Grabel 20.11.2005 22:07:18 | |
---|
Onkohan olemassa sellaista ilmaista plugaria, jolla saisi kitarasta taiottua edes jotenkuten välttävän basson? Niin ja ohjelmana on Kristal. |
rok 20.11.2005 22:31:39 | |
---|
En tiedä plugarista, mutta ite oon saanu kitarasta välttävän basson näin: 1. Soita kitara(basso)raita sisään niin että kitarasta on tone potikat nollilla (treblet pois). 2. Korosta EQ:lla (vaikka Kristalin omalla) bassotaajuuksia ja tarvittaessa leikkaa vielä yläpäätä. 3. Laita raitaan kompressori bassoasetuksilla (esim. Kjaerhus audiolta löytyy ilmainen ok kompura, jossa on presetit myös bassolle) "Floor it, that's technical talk!" |
Lennu 20.11.2005 22:37:25 | |
---|
Joku oktaaverityyppinen efekti, josta wetmix-säädön saa sinne sadan pintaan. Täältä kandee kokeilla näitä: http://www.kvraudio.com/search.php?q=pitch+shift Mä oon joskus tehnyt akustisella ja yamahan magic-stompin oktaaverilla mukabassoja, mutta aika laihoin tuloksin. Halpa basso olis mun ehdotus, se on itellänikin hankinnassa. Eli ehkä ei ollut hyötyä, mutta kokeile toki noita, Kristalhan tukee vst-efektejä. "kun kitara soi, ei itkeä saa, ei meluta saa, joku voi tulla ikkunan taa" |
rok 20.11.2005 22:41:09 | |
---|
Joo ei tolla munkaan konstilla mitään oikeita bassosaundeja saa, mutta jos tarvii hahmotella biisiin jonkinlaisia bassokulkuja ja beissiä ei ole saatavilla niin auttavasti pärjää. Oikea basso pitäis munkin ostaa. "Floor it, that's technical talk!" |
wilho 20.11.2005 22:45:28 | |
---|
Pitch shifterit toimivat noinpäin ihan mukavasti, ylöspäin vähän huonommin. Kannattaa kokeilla vielä virittää vähän kitaraa alaspäin. |
cubasisti 21.11.2005 00:28:16 | |
---|
Ei mutta siihenhän sopii tietenkin joku Fretted Synth Audion mainioista VST-plugareista http://florida.anyservers.com/~fretted/ Ihme homma, ettei näistä ole enempää puhetta, nimittäin ainakin minusta nuo "kitarasyntikat" ovat aivan loistavia masiinoita. Ne syntikat siis eivät ole miään oktavereita vaan jotenkin oikeasti yrittävät syntetisoida sisään tulevan äänen perusteella jotain tavaraa. Esim. Guitar Controlled Bass Synth http://florida.anyservers.com/~fretted/atsynths.html#GCBS |
Soolokitaristi 21.11.2005 01:55:45 | |
---|
Olen tehnyt bassot seuraavalla tavalla. Akustisella kitaralla soitetaan ikäänkuin bassoa (mikkinä Rode nt-3). Sitten materiaali tuplataan ja toinen raita heitetään tarvittavalla efektillä oktaavia alemmas. Sitten raita tuplataan kiipparilla pianosoundilla. Näitä miksataan sopivassa suhteessa lopulliseen tuotokseen. |
CryptoFib 21.11.2005 11:30:16 (muokattu 21.11.2005 11:36:25) | |
---|
Olen tehnyt bassot seuraavalla tavalla. Akustisella kitaralla soitetaan ikäänkuin bassoa (mikkinä Rode nt-3). Sitten materiaali tuplataan ja toinen raita heitetään tarvittavalla efektillä oktaavia alemmas. Sitten raita tuplataan kiipparilla pianosoundilla. Näitä miksataan sopivassa suhteessa lopulliseen tuotokseen. Ite oon tehny vähän vastaavalla tavalla. eli eq:ttanu lujasti ja tuplaraita oktaavia alemmaksi. Myös FL studion BooBass(vst-basso) on mielestäni hyvä. Se vaan putkimallinnoksen kautta kitaraefekteihin. oktaaverilla saa myös rouheaa soundia. boobass'n käyttö (kitara)bassoraidan kans yhteen voi tuottaa ihan khuuleja äänielämyksiä, mutta vaihevirheet ja epävireys tuottanee korkeajännitystä aivosoluihin ja hermot voip mennä. Riippuu tietysti paljon musiikkityylistä, että kuinka autenttinen sen soundin pitää olla. On kumma, ettei oo tullu vastaan sähkönbasson samplepohjaista vst-plugia, niille vois olla kysyntää (ainakin henk.koht. jos hinta ei oo hämmentävän suuri).. Edit: Tuskin oli mielessäkään, mutta Steinbergin VB-1 -vst bassoon ei parane kajota. aivan luokaton. Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista. |