Aihe: real-time efektit ja musasoftat
1
noon
30.01.2006 12:46:37

Tietokoneet, kitara ja musiikin tekeminen alkaa taas nostaa päätään pitkästä aikaa allekirjoittaneella. Tuli mieleen muutamat kysymykset heti näin "alkuun".

Onko olemassa freewarena joitain real-time efekti-tyyppisiä tietokoneohjelmia. Esim. kaiut tuossa mun zoomissa on vähän aneemisia. Muutkaan efektit eivät olisi haitta :)

Toinen kysymsys liittyy sekvenssereihin tai vastaaviin musanteko / -äänityssoftiin. Eli mitä softaa kannattais alkaa opiskeleen kun tarkoituksena olisi tehdä ihan vaan tavallista "kotimusaa"? Taipuuko esim. Cool Edit (tiedän, ei ole freeware) esim. tällaisiin kotiäänityksiin hyvin vai onko toi CE liian monimutkainen sovellus tähän tarkoitukseen?

Sain edellisen projektin (opiskelut) kuntoon ja nyt on siis tarkoitus palata takaisin musiikin ihmeelliseen maailmaan - muutoinkin kuin vaan kuuntelemalla sitä. Olen siis lähtöruudukossa tässä äänityshommassa tietokoneella, mutta eiköhän se tästä taas.

Kiitokset vastauksista jo etukäteen :)
Quu
30.01.2006 13:25:13 (muokattu 30.01.2006 13:35:52)

Ei Cool Edit Pro mielestäni liian vaikea ole aloittelijalle, yhdellä napilla pääset moniraitanäkymään ja sitten vain painat raidan äänitysnappia ja soitat.

Itselläni on CE Pro 1.2 joka ei tue VST-efektejä, CE-Pro 2 on olemassa, mutta siitä ei ole kokemuksia.

Lähtökohtaisesti (mun tiedoilla) sun täytyisi etsiä ohjelma joka tukee VST:tä.
CE Pro 1.2 tukee DXi:tä ja jos löytyy jokin VST-isäntä DXi:lle, niin homma saattaa toimia.

Ja viiveen kannalta olisi paras jos äänikortistasi löytyisi ASIO-tuki.
Tämä saattaa auttaa jos ei löydy (minulla ei ole kokemusta tästä): www.asio4all.com

Anteeksi sekava selitykseni... liikaa teknisiä termejä :P

Edit 1: Pelkkä CE? Ei CE-Pro?
Sitten kysymys kuuluu, että kuinka vanha CE?
Ja en tiedä, että tukeeko CE mitään ulkoista formaattia, jos ei, niin kannattaisi etsiä jokin toinen ohjelma jos meinaat real-time efektejä käyttää.

Edit 2: Tämä saattaa auttaa tuossa VST->DXi ongelmassa (ei ole ilmainen, eikä mulla ole kokemusta tästä): http://www.kvraudio.com/get/274.html

Kannattaa selailla tuota kvraudio.comia, sieltä saattaa löytyä apu.

Ja muutama loistava (ilmaisia) VST-efekti löytyy täältä (vahvistin ja pedaalimallinnoksia): http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Edit 3: Tuolta kvraudiosta löytyy sitten ilmaisia ja ei-ilmaisia efektejäkin läjäpäin, (myös DXi), että sieltä saatat löytää itseäsi miellyttäviä kaikuja ja muita efektejä.
Metsästysonnea :)
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
Aki
30.01.2006 16:08:22

VST-efektejä löytyy koko tarvittava katras ilmaisina, jopa vallan mainiosti toimivia. Itse olen siirtynyt kokonaan niihin todettuani ettei kalliidenkaan plugarien demoversiot tarjoa parempaa käyttöliittymää tai merkittävää soundieroa. Monikaistakompressori on ainut, josta en ole hyvää ilmaisversiota löytänyt.

Moniraitaäänityksessä suosittelen tutustumaan yleisimpään ilmaisohjelmiin, eli Krystal ja/tai Audacity. Krystalista olen tainnut kuulla enemmän hyvää. Kumpaakaan en ole kokeillut, käytän Cubasea.

CoolEditiin taannoin tutustuneena uskon että moni muu ohjelma sopii nimenomaan moniraitatyöskentelyyn ja plugareiden käyttöön reilusti paremmin.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)