Timo JM 10.11.2004 01:21:08 | |
---|
Prkl, koneeseen on tullut mystinen ongelma. Kovalevy on alkanut sammumaan aivan itsestään. Ei siis lepotilaan vaan siten, että sieltä kuuluu sama helähdys kuin tietokonetta sammuttaessa. Tuloksena on se, että koko Windows (XP) jähmettyy hiiren kursoria myöten. Alussa sitä oli vain silloin tällöin, mutta nyt en tahdo saada koko konetta enää käyntiin kun kilahtaa heti työpöydän ilmestyttyä. Koneessa on dualboot ja ME toisella kovalevyllä. (Missä tätäkin kirjoitan.) Siinä kaikki toimii normaalisti. XP kovis on pyhitetty kokonaan musan tekoon. Kysymys kuuluu siis, onko vika raudassa vai softassa? Onko kenties joku kehittänyt viruksen joka aiheuttaa juuri kyseistä ongelmaa? Käytössä on viimeisin päivitysversio AntiVir viruksentorjuntaohjelmasta, mutta ainakaan se ei löydä mitään ylimääräisiä pöpöjä. Pari viikkoa sitten kaikki toimi vielä normaalisti. Osaisiko joku ystävällinen sielu kenties auttaa? ...siis mun mielestä. |
Firewalk 10.11.2004 01:37:07 | |
---|
Ja ME:tä käytettäessä toinen kovo ei sammuile? Onpa todella outo ongelma... Sinuna ottaisin varmuuskopiot ja veisin kovon vaihtoon. |
Timo JM 10.11.2004 01:51:16 | |
---|
Ja ME:tä käytettäessä toinen kovo ei sammuile? Sinuna ottaisin varmuuskopiot ja veisin kovon vaihtoon. Ei sammu ei. Eikö siitä taas vois päätellä, että vika on softapuolella? Toisaalta sammuminen tapahtuu milloin vaan eikä ole yhteydessä mihinkään tiettyyn toimintaan. En ole kyllä aiemmin törmännyt tällaiseen mysteeriin. ...siis mun mielestä. |
Santtu_123 10.11.2004 09:08:18 | |
---|
Moikka, käyppä nyt varmuuden vuoksi kattomassa virransäästö-ominaisuudet. Saattaa olla että sinne on lipsahtanut lyhyt aika kovon sammutukseen... Avaa myös kone ja tarkista onko kaikki kovoon tulevat piuhat kiinni kunnolla. |
Timo JM 10.11.2004 11:21:05 | |
---|
Moikka, käyppä nyt varmuuden vuoksi kattomassa virransäästö-ominaisuudet. Saattaa olla että sinne on lipsahtanut lyhyt aika kovon sammutukseen... Avaa myös kone ja tarkista onko kaikki kovoon tulevat piuhat kiinni kunnolla. Piuhat on kiinni, eikä virran- tai näytönsäästäjiä ole käytössä. ...siis mun mielestä. |
-Q- 10.11.2004 11:40:55 | |
---|
Ei sammu ei. Eikö siitä taas vois päätellä, että vika on softapuolella?
Ei välttämättä. Vika sattuu olemaan vain juuri sillä kohtaa levyä missä on vain XP:n käyttämiä bittejä. Epämääräiset äänet kiintolevystä ei koskaan lupaa hyvää. Toisaalta, mistä tiedät että ääni on syy eikä seuraus? Erikoinen ääni on tietty hyvä viite siihen suuntaan, mutta tuskin se levy kuitenkaan oikeasti lakkaa pyörimmästä, vai? Yleensä ongelmat levyillä ilmenee käyttiksen kaatumisena (bluescreen, reboot, yms.) koska joku tiedosto hävisi alta tai ei löytynyt ollenkaan vaikka kipeästi tarvittiin. Koitappa jumiutustilanteessa laittaa esim. numlock päälle. Syttyykö valo? Jos syttyy, on koneesi hengissä, mutta winkkari kylmänä. Ja sama toisinpäin. Kannattaa kokeilla ajaa joku kiintolevyn testi ja pintatarkistus. Levyn valmistajalta löytyy todennäköisesti hyvä. |
Heart Of Steel 11.11.2004 12:23:59 | |
---|
Oletko koittanut asentaa XP:tä uudestaan? Voi olla että joku tärkeä tiedosto on korruptoitunut. Myös joku buginen ajuri voisi olla syynä, tapahtuuko sama vikasietotilassa? Tuo on myös hyvinkin mahdollista että levyssä on fyysinen virhe XP:n osiolla. Mulla aiheutti kovalevyn lämpiäminen samanlaisen lukkiutumisen, mutta kovalevy ei kyllä sammunut. Ja toisaalta jos sama ei tapahdu millessä, lämpö tuskin on ongelma. "Nobody tells a Man how to play." HMB |
Timo JM 11.11.2004 14:37:32 (muokattu 11.11.2004 14:41:54) | |
---|
Mulla aiheutti kovalevyn lämpiäminen samanlaisen lukkiutumisen, mutta kovalevy ei kyllä sammunut. Ja toisaalta jos sama ei tapahdu millessä, lämpö tuskin on ongelma. Olen alkanut miettimään myös tätä vaihtoehtoa, koska jokin aika sitten jouduin siirtämään koneessani kovalevyt lähelle toisiaan. Kaiken lisäksi tänään ongelmakovis sammui kerran vaikka olin ME:n puolella. Ilmeisesti se on XP:n puolella niin kovassa jatkuvassa käytössä, että hyytyy paljon herkemmin. Onkohan noissa joku lämpösuoja joka pysäyttää levyn ennen kuin ehtii tulla vahinkoa? ...siis mun mielestä. |
Kyllikki 11.11.2004 15:25:31 | |
---|
Sanoisin, että tuollaiseen ääneen liitttyvät jumiutumiset viittaavat useimmiten hardwarevikaan, eli tässä tapauksessa kiintolevyyn. Kun saat XP:n käyntiin, voit yrittää "jallittaa" virheilmoituksia XP:n virhelokista (Adminstrative tools/Valvontatyökalut -> Tietokoneen hallinta -> Tapahtumien valvonta -> Järjestelmä), josko sieltä löytyisi jotakin. Oma koneeni ajoittain jumiutui, ja syyksi osoittautui viallinen näytönohjain. Tämä paljastui juuri ko. lokitiedostoon tulleiden ilmoitusten myötä. |
luu 11.11.2004 16:37:25 | |
---|
Käy hakemassa kiintolevyn valmistajan sivuilta diagnosointiohjelma. Se tutkii kiintolevyn ja kertoo onko siinä fyysistä vikaa. |
Timo JM 11.11.2004 19:34:37 | |
---|
Täytyy nyt oikaista yksi väärinkäsitys. Siis se pieni kilahdus on kyseisen kovalevyn aivan normaali ääni minkä se päästää tietokoneen sammuessa. Näin on aina ollut ja se on aivan yleinen ilmiö vähän vanhemmissa malleissa. Eli se itse ääni ei ole merkki mistään viasta. Siitä vain tunnistaa, että nyt se ryökäle sammui. Olen ajanut eri diagnosointiohjemia, mutta mitään vikaa ei ole löytynyt. Ehkä se on vain sitä lämpenemistä tai sitten sille on tulossa noutaja... ...siis mun mielestä. |
Metal_Griffin 11.11.2004 23:17:44 | |
---|
Jos takuuaika on ummessa niin noutaja... |
jiikoo 12.11.2004 02:30:11 (muokattu 12.11.2004 02:30:24) | |
---|
veikkaisin, että kovolla on jo toinen jalka hauasa! Itellä yks vanha kovo teki juuri samaa vähän väliä. Eikä se toiminu kunnolla edes toisessa koneessakaan. alashan pääsee aina, paitsi kissa puusta |
-Q- 12.11.2004 09:55:03 | |
---|
Täytyy nyt oikaista yksi väärinkäsitys. Siis se pieni kilahdus on kyseisen kovalevyn aivan normaali ääni minkä se päästää tietokoneen sammuessa...
Jep. Se ajaa headin parkkiin tai re-kalibroi lukuvirheiden takia tms. Ääni itsessään ei ole välttämättä normaalista poikkeava. Mutta jos se kerran tekee sen väärään aikaan, niin se on vika. |