mikke69 28.07.2005 13:04:00 | |
---|
Olen tässä tehnyt PC-äänityksiä jonkun aikaa ja törmännyt kiusalliseen ongelmaan. Olen tehnyt pohjat - rumpukone, basso, kitara. Muutaman pv. perästä jatkan työskentelyä lisäten instrumentteja. Vire ei enää täsmää.Kyse ei ole suuren suuresta heitosta, mutta kuitenkin. Olen ottanut uudestaan josko alkuperäiset pohjat ovat olleet "korkeammalla". Mutta ei vire on tosiaan noussut hitusen. Tämä tekee etenkin kitaran kohdalla työskentelyn aikaavieväksi kun alkaa korvakuulolta säätelemään virettä kohdalle. Eli voiko kovalevy näin tehdä toistolle jotain vai missä tästä on kysymys? |
krushing 28.07.2005 14:17:24 | |
---|
Ei ne tiedostot tolleen kyllä korruptoidu mitenkään. Ettei olisi vaan näytteenottotaajuus muuttunut jossain kohdassa, esim. 44kHz > 48kHz? |
mikke69 29.07.2005 13:58:25 | |
---|
En kyllä ole koskenut mihinkään säätöihin. Mutta kiitos tiedosta. Huomasin kyllä että esim. basso viritysmittarilla 440 Hz ei ole samassa vireessä kitaroitten kanssa 440Hz. Onko vika bassossa vai mittarissa. Sama kun otan akustisen kitaran vireen - sekään ei ole ihan sama kun sähkiksen virittää piuhan kanssa. Lienee syytä aluksi hankkia kunnon viritysmittari... |
mg 29.07.2005 19:06:43 | |
---|
Huomasin kyllä että esim. basso viritysmittarilla 440 Hz ei ole samassa vireessä kitaroitten kanssa 440Hz. Onko vika bassossa vai mittarissa. Sama kun otan akustisen kitaran vireen - sekään ei ole ihan sama kun sähkiksen virittää piuhan kanssa. Lienee syytä aluksi hankkia kunnon viritysmittari... Pari ensimmäistä nauhaa ovat usein jonkin verran epävireisiä, kun vapaan kielen virittää täysin kohdalleen. Tämä riippuu todella paljon soittimesta. Voisiko tällainen olla syynä? Ylempien nauhojen vireisyyttä huonontaa huonosti säädetty kielen pituus. Akustisilla sitä pääsee harvemmin säätämään. Jos taas mittarilla kohdalleen viritetty kieli on epävireessä toisen soittimen saman kielen kanssa, mittarissa on todennäköisesti jotain vikaa. Mitään tietokoneisiin liittyvää ratkaisua en keksi. http://www.eradicationband.net |
JulGubbe 29.07.2005 19:11:56 | |
---|
Hanki kunnon mittari tai viritä ensin kitara mittarilla ja basso korvakuulolla samalle korkeudelle kuin kitara. Hippie scum must perish! |
mikke69 31.07.2005 09:45:27 | |
---|
Tuon olen ainakin huomannut että ne kaksi ensimmäistä nauhaa soivat vähän epävireisemmin. Esim. Fism tai Hm ei aina kuullosta kovin kauniilta vaikka kuinka säätää. Taitaa syynä olla tämä kitaran tasavireisyyskin? Ja kun tähän on alkanut kiinnittää enemmän huomiota niin enemmän vain häiritsee!(Äänitellessä etsin oikeaa virettä). Ajattelin juuri että säädän basson vireen sähkiksen mukaan. Kuitenkin sitten saattaa olla että akustiset kitaratkin joutuu säätämään sen ensiksi otetun sähkiksen mukaan. Mutta tämä taitaa kuitenkin ollea kaikkein yksinkertaisinta. en tiedä kuuluuko tämä jokapojan studiotyöskentelyyn mutta minä olen joutunut näitä nyt jkv pähkäilemään. |
Jouni Antero 01.08.2005 11:33:16 | |
---|
Mä itse olen vuosia viritellyt studiohommissa ääniraudan kanssa, kun aikoinaan meni totaalisesti hermot mittareihin. Hyvin ovat vireessä pysyneet, vaikka aikaa ehkä menee jonkin verran enemmän |