Aihe: Rummut/Basso Reason 2.5:lla?
1
tommijk
14.03.2005 18:44:54
Joo.. eli kuinka teette rummut ja bassot reasonilla? Red drumia olen käyttänyt komppien väsäämiseen, mutta lataamissani reason biiseissä näyttäisi olevan yksittäiset iskut sijoitettu sequenceriin. Kuinka tuo onnistuu?

Olen yrittänyt, mutta eihän niitä iskuja saa erkkikään oikeisiin kohtiin vaikka "snap to grid" on aktivoituna. Ja olen vielä huomannut, että jos red drumilla tekemän kompin kopioi sequenceriin, niin iskut eivät edes ole täsmälleen kohdistettuina ruutuihin!?! Sama juttu basson kanssa. Pystynkö tekemään bassot reasonilla kätevästi ilman midi-koskettimia? Miten? Pitääkö basson/rumpujen ohjelmointiin käyttää jotain sampleria? Kertokaas asiantuntijat miten nuo hoituvat.

..manuaalia olen yrittänyt lukea mutta oikean asian löytäminen niin suuresta kokonaisuudesta tuntuu olevan vaikeaa.

Kiitos, jos joku viitsii valaista :)
Lock 'n' Loll
meriluoto
14.03.2005 18:51:16
Eipa siinä taida olla oikotietä onneen... Ennen kuin hankin koskettimet niin bassojen ja rumpujen kirjoittaminen oli aikas hankalaa. Yksi tapa on kirjoittaa muutama rivi komppia sekvensseriin ja sitte kopioida sitä niin paljon ku tarviit. Sen jälkeen luot fillit ja tauot erikseen ja sitä rataa..
"G:stä vedetään..."
tommijk
14.03.2005 19:01:13
Ennen kuin hankin koskettimet niin bassojen ja rumpujen kirjoittaminen oli aikas hankalaa.

Millä tavalla tuo koskettimet auttaa? Monissa netistä lataamissani reason biiseissä rummut ja basso tuntuu olevan niin hyvin kohdistettu paikoilleen että tuskin on suoraan koskettimilla soitettu sisään..?

Yksi tapa on kirjoittaa muutama rivi komppia sekvensseriin ja sitte kopioida sitä niin paljon ku tarviit. Sen jälkeen luot fillit ja tauot erikseen ja sitä rataa..

Tuota olen kokeillut mutta sillä ei mitään kovin monimutkaisia juttuja saa aikaiseksi.
Lock 'n' Loll
lindo
14.03.2005 19:15:01 (muokattu 14.03.2005 19:21:56)
Kokeilin just Reasonin demoa, ja oli se vaan niin tekno ja hämärä että pysyn FL Studiossa.

BTW, aika kämästä laittaa nettisivulle melkeen täysin sama intro movie kun oli 2.5 aikana... joka sekin on aika tekno.
FLStudiokin oli aika tekno vielä versio 4'ssä, mutta nyt näkyi 5 version demossa tuo esittely/avaus biisi olevan ihan "oikeeta" musiikkia" ;)

(-...kohta tulee kuraa... "mitä sä täällä teknoa haukut ja hyviä ohjelmia")

En mä haukkunu teknoa, enkä ohjelmia, sanoin vaan että "liian tekno".

heheee... no tää oli muutenkin off topic :P
I don't belive anything, if i don't see it first
Starlia
14.03.2005 20:21:36
www.mikseri.net/kaarmenayttely

Tuolta löytyy, miten rummut saa nakutettua hiirellä ihan helposti paikalleen. Rumpuraitojen teko vei ~15min/biisi.

PS: Levylle tulee oikea rumpali!
tommijk
14.03.2005 20:46:52
www.mikseri.net/kaarmenayttely

Tuolta löytyy, miten rummut saa nakutettua hiirellä ihan helposti paikalleen. Rumpuraitojen teko vei ~15min/biisi.

Eihän löytynyt.. hyvin ne oli tehty. Mutta MITEN?
Lock 'n' Loll
Starlia
14.03.2005 21:04:26
Eihän löytynyt.. hyvin ne oli tehty. Mutta MITEN?

Katos kun siinä 'Sequencer Windowissa" on sellainen DrumRoll (samanlainen kuin piano roll) ja siihen sitten nakuttelet niitä palikoita (iskuja). Ei ole kauhian vaikeaa.

Siitä saa sillai nopeasti tehtyä rummut (editoi myös velocityä), mutta jos laadukkaat rummut haluaa, niin NN-XT käyttöön ja joitain multilayer-soundeja kehiin. Muistisyöppö se on, mutta toimii hyvin!

Tossa esimerkki. Rumpusoolo tehty kännissä NN-XT:llä :)

http://ameba.lpt.fi/~vilkmati/klipit/rumpusoolo.mp3
tommijk
14.03.2005 21:18:09 (muokattu 14.03.2005 21:34:51)
'Sequencer Windowissa" on sellainen DrumRoll (samanlainen kuin piano roll) ja siihen sitten nakuttelet niitä palikoita (iskuja).

Ei näkyny drum rollia eikä piano rollia. Tarkotitko Show Drum Lanea, semmonen kyllä löytyy. Tuolla olen yrittänyt tehdä rumpuja mutta se iskujen ajastus (lue ens. kirjoitus)
Lock 'n' Loll
Starlia
14.03.2005 22:08:48
Ei näkyny drum rollia eikä piano rollia. Tarkotitko Show Drum Lanea, semmonen kyllä löytyy. Tuolla olen yrittänyt tehdä rumpuja mutta se iskujen ajastus (lue ens. kirjoitus)

Niin. Drum Lane, siis. sitten vaan siitä ylhäältä valitset piirrätkö 8-osa, 16-osa (jne) nuotteja. Kynä käyttöön, ja menoksi.
Ben_D
15.03.2005 09:23:45 (muokattu 15.03.2005 09:24:03)

Katos kun siinä 'Sequencer Windowissa" on sellainen DrumRoll (samanlainen kuin piano roll) ja siihen sitten nakuttelet niitä palikoita (iskuja). Ei ole kauhian vaikeaa.

Siitä saa sillai nopeasti tehtyä rummut (editoi myös velocityä), mutta jos laadukkaat rummut haluaa, niin NN-XT käyttöön ja joitain multilayer-soundeja kehiin. Muistisyöppö se on, mutta toimii hyvin!

Tossa esimerkki. Rumpusoolo tehty kännissä NN-XT:llä :)

http://ameba.lpt.fi/~vilkmati/klipit/rumpusoolo.mp3

Onko noi rummut jotain Reasonin omia vai muualta otettuja?
Santtu_123
15.03.2005 10:12:32 (muokattu 16.03.2005 23:24:29)

edit
hushus
tommijk
15.03.2005 16:24:22
Niin. Drum Lane, siis. sitten vaan siitä ylhäältä valitset piirrätkö 8-osa, 16-osa (jne) nuotteja. Kynä käyttöön, ja menoksi.

Jostain kumman syystä sain eilen tuolla tavalla aikaan jotain järkevän kuuloista komppia, iskut kohdistettuina, vaikka mitään en eri tavalla tehnyt kuin ennen. Tuossahan on silti aivan mieletön työ jos haluaa jotain hieman monimutkaisempaa rumputyöskentelyä..?

Kuinkas sitten bassojen laita. Maalaamalla sekkariin nekin vai pitääkö hankkia midi-syna?
Lock 'n' Loll
Starlia
15.03.2005 16:40:35 (muokattu 15.03.2005 16:44:42)
Jostain kumman syystä sain eilen tuolla tavalla aikaan jotain järkevän kuuloista komppia, iskut kohdistettuina, vaikka mitään en eri tavalla tehnyt kuin ennen. Tuossahan on silti aivan mieletön työ jos haluaa jotain hieman monimutkaisempaa rumputyöskentelyä..?

Kuinkas sitten bassojen laita. Maalaamalla sekkariin nekin vai pitääkö hankkia midi-syna?

Eli, rumpujen teko onnistuu aika hyvin copy/pastella. Yleensä itse teen erilaisia komppeja, teen niistä sellaisen "groupin" ja kopsaa niitä oikeisiin kohtiin. Jälkeenpäin teen yleensä fillit, eli piirtelee vaan niitä palikoita sinne ja 'velocity-lanea' käyttäen eri voimakkuuksia kehiin.

Ei siihen nyt niin hirveästi työtä mene. Tänään tein puolikkaan biisin rummut ja basson. Vei varmaan 15min..

Basso samalla lailla. midisynalla on aika vaikea alkaa vääntämään jotain Slayer-sahausta :) Eli, piirtämällä ja riffit copy/pastella. Piste.

Vinkki: Jos teet 8-osa nuotteja niin resoluutio on hyvä pitää siinä 1/8-kohdassa. Jos sulla on 1/64 valittu sieltä, niin aikaa kuluu ihan perkeleesti etsiessä oikeita kohtia.
tommijk
15.03.2005 17:49:11
Eli, rumpujen teko onnistuu aika hyvin copy/pastella. Yleensä itse teen erilaisia komppeja, teen niistä sellaisen "groupin" ja kopsaa niitä oikeisiin kohtiin. Jälkeenpäin teen yleensä fillit, eli piirtelee vaan niitä palikoita sinne ja 'velocity-lanea' käyttäen eri voimakkuuksia kehiin.

Ei siihen nyt niin hirveästi työtä mene. Tänään tein puolikkaan biisin rummut ja basson. Vei varmaan 15min..

Basso samalla lailla. midisynalla on aika vaikea alkaa vääntämään jotain Slayer-sahausta :) Eli, piirtämällä ja riffit copy/pastella. Piste.

Vinkki: Jos teet 8-osa nuotteja niin resoluutio on hyvä pitää siinä 1/8-kohdassa. Jos sulla on 1/64 valittu sieltä, niin aikaa kuluu ihan perkeleesti etsiessä oikeita kohtia.

Kiitos vinkeistä. Eiköhän se tästä ala sujumaan, vielä on nuottien aika-arvojen kanssa aika hapuilua.

Mitä tuo "groupin" teko oikeastaan meinaa. Tein kompista groupin edit menussa olevalla komennolla. Auttaako tuo jollain lailla komppien kopioinnissa vai?
Lock 'n' Loll
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)