Aihe: Mihin se kaikki prosessoriteho menee? 1 | |
---|---|
![]() 30.12.2005 18:04:07 | |
Minulla on kannettava kone (AMD Sempron 3000+, 512mt, käyttis XP) jossa on kannettavan korttipaikkaan tuleva Audigy2-äänikortti. Asensin juuri koneelleni ikivanhan (1996) nuotinnusohjelman Music Time Deluxe, ja ihmettelin miksi tuuletin lisäsi nopeutta. Katsoin tehtävienhallinnasta, ja eikös prosessorikäyttö ollut pyöreät 100% - siis vaikka ohjelma oli vain käynnissä. Käytin ohjelmaa kyllä Windos 95-yhteensopivuustilassa. Sama on Sonar1:sen kanssa, siinä tosin vasta kun laitan biisin käyntiin. Ihme homma, mistä tuo voi johtua? Voisiko sillä olla jotain tekemistä SoundFont-syntikan kanssa? Windowsin musavirittelyjä olen yrittänyt tehdä, mutta käsittääkseni niillä ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa että suoritinkäyttö on täydet 100%? | |
![]() 30.12.2005 18:36:36 | |
Minulla on kannettava kone (AMD Sempron 3000+, 512mt, käyttis XP) jossa on kannettavan korttipaikkaan tuleva Audigy2-äänikortti. Asensin juuri koneelleni ikivanhan (1996) nuotinnusohjelman Music Time Deluxe, ja ihmettelin miksi tuuletin lisäsi nopeutta. Katsoin tehtävienhallinnasta, ja eikös prosessorikäyttö ollut pyöreät 100% - siis vaikka ohjelma oli vain käynnissä. Käytin ohjelmaa kyllä Windos 95-yhteensopivuustilassa. Sama on Sonar1:sen kanssa, siinä tosin vasta kun laitan biisin käyntiin. Ihme homma, mistä tuo voi johtua? Voisiko sillä olla jotain tekemistä SoundFont-syntikan kanssa? Windowsin musavirittelyjä olen yrittänyt tehdä, mutta käsittääkseni niillä ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa että suoritinkäyttö on täydet 100%? Jotkut ohjelmat tuntuu vaan olevan niin tehty, että ne vie kaiken tehon. Moniajokäyttiksien kanssa kauan sitten puuhanneena voin kuvitella, että niin käy kun ohjelman teossa on oikaistu. Itsellekin on tullut mm. vastaan ohjelma, joka kyselee kielen sanoja yms. simppeliä, ja vie täyden prosessoritehon. Todennäköisesti ohjelma pyörii silmukassa turhaan sen sijaan että menisi itse kiltisti pois ajosta kun ei ole mitään tekemistä. Kokeile mitä tapahtuu jos laitat sen soundfont-syntikan pois ja käytät jotain muuta sen sijaan (vaikka Microsoft GS wavetable synthia). | |
![]() 30.12.2005 19:52:43 | |
Kokeilin jo käyttää sitä microsoftin synaa, mutta lopputulos on sama. Ei siinä oikeastaan muuten mitään, mutta kysymys kuuluukin, että HAITTAAKO se, että prosessori on koko ajan "kympillä"? Sonar1 esim. toimii koneessani suorastaan täydellisesti ja tökkimättä, vaikka käytän esim. kolmea softasynaa ja kuutta tosiaikaisefektiä yhtä aikaa. Sonarin oma CPU-mittari näyttää jotain 20-30% lukemia, kun taas tehtävienhallinnasta tulee ruutuun täydet sataset. Muuta haittaa täydellä teholla pyörimisestä ei tunnu olevan kuin halvan kannettavan tuulettimen kova ääni... Olen joskus käyttänyt ohjelmaa montakin tuntia putkeen, ja mitään tökkimistä ei ole ollut havaittavissa. | |
![]() 30.12.2005 20:30:01 | |
Kokeilin jo käyttää sitä microsoftin synaa, mutta lopputulos on sama. Ei siinä oikeastaan muuten mitään, mutta kysymys kuuluukin, että HAITTAAKO se, että prosessori on koko ajan "kympillä"? Sonar1 esim. toimii koneessani suorastaan täydellisesti ja tökkimättä, vaikka käytän esim. kolmea softasynaa ja kuutta tosiaikaisefektiä yhtä aikaa. Sonarin oma CPU-mittari näyttää jotain 20-30% lukemia, kun taas tehtävienhallinnasta tulee ruutuun täydet sataset. Muuta haittaa täydellä teholla pyörimisestä ei tunnu olevan kuin halvan kannettavan tuulettimen kova ääni... Olen joskus käyttänyt ohjelmaa montakin tuntia putkeen, ja mitään tökkimistä ei ole ollut havaittavissa. Eli siellä on jokin ohjelma, joka syö ne ylimääräiset prosessoritehot mitä mikään muu ohjelma ei tarvitse. Kannettavassa tuosta on tosiaan se kiusa että tuuletin huutaa ja kannettava lämpiää. Niitä ei välttämättä ole suunniteltu pyörimään pitkään täysillä. Oletko katsonut tehtävienhallinnalla mikä prosessi ne tehot oikein kuluttaa. Sillähän se syyllinen pitäisi löytyä. | |
![]() 30.12.2005 21:33:39 | |
Tehtävienhallinnan mukaan tehon vie nimenomaan Sonar. Muita sovelluksia ei ole käynnissä ja prosesseissakin tehoa käyttää vain Sonar. Jotain tekemistä sillä jutulla on nimenomaan miditoiston kanssa, koska tuo suoritinkäyttö 100% tulee kaikissa ohjelmissa jotka käyttävät midiä, kuten esim. Notepad ja nyt tuo Musictime Deluxe, joka näyttää käyttävän tehoa vaikka ei mitään tekisikään. Kun Creativen soitinohjelmalla toistaa miditiedoston, niin suoritinkäyttö ei ole aivan 100%, mutta muistaakseni n.50% nyt kuitenkin. Mieleen tulee tietenkin sekin, että onko tuo tehtävienhallinnan mittari aivan erehtymätön... Enpä tosin ole hirveästi asialla stressannut, koska ohjelmat tuntuvat toimivan ihan iloisesti. Outo juttu vain. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)