Aihe: Äänikortti vai audio interface?
1 2
Top40
19.11.2005 14:46:54
Tämä on varmaan todella alkeellista pohdintaa, mutta kysynpä kuitenkin. Olen käsittänyt niin, että "äänikortti" on kortti, jossa on jonkinlainen instrumenttiääniä tuottava syntetisaattori sisällä. Näitä ovat nämä alkeelliset emolevylle asennetut "integroidut äänikortit" ja SoundBlasterit yms. Kun esim. soittaa sekvensserillä MIDI-tiedostoa niin nämä kortit tuottavat soitinääniä. Sitten on audiokortteja "audio interfaceja", kuten M-Audio Delta Audiophile 2496, jotka eivät tuota itse instrumenttiääniä vaana tarvitsevat kimppaan jonkun ulkoisen syntikan tai softasynan. Onkos tämä nyt oikein päätelty?
tenkainen
19.11.2005 15:03:14 (muokattu 19.11.2005 15:07:42)

Tämä on varmaan todella alkeellista pohdintaa, mutta kysynpä kuitenkin. Olen käsittänyt niin, että "äänikortti" on kortti, jossa on jonkinlainen instrumenttiääniä tuottava syntetisaattori sisällä. Näitä ovat nämä alkeelliset emolevylle asennetut "integroidut äänikortit" ja SoundBlasterit yms. Kun esim. soittaa sekvensserillä MIDI-tiedostoa niin nämä kortit tuottavat soitinääniä. Sitten on audiokortteja "audio interfaceja", kuten M-Audio Delta Audiophile 2496, jotka eivät tuota itse instrumenttiääniä vaana tarvitsevat kimppaan jonkun ulkoisen syntikan tai softasynan. Onkos tämä nyt oikein päätelty?

No, eipä oikeastaan. Audio interface on yleensä ulkoinen laite. Audiophile 2496 on äänikortti.
Midiin nuo termit eivät juuri viittaa. Toisiin, yleensä kalliimpiin äänikortteihin voi ladata instrumentteja, toisissa ei ole mahdollisuutta käyttää muita kuin äänikortin omia.
Interface viittaa "rajapintaan". Tietääkseni "audio interface" on laite, johon on mahdollista kytkeä toisia laitteita. Esimerkiksi mikrofoneja tai soitettavia instrumentteja.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
cubasisti
19.11.2005 17:11:09 (muokattu 19.11.2005 17:18:12)
Termejä käytetään ihan sekaisin. Ihan kunnioitettavat lehdet puhuvat esim. "USB-äänikorteista". Mitä ihmeitä ne sellaiset ovat?

"Audio-interface" tarkoittaa jonkinlaista laitetta tai (tietokoneen/laitteen) osaa, jossa on audio-ulostulo tai -sisäänmeno tai molemmat. PC-tietokoneen audio-interface voi olla toteutettu vaikkapa PCI-kortilla tai USB- tai Firewire-piuhan päässä olevalla erillisellä liitäntärasialla, tai näiden yhdistelmällä. Tai se voi olla emolevylle integroidun piirin ja ääniliittimen yhdistelmä. Esimerkiksi kotistereoissa voi sanoa olevan "audio interface".

MIDI-interface on jonkunsorttinen laite, jossa on MIDI-ulostulo tai -sisäänmeno tai molemmat.

Suomeksi "audio interface" = ääniliitäntä ja "MIDI interface" = MIDI-liitäntä. "Interface" sinänsä tarkoittaa rajapintaa.

Vaikka sanat ovatkin periaatteessa yleispäteviä nimityksiä liitännöille, niin joskus niitä käytetään tarkoittamaan jotain aivan erityisen tyyppistä liitännän toteutusta.
Titares
20.11.2005 17:15:08 (muokattu 21.11.2005 07:47:19)
1) Audio card = Audiokortti laadukkaan, ammattimaisen musiikin tekoon ja toistoon

- hyvä ja kallis
- ei aina sovellu monikanavaiseen kotiteatteri- tms. äänentoistoon

2) Sound card = Äänikortti pelien ja musiikin harrastelijatasoiseen toistoon

- halpa ja yleensä huono muusikolle
- soveltuu tavallisesti paremmin peleille ja monikanavaiseen äänentoistoon

Äänikorttinimitystä käytetään valitettavasti kummassakin tapauksessa.

PC:n sisäinen kortti kykenee jonkin verran nopeampaan tiedonsiirtoon, kuin on mahdollista USB:n kautta, koska on suoraan kiinni väylässä. USB:n etuna on siirrettävyys ja helppo asennus, jolloin laatikon voi viedä vaikka joka ilta studiolta kotiin.

Fireware on vähän USB:tä nopeampi, mutta joissain paremmissa Firewire-laatikoissa on paljon ominaisuuksia ja jopa useita prosessoreita jo itsessään, jolloin ne säästävät PC:n prosessoriaikaa muuhun. Tällainen on esim. Yamahan 01X, joka muodostaa itseasiassa koko pienen studion: http://www.yamaha-europe.com/yamaha … X_I88/01X_I88_english_v1_0_300k.wmv

Syntikat ja muut aktiivisen muusikon äänilähteet - mukaanlukien softasynat - on yleensä kaikinpuolin parempi liittää audiokorttiin kuin äänikorttiin. Eli kumpikin toimii aivan hyvin ilman syntikkaa tai kiipparia, mutta niiden kanssa on soitto tietenkin kaikinpuolin hauskempaa!

Kts. lisää: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=33&t=100203&o=0&co=60
cubasisti
20.11.2005 21:30:40
Mikä se sellainen ulkoinen kortti sitten on? No joo. Kyllähän nykynuorisolle esim. "kovo" tarkoittaa kovalevyä.
Titares
21.11.2005 07:21:49 (muokattu 21.11.2005 07:50:04)
On varmaan helpompi ymmärtää mikä on ulkoinen ja sisäinen kovalevy. Mutta kortti ei varmaankaan tarkoita postikorttia. ...

Elektroniikkaa ja ohjelmointia harrastavien piirissä kovo = hardis (so. hardware) ja softa = ohjelmisto (software, pehmo). Nuoriso on vähän myöhässä.
Top40
21.11.2005 09:42:58
M-audion valmistajan sivuilla esim. Audiophile 2496 tunnetaan nimellä "Audio card".
http://www.m-audio.com/
Eikös tuo tarvitse mukaan jonkun syntikan? Ihan sama koskee ulkoista "korttia" Audiophile USB, joka on "Audio interface". Jos noihin syöttä MIDI-tietoa niin eihän ne tuota musiikkia, kun niistä ei ole käsittääkseni syntikkaa sisällä? Minulla on erillinen MIDI-keyboard ja ulkoinen Korgin syntikaboksi. Jos haluan kuulla kummasta tahansa musiikkkia niin minun pitää kytkeä molempien laitteiteni MIDI-piuhat niihin ja vasta sitten alkaa kuulua musiikkia, jos on kuulokkeet kytketty tai ääni ohjattu linjapiuhoilla esim. aktiivimonitoreihin.
Firewalk
21.11.2005 10:40:48
Eikös tuo tarvitse mukaan jonkun syntikan? Ihan sama koskee ulkoista "korttia" Audiophile USB, joka on "Audio interface". Jos noihin syöttä MIDI-tietoa niin eihän ne tuota musiikkia, kun niistä ei ole käsittääkseni syntikkaa sisällä?

Ei äänikortti mikään syntikka olekaan. Sen tehtävä on muuntaa ääntä digitaalisesta analogiseksi ja toisinpäin. Eikä kaikki edes tarvitse midiä.
cubasisti
21.11.2005 11:04:31
Milläs vuosikymmenellä sitä on eletty? ;) PC:n ensimmäiset äänikortit 1980-luvulla olivat nimenomaan syntetisaattoreita ja "digitoidun" äänen toistaminen tuli mukaan vasta sen jälkeen. (pääsinpäs sanomaan)
Top40
21.11.2005 11:53:12
Ei äänikortti mikään syntikka olekaan. Sen tehtävä on muuntaa ääntä digitaalisesta analogiseksi ja toisinpäin. Eikä kaikki edes tarvitse midiä.

Kun ostin edellisen PC:n joskus reilut 5 vuotta sitten niin kysyin aian myyjältä, että onhan äänikortissa MIDI-liitäntä. Sain vastauksena suoranaista pottuilua tyyliin. "No kaikissahan äänikorteissa on midiliitäntä tietenkin mukana". Kun nyt ostin uutta konetta niin tästä "viisastuneena" en kysynyt enää tätä asiaa. Ja kuinkas kävikään. MIDI-liitäntää ei enää ole.

Tämä nyt on aika turhaa lätinää. Periaatteessahan kyse on kuitenkin teknisestä edistyksestä, koska omalle asialleen pyhitetyt äänikortit/audio interfacet, mitkä lie, on kuitenkin parempia kuin intgeroidut halpisviritykset.
Titares
21.11.2005 12:43:01 (muokattu 24.11.2005 10:32:35)
Ellei soitinta ole, niin tarvitset midi-tiedostojen soittamiseen softasynan toivon mukaan sekvensserillä, vaikka on niitä sellaisiakin kortteja, joissa on äänet valmiina. MIDI:n osalta kannattaa huomata, että yleensä täysin kelvollisesti soi vain ne midi-tiedostot, jotka on tehty juuri samalle soitinmerkille, kuin millä toisto tapahtuu. Ainakin se takaa hyvän lopputuloksen, jos kappale on muuten tehty huolella.

Midiääniä sisältävä audiokortti vain ei taida enää olla muodinmukaista, kun nykyisin ohjelmalla tekee saman halvemmalla ja joustavammin. Syntyvät wav- ja muut audiotiedostot toistaa sitten ko. audiokortti.

Esim. Rebirth on ilmainen ja Reason hyvä softasyna. Cubase SE on mielestäni hyvä sekvensseri midi- ja äänitiedostojen tekoon. Kts.
http://www.rebirthmuseum.com/
http://www.propellerheads.se/produc … ason/index.cfm?fuseaction=mainframe
www.steinberg.de

Tämä PC-homma on kyllä jossain mielessä linssiin viilaamista, kun ensin hankittuasi ilmaiseksi mainostetun softasynan huomaat, että tarvitset sitä varten kalliin audiokortin, kunnon vahvistimen ja studiomonitorit, kun PC:n oma äänentoisto ei kelpaa mihinkään. Sen jälkeen havaitset, ettei ilmaissofta ole läheskään niin hyvä kuin kallis kaupallinen versio, joten hankit sen, jonka jälkeen havaitset, ettet voi vielä soitella sillä kunnolla, vaan tarvitset sekvensserin, kuten edullisen Cubase LE:n tai SE 3:n, jonka jälkeen havaitset että se ei tue kaikkia tarvitsemiasi ominaisuuksia, vaan tarvitset rajusti kalliimman Cubase SX 3:n, VST-kirjastot ja muut kalliit sample-kirjastot, jotta myös piano soisi hyvin. Viimeistään siinä vaiheessa huomaat, että kunnon kiippari olisikin ollut kaikin puolin parempi, kun softasynalla ei edes opi soittamaan oikeasti! Kiipparin tarvitset joka tapauksessa, jotta voit soittaa reaaliajassa, sitten tarvitset midi-kontrollerin, haluat toisenlaisia kiippareita, tarvitset usb- tai fireware-midi-interface:n, jolla kytket kaikki ääntä- tai midiä tuottavat laitteesi yhteen ja edelleen PC:lle, tässä vaiheessa ehkä huomaat, että Yamaha 01X olisi tehnyt juuri kaiken sen mitä olet ollut vailla ja ostat myös sen, lopulta olet tuhlannut kaksi vuotta elämästäsi, ison tukun erkkejä ja soittanut itse vähemmän kuin koskaan aikaisemmin, mutta ehkä nyt pääset viimein tekemään sitä mitä halusitkin eli kehittymään muusikkona.

... Olisikohan paras tie sittenkin ostaa vain soitin ja siihen kunnolliset kuulokkeet, mikäli soitin ei satu olemaan akustinen! Kuulokkeiden äänentoistohan on paljon parempi, kuin millään elektroniikalla vahvistetun peruskuutionmuotoisen ja aina (!) ikävästi resonoivan kotistudion.

Vai pitäisiköhän (heh, heh) rakentaa uusi talo, jossa akustiikka on otettu huomioon alusta alkaen!? ... hmm?? ... Toiset ne rakentelee kotiteattereita, niin miksei sitten myös kunnon studiota? Mielestäni se olisi passivoivaa teatteria järkevämpääkin.

Linkkivinkki: www.realtraps.com
cubasisti
21.11.2005 13:33:26
Tai sitten voi mennä musakauppaan ja ostaa kerralla laitepaketin, joka on valmiiksi säädetty toimintakuntoon. Rahaa kuluu kertarysäyksellä enemmän, mutta hermoja säästyy pitkällä aikavälillä.
samulirask
29.11.2005 22:38:40

Itse aika uutena tietokonemusaväsääjänä olen saanut kuulla, että midisyntikat eivät oikein ole nykyään muotia, mutta softasynat (erilliset plug-init) ovat.

Itselleni kätevin systeemi on kirjoittaa biisit sekvensseriohjelmalla nuotti nuotilta hiirellä ja soitella sitten kitarat ja bassot siihen päälle. Hyvät midisoundit olisivat silloin tarpeen - ei viitsisi ostaa urkusoundia varten 200 euron plugaria, varsinkin kun kyse on harrastustoiminnasta. Keittiön pöydän ääressä tehtyjen demojen ainakaan minulla tarvitse olla studiotasoa.

Ilmeisesti monissa näistä nykyisistä musakäyttöön tarkoitetuista äänikorteista ei ole valmiina mitään midisynaa? Itse päädyin ostamaan Soundblasterin juuri sen takia, että kuulemani mukaan siinä oli kohtuulliset midisoundit. Ja niin siinä kyllä mielestäni onkin, ainakin jos vertaa tähän integroidun äänipiirin soundeihin tai esim. Edirolin johonkin vähän vanhempaan softasynaan. Itse asiassa Soundblasterin soundit ovat aivan eri planeetalta.

Harmittaa vain kun midisoundeihin ei enää nykyään panosteta. Vai olenko aivan väärillä jäljillä?
-septimisti-
30.11.2005 00:47:34 (muokattu 30.11.2005 00:48:07)
Itse aika uutena tietokonemusaväsääjänä olen saanut kuulla, että midisyntikat eivät oikein ole nykyään muotia, mutta softasynat (erilliset plug-init) ovat.

Itselleni kätevin systeemi on kirjoittaa biisit sekvensseriohjelmalla nuotti nuotilta hiirellä ja soitella sitten kitarat ja bassot siihen päälle. Hyvät midisoundit olisivat silloin tarpeen - ei viitsisi ostaa urkusoundia varten 200 euron plugaria, varsinkin kun kyse on harrastustoiminnasta. Keittiön pöydän ääressä tehtyjen demojen ainakaan minulla tarvitse olla studiotasoa.

Ilmeisesti monissa näistä nykyisistä musakäyttöön tarkoitetuista äänikorteista ei ole valmiina mitään midisynaa? Itse päädyin ostamaan Soundblasterin juuri sen takia, että kuulemani mukaan siinä oli kohtuulliset midisoundit. Ja niin siinä kyllä mielestäni onkin, ainakin jos vertaa tähän integroidun äänipiirin soundeihin tai esim. Edirolin johonkin vähän vanhempaan softasynaan. Itse asiassa Soundblasterin soundit ovat aivan eri planeetalta.

Harmittaa vain kun midisoundeihin ei enää nykyään panosteta. Vai olenko aivan väärillä jäljillä?

Tää on monimutkainen juttu.

Koko käsite midisoundi on epätavallisen epämääräinen. Pekka PC:n Peruskäyttäjälle midisoundit ovat yhtä kuin mikkisoftan käyttöjärjestelmän 'general midi' syntikan tuottamat äänähdykset.

En ole ihan päässyt selvyyteen siitä, että miten nuo soundit tuotetaan. Ilmeisesti kuitenkin äänikorteissa on tietyn standardin mukaisesti tietyt dsp-piirit jotka sitten pyörittelevät noita gm-syntikoita. Itse ohjelmia on erilaisia, mikkisoftaa, yamahaa, rolandia jne. Ainakin itse elän sellaisessa uskossa että äänikortit tosiaan tuottavat itsessään noita midi-soundeja, eikä niitä varsinaisesti lasketa keskussuorittimella? Korjatkaa jos olen väärässä.

Nämä syntikat on ns. wavetablesyntikoita, joissa soundin tuottaminen perustuu lyhykäisyydessään yksittäisiin aaltomuotoihin, joita loopaamalla, filtteröimällä ja envelopoimalla syntyy sitten vaikka pianosoundeja.

Nämä käyttöjärjestelmän omat 'midisoundit' ovat järjestelmällisesti huonolaatuisia.

Creative keksi Live! korttien myötä uuden tavan tuottaa noita 'sisäisiä midiääniä', nimittäin soundfontit. Live!:n sisällä on sampleri, joka käyttää koneen keskusmuistia varastonaan. Näillä saa jo huomattavasti parempaa jälkeä aikaan kuin noilla perus wavetable-synilla. Live! kortitkaan eivät rasita suoritinta, vaan kuten sanottua kortissa on ihan oikea sampleri sisäänrakennettuna.

Alunperinhän "äänikortit" olivat nimenomaan (yleensä ulkoisia) gm-midi laatikoita, joiden avulla saatiin esimerkiksi tietokonepeleihin musiikkia. SoundBlasterit ja muut digitoitua ääntä toistavat vehkeet tulivat koteihin vasta 90-luvun alussa.

Musakäytössä en näe mitään järkevää syytä, miksi näitä 'koneen omia midisoundeja' kannattaisi käyttää. Varsinaisia softasyntikoita on ihan yhtä helppo vaikkapa cubasessa, cakewalkissa tai missä tahansa muussa modernissa sekvensserissä käyttää. Niin ja saundit ovat aivan eri planeetalta. Näitä siis ohjataan täysin samalla lailla kun niitä 'midiääniä'. Pari hiirenklikkausta ja ohjaat ne samat pianorollit ja muut soittamaan näitä syntikoita.

Kaikenlaiset romplerit ovat nykyisin kovasti muodissa. Esimerkiksi joku Sample Tankin kaltainen ohjelma tuottaa laadukkaat soundit laidasta laitaan. Bassot, pianot, rummut, pillit, jouset... Näistä joutuu tietysti maksamaan. Ilmaista, helppokäyttöistä ja laadukasta ei kai ole oikein saatavilla.
cubasisti
30.11.2005 13:52:25
Musakäytössä en näe mitään järkevää syytä, miksi näitä 'koneen omia midisoundeja' kannattaisi käyttää.

Toimii vanhassa tehottomassakin PC:ssä? Olematon latenssi pienellä rahalla? MIDI-soundit toimivat ilman latenssia ohjelmassa kuin ohjelmassa luotettavasti ilman über-nörtin ammattitutkintoa? (MIDI Yoke + VST host -ohjelma + ASIO-ajurit + käyttiksen virittely)

Varsinaisia softasyntikoita on ihan yhtä helppo vaikkapa cubasessa, cakewalkissa tai missä tahansa muussa modernissa sekvensserissä käyttää.

Ei ole yhtä helppoa, jos on pieni budjetti (=SB Live tai vastaava) eikä aikaa tai kiinnostusta testailla ja viritellä ajureita ja käyttöjärjestelmää. Tietysti jos latenssilla ei ole mitään väliä, niin kyllähän softasyntikatkin saa helposti toimimaan millä tahansa koneella.
samulirask
30.11.2005 17:01:01

Ylläolevista kirjoituksista päättelin, että SoundBlaster oli järkevä valinta, vaikka sitä ei todellakaan pidetä minään musiikkikorttina. Soundfont-soundit ovat mielestäni kuitenkin kohtuullisia.

Live! kortitkaan eivät rasita suoritinta, vaan kuten sanottua kortissa on ihan oikea sampleri sisäänrakennettuna.

Itselläni on kannettavan korttipaikkaan tuleva Audigy-kortti, ja se tuntuu vaativan kohtuullisen paljon prosessoritehoa miditoistossa. Lieneekö toimintaperiaate sitten erilainen?

Ilmaista, helppokäyttöistä ja laadukasta ei kai ole oikein saatavilla.

Ilmaista ei tarvitsekaan olla, mutta B4-soundi 200 euroa? Itseni kaltaiselle keittiönpöytämuusikolle SoundBlasterin rock organ-soundi on riittävän hyvä. Kun noin halvalla - ikään kuin siinä sivussa - saa noinkin hyvät soundit, niin miksi vielä hieman paremmat soundit maksavat kymmenkertaisia summia? Vai onko olemassa kohtuuhintaisia ja hyväsoundisia softasynia? (Itse sain Sonar XL:n mukana jonkun Edirolin softasynan, ja sen soundit eivät ole mielestäni lähellekään yhtä hyviä kuin soundfontit.)
cubasisti
30.11.2005 22:33:54
Kaikenlaisia softasyntikoita ja muita plugareita:
http://www.kvraudio.com/

Ilmaisia Hammond-emulatioita löytyy esim. "ORGANized Trio":
http://www.soundfonts.it/
Sivulta löytyy myös erinomaiset ilmaiset Rhodes- ja Wurlizer-plugarit.

Ilmaisia hyviä rumpusoundeja löytyy mm. NaturalStudio ns_kit7free.
http://www.natrualstudio.co.uk/

Ilmaisia (kevyitä) "soundimoduuleja" ovat mm. SampleTank Free ja Plugsound Free. Ilmaisia pianosoundeja ovat mm. Akai Splendid Grand (suurin versio 512 megatavua) ja MDA piano.

KVR:stä löytyy kaikki.
-septimisti-
01.12.2005 03:24:22 (muokattu 01.12.2005 03:30:07)
Vai onko olemassa kohtuuhintaisia ja hyväsoundisia softasynia?

On. Esimerkiksi linplugin DaOrgan pärjää (oman kuulokuvamuistini mukaan) mainiosti sille tunnetulle urkuplugarille, jonka nimeä en tässä turhaan mainitse. Hintaa 49$
Jos nyt uruista siis puhutaan. Kvr:n plugarihaku löytää lisäksi myös mm. seuraavia vehkeita jotka noihin urkuihin keskittyvät:

http://www.kvraudio.com/get.php?mod … amp;receptor=&sort=1&rpp=45

Tietty nuo yksittäisiin soundeihin keskittyvät plugarit ovat tavallaan hinta/ominaisuus suhteeltaan kalliimpia kuin erilaiset sampleri/rompleri/soundimoduulit.

Sample Tank, Ravity, EVE, Manystation, Hypersonic tai vaikkapa Emun ProteusX sekä muut vastaavat ovat sitten hinta/laatusuhteeltaan melkoisia epeleitä, jos kiinnostaa saada koko soundipaletti helposti yhdestä ja samasta plugarista. Tosin nuo tuppaavat kustantamaan keskiarvolta jo sen parisataa euroa, joka tietty voi tuntua isolta summalta noin äkkiseltään. Samoin monien samplerien mukana tulee melkoisen kattavat soundikirjastot.

Itse lähtisin nimenomaan rakentamaan soundivarastoa vaikkapa Sample Tankilla (perusversio ~200e), jota saa tarvittaessa vielä laajennettua erillisillä samplepaketeilla (~70e/zipale).

Myönnettäköön, että soundfonteilla saa ihan kivaa jälkeä aikaan. Tässä tosin on se vika, että niiden hyvien sounfonttien kaivaminen vie aikaa ja vaivaa tuhottomasti, eikä mitään takeita sille, että vaikkapa juuri sopiva bassosoundi sieltä löytyy ole. Usein nämä on vielä ihan amatöörien tekemiä ja siellä löytyy ties minkälaista viritysratkaisua vaikka juuri noiden bassojen kanssa. Itse olen totaalisen kyllästynyt noiden kanssa säätämiseen ja toimivien soundien etsimiseen. Lisäksi jos/kun noita käyttää ihan live! korttien kanssa, niin joutuu kikkailemaan epävakaiden KX-ajureiden kanssa, jos haluaa efektoida niitä soundeja vähänkään enemmän. Tässä vaiheessa tarvitaan sitten taas vuosien nörtteilykokemusta, jotta niistä asio-kanavista, dsp-routereista ja kumppaneista pääsee edes auttavasti jyvälle. Lisäksi Live! korteissa on se kuuluista 32:n megan rajoitus samaan aikaan soivien äänien kohdalla.

Simsalabim, jos koneesta vain löytyy vääntöä pyörittämään 'kunnon' softasoundimodulia, niin kyllähän se vie 6-1 muita ratkaisuja. Yks maali niille muille ratkaisuille ihan sen vuoksi, että kyllä niilläkin saa kaikenlaista aikaan.

EDIT: itse alkuperäiseen kysymykseen. Osta vaikka EMU:n ProteusX paketti. Hintaisekseen laadukas 0404 äänikortti ja Proteus-moduli tuottaa ihan mukavia soundeja rummuista pianojen kautta räppästäppeihin. EMU käsittääkseni saanut vihdoin ainakin melkein pätevät ajuritkin tehtyä.
Titares
05.12.2005 07:52:37 (muokattu 06.12.2005 04:38:55)
Ei kannata enää sähläillä kaikenmaaillman sälän kanssa, kun on olemassa 01X (anteeksi toisto):
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 33&t=100203&o=20&co=120
bukka
09.01.2006 19:52:44
aika uutta tietokoneen käyttö musiikin tallentamiseen minulla vaikka olen midillä tehnyt biisejä aiemmin. Olen kuitenkin suuntautumassa audiotallenteluun ja minulla on kannettavassa sonar 4 pruducer edition ja interfacena on lexicon omega. midiraidat ovat onnistuneet mutta audioraita kyllä tallentuu koneelle ja kuuluu playbackinä, mutta jos kytken omegan pois päältä niin en saa kuulumaan audioraitaa vaikka työpöydällä näkyy että raita on tallentunut. What to do?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)