Aihe: Uusi emolevy ja prossu koneeseen 1 | |
---|---|
![]() 17.01.2006 19:23:38 (muokattu 17.01.2006 19:28:28) | |
Eli nyt tarttis saada suositukset tämän hetken parhaan hinta/laatusuhteen omaavasta setistä. Koneessa on nyt 2500+ Barton ja Asus A7N8X-Deluxe. Lisää potkua kaivataan masiinaan ja ennenkaikkea toimivan prossun. Tää pyörii vaan jollain 1.5GHz taajuudella maksimissaan, jotain pieniä ongelmia siis on. Missä hinnoissa nykyään suurinpiirtein liikutaan laadukkailla osilla? Suositelkaa myös jotain hyvää jäähdytystä tohon. EDIT: Niin ja mitä noista vanhuksista raaskii pyytää, jos ne myisin? Prossusta ei varmaan oikein mitään, mutta emolevy on aika tykki peli vieläkin. "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune | |
![]() 18.01.2006 10:03:55 | |
mihin käyttöön? paljo oisit valmis maksamaan? | |
![]() 18.01.2006 10:45:41 | |
No käyttö on lähestulkoon pelkästään audion työstämiseen, nauhoittamiseen ja miksaamiseen. Maksamisen määrästä en tiedä, mutta kuten sanoin hinta/laatusuhteeltaan paras vempain. Kyllä mulla on varaa sijoittaa ihan niin paljon, kuin on tarpeen. "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune | |
![]() 18.01.2006 13:42:01 (muokattu 18.01.2006 13:47:47) | |
Kun noita vaihtoehtoja olen tutkiskellut niin näyttäisi siltä että Asus A8V-E SE VIA (VIA K8T890 piirisarja) tai Asus A8N5X (nVidia nForce4 5x) voisivat olla hyviä emoja edullisemmasta päästä (< 100 EUR). A8V:ssä on lisäksi passiivijäähy, tuohon A8N5X:ään sellainen pitää itse askarella. Kummassakaan ei ole kyllä Firewireä (tosin mun äänikortissa eli Emussa jo on sellainen, tosin ei taida olla nopein mahdollinen). Asus A8N-SLI Premium (nVidia nForce4 SLI) on sitten sellainen emo jossa on suurin piirtein kaikki mahdollinen, mutta audiokäytössä ehkä joku SLI on vähän turha, eikä aina tiedä mitenkä nuo syö resursseja muulta käytöltä (= äänikortilta). Prossuksi ehdottomasti vähintään AMD Athlon X2 1 Mb L2:lla tai nopeampi (tuo lähtee jostain 300 EUR paikkeilta jos ulkomailta tilaa). Siis yhteensä liikutaan vähintääkin hintaluokassa 90 EUR emo + 300 EUR prossu eli lähemmäs 400 EUR siihen päivitykseen menee. Toki jonkun suhteellisesti tuota vanhaa nopeamman 754 pohjaiseen systeemiiin päivittää jollain 80 EUR emolla + 140 EUR (Sempron 3300+) prossulla johonkin 220 EUR hintaan mutta tuo 754 alkaa jo olemaan siitä huono että nopeita prossuja ei löydy eikä enää tehdä. S939 halvimman prossut (3500+ ylöspäin) ovat jotain 200 EU ylöspäin, mutta tuplacoreprossusta saa suhteessa hintaan enemmän hyötyä ja vääntöä kun useimma softatkin jo tukevat moniprosessointia. | |
![]() 18.01.2006 16:42:17 | |
Lisää potkua kaivataan masiinaan ja ennenkaikkea toimivan prossun. Tää pyörii vaan jollain 1.5GHz taajuudella maksimissaan, jotain pieniä ongelmia siis on.. Oletko päivittänyt BIOS:in ? Toi vois viitata siihen, edellyttäen että emo muuten kykenee käyttämään prossua täysillä tehoilla. Ainakin aikoinaan meikän nykykoneella oli päivittäminen olennaista prosessorin täystehon kannalta. | |
![]() 18.01.2006 22:47:51 | |
En oo itseasiassa vaan laiskuuttani jaksanut päivittää biosia. Täytyypä tossa viikonlopun koittaessa vissiin päivitellä, josko sais venytettyä hankintoja vähän ja siten ehkä sais hieman paremman hieman edullisemmin. "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune | |
![]() 18.01.2006 23:26:29 | |
A8V-E ei ainakaan ennen tukenut dualcore prossuja, en tiedä onko SE malliin saatu tuki mukaan? itse olen pitänyt hyvänä A8V'tä (ilman -E merkintää). Tuommoinen emo löytyy sekä kotoa että töistä, ja ainoa huono puoli on, ettei sovellu kellottamiseen. Muuten on ollut todella vakaa, eikä ole ilmennyt minkäänlaisia yhteensopivuusongelmia. Omalla kohdallani tuo kellottumattomuus on kyllä muodostunut sen verran ongelmaksi että harkitsen emon vaihtoa toiseen, ikävää sinänsä kun on muuten toimiva kokoonpano. | |
![]() 19.01.2006 10:27:38 | |
A8V-E SE tukee X2 prossuja: http://www.asus.com.tw/products4.as … 3=143&model=576&modelmenu=1 Tuo vanhempi A8V oli ja on kai edelleenkin suosittu S939 Cubase ja Nuendo forumeilla. Tuossa A8V-E SE:ssä on uudempi piirisarja (K8T890), ylikellotusominaisuudet käsittääkseni melko hyvät (lue tuosta edeltä linkistä). | |
![]() 19.01.2006 11:51:07 | |
No käyttö on lähestulkoon pelkästään audion työstämiseen, nauhoittamiseen ja miksaamiseen. Maksamisen määrästä en tiedä, mutta kuten sanoin hinta/laatusuhteeltaan paras vempain. Kyllä mulla on varaa sijoittaa ihan niin paljon, kuin on tarpeen. Kerta rahaa on, niin miksi et ostaisi Macia? | |
![]() 19.01.2006 12:02:10 | |
Koska rahaa olisi kiva käyttää muuhunkin, kuin pelkästään harrastustoimintaan tarkoitettuun nauhoitusvempaimeen. Mut siis dualcore ja socket 939 olis päivän sana? Asuksen emoissa varmaan pidättäydyn, koska niistä on hyviä kokemuksia. Mites sitten toi nforce 4? Eikös siitä joku maininnut olevan jotain ongelmia audiokäytössä? Pitäisikö varmuuden vuoksi siis käyttää via:llisia? :) Jäähdytys puolesta myös vähän, että minkälaista jäähyä pitäisi katsella? Löytyykö Zalmanilta vaikkapa jotain laadukasta passiivijäähyä, vai onko potkurilla varustettu paree? "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune | |
![]() 19.01.2006 14:49:32 (muokattu 19.01.2006 14:51:48) | |
Itse olen samoissa aikeissa, eli uus prosessori ja emo tarttis saada. X2-prossuihin ei ole mulla varaa, lähinnä tällaista ajattelin: AMD Athlon 64 3700+ boxed prosessori, 2.2GHz, San Diego, Socket 939, 1MB L2 cache. Nykyinen prossu on Athlon xp2200 (1.8 ghz). Kuinka paljon noilla on itse asiassa tehoeroa? (Siis vanhan ja 3700:n välillä.) Jäähdytys puolesta myös vähän, että minkälaista jäähyä pitäisi katsella? Jos prosessorijäähyä tarkoitit niin http://www2.jimmspc-store.fi/index. … ;groupid=&subgroup=&t=false ja siihen Nexuksen 120mm tuuletin vois olla hyvä paketti. "In this day and age, the only responsible thing a man can do is to kill himself." | |
![]() 19.01.2006 20:13:03 | |
Itselläkin näyttää olevan päivittäminen edessä. Minkälainen olisi paras kokoonpano (emo + prossu), jos rahaa on käytettävissä noin 350 €. Seuraavanlaisia vaihtoehtoja olen mietiskellyt. Sanottakoon nyt sen verran vielä alkuun, että vanhasta Radeon 8500:sta en meinaa luopua kirveelläkään, joten AGP väylä sieltä emolta tulisi löytyä. Virtalähde on Enermaxin 350 wattinen, eikä suunnitelmissa myöskään ollut sen uusimista. Mitenköhän tehot riittävät. Enermaxissa ainakin lukee Meet P4, mutta mitenköhän noiden nykyisten prossujen virrankulutus on? Radeon 8500 ei ainakaan pahemmin watteja syö, vai? -- AMD Athlon 64 3700+ (Socket 939) Boxed 228 € ASUS A8V Deluxe 68 € / ASUS A8N5X 77 € / Epox EP-9NDA3+ 99 € tai Intel Pentium 4 640 226 € ASUS P5P800 72 € tai Intel Pentium 4 3,0 GHz Prescott 182 € Asus P4P800-VM 79 € -- Tuohon päälle sitten vielä ainakin yks 512 Mb kampa (40€), mahdollisesti toinen mokoma, riippuem siitä, jos nykyisestä koneesta irtoaa yksi (En ole vielä selvillä nopeudesta. Eikös tulisi olla 400 MGz?) Kommentteja? Mites tää Intel vs. AMD. Penassahan nyt ainakin on tuo HT. Kuinka tehokkaasti Cubase tai muut softat osaa ominaisuutta hyödyntää? | |
![]() 19.01.2006 20:39:21 (muokattu 19.01.2006 20:50:28) | |
Intelin HT on eri asia kuin dual core tai dual CPU. kaikki ohjelmat tai äänikortit eivät edes toimi kunnolla jos HT on enabloituna. X2:sta tai Pentium dualcoresta on enemmän hyötyä kuin singlecoresta musakäytössä, hintaero on kuitenkin suhteellisen pieni. Tosin näyttää että ainakin Suomessa maahantuoja olisi nostanut vähän hintoja, Saksasta X2 3800+ irtoaa alle 300 EUR. Postikulut tosin ovat jotain 20-25 EUR luokkaa. www.idealo.de portaalista löytyy halvimmat hinnat. Esim. http://www.mindfactory.de webbikaupasta Asus A8V-E SE + X2 3800+ maksaa 366,87 EUR + pk. (29,90). No nuo postikulut ovat kyllä aika pahat, Suomesta ostettaessa prossu maksaa tuon 360 EUR ja emo 80 EUR ja postikulut ovat pienemmät. Muutaman kympin tuossa kuitenkin säästää, sillä voi sitten ostaa vaikka näytönohjaimen. | |
![]() 19.01.2006 21:15:20 | |
Vähän kyllä menee budjetin yli tuo 3800+ omalla kohdalla. Eikä taida edes virtalähteessä potku riittää. Minkä ohjelmien kanssa HT:lla sitten on ollut ongelmia? Olisiko tuo 3700+ järkevin ostos tuosta listasta? Entäpä millä emolla? | |
![]() 20.01.2006 11:26:39 | |
Mites sitten toi nforce 4? Eikös siitä joku maininnut olevan jotain ongelmia audiokäytössä? Pitäisikö varmuuden vuoksi siis käyttää via:llisia? :) Tämä ongelma ei koskenut pelkästään nforce4'ää, vaan lähes kaikkia pci-express väyläisiä emoja. Ongelma on Intelin puolella korjaantunut 945 / 955 piirisarjoihin, nvidialla ainut jossa ilmeisesti toimii hyvin on nforce4 pro (jota saa vain dualprossu emoissa). Tuo K8V-E SE emohan taitaa olla pci-express lankku, ja siinä mielessä tutkisin tarkasti onko tuossa kyseistä ongelmaa. On toki mahdollista että VIA on Intelin tapaan korjannut ongelman, mutta itse varmaan antaisin jonkun muun selvittää... Nforce4 alustalla ongelma ei kuulemma ole läheskään niin suuri dualcore prossujen kanssa. Ilmeisesti suorituskyky ei vastaa dualcorea nforce3 emolla, mutta on "riittävällä" tasolla ettei aiheuta harmaita hiuksia. Jäähdytys puolesta myös vähän, että minkälaista jäähyä pitäisi katsella? Löytyykö Zalmanilta vaikkapa jotain laadukasta passiivijäähyä, vai onko potkurilla varustettu paree? Zalmannin ongelmana on huonot tuulettimet, eivätkä he valmista passiivisia. Kotelosta riippuen, hyvä passiivinen jäähy on Scythe Ninja, vaatii kuitenkin että kotelossa on jonkinlainen tuuletin joka vetää ilmoja sen läpi. | |
![]() 20.01.2006 13:20:55 (muokattu 20.01.2006 13:27:59) | |
ASUS A8V on AGP emo, samoin Asrockin ULi piirisarjaisella ASRock 939Dual-SATA2 emolla on sekä AGP että PCI-E kortipaikat. Nuo ilmeisesti toimivat siis hyvin myös ei-dualcore CPU:lla. | |
![]() 20.01.2006 13:47:37 | |
Eipä näytä tuo Asrock rokkaavan AGP:n kanssa: http://www.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=30 | |
![]() 20.01.2006 13:49:11 | |
Entä PCI-näytönohjaimen käyttö? Säätää vaan PCI-latenssit (PCI latenny toolilla) sopiviksi niin ei pitäisi haitata äänikortin trafiikkia. | |
![]() 20.01.2006 13:49:13 | |
Joo, unohtui ihan tosissaan, että minäkin tarvitsen sitten tuollaisen agp-väyläisen emon tämän radeonin kaveriksi. Ei ole varaa lähteä kaikkea päivittämään yhdellä kertaa ja tämä riittää mun tarpeisiin paremmin kuin hyvin. "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune | |
![]() 20.01.2006 17:46:43 | |
ASUS A8V on AGP emo Jep, mutta yllä puhuttiin A8V-E SE emosta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)