TheAspsLeader 23.03.2006 17:36:28 | |
---|
Hei kaikki musiikkinerot jotka ymmärtävät asioista enemmän kuin minä! Auttakaa minua ongelmassani. Minulla on SONAR 5 producer edition ohjelma jolla nauhoittelen biisejäni. Minulla on M-AUDIO:n äänikortti jossa normaalit line-in/out ja MIDI liitännät. Mikserini on kytketty äänikorttiin ja kun nauhoitan vaikka kitararaitoja tai lauluraitoja niin ei ole mitään ongelmia nauhoittamisessa mutta sain tuossa vähän aikaa sitten digitaalipianon ja olen yhdistänyt sen MIDI-johdolla tuohon äänikorttiin. Kokeilen sitten nauhoittaa MIDI-raidalle soittoani.. näen että se signaali nauhoittuu sille raidalle MUTTA EN KUULE MITÄÄN.. en kuule mitään silloin kun soitan tai silloin kun painan sitten PLAY nauhoituksen jälkeen eli miten saan kuulumaan nämä MIDI-äänet. Mielestäni olen tehnyt tarvittavat midi-säädöt mutta jotenkin se johtuu nyt tuosta SONARISTA. Toivottavasti joku älysi jotain tästä minun omituisesta selityksestäni. -TheAspsLeader- |
Ukko 23.03.2006 18:32:43 | |
---|
Siis et aa kuulumaan ääniä pianostasi ? Jos näin niin ainakin ennenvanhaan oli soittimessa local on/off käsky ja valittuna piti olla off. Eli tavallaan koskettimet eriytetttiin äänimodulista tai jotain. Näin joka tapauksessa saatiin homma toimimaan. Tästä on tosin aikaa. |
Kemppilä 23.03.2006 18:51:56 | |
---|
Olikohan tuossa sonarissakin sellanen että kun sää teet sen midiraidan, mille sää äänittelet pimputusta niin se pitää jotenkin sitten ohjata softasynalle. En oo ton sonarin midi puoleen tutustunu. "Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion |
samulirask 23.03.2006 23:00:24 | |
---|
Niin, eiköhän sitä midiä pidä olla toistamaan joku soitin? Kun kaksoisklikkaa midiraitaa (siis sieltä vasemmalta) raitanäkymässä Sonarissa, niin avautuu track properties, jossa voi valita outputin. Itselläni vaihtoehtoina on SoundBlasterin midisyntikka ja pari softasynaa. Softasynat saa toistumaan kun luo uuden audioraidan, klikkaa mikserinäkymässä raidan yläreunasta oikealla hiiren näppäimellä ja valitsee DXinstrumentin. Sen jälkeen se näkyy midiraitojen outputeissa vaihtoehtona. Ja midikanavat tietysti kohdallaan. (Itselläni on Sonar 1, mutta eiköhän nuo suurinpiirtein samalla tavalla toimi..?) www.elisanet.fi/samuli.rask |
TheAspsLeader 23.03.2006 23:27:32 | |
---|
Kun katsoin noita Midi raitoja niin midi outputissa lukee ainoastaan DELTA AP-MIDI.. eli periaatteessa minusta se tarkoittaa sitä että se yrittää lähettää sitä midi signaalia ulos tuosta M-AUDIO kortin MIDI ulostulosta kun sen pitäisi lähteä ulos LINE-OUTISTA.. olen kokeillut joillain muilla ohjelmilla tätä midi kytkentää ja kaikki toimii kyllä mutta ainoastaan SONARIN ja muiden Cakewalk studio ohjelmien kanssa tälläinen ongelma syntyy.. kun katson noita normaaleja audio raitoja niin niissä lukee taas outputin kohdalla että MASTER eli ne lähtevät sinne LINE-OUTiin mutta kun MIDI raitojen kohdalla ei voi valita mitään MASTERIA.. siinä on ainoastaan se DELTA AP-MIDI.. missähän vika voi olla.. rasittava ongelma kun pitäisi päästä nauhoittelemaan musiikkia eikä oikein onnistu tämän jutun takia :( -TheAspsLeader- |
-septimisti- 24.03.2006 00:10:41 | |
---|
Niin siis. Äkkijarrutus. Midi EI ole ääntä, vaan ohjauskäskyjä. Nauhoitetun midiraidan voi ohjata esimerkiksi soittamaan softasyntikkaa. Tai tämän nauhoitetun midiraidan voi vaikkapa ohjata äänikortin midi-lähtöön, vetää piuhan digipianon midi-in-liitäntään ja ihmetellä kun kiippari soi itsestään. Jos haluat yksinkertaisesti nauhoittaa sitä pianoa sellaisenaan, niin vedät normaalin piuhan kiipparin line-out liitännästä mikseriin/äänikorttiin/mihin tahansa nauhoitusvermeeseen. |
Soolokitaristi 24.03.2006 15:17:31 | |
---|
Tarvit siis kaksi MIDI-piuhaa. Yhden siihen että saat MIDI-käskyt pianolta tietokoneelle äänitettäväksi ja toisen siihen että saat MIDI-käskyt tietokoneelta pianolle uudestaan soitettavaksi. Ja jos haluat äänittää pianon soundin tietokoneelle niin se sinun on tehtävä ihan perinteisillä audiopiuhoilla. Tai sitten joudut käyttämään tietokoneella toimivia softasyntikoita. Suosittelen lukemaan tuon FAQ:n tämän foorumin alusta otsikolla "MIDI - lyhyt oppimäärä". |