Aihe: Melodiadiktaatteja?
1
wrshredder
19.12.2005 11:52:17
Kertokaaa mulle kaikki ohjelmat jotka tiedätte joilla voi harjoitella melodiadiktaatteja.. linux käyttäjänä sain winellä Ear Masterin toimii ,mutta on jotain häikkää mideissä joten ääni ei kuulu. joten kaikki ohjelmat käy mulle.. myös nettiselaimessa toimivat jos niitä vaan on..
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
kuriken
19.12.2005 16:21:37 (muokattu 19.12.2005 16:23:51)
Yksi tapa harjoitella on kuunnella mitä tahansa musiikkia ja yrittää kirjoittaa se nuoteksi. Sitten kun olet vslmis, pitää etsiä netistä kappaleen midi tai jostain muualta nuotit ja tarkistaa. Varmaan tiesitkin jo tämän mutta mutta....
Jos vain olisi aikaa...........,..
wrshredder
19.12.2005 16:39:34
no kiitos että edes vastasit.
mutta toi on jo aika kinkkistä :D , mullei midit toimi, tai siis toimii ,muttei kuulu,,, seliseli.
tarttisin vaan ihan yksinkertaisia melodiadiktaatti harjoituksia 1/3 teoriakoetta varten.,.
yks olis kans että nauhottasin itse. se on kai ainoa vaihtoehto sitten jos ei ohjelmia löydy,.
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
Bardi
19.12.2005 18:24:10
no kiitos että edes vastasit.
mutta toi on jo aika kinkkistä :D , mullei midit toimi, tai siis toimii ,muttei kuulu,,, seliseli.
tarttisin vaan ihan yksinkertaisia melodiadiktaatti harjoituksia 1/3 teoriakoetta varten.,.
yks olis kans että nauhottasin itse. se on kai ainoa vaihtoehto sitten jos ei ohjelmia löydy,.

Band In The Box voisi olla vaihtoehto. Pgmusicin sivuilta voi ladata demoversion. Se ei tartte midiä.
Fortune
20.12.2005 00:07:30
Band In The Box voisi olla vaihtoehto. Pgmusicin sivuilta voi ladata demoversion. Se ei tartte midiä.

Mutta ei se Linux-käyttäjää lämmitä...
Look behind you, a three-necked guitar!
JurviZ
20.12.2005 10:39:29
Se sama taito siinä taustalla kai on jos levyltä koittaa juttuja kuunnella kun että vartavasten tekis jotain korvaharjoituksia. Suoraan levyltä kuunteleminen voisi olla käytäntöä ajatellen jopa parempaa treeniä kuin kuiva teoria, mutta jos johonkin kokeeseen kerta olet menossa, niin sitten kannattaisi ehkä perehtyä antaumuksella siihen että miten saisit ne midit toimimaan.
Invisible flying pyramids, there are millions in the sky!
wrshredder
20.12.2005 11:07:05
Se sama taito siinä taustalla kai on jos levyltä koittaa juttuja kuunnella kun että vartavasten tekis jotain korvaharjoituksia. Suoraan levyltä kuunteleminen voisi olla käytäntöä ajatellen jopa parempaa treeniä kuin kuiva teoria, mutta jos johonkin kokeeseen kerta olet menossa, niin sitten kannattaisi ehkä perehtyä antaumuksella siihen että miten saisit ne midit toimimaan.

En ole väittänytkään etteikö levyiltä kuunteleminen olisi hyödyllistä ,mutta mun mielestä se ei ole hyödyllisin tapa tällä hetkellä opetella mel.diktaatteja. mulla alkaa nääs tammikuussa army ja koe on jossain siinä keväällä, joten tässä ei ole kamalasti aikaa saada hommaa kuntoon ja kun oon itsekin vielä aika aloitteija noiden kanssa joten cdltä plokkailu on liian hankala tähen.
Midien säätöä ollaan kyllä yritetty siskon kanssa ,jolla on kokemusta näistä ,mutta ei vaan toimi..ei millään! "The power of Christ compels you!" .. "sss!!" :D
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
wrshredder
20.12.2005 11:09:22
Mutta ei se Linux-käyttäjää lämmitä...

kyllä mää voin EHKÄ saada sen toimimaan winellä.. se on sellane ohjelma linuxiin jolla voi käyttää windows ohjelmia :D
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
wrshredder
20.12.2005 12:53:31

huijjari, tarttipas :), heti heitti jotai midisälää silmille.. en sitte tiedä mistä saa säädettyä niin että ei käytä midiä. on aika hemmetin sekava toi ohjelma munsta, :/
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
kuriken
20.12.2005 17:20:54 (muokattu 20.12.2005 17:28:52)
mullei midit toimi, tai siis toimii ,muttei kuulu,,, seliseli.

Mutta linux-mieshän tässä tapauksessa menee ensin vaikka oman linux distron forumeille ja etsii tietoa miten sen saa toimimaan jos ei itse keksi. En tiedä mikä distro sulla on mutta ubuntussa toimii ainakin http://doc.gwos.org/index.php/PlayingMidi ja https://wiki.ubuntu.com/MidiSoftwar … SynthesisHowTo?highlight=%28midi%29 sekä google kertoo lisää. Mutta ennen kuin alat säätämään, katso mixeristä että midi on päällä(esim "alsamixer" komentolinjalle, olettaen että käytät alsa ääniajuria).

Kun asensin agnulan niin sen mukana asentui hirveesti kaikenlaista sälää. Siinä sälässä oli useampikin sävelkorvan harjoitusohjelmaa. Nyt ei ole agnulaa konella kun sen kerneli ei tukenut äänikorttiani. Mutta tuohon on listattu harjoittelu ohjelmia http://demudi.agnula.org/wiki/DocumentsSoftwarePractice . Tuosta löytyy vain yksi harjoitteluohjelma "solfege", vaikka muistelenkin että niitä olisi asentunut useampikin. Mutta itse osaat varmaan etsiä omalle distrollesi oman version tuosta tai kääntää sourcesta.

1/3 melodiadiktaatti taitaa olla aika helppo. Vinkiksi vielä voin yrittää selittää miten minä hoidan melodiadiktaatit, vaikken ole varma toimiiko se muilla. Eli kun minä olen viulisti, minä olen soitellut paljon viulua. Olen soittanut niin paljon että tiedän ennestään/pystyn kuvittelemaan mikä ääni tulee kun painaa tietystä kohtaa. Siispä "soitan" sen melodian mukana(vasemman käden sormet liikkuu ja kuvittelen niiden soivan ja vertaan sitä siihen mitä yritän kirjoittaa nuoteille). Koska tunnen otelaudan sävelet niin siitä on sitten helppoa kirjoittaa sävelet nuotille. Jos kitaran nauhat ja otelauta on !todella! tuttu niin samaa mekanismia pystyy ehkä soveltamaan kitarassakin. Vaikea selittää eikä välttämättä toimi muiden kuin minun ajatusmaailmassani mutta toivottavasti on edes jonkinlaista hyötyä.

Onnea tenttiin.

e: rölölöö...
wrshredder
20.12.2005 18:20:14 (muokattu 20.12.2005 18:24:31)
Mutta ennen kuin alat säätämään, katso mixeristä että midi on päällä(esim "alsamixer" komentolinjalle, olettaen että käytät alsa ääniajuria).

Säädetty on jo ja se siinä on kummaa ,että midit kyllä soi mutta ei kuulu :)
Joo mulla on toi alsamixer mutta mistä sen sieltä näkee että onko midi päällä vai ei?
mä en löytäny,,

Tuosta löytyy vain yksi harjoitteluohjelma "solfege", vaikka muistelenkin että niitä olisi asentunut useampikin. Mutta itse osaat varmaan etsiä omalle distrollesi oman version tuosta tai kääntää sourcesta.
Jep. sain sen asennettua apt:eellä. mutta sekään ei soita midiääntä vaikkakin näyttää todella lupaavalta ohjelmalta. just tollane yksinkertainen jota haen. mulla on hyvät fiilikset että saan säädettyä tän..

Vaikea selittää eikä välttämättä toimi muiden kuin minun ajatusmaailmassani mutta toivottavasti on edes jonkinlaista hyötyä.
Juu , eihän toi melodiadik. 1/3 mee varmaan yhden oktaavin yli edes, ja se menee vieläpä C-duurista ,joten voisi olla ihan mahdollista että jotain vastaavaa pystyisin harjoittelemaan. koklaan.

Onnea tenttiin.
Kiitoksia!

e: rölölöö...
juu. rölöölööölö.. :D

niin ja mulla on debian.. venaas. unstable (muistaakseni) window makerilla.
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
kuriken
20.12.2005 22:56:50 (muokattu 20.12.2005 22:58:30)
Minun äänikortissa (Creative Audigy)midiä ilmoittaa käsittääkseni "synth" kohta. Siihen lisäät volaa tarvittavasti. Jos ei vielä toimi, pitää vielä säätää. Jos sinulla on alsamixerissä mittari synth volalle merkitsee ehkä että äänikorttiasi voi käyttää midi syntesisaattorina/mikserinä/serverinä tai äänikorttisi tukee midiä. En kuitenkaan ole aivan varma joten tarkista äänikorttisi ominaisuudet; onko vai eikö ole midi tukea. Jos midituki löytyy, toimi seuraavan ohjeen mukaan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=30963 Ohje on tehty ubuntulle mutten näe syytä miksei se toimisi debianillakin. Jos miditukea ei löydy, pitää asentaa erillinen ohjelma(Timidity) midi serveriksi: https://wiki.ubuntu.com/MidiSoftwareSynthesisHowTo
wrshredder
20.12.2005 23:36:16 (muokattu 20.12.2005 23:38:44)
Minun äänikortissa (Creative Audigy)midiä ilmoittaa käsittääkseni "synth" kohta. Siihen lisäät volaa tarvittavasti. Jos ei vielä toimi, pitää vielä säätää. Jos sinulla on alsamixerissä mittari synth volalle merkitsee ehkä että äänikorttiasi voi käyttää midi syntesisaattorina/mikserinä/serverinä tai äänikorttisi tukee midiä. En kuitenkaan ole aivan varma joten tarkista äänikorttisi ominaisuudet; onko vai eikö ole midi tukea. Jos midituki löytyy, toimi seuraavan ohjeen mukaan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=30963 Ohje on tehty ubuntulle mutten näe syytä miksei se toimisi debianillakin. Jos miditukea ei löydy, pitää asentaa erillinen ohjelma(Timidity) midi serveriksi: https://wiki.ubuntu.com/MidiSoftwareSynthesisHowTo

Jeps. sain sen midin säädettyä toimimaan jo tolla timidityllä.. muttei ne winen ohjelmat ei silti toimi kun ne ettii väärästä paikasta tms., kokeilin juu tota timidityn serveriksi asennusta mutta menee perseelleen: timidity -iA -B2,8 -Os1l -s 44100 , kohdassa..

ei ollu mitään synthiä alsamixerissä. mulla ei taida olla mikään häävi äänikortti tässä ,siitä sisko sanokin että ne ostaa varmaa joululahjaksi uuden, kon ostin tän koneen niiltä. rölö.

edit:; niin eli toi solfege toimii jo.. sillä saa ainakin joteenkin treenattua noita vaikken ole vielä oikeen päässyt jyvälle miten niitä asetuksia säädellään/ miten tehdä omia harjoituksia..
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)