Aihe: Puhtaalta pöydältä - eli kovalevyn tyhjennystä
1
Nuages
25.09.2005 14:49:51 (muokattu 26.09.2005 19:46:33)
Tilanne on nyt tämä: Tietokoneeni on täysin tukossa ja pursuaa kaikkea turhanpäiväistä p**kaa, viruksiakin varmaan yms.. Haluaisin vetää koko kovalevyn sileäksi ja asentaa kaikki uudestaan, mutta olen sen verran käsi tässä tietokonehommassa, että tarvitsisin vähän neuvoja asiaan liittyen. Mitä mun pitää tehdä? Entäpä jos haluaisin vaikkapa vaihtaa Linuxiin? Onko Linux parempi vaihtoehto tällaiselle jo muutaman vuoden vanhalle koneelle (733MHz ja 512 Mb RAM)?
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Mark-Ken
26.09.2005 20:12:02
Darik's Boot and Nuke -ohjelma hoitaa ainakin kätevästi täydellisen formatoinnin. http://dban.sourceforge.net/

Linux - Windows -kamppailussa rauta ei ole mikään varsinainen etu kummankaan hyväksi. Kyllä tuolla molemmat pyörii ihan ok.

Kokeile vaikka formatoinnin jälkeen asentaa Ubuntu Linux. Minun mielestäni asennus oli nopeampi ja helpompi verrattuna Windowsin asennukseen.

Ja jos et pidäkään Linuxista/saa toimiaan, niin tyhjennä taas kovalevy ja asenna sitten Windows.
-septimisti-
26.09.2005 21:20:48
Yksi vinkki. Jos ja kun jyräät windowsin, ota se reg-key jollain apuohjelmalla muistiin.

Nimimerkki pari kertaa winukan sen kummemmin alusta asti asentanut ja huonosti kaikenmaailman pikku esineistä (se ohjekirja jonka kanteen se on printattu) huolehtiva.
Nuages
26.09.2005 22:51:34
Niin no joo. Tulipa tuossa vaan mieleen, että eipä taida löytyä täältä kämpiltä XP:n asennuslevyä. Kotipuolessa varmaan on..
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
SaBer
27.09.2005 11:42:24 (muokattu 27.09.2005 11:43:57)

Jos et pelaa paljoa, ja olet kyllästynyt siihen kaikkeen p**kaan, jota windowsiin tursuaa, niin kokeile toki linuxia.

Niin no joo. Tulipa tuossa vaan mieleen, että eipä taida löytyä täältä kämpiltä XP:n asennuslevyä. Kotipuolessa varmaan on..

Siinä yksi syy lisää linuxin kokeilemiseen!

http://se.releases.ubuntu.com/kubun … hoary/kubuntu-5.04-install-i386.iso
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Fortune
27.09.2005 11:50:22
Itse kokeilin suunnilleen samanlaiseen setupiin Mandrake 10:iä ja se on ainakin sellainen resurssi- ja muistisyöppö, että käyttö oli äärimmäisen kankeaa.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Nuages
27.09.2005 12:45:46
Mikä sitten on SE Linux, mikä kannattaisi ottaa? Kun noita Linuxeja tuntuu olevan niin moneen lähtöön.
SirElwood
27.09.2005 13:40:48
Mikä sitten on SE Linux, mikä kannattaisi ottaa? Kun noita Linuxeja tuntuu olevan niin moneen lähtöön.

Tuhannen taalan kysymys, johon itseki haluaisin vastauksen.
SaBer
27.09.2005 15:24:21 (muokattu 27.09.2005 15:25:36)

Mikä sitten on SE Linux,

SE linux on Security Enhanced Linux =) http://www.nsa.gov/selinux/info/faq.cfm

mikä kannattaisi ottaa? Kun noita Linuxeja tuntuu olevan niin moneen lähtöön.

Ubuntua en ole kokeillut, mutta monet kehuvat kovin. Itse kyllä ottaisin mielummin Kubuntun (Ubuntun KDE:llä).
Debian-pohjaisena sen luulisi olevan ihan kelpo. Se on vähän niinku helppo Debian - mummokin osais kuulemma käyttää...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Mark-Ken
27.09.2005 18:50:47

Minun kokeilujeni perusteella voisin suositella Ubuntu Linuxia tai vaihtoehtoisesti Kubuntu Linuxia.

Jos et jaksa ladata/polttaa Ubuntua, niin voin toki lähettää postimaksua vastaan tuollaisen paketin, jossa on Live-CD ja Install-CD. Näitä Ubuntulta tilattuja.
lurkki
28.09.2005 13:20:35
Sama juttu täällä. Tyhjäks vaan ja sitten ihmettelemään!
Kaupoista ei ole saatavana XP-home FI softaa.
Helsingissä kysyin sieltä sun täältä.

Fecora-Core lähti asennukseen. Kahellaan nyt saako tuota enää pystyyn.

Työ ja nukkuminen tuntuu haittaavan atk-harrastusta.
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
kalamies#37 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)