Aihe: W2000 ei mene kiinni
1
Jouni Antero
04.01.2005 08:09:40
Eli minulla olisi vuorostaan tällainen ongelma: minun PC ei sulje aina itseään. Tarkemmin sanottuna, jos sillä on prosessoitu enemmän tavataa (suunnilleen rompun verran tai enempi) ja sama, jos sillä on poltellut varakopioita tiedostoista. Varovainen arvio on, että kun tiedostojen koko ylittää käsiteltäessä (esim normalisointi jne) muistin määrän (puoli gigaa), niin ongelmat alkavat. Kone sulkee itsensä siihen saakka, että windowsin työpöytäikonit häviää, mutta wintoosan oma taustaväri jää näytölle ja sen jälkeen pitää virta katkaista päävirrasta. Ärsyttävää!

Mitään samankaltaisia kokemuksia kellään? Käyttis asennettu ainakin kerran uudelleen.
Timo JM
04.01.2005 22:11:44 (muokattu 04.01.2005 22:18:03)

Täällä on samanlainen ongelma XP:n kanssa!

Sammutus alkaa normaalisti mutta sitten kuva jämähtää siihen missä lukee "Windows suljetaan..." Tietokone jää muuten päälle paitsi, että kovalevy sammuu.

Apu olis tarpeen.
...siis mun mielestä.
Groove Man
04.01.2005 22:22:12
Mitä softia ollut käytössä kun oire ilmenee? Joskus raiturisoftan tilttaaminen on aiheuttanut samaa, mutta ei sentään pysyvin oirein. Toisin oli W98 aikoina.
Timo JM
04.01.2005 22:43:30

Mitä softia ollut käytössä kun oire ilmenee? Joskus raiturisoftan tilttaaminen on aiheuttanut samaa, mutta ei sentään pysyvin oirein. Toisin oli W98 aikoina.

Tein kokeen ja sammutin tietokoneen välittömästi käynnistyksen jälkeen. Sama jumitus...
...siis mun mielestä.
Jouni Antero
05.01.2005 11:10:08
Mulla siis ongelma ilmenee vain kun olen miksaillut ja/tai prosessoinut (Sonar/Sound Forge) enempi tai poltellut romppuja. Esim tavallisen tekstinkäsittelyn tai pelkän musan kuuntelun jälkeen kone sammuu ihan nätisti. Mutta eipä ole vielä vinkkejä keksiny. Softina vain käyttis, Sonar 2.2 ja Forge - ei pelin peliä!
Groove Man
05.01.2005 11:17:51
Tein kokeen ja sammutin tietokoneen välittömästi käynnistyksen jälkeen. Sama jumitus...

Tuo vaikuttaa jo meikäläisen korvaan pahalta. :(
Mutta eikös sulla ollu ongelmia myös käynnistymisessä? Ettei olis samasta kiinni molemmat (paska dll, virus?) Joku taitaa olla kuitenkin aika viturallaan..
Timo JM
05.01.2005 15:58:23

Mutta eikös sulla ollu ongelmia myös käynnistymisessä? Ettei olis samasta kiinni molemmat (paska dll, virus?) Joku taitaa olla kuitenkin aika viturallaan..

Heh, heitin ME:n mäkeen ja alustin kovalevyn. Eli kun siirryin XP:n käyttäjäksi niin ongelma siirtyi sammutukseen! Asensin dualbootin toiseen osioon ja siellä homma pelaa. Kyse ei siis ainakaan ole raudasta.

Syyllinen löytyy softapuolelta, mutta mistä pirusta sen enää tietää mikä on ongelman aiheuttaja. Kun osais edes haarukoida jotenkin.

Mä olen melko varma, että jos purkaisin yksitellen kaikkien ohjelmien ja plugarien asennukset, niin ongelma jäis kuitenkin ennalleen. Sen verran on kokemusta näistä Gatesin jutuista.

(Tää on muutenkin pirunmoinen duuni saada kone pystyyn ja kaikki vanhat työkalut sisälle.)
...siis mun mielestä.
Groove Man
05.01.2005 16:29:56
Heh, heitin ME:n mäkeen ja alustin kovalevyn. Eli kun siirryin XP:n käyttäjäksi niin ongelma siirtyi sammutukseen!

Dodii. Eli sitten vaan siirryt w2k käyttäjäksi niin ongelma siirtyy taas eli poistuu.. helppoa kuin heinän vääntö :D

Asensin dualbootin toiseen osioon ja siellä homma pelaa. Kyse ei siis ainakaan ole raudasta.

Kai vika silti kovossakin voi olla, esim. yks alkusektori feilaa..no tää oli vaan ajatus, ei ehkä todennäköisin...ellei vika tullut heti ekan XP:n asennuksen yhteydessä!

Syyllinen löytyy softapuolelta, mutta mistä pirusta sen enää tietää mikä on ongelman aiheuttaja. Kun osais edes haarukoida jotenkin.

No heitän vaan yhden ajatuksen. Kokeile tehdä ekalle bootille rinnakkainen softaprofiili. KAIKKIEN ylimäärästen softien käynnistelyt pois. Toimiiko sit -> Jos joo, niin haarukointi voi alkaa softia lisäilemällä.. Hyvä tässä rinnakkaisprofiilin käpistelyssä on, että et tee mitään peruuttamatonta varsinaisen profiilin softille/boot sekvenssille.
Timo JM
09.01.2005 10:33:53 (muokattu 09.01.2005 10:34:41)

Sattuisiko kukaan tietämään hyvää suomalaista keskustelupalstaa missä vois kysellä tällaisista ja muista Windows/PC ongelmista asioihin paremmin vihkiytyneiltä guruilta?

(Omat ja muiden kikat alkaa olla kokeiltu.)
...siis mun mielestä.
wilho
09.01.2005 16:22:54 (muokattu 09.01.2005 16:24:03)
Sattuisiko kukaan tietämään hyvää suomalaista keskustelupalstaa missä vois kysellä tällaisista ja muista Windows/PC ongelmista asioihin paremmin vihkiytyneiltä guruilta?

Ilmeisin valinta on http://murobbs.muropaketti.com
Ei ehkä kaunein, mutta suurin kumminkin.

Tuo sammumisongelma on mielestäni molemmissa w2k:ssa ja xp:ssä ollut bugi, johon on päivitys olemassa. Jos windows-update on ajettuna ilman apua, niin kokeilla voipi mbnetin päivän vinkkiä:

Jos jostain syystä haluat sammuttaa Windows 2000:n todella nopeasti, paina tuttua Ctrl-Alt-Delete -näppäinyhdistelmää. Napsauta tuttua Shutdown-nappulaa hiirellä, mutta pidä tällä kertaa Ctrl-näppäin samalla pohjassa.
Jouni Antero
09.01.2005 17:41:05
Onko ihan turvallista? Meinaan ettei ole joku väkivaltainen hätäsukellus yms? Tosin hyvinhän nuo kovalevyt nykyisin kestää mitä idioottimaisimpiakin virransulkemisia...
wilho
09.01.2005 20:16:47
Onko ihan turvallista? Meinaan ettei ole joku väkivaltainen hätäsukellus yms? Tosin hyvinhän nuo kovalevyt nykyisin kestää mitä idioottimaisimpiakin virransulkemisia...

Se riskihän on, että virran katketessa on meneillään joku kirjoitusoperaatio, joka jää kesken. Kovalevyt ovat ainakin viimeiset 10 vuotta itse selvinneet tuosta ilman ongelmia, ja NTFS:n myötä myös levyjärjestelmä harvoin mistään sekovaa.

Varmastikin tuo 'hätäsukellus' hoitaa kirjoitusoperaatiot ja cachen tyhjennykset levylle tyylikäästi, joten en usko sen suhteen olevan huolta. Kaikki prosessit vaan tapetaan kylmästi ilman odotteluja ja kyselyitä, jolloin on turha haikailla menetettyjen muutosten perään, jos on savetus tekemättä. Temppifiluja yms. tietysti voi jäädä roikkumaan levyn kulmalle, eli ohjelmat kannattaa ainakin sammutella manuaalisesti ennen tuon tekemistä.
jees
10.01.2005 20:39:14 (muokattu 10.01.2005 20:40:12)

http://www.tehomylly.net/ ja http://keskustelu.afterdawn.com/ ja noihin WIN XP sammumis ongelmii mihin ei auta formatointi, niin kannattaa kokeilla BIOSin nollausta (EI päivittämistä vaan ihan nollaamista :))

EDIT: Typot korjattu
kamina
13.01.2005 15:24:15
Mulla oli joskus aikoinaan sama ongelma oman koneen kanssa. Kone kyllä jatkoi sammutusta itsestään jos nopeasti painoi virtanappia hetken jumituksen jälkeen... Tiedä sitten mistä johtui, windowsin uudelleenasennuksen jälkeen toimi taas ihan normaalisti.
Timo JM
16.01.2005 13:02:17

Päivitykset on nyt asennettu niin BIOS:iin kuin Windowsiinkin. Ei auttanut. Laitoin kysymyksen kovalevyn valmistajalle. Saa nähdä tuleeko vastausta.
...siis mun mielestä.
monotone
16.01.2005 23:53:33

Täältä löysin itse yhden vinkin omaan onkelmaan: http://aumha.org/win5/a/shtdwnxp.php
"Bluusta Teksaksesta - siinä on tyyltä!"
tenkainen
17.01.2005 19:23:49

Ja saattaapi täältäkin löytää vastauksen (jos hieman kaivaa)
http://www.winguides.com/registry/tweaks.php/Windows2000/
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)