sekunnissa siirtonopeudella varustettu. Mä olin vaan aina aiemmin tuon 2.0 merkinnän yhteydessä nähnyt näitä suurempia lukuja, mutta ei.. Eli Hi-Speed USB on se avainsana mihin kiinnittää huomiota.
PIM
03.11.2004 15:40:11 (muokattu 03.11.2004 15:45:30)
Ongelma voi johtua, ja luultavimmin johtuukin tässä tapauksessa, mp3-soittimen muistin nopeudesta, joka viimekädessä sanelee lopullisen siirtonopeuden.

LISÄYS:

Muistutettakoon tässä yhteydessä että tietoliikenteessä puhutaan yleensä väylän tai yhteyden TEOREETTISESTA MAKSIMISIIRTONOPEUDESTA. Käytännön siirtonopeus on aina alle tämän maksimin ja riippuu monista muistakin tekijöistä kuin vain liitännän nopeudesta.
Zammy
03.11.2004 15:46:42
Ongelma voi johtua, ja luultavimmin johtuukin tässä tapauksessa, mp3-soittimen muistin nopeudesta, joka viimekädessä sanelee lopullisen siirtonopeuden.

Se voi hyvinkin olla. Mutta pointtina mulla oli, että se USB 2.0 ei ole siis mikään tae nopeudesta tai yleensäkään mikään standardi siirtonopeus. Ja tämä mulle oli myös uutta. Kyllä mä sen ymmärsin jo etukäteen, että 480 Mbit sekunnissa nopeuksiin ei automaattisesti päästä, mutta se oli uutta, että USB 2.0 ei välttämättä ole yhtään ykköstä nopeampi.
eleeton
03.11.2004 17:26:16 (muokattu 03.11.2004 17:27:56)
USB väylän toteutuva nopeus riippuu monesta asiasta, en tähän hätään sitä linkkiä löydä missä selitettiin aika selkeästi USB ja Firewiren erot. USB:ssä toteutuva nopeus ei ole jokatapauksessa vakio vaan muuttuu, joten tämän luettuani vakuutuin siitä etten USB väyläistä äänikorttia ainakaan hanki. Enkä kovalevyäkään.

Btw, pittää olla USB 2.0 piuha! Ja kaikissa piuhoissa ei lue kumpaa se on! Selviää vain kokeilemalla. Erittäin inhaa.

EDIT:
Löyty linkki. Tuolla myös hyvä selostus firewirestä..
http://www.2ndchancepc.co.uk/usb2-faq.html
PIM
03.11.2004 17:44:06
...vakuutuin siitä etten USB väyläistä äänikorttia ainakaan hanki. Enkä kovalevyäkään.

Tottahan se on että firewire on parempi sovelluksissa joissa tarvitaan tasaista jatkuvaa datavirtaa mutta kyllä USB2:nkin pitäisi hanskata helposti äänikortin ja koneen välillä liikkuva datamäärä. Todella hätäisesti laskien 8 kpl 24bit/96Khz raitaa sisään ja ulos tarkoittaa yhteensä n. 37Mbs (96000*24*8*2) datavirtaa mikä on alle kymmenesosa USB2:n teoreettisesta nopeudesta.
Purpe
04.11.2004 09:01:19
Tuon High-Speedin puuttuminen tuli hyvin esille kun siirrettiin noin 3 gigaa pro tools sessioita koneen omalta levyltä ulkoiselle USB 2.0 levylle. Aikaa kului reilun tunnin verran kun taas eilen hankkimallani Firewire levyllä (FW400 käytössä) vastaava määrä siirtyi noin kolmessa minuutissa.
Zammy
04.11.2004 09:09:54
mutta kyllä USB2:nkin pitäisi hanskata

Niin edelleen tässä se pointti hukassa. USB 2.0 ei ole standardi nopeudelle vaan noita on tosiaan nopeampia ja hitaampia.
Metal_Griffin
05.11.2004 14:34:25

Pohdin tässä eräänä päivänä, miten tuollainen muisti USB tai vastaava toimisi äänityksessä. Nythän siinä alkaa koot olla jo 1GT, jolloin yksi kohtuullinen biisi (vawet) mahtuu muistiin. Ei ainakaan kiintolevyt nopeus olisi pullonkaulana??
PIM
05.11.2004 14:47:55
Dskbench.exe lataukseen ja vertailemaan sillä kovalevyn ja usb-muistin suorituskykyä, sillä se selviää.
SaBer
05.11.2004 20:29:39

Pohdin tässä eräänä päivänä, miten tuollainen muisti USB tai vastaava toimisi äänityksessä. Nythän siinä alkaa koot olla jo 1GT, jolloin yksi kohtuullinen biisi (vawet) mahtuu muistiin. Ei ainakaan kiintolevyt nopeus olisi pullonkaulana??

Tai sitten on...

Kingstonin lippulaiva USB-palikka:

Fast - Data Transfer rates of up 24MB/sec. read and up to 14MB/sec write**

Kun taas Seagaten sata levyt:

Avg. Sustained Transfer Rate (Mbytes/sec) >58
"En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies
eleeton
06.11.2004 15:29:17
Tottahan se on että firewire on parempi sovelluksissa joissa tarvitaan tasaista jatkuvaa datavirtaa...

Siinähän se minun pointti tuli.. teoreettisella maksiminopeudella ei ole paljoa merkitystä jos haluan takeita siitä millä nopeudella mikäkin määrä dataa kulkee..

Tottakai USB:tä joutuu käyttämään esim. mainituissa mp3-soittimissa, vaihtoehtoja kun ei kauheasti ole, mutta sellaisissa datavirran tasaisuus ei ole niin merkittävä asia.
Sitä vaan ite meinasin että USB, mikä hyvänsä versio, siltä ei kannata odottaa ihmeitä.
PIM
06.11.2004 16:12:31
Tässä vähän testattua tietoa Firewiren ja USB2:n siirtonopeuseroista.

http://www.xbitlabs.com/articles/storage/print/120-ext.html

Testituloksissa kannattaa kiinnittää huomiota kahteen viimeiseen sarakkeeseen, joissa on täsmälleen sama kovalevy eriväyläisissä koteloissa. Nopeuserot eivät ole oleellisia ja näyttävät vielä vaihtelevan USB tai Firewiren hyväksi riippuen kulloinkin testattavasta asiasta tai käytetystä levyformaatista.

.
zmb
09.11.2004 18:47:05
To sum it up, USB 2.0 specification incorporates three speeds: Hi-Speed, Full-Speed and Low-Speed.

Luulisin että tuossa tarkoitettavaa kolmea nopeutta löytyy pelkästään usbstä ei usbi kakosesta. Eli hi-speed = usbi 2, full speed = usbi 1.1 & low-speed = usbi 1nen. Korjatkaa jos olen väärässä. Luulisin että asia on noin, katsottuani niiden siirtonopeudet.

Enole mistään kuullut et usb 2 löytyis 3 eri nopeutena. Joten luulisin et ne on niit eri uspei!!
Setti: kannut: Tama Granstar (6 tomilla) pellit: Meinl, Amun ja Byzance, New Sound krässi, Zild. Oriental trash kiina
Zammy
10.11.2004 08:42:30
Luulisin että tuossa tarkoitettavaa kolmea nopeutta löytyy pelkästään usbstä ei usbi kakosesta. Eli hi-speed = usbi 2, full speed = usbi 1.1 & low-speed = usbi 1nen. Korjatkaa jos olen väärässä. Luulisin että asia on noin, katsottuani niiden siirtonopeudet.

Enole mistään kuullut et usb 2 löytyis 3 eri nopeutena. Joten luulisin et ne on niit eri uspei!!

En sitten tiedä miten hyvin se nyt kävi tuosta ensimmäisestä kirjoituksesta ilmi, mutta minun ostama mp3-soitin on nimenomaan USB 2.0 -liitännällä. Isolla komeili paketin kyljessä sekä itse laitteessa. Mutta siirtonopeus ei ollut mielestäni riittävä jolloin aloin asiaa tutkia ja netistä löysin valmistajan kotisivulta tiedon, että laite on USB 2.0 Full Speed.
PIM
10.11.2004 10:08:36 (muokattu 10.11.2004 10:13:16)
Tämä on taas mainio esimerkki mainosmiesten luovasta mielikuvituksesta ja taidosta esittää faktat ostajaa houkuttelevammassa muodossa. Siitähän heille maksetaan. Jos kerran USB2 on alaspäin yhteensopiva aiempien versioiden kanssa ja siten tukee näitä alempia nopeuksia niin miksei USB1.1 liitäntää voisi kutsua USB2.0 full speediksi. Ei muuta kun tekemään reklamaatiota myyjälle tai valmistajalla sillä sinua on selvästikin huijattu.

Mikäs laite muuten on kyseessä?

Lisää asiasta:

http://www.usb.org/info/usb_nomenclature
Zammy
10.11.2004 10:21:09
Mikäs laite muuten on kyseessä?

Packard-Bellin Audiokey 256 muistilla.

Niin ja laitetta mainostetaan ihan pelkästään sillä USB 2.0 -merkinnällä, missään kohdassa ei erikseen mainita Full Speed tai vastaavia "lisämääritteitä". Luin manuaalin ja paketin tekstit vielä jälkeenpäin erittäin huolella löytääkseni tuota mainintaa, mutta ei sitä ole silmään sattunut. Netistä vaan löysin Packard-Bellin sivuilta löysin maininnan Full Speed USB 2.0, jonka jälkeen lakkasin epäilemästä että tiedonsiirtonopeudessa olisi jotain mätää esim. koneeni puolesta (olinkin kokeillut tuota aiemmin jo useammalla koneella).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)