Aihe: Softasynat-aukkoja sivistyksessä! 1 | |
---|---|
![]() 23.01.2006 09:01:38 | |
Vähän hävettää kysyä näin perusasioita, mutta kun en ihan haluamiani asioita ole ääliöyksinkertaisesti selitettynä löytänyt. Varmaan on kirjallisuutta asiasta, mutta parin perusasian takia en viitsisi opuksia hankkia, kun muuten on joku taju asioista. Olen käytellyt CW:n Audio Prota pitkään, mutta PC:n vaatimattomuuden takia lähinnä moniraituriluonteisesti (midikoskettimisto + laulut ja kitarat livenä). Nyt on asialliset vehkeet (AMD Athlon 3200, E-MU 1820, 1 Gb, SONAR 4 Prod, Windows XP/SP2), ja huomasin parin tosi oleellisen asian olevan hämärän peitossa. Haluaisin haalia jotakuinkin kunnolliset (semi pro/pro-tason) äänet käyttööni, mutta en ole oikein varma, mitä minun pitäisi netistä metsästää: 1) Ovatko kaikki soundit (patchit) sovellus/softasynakohtaisia? Esim. jos haen vain hakusanalla "samples" tms., ovatko haun annit käytettävissä esim. TTS-1:ssä, ja jos ovat, niin miten ja millä ehdoilla? 2) Kun te metsästätte uusia soundeja softiinne, haetteko nimenomaan softasyniä "valmiina paketteina" vai ylipäätään pankkeja/patchejä/sampleja? Tiedän kyllä, että moniin softasyniin on saatavissa valmistajalta eritasoisia soitinääniä. 3) Jos valitsen helpoimman tien (kun ei oikein aikakaan riitä netissä seikkailuun ja sokkona kaikenlaisten tekeleiden lataamiseen ja kokeiluun), eli sijoitan esim. 300-400 euroa softasyniin, niin mitä suosittelette? Tarvitsen lähinnä perussoittimia perusrockin tekoon: rumpusettejä, sähköbassoja, jousia ja puhaltimia. Edellytyksenä on, että ne käyvät DXi:ksi tai muuten saumattomasti Sonarissa käytettäviksi. (Cakewalkin keskustelufoorumissa joku esitti mielipiteen, että freewaretavaran joukosta on tosi ison työn takana löytää jotain, joka olisi selkeästi parempaa kuin ne soundit, jotka Sonarista vakiona löytyvät) Etukäteen kiitos sille kärsivälliselle, joka jaksaa näin perusasioita selittää. | |
![]() 23.01.2006 11:20:34 | |
No niin...kuvaan sopii, että juuri kun on hätähuudon foorumille huutanut, löytyy nettisivu, jolla varmaan on vastaukset suunnilleen kaikkeen, mitä utelin, ja enempäänkin, ja melko tiivistetyssä ja selkeässä muodossa (ainakin ensivaikutelmanmukaan):http://www.tweakheadz.com/software_synths.html Jos joku silti haluaa vastailla (esim. suositella syntikoita tms.) niin siitä vaan.. | |
![]() 25.01.2006 15:22:21 | |
2) Kun te metsästätte uusia soundeja softiinne, haetteko nimenomaan softasyniä "valmiina paketteina" vai ylipäätään pankkeja/patchejä/sampleja? Olen hakenut lähinnä SoundFont- tai WAV-muodossa olevia ääniä/luuppeja netistä ja alan lehtien mukana tulevilta levyiltä (kiitos paikalliselle kirjastolle, josta niitä on voinut lainata). Parhaimmat löydöt on tullut tehtyä Computer Music -lehden kautta. CM tarjoaa myös täysiverisen softasamplerin (DS-404) ja rumpukoneen (SR-202): http://www.computermusic.co.uk/about/aboutvst.asp ftp://ftp.futurenet.co.uk/pub/computermusic SoundFontteja voi toistaa SFZ-plugilla (http://www.rgcaudio.com/sfz.htm), ellei äänikortti tue suoraan. Hyvien soundfonttien etsimisessä on oma vaivansa. Tämän ryhmän pysyvistä viestiketjuista löytyy tarvittavat tienviitat. Aikamoista kuraa on joutunut vuosien varrella läpi käymään niiden hyvien löytämisen toivossa, joten ymmärrän halusi löytää hyvät soundit helposti ja päästä tekemään itse musiikkia. Yksi hyväksi tiedetty rumpusetti löytyy myös CM:n FTP-palvelimelta: ftp://ftp.futurenet.co.uk/pub/computermusic/ns_sf Tämä on kai yksi laajimmista SoundFont-valikoimista: http://www.hammersound.net/ | |
![]() 25.01.2006 15:57:46 | |
2) Kun te metsästätte uusia soundeja softiinne, haetteko nimenomaan softasyniä "valmiina paketteina" vai ylipäätään pankkeja/patchejä/sampleja? Tiedän kyllä, että moniin softasyniin on saatavissa valmistajalta eritasoisia soitinääniä. Itse tulee yleensä väännettyä softasynasoundit itse melkein alusta saakka, tai sitten jostain peruspresetista muokkaamalla (monesti hyvinkin kauas alkuperäisestä). Elektronisenmusan palstalla on "Linkkejä softiin ja sampleihin" jossa riittää kahlaamista aika pitkään. Orkesterisoundeihin kun mennään, niin rahaa joutuu laittamaan likoon, ainakin jos haluaa laatua. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)