Aihe: Audigyn rinnalle useampikanavanen audiokortti?
1
Checkmate
07.03.2005 23:38:17
Olen tässä jo jonkin aikaa haaveillut mahdollisuudesta äänittää >2 raitaa kerralla, eli lähinnä rumpuja omille raidoilleen. M-audion Delta44 näyttäis hinta/raitamäärä-suhteeltaan sopivalta vaihtoehdolta http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_midiman_delta_44_prodinfo.html Kokemuksia vermeestä? Olen käyttänyt HAKUA ja muutenkin selaillut, mutta aika laihasti on ollut juttua tuosta. Google tosin ties kertoa, että ihan pätevä peli on vissiin. Muitakin 4x I/O -kortteja saa ehdottaa. 4 kanavaa on ainakin tällä hetkellä maksimi, sillä käytössä on 2 mikseriä, joissa ei ole kanavakohtaisia direct outeja vaan pelkät stereoulostulot.

Toimisivatko SB Audigyni ja esim. tuo M-audion kortti rinnakkain samassa koneessa? Mulle on tärkeää saada käyttää myös midi-soundeja (!), jotka Audigysta löytyy. Delta44:ssähän ei ilmeisestikään moisia ole. Vai?
http://www.mikseri.net/artistit/?id=36220
Jouni Antero
08.03.2005 08:53:04 (muokattu 08.03.2005 08:56:49)
Yleisesti: mun yksi kaveri käytti Audigyn kanssa rinnakkain toista korttia, eli onnistuu ainakin joskus. Hän tosin - kuten minäkin - käyttää WDM-ajureita ja jos olen oikein ymmärtämyt, ASIO-puolella saattaa luvassa olla ongelmia .Sitten: jos miksereissä on kanavissa insert-piste, pystyt ohjaamaan sieltä mikrofoneja ym gain-säädön avulla yksittäin äänikortin inputtiin, joten jos näin on, voit äänittää useampaakin raitaa. Ja lopuksi: ei kannata aina mennä ihan sen hetkisen tarpeen mukaan, vaan miettiä, kaipaatko ehkä vuoden kuluttua jo useampaa raitaa (jos vain budjetti kestää).

Ja midipuolelta: jos hankit käyttöösi nk softa-syntikan, ei itse äänikortin midi-ominaisuuksilla ole väliä ja moni muukin asia saattaa helpottaa.

Edit:lisäys
hoffe
08.03.2005 10:13:00
M-audion Delta44. Toimisivatko SB Audigyni ja esim. tuo M-audion kortti rinnakkain samassa koneessa?

Kokemuksia SB audigysta ja m-audio 1814:sta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=33&t=81667&o=0&co=210

Kortti on - huolimatta valmistajan sanomisista - ongelmallinen muiden korttien kanssa. Tämän voi jo todeta lukemalla SB:n omaa foorumia.
"Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa."
Checkmate
08.03.2005 14:13:16 (muokattu 08.03.2005 14:54:17)
Yleisesti: mun yksi kaveri käytti Audigyn kanssa rinnakkain toista korttia, eli onnistuu ainakin joskus. Hän tosin - kuten minäkin - käyttää WDM-ajureita ja jos olen oikein ymmärtämyt, ASIO-puolella saattaa luvassa olla ongelmia .

Ahaa. Asio-asiat ois kyllä kiva olla täysin kunnossa. Onnistuisikohan Win XP:llä pitää erillisiä laitteistoprofiileja kummallekin kortille? 2k:ssahan ainakin on moinen mahdollisuus.

Sitten: jos miksereissä on kanavissa insert-piste, pystyt ohjaamaan sieltä mikrofoneja ym gain-säädön avulla yksittäin äänikortin inputtiin, joten jos näin on, voit äänittää useampaakin raitaa. Ja lopuksi: ei kannata aina mennä ihan sen hetkisen tarpeen mukaan, vaan miettiä, kaipaatko ehkä vuoden kuluttua jo useampaa raitaa (jos vain budjetti kestää).

Omassa vanhassa Shuren mikserissäni on käsittääkseni ulostulevalle äänelle vain kuulokeliitäntä. Toisessa vehkeessä (Spirit) on kaks main inserttiä, ja kanavakohtaisesti 2 aux-säädintä, eli pystyisiköhän sillä venkoilemaan mitenkään 4 eri raitaa ulos?

Olet varmastikin oikeassa tuossa kanavanmääräjutussa. Saattaisi olla fiksumpaa ostaa kerralla vaikka 8-kanavanen, niin saa sitten mikittää ihan huolella kun joskus muu laitteisto antaa myöten. Tällä hetkellä vaan tuntuu, että rummuille riittäis bd, sd + 2x ovari tai bd, sd, ovari + ambienssi, esimerkiksi.

Ja midipuolelta: jos hankit käyttöösi nk softa-syntikan, ei itse äänikortin midi-ominaisuuksilla ole väliä ja moni muukin asia saattaa helpottaa.

Hmm? Olen toki käyttänyt softasyntikoita jo iät ja ajat. Tarvitsen melko ehdottomasti general midi -saundeja, koska teen työkseni lyhkäsiä midi-tiedostoja.

edit: vähän selvennöstä
Jouni Antero
08.03.2005 15:15:09 (muokattu 08.03.2005 15:20:29)
Ööö

ASIO: mun yksi kaveri sanoi, ettei ASIO oikein anna käyttää useampaa korttia sekaisin - ainakaan suosiolla (asiaa tietävät voinevat selventää???) Latenssi ongelmiakin on luvassa kahden erilaisen kortin ja ajureiden kanssa, minkä tähden suosittelen yhden kortin (esim 8/2 tai 8/8) käyttämistä.

Insert-out on kanavakohtainen lähtö/paluu, josta tässä tapauksessa siis olisi ollut lähtö (out) kyseessä. Oletko varma ettei ole kanavakohtaisia? AUXista voit aivan yhtä hyvin syöttää matskua ulos - kunhat muistat, ettet laita sitten muista mikserin kanavista mitään auxeihin, koska nekin sitten tulee ko raidoille. Eli saat siten ainakin neljä erillistä raitaa kerralla ulos yhdestä mikseristä. Samaten huomaat jo kaipaavasi enemmän kuin 4 inputtia korttiisi...heh!

Auxien kanssa muuten sitten kannattaa muistaa, että onko molemmat ennen feideriä vai miten, eli kaikki sävynsäädöt ja mahd. efektit ja muut saattaa sotkea (eli äänittäessä kaikki semmoiset säädöt veke)

Softasyntikoissa on erilaisia GM-syntikoita. Käytetyimmät lienee Edirolin VSC tai Hypercanvas. Softasynien käyttämisessä on ainakin se etu, että takuulla vältetään taas ne halvatun latenssi-ongelmat.

Eli jos budjetti riittää, niin hanki 8-inputin kortti ja jokin GM-softasyna (jollaisen saatat hyvinkin saada äänikortin mukana).

Nyt pitää mennä - palataan huomenna asiaan, jos kaipaat lisäinfoa ja ellei joku muu jatka :)
Checkmate
08.03.2005 18:50:10 (muokattu 08.03.2005 20:25:28)
Insert-out on kanavakohtainen lähtö/paluu, josta tässä tapauksessa siis olisi ollut lähtö (out) kyseessä. Oletko varma ettei ole kanavakohtaisia? AUXista voit aivan yhtä hyvin syöttää matskua ulos - kunhat muistat, ettet laita sitten muista mikserin kanavista mitään auxeihin, koska nekin sitten tulee ko raidoille. Eli saat siten ainakin neljä erillistä raitaa kerralla ulos yhdestä mikseristä. Samaten huomaat jo kaipaavasi enemmän kuin 4 inputtia korttiisi...heh!

En nyt ole ihan satavarma noista inserteistä kun en tuota laitetta oikein tunne, mutta kanavakohtaisissa säädöissä on tuommonen pfl-niminen nappi, jonka tarkoitusperistä en tiedä. Jos ottaisi noista auxeista 2 kanavaa omille raidoilleen, niin kuinka sitten välttää niiden kuuluminen niillä 2 raidalla jotka tulisivat ulos kuulokeliitännästä? Vai olisivatko main outputit kuulokeliitäntää parempia ulosottoja?

Softasyntikoissa on erilaisia GM-syntikoita. Käytetyimmät lienee Edirolin VSC tai Hypercanvas. Softasynien käyttämisessä on ainakin se etu, että takuulla vältetään taas ne halvatun latenssi-ongelmat.

Ahaa. Käytän midien teossa Anvil Studio -nimistä ohjelmaa, joka on aika rajoitettu säädöiltään. Tiedä sitten suostuuko tuo toimimaan minkään erityisten gm-synien kanssa.

Katselin Thomannilta, ettei M-audion 8-kanavanen kortti maksais kovin paljoa enempää verrattuna tuohon 44:än. Lisäksi siinä näkyis olevan midi-liitäntäkin mikä on plussaa http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … _midiman_delta_1010lt_prodinfo.html
Haluaisiko joku kertoa, mitä tarkoittaa balansoimattomat liitännät mitkä tuossa on ja mitä eroa on analogisella ja digitaalisella liitännöillä? Entäs noiden kahden mikkietusen laatu? Ja kortin laatu yleensäkin? Pystyykö käyttämään jatkojohtoa tuolle itse kortista lähtevälle liitännälle? Koneeni on hankalasti pöydän alla, eikä juuri muut sijoittelut tule kysymykseen näin ahtaassa tilassa.
Jouni Antero
09.03.2005 10:55:00 (muokattu 09.03.2005 11:10:49)
Vastailen lainaamatta, kun kirjoittelen duunin ohessa - sorry. Oho: tulee sekava (kirjoittelen ihan paloissa....)

Se pfl-kytkee juuri kanavan toiminnat ennen tai jälkeen feiderin. Kun se on ennen-asennossa, kanava toimii normaalisti feideristä välittämättä (eli feideri on tietyllä tavalla kanavakohtainen "master"). Eli voit ohjata aux:ista ulos feiderit nollassa, jolloin ko kanavien matsku ei tule master ulostuloon. Kunhan muistat ohjata ne kaksi muuta raitaa panoroituina täysin vasen/oikea, saat silloin mikseristäsi 4 toisitaan riippumatonta raitaa ulos.

Ja joo: ehdottomasti main-out - ei kuuloke!

Balansoitu/balansoimaton jutun teoreettinen pohja löytynee haulla - noin lyhyesti balansoitu on parempi ja häiriöttömämpi, mutta sen saavuttaakseen täytyy koko signaalireitin olla alusta loppuun balansoitu. Balansoimatonkin on useasti (useimmiten) ihan ongelmaton, joten ennenkuin aiot piuhoittaa pro-tason hässäkän, ei asialla ole paljoa väliä (mulla esim treeniksen kortti on balansoimattomilla).

Digitaalinen in/out on juuri digitaalinen in/out, eli jos sulla on vermeitä, joissa on semmoinen ulos/sisääntulo, voit ohjata signaalia ohittaen kortin ad/da-muuntimet, jolloin se on vain puhdas ilman turhia muunnoksia välissä. Kaikki optiot on vain plussaa tulevaisuuden kannalta :)

Mikkietuset on varmaan ihan OK tasoa ja koska nuo piuhat on ihan analogisia, voit jatkaa niitä sopivilla jatkopiuhoilla tai (suosittelen) hankkia patch-bayn, johon kytket kaikki kiinni.

M-audiosta ei ole omia kokemuksia, mutta sitä pidetään laadultaan erinomaisena. Muistaakseni siinä ei kuitenkaan ole mitään hardware-syntikoita laisinkaan, vaan se midi in/out on vain midi-infon reititystä varten ulkoisiin laitteisiin tai synkronisointiin, eli tarvinnet silti jonkun midi-äänilähteen. Kannattaa tutkiskella sitä sun sekvensserisoftaa, josko se hyväksyisi erilaisia pluggari-softasynia.

Suosittelen sen 8-kanavaisen kortin hankkimista lämpimästi: saatat joskus huomata äänittäväsi mikrofonien lisäksi linjasignaalista kamaa ja parhaimmassa tapauksessa saatat pystyä syöttämään matskua suoraan inputteihin esim bassovahvistimesta - ja lisäksi sullahan on jo toinenkin mikseri apuna.

Edit: täydennystä...
Checkmate
09.03.2005 12:50:57
M-audiosta ei ole omia kokemuksia, mutta sitä pidetään laadultaan erinomaisena. Muistaakseni siinä ei kuitenkaan ole mitään hardware-syntikoita laisinkaan, vaan se midi in/out on vain midi-infon reititystä varten ulkoisiin laitteisiin tai synkronisointiin, eli tarvinnet silti jonkun midi-äänilähteen. Kannattaa tutkiskella sitä sun sekvensserisoftaa, josko se hyväksyisi erilaisia pluggari-softasynia.

Jep. Toki toki. Midi-ohjaukseen olinkin sitä käyttämässä hw-synitse.

Suosittelen sen 8-kanavaisen kortin hankkimista lämpimästi: saatat joskus huomata äänittäväsi mikrofonien lisäksi linjasignaalista kamaa ja parhaimmassa tapauksessa saatat pystyä syöttämään matskua suoraan inputteihin esim bassovahvistimesta - ja lisäksi sullahan on jo toinenkin mikseri apuna.

Tähän tulokseen oon itsekin tullut. Hintaeroa 44:n ja 1010lt:n välillä on sen verran vähän, että kannattaa sijoittaa, ja eiköhän noille rööreile käyttöä löydy. Jouni Anterolle kovasti kiitoksia tyhmemmän neuvomisesta!

Kommenttia tuosta 1010lt:stä saa vieläkin laittaa, joskin oon jo melko varmasti laittamassa roposeni tuohon laitteeseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)