Aihe: Demon äänitys (Marian Marc A+ ADA8000)
1 2
opa2
14.03.2005 09:55:29
Auttakaa miestä mäessä, kun olen ihan newbie näissä hommissa.
Elikkäs tarkoitus ois äänittää bändin demo tietokoneella: Athlon XP 3200, 512 DDR, 80 GB.
Pitkään lueskeltuani tämän palstan kirjoituksia pää on aivan pyörällä. Mutta onnistuskos tällanen:
Ostettas tollanen Marianin kortti, yksi ADA 8000 ja ohjelmana käytettäs Kristallia. Sitten tärkeä kysymys: pystyykö tuolla virityksellä nauhottamaan kaikki 16 raitaa (8 kerrallaan max.) vai pitääkö ostaa toinen mariani ja ada?
Entä pystyskö kuunetelun hoitamaan vanhan soundblaster 128 kautta, jotta ei tarviis rueta kikkailemaan (tulee muutenkin kuunneltua musiikkia ja vähän pelattua).
Toi mariani on siinä mielessä ihan hyvä, kun ei tarvita mitään midi eikä muita liitäntöjä, ihan vaan perusjuttua eli rummut, kitarat, basso ja laulut vedetään joko linjaan tai mikillä/mikeillä.
"Sinä päivänä kun joku syntyy rumpukapulat kädessä niin minä pyörrän epäpyhät puheeni harjoittelun tärkeydestä, leikkaan hiukseni ja rupean pelaamaan tennistä!" -Heikki Malmberg
Terok
14.03.2005 10:31:50

Sitten tärkeä kysymys: pystyykö tuolla virityksellä nauhottamaan kaikki 16 raitaa (8 kerrallaan max.) vai pitääkö ostaa toinen mariani ja ada?
Entä pystyskö kuunetelun hoitamaan vanhan soundblaster 128 kautta, jotta ei tarviis rueta kikkailemaan (tulee muutenkin kuunneltua musiikkia ja vähän pelattua).
.

Kyllä voi nauhoittaa 16 raitaa, eli 8 kerralla ja sitten lisää.

Varmaan jos haluaa käyttää soundblasteria ja pelailla ym niin kannattaa tehdä windowsissa toinen Profiili pelaamisen ja toinen musiikintekoon (jossa on poistettu turhat toiminnot kuten netti ym ja tietenkin soundblaster). Mutta ei musiikinteossa kannata blasteria käyttää edes kuunteluun.
opa2
14.03.2005 11:12:35
Eli pitääkö sitten ostaa aktiivikaiuttimet kuunteluun muusiikkia tehtäessä ja vetää se marianin outputista ada:aan ja siitä sitten xlr:llä kaiuttimiin?
Mitenkäs noita HW profiileja tehdään?
"Sinä päivänä kun joku syntyy rumpukapulat kädessä niin minä pyörrän epäpyhät puheeni harjoittelun tärkeydestä, leikkaan hiukseni ja rupean pelaamaan tennistä!" -Heikki Malmberg
Niq
14.03.2005 11:26:11 (muokattu 14.03.2005 11:27:20)

Eli pitääkö sitten ostaa aktiivikaiuttimet kuunteluun muusiikkia tehtäessä.

Ei pidä, vaan voit liittää esim. kotistereot tai tietokonekaiuttimet juuri kuvailemallasi tavalla ADA8000:n ulostuloihin. Eli Marc A:sta adat outista ADA8000:n piuha jne.

EDIT: Toki miksauksen onnistumisen kannalta on hyvä olla kunnollinen kuuntelu, eli sinänsä kunnollisiin monitoreihin sijoittaminen ei ole turhaa.
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
opa2
14.03.2005 15:58:24
Mulla on Wharfedalen Emerald 91 kajarit ja Kenwoodin stereovahvistin, joten laatua kyllä on. Mutta saattaa olla se liittäminen aika mielenkiintoista, kun ADA8000 ei lähe kun XLR:riä ja mun vahvistimessa on RCA-tulot. Mutta tietysti vois sen verran investoida, joten oisko esim. näistä http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=44c14fb5dd63e011f908a1812c457d7d
mihinkään?
Ei kuitenkaan tarvihe mitään viimesen päälle hifi-tasoa olla.
Vielä jos joku pikkusen valaisis ton HW profiilin luontia, sillä vaikka tietokonetta osaan melko hyvin käyttää ja kikkailla, mutta en oo tota toimintoa tarvinnu, niin ei oo hajuakaan miten se tapahtuu.
Niq
14.03.2005 20:31:30

Jostain haet pari tuollaista piuhaa niin eiköhän homma ala luonnistua: http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … e_90201_audio_adapter_prodinfo.html
opa2
14.03.2005 21:01:59 (muokattu 14.03.2005 21:04:37)
Jostain haet pari tuollaista piuhaa niin eiköhän homma ala luonnistua
Eli kahesta outputista vahvistimeen?
Toimiiko se nyt ihan varmasti noin? Vähän epäilyttää, mutta kuten sanoin, olen aika paljon ulalta näistä asiosta, joten ei kai sitä voi kuin uskoa.
Kun eikös se adat työnnä 8 kanavaa ulos? Onko niissä kaikissa sitten sama sisältö vai miten sen voi "valita"?

EDIT: Eikös homman voi hoitaa myös niin, että äänityksessä ottas ADA8000 signaalin kuulokevahvistimeen, kun luureja kuitenkin tarvii? Sitten miksaus vaiheessa kuuntelis ihan tavallisesti Blasterin kautta vahvistimella ja kajareilla.
Tason ei tosiaan tartte olla mitään huippustudio jälkee, kunha ei oo ihan "äänitettiin bändi yhellä mikillä c-kasetille" tasoa.
Niq
14.03.2005 22:07:32

Eli kahesta outputista vahvistimeen?
Toimiiko se nyt ihan varmasti noin? Vähän epäilyttää, mutta kuten sanoin, olen aika paljon ulalta näistä asiosta, joten ei kai sitä voi kuin uskoa.

Kyllä, linjaulostuloahan sieltä vain tulee.

Kun eikös se adat työnnä 8 kanavaa ulos? Onko niissä kaikissa sitten sama sisältö vai miten sen voi "valita"?

Sen mitä mikäkin kanava tuuttaa, voit valita äänityssoftastasi.

Eikös homman voi hoitaa myös niin, että äänityksessä ottas ADA8000 signaalin kuulokevahvistimeen, kun luureja kuitenkin tarvii?

Tässä tulee esiin nuo kahdeksan ulostulon kätevyys, laitat vaikka 1&2 outputin omaan monitorointiin, esim. niihin stereoihin, 3&4 outputin kuulokevahvistimen kautta rumpalin korviin ja 5&6 outputin sitten kuulokevahvistimen kautta kitaristille ja vaikka basistille. Sitten ajat rumpalin kuulokkeisiin kitaraa ja bassoa jne. ihan mieltymysten mukaan ja taas kitaristille ja basistille kaikkea heidän tarpeensa mukaan, jolloin jokaiselle saadaan kuulokkeisiin sitä mitä halutaan sopivalla volyymillä.

Sitten miksaus vaiheessa kuuntelis ihan tavallisesti Blasterin kautta vahvistimella ja kajareilla.
Tason ei tosiaan tartte olla mitään huippustudio jälkee, kunha ei oo ihan "äänitettiin bändi yhellä mikillä c-kasetille" tasoa.

Mieluummin kannattaa tämäkin tehdä tuolla kunnon äänikortilla, ADA:ssa on varmasti paremmat AD/DA -muuntimet kuin soundblastereissa. Ainakin minä kuulin selvästi eron nykyisen RME:n ja integroidun äänikortin välillä, enkä ole edes kultakorva. :)
Mohla
14.03.2005 23:36:17

Kannattaa sitten muistaa ehdottomasti tuossa yhdistelmässä, että jos ostat ne aktiivikaiuttimet niin siinä pitää olla mikseri välissä (tai sitten tuo vaihvistin).

Nimittäin tuo marian puskee tuohon adaan äänen täysiä, eikä mistään voi kontrolloida miten lujaa se sieltä tulee. Siksi kannattaa olla siinä kaiuttimien ja adan välissä joku jolla sitä volume tasoa säätää.
Itselleni meinasi tulla ikävä yllätys tuosta... (Omistan siis myös tuon marianin ja ADA:n)

Ilman mikseriä pystyi esim. winamppia kuuntelemaan vain jos siitä oli volumenappi 3% kohdalla. Silloinkin tuli perkeleen kovaa.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Ben_D
15.03.2005 07:11:54 (muokattu 15.03.2005 07:12:11)

Kannattaa sitten muistaa ehdottomasti tuossa yhdistelmässä, että jos ostat ne aktiivikaiuttimet niin siinä pitää olla mikseri välissä (tai sitten tuo vaihvistin).

Nimittäin tuo marian puskee tuohon adaan äänen täysiä, eikä mistään voi kontrolloida miten lujaa se sieltä tulee. Siksi kannattaa olla siinä kaiuttimien ja adan välissä joku jolla sitä volume tasoa säätää.
Itselleni meinasi tulla ikävä yllätys tuosta... (Omistan siis myös tuon marianin ja ADA:n)

Ilman mikseriä pystyi esim. winamppia kuuntelemaan vain jos siitä oli volumenappi 3% kohdalla. Silloinkin tuli perkeleen kovaa.

Pysyyhän sitä volumetasoa säätämään softan mikseristä.
opa2
15.03.2005 12:25:30
Mutta eikös aktiivikajareissa oo itessään volumen säätö. Ainaskin niissä mitä minä olen nähnyt, kun niiden ideahan on ettei tarvita erillistä vahvistinta/mikseriä.
sami_sumea
15.03.2005 12:26:19 (muokattu 15.03.2005 12:29:06)

Pysyyhän sitä volumetasoa säätämään softan mikseristä.

Jep. Pistin kokeeks tossa viime viikolla genelecit suoraan ADA:n perään (kun vaihdoin setuppia enkä "ehtinyt" hakea johtoja ada->mikseri), ja oli pakko päästä leikkimään uudella koneella.

Räppäsin hetken huumassa FLStudion auki, ja unohdin että siinä on se prkeleen opening-sample alussa... Ja by default volumekontrolleri on 100%.

Meinas tulla genelekeistä kartiot syliin (onneks ei tullu). Että parempi vaan ostaa se mikseri, ettei moista tapahdu, edes vahingossa. 50€ on pieni hinta siitä jos vaihtoehtona on se, että kajareista lähtee kartiot ja korjaus maksaa parisataa tai enemmänkin.

edit: By the way, jos joku sattuu tietämään mistä Helsingissä löytäisi noita CAE:n valmiita kaapeleita, tai vastaavan hintaisia, jakakoon tietoa ja tulkoon onnelliseksi.

...
... Valtakunnanlaapotti on puhunut!
Ben_D
15.03.2005 12:51:15

Jep. Pistin kokeeks tossa viime viikolla genelecit suoraan ADA:n perään (kun vaihdoin setuppia enkä "ehtinyt" hakea johtoja ada->mikseri), ja oli pakko päästä leikkimään uudella koneella.

Räppäsin hetken huumassa FLStudion auki, ja unohdin että siinä on se prkeleen opening-sample alussa... Ja by default volumekontrolleri on 100%.

Meinas tulla genelekeistä kartiot syliin (onneks ei tullu). Että parempi vaan ostaa se mikseri, ettei moista tapahdu, edes vahingossa. 50€ on pieni hinta siitä jos vaihtoehtona on se, että kajareista lähtee kartiot ja korjaus maksaa parisataa tai enemmänkin.

edit: By the way, jos joku sattuu tietämään mistä Helsingissä löytäisi noita CAE:n valmiita kaapeleita, tai vastaavan hintaisia, jakakoon tietoa ja tulkoon onnelliseksi.

...

Joo mä en tarkoittanut tässä äänikortin käyttämistä Playback Devicena, vaan raiturista käsin. Eli raiturin (Cubase, Nuendo, N-Track jne) mikseristä pystyy säätämään outputin voimakkuuden.
Daunt
15.03.2005 13:58:21
Mutta eikös aktiivikajareissa oo itessään volumen säätö. Ainaskin niissä mitä minä olen nähnyt, kun niiden ideahan on ettei tarvita erillistä vahvistinta/mikseriä.

On, molemmissa erikseen ja useinmiten vielä takana. Tsekkaa Samson C-control:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-162419.html
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Mohla
16.03.2005 14:44:24

Ei auta tässä kokoonpanossa mitään. Tai no siis auttaa se jotain, mutta tuo mitä aiemmin kerroin oli Truthien -6db säädöllä (eli niin hiljaisella kun voi olla).

Tossa Marianissa on se miinus, että siinä ei pysty säätämään mistään ulostulo volumea. Softastahan sen pystyy säätämään, mutta just esim. joku windowsin pling saattaakin tulla sitten ihan he-le-ve-tin kovaa. Tai vaikkapa toi FLstudion käynnistysääni.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
opa2
16.03.2005 16:31:59
Oliskos teijän mielestä kannattavaa satsata vähän enemmän ja hankkia ton Marianin tilalle Emu 1212m? Siinähän on kuitenkin jokunen liitäntä enemmän ja on plugiulostulot kuunteluun.

Tekeekös sillä mukana tulevalla softalla (Cubase jotain???) mitään? (Parempi kuin Kristal???)

Koittakaa nyt kestää vähän ja auttaa tietämätöntä :)
opa2
18.03.2005 16:13:07
Saako E-MUja (ei siis lintuja) usemamman kerrallaan samaan koneeseen kiinni, jos tuntuu ettei riitä tuo kaheksan sisääntuloa, mitä ADA:lla saa?
Ben_D
18.03.2005 18:53:38

Saako E-MUja (ei siis lintuja) usemamman kerrallaan samaan koneeseen kiinni, jos tuntuu ettei riitä tuo kaheksan sisääntuloa, mitä ADA:lla saa?

Käsittääkseni saa. Ainakin RME kortteja saa muistaakseni maksimissaan 4 joten eiköhän EMU:kin saa useamman.
kjh
18.03.2005 23:59:11
Saattaa olla että EMUn driverit eivät vielä tue useampaa korttia. 1820M purkinhan kyllä voi hankkia, jolloin saa ainakin neljä kanavaa lisää.
PIM
19.03.2005 14:33:09
Käsittääkseni saa. Ainakin RME kortteja saa muistaakseni maksimissaan 4 joten eiköhän EMU:kin saa useamman.

EIIEIEIEIEIEIEIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tämä on pahin virhe mitä voi äänikortin, tai yleensä jonkin musavehkeen, ostossa tehdä. Älä oleta mitään vaan varmista asia muilta käyttäjiltä tai laitteen manuaalista, ja siis nimenomaan manuaalista eikä mistään mainoslehtisestä. Edes valmistajan lupaus tulevasta tuesta ei ole mikään tae siitä etteikö valmistaja voisi lopettaa koko laitteen tuen pahimmassa tapauksessa vaikka heti huomenna tai viimeistään kun uusi Windows-versio ilmestyy jos kortin myyntiluvut ei näytä firman kannalta tyydyttäviltä. Tästä syystä kannattaa myös varmistaa että äänikortille löytyy myös Linux ajurit, jolloin voi olla suhteellisen varma että kortilla tekee jotain vielä parin vuoden päästäkin.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)