Aihe: Auttakkaa ST AUDIO DSP2000-CPortin kanssa !!
1
mr.dingeling
26.03.2006 12:30:49 (muokattu 26.03.2006 13:14:36)
Ongelmia äänen ulostulon kanssa ! Mikserissä ledit vilkkuu kyllä hienosti mutta ääni ei tuu mistään ulos . Kuulin että on asetuksissa vikaa . Omasta mielestäni olen jo kaiken kokeillu . Mutta en oo vielä keksiny sitä oikeeta . Eli jos joku tietää tarvittavat linkitykset ja muut mahdolliset viritykset äänen ulos saamiseen auttakoot epätoivoista .
Koska olen TODELLA AMATÖÖRI kaikki mahdollinen apu ja vinkit on tervetullutta tyyliin rautalangasta vääntäen ! Nii tekemisen ja parhaiden
ideoiden suhteen .
Kiitokset jo etukäteen kaikille auttajille !
Elämä ilman musiikkia on pahin rangaistus jonka ihminen voi joutua kärsimään .
esyk
26.03.2006 13:37:42

Kerropas, mihin sulla on External Mixer reititetty, mikä kuuntelu on breakout-boksissa kiinni, mikä ajuriversio on kyseessä ja mitkä ledit tarkalleen ottaen vilkkuvat.
mr.dingeling
26.03.2006 21:12:42 (muokattu 26.03.2006 21:22:57)
Kyseessä on St audio DSP24 äänikortti . Ilmotti ajureiden ajovaiheessa ( XP,hen ) Virheen joka on kuulema ihan yleinen . No asiaan .
Ohjekirjan mukaan olen kaikki säädöt tehny esim. Tietokoneen äänenhallinta laitteisiin vaihtanu ne ADSP24 Ext. 1/2 Audio deviceen niiku ohje kertoo . Ohjelman External likin laittanu niinku ohje kertoo Waveout 1/2 ASIO,sta GSIF,iin Kokeillu kaikkia ASIO muodossa vaihtanu kaikki GSIF ( WAVEOUT 1/2 , 3/4 , 5/6 , 7/8 ja S/PDIFOUT )
Piuhoja oon kokeillu välillä ohjeen mukaan ja kaikkea siltä väliltä . Nyt ne on

S/PDIF out - Ext.Mikser
DAC
Output 1/2 -> Wave out 1/2 -> ADC&DAC2000 In 1,2
Output 3/4 -> Wave out 3/4 -> ADC&DAC2000 In 3,4 Ja niin edelleen
MIDI menee midiin

Mikserissä vilkkuu valot media playerin tahdissa MASTERISSA ja WAVE 1/2,ssa
Kitaran ku lyön kii vilkkuu valot input 1/2,ssa Tai jos molemmat on päällä samaan aikaan vikkuu nee siinä tahissa ku lykkää mennee .
mr.dingeling
26.03.2006 21:18:14 (muokattu 26.03.2006 21:46:00)
Nii ajurit on ST Audio DSP24/MK II WDM Audio system versio 7.1.1215.0 Hoontech
Hain uudet päivitetyt ajurit ( -04 ) Staudion sivuilta . Hooniteckiä ei enää löytyny .
Mukava ois myös kuulla ohjeet miten saan Logic soudtrack 24,sen toimimaan yhdessä edellä mainittujen laitteiden/ohjelman avulla . Et sais joskus jotain omaa tehtyä .
esyk
26.03.2006 21:44:38 (muokattu 26.03.2006 21:48:47)

Et vielä kertonut, että mihin kortin ulostuloihin sulla on kaiuttimet kytketty tai että käytätkö luureja ja kuulokeulostuloa. Jos on kaiuttimet, niin minkälaiset (valmistaja/malli)?

Ihan ekaksi voisit asennella uusimmat ajurit: http://qa.staudio.de/show.asp?db=st … &t=sta2&mode=0&msg=1823 . Ja sanonpa jo tässä vaiheessa, että mikäli sulla ei ole äänikortin ja mahdollisten kaiuttimien välissä rautaa, jolla voit säädellä kortista ulostulevan signaalin tasoa, niin Ext.Link -osiossa kannattaa kytkeä Ext.Mixer siihen ulostulopariin, jossa kaiuttimet ovat kiinni. Tälloin on Ext.Mixerin volumeliu'ut käytössä kuunteluvoimakkuuden säätämiseen.

EDIT: Ja ilmoittele vielä laitteistokokoonpanosta sen verran, että mikä emolevy koneessa on.
mr.dingeling
26.03.2006 22:20:44
Tällä hetkellä menee kaiutin piuhat vaan tietokoneen näyttöön . Piuha lähtee verkkokortin erillisestä kytketystä Sovittimesta johon myös tulee tollanen paksukaapeli ADC&DAC2000 boksista .Käsittääkseni se siirtää kaiken ADC&DAC2000 kiinteään boksiin syötetyn tiedon tietokoneesseen ja ohjelmille . Siitä löytyy myös plugit mikrofonille , kaiuttimien sisään tulolle ja ulostulolle . Näytön kaiutin kaapeli on kytketty ulostuloon .
Emolevystä mulla ei oo mitään hajuu .
esyk
27.03.2006 00:22:36

Tällä hetkellä menee kaiutin piuhat vaan tietokoneen näyttöön . Piuha lähtee verkkokortin erillisestä kytketystä Sovittimesta johon myös tulee tollanen paksukaapeli ADC&DAC2000 boksista .Käsittääkseni se siirtää kaiken ADC&DAC2000 kiinteään boksiin syötetyn tiedon tietokoneesseen ja ohjelmille . Siitä löytyy myös plugit mikrofonille , kaiuttimien sisään tulolle ja ulostulolle . Näytön kaiutin kaapeli on kytketty ulostuloon .
Emolevystä mulla ei oo mitään hajuu .

Jaahas, vai näin on näreet. Nyt alkaakin valjeta syyt ongelmiin. Nyt on mielessä kaksi potentiaalista ongelmaa:

1. Ensiksikin noissa näytön kaiuttimissa on tuskin päätevahvistinta. Äänikortin ulos antama signaali on ns. linjatasoista, joka ei ole riittävä noille näytön kaiuttimille, sikäli kun ovat passiivisia (=ei sisäänrakennettua päätevahvistinta). Perusäänikorteissa on yleensä tavallista kuluttajaa ajatellen laitettu jo äänikorttiin tällainen päätevahvistin mahdollisimman hyvän kaiutinyhteensopivuuden takaamiseksi. Näistä äänikorteista löytyykin tuon Line Out -liittimen lisäksi Speaker Out -liitin, joka tarjoaa passiivikaiuttimille oikean tasoista signaalia. Ammattimaisemmissa korteissa, joihin C-Portkin jo lukeutuu, ei juurikaan ole passivikaiuttimille sopivaa ulostuloa. Käytännössä saatat saada passiivikauittimistakin jotain pihinää ulos linjatasoiseen ulostuloon kytkemällä, mutta äänenvoimakkuus tulee jäämään hanat kaakossakin hyvin hiljaiseksi. Joku viisaampi voi täydentää ja korjata mahdolliset asiavirheet.

2. Mikäli haluat käyttää DSP24:n miniplugiliitäntää, jossa kerroit nykyisten kaiuttimiesi olevan, sinun pitää palata ajuriversioon 7.x . Molemmista kasilla alkavista ajuriversioista on lakkautettu Line Out -liitännän toiminta.

Käyttötarkoituksistasi en ole selvillä, mutta äänikorttisi on laadultaan kaiuttimiasi valovuoden edellä. Suosittelenkin sijoittamaan kuuntelupömpeleihin, joista löytyy sopivat liittimet äänikorttiin kytkemiseksi. Hyvä valinta olisi joko normaalikokoisilla (ei siis mini-) plugeilla tai vielä parempana vaihtoehtona XLR-liittimillä (ne kolminapaiset, joita on kortin takan kaksi kappaletta) kytkettävät aktiivimööpelit. Jos ylimääräistä rahaa/kiinnostusta ei ole panostaa kuuntelun laatuun, niin huokein toimiva ratkaisu on ostaa pikkuiset halpiskaiuttimet. Nämä voivatkin sitten olla DSP24:ään suoraan kytkettävällä miniplugilla varustettu, KUNHAN OVAT AKTIIVISET.
mr.dingeling
27.03.2006 02:17:50 (muokattu 27.03.2006 02:32:15)
No johan oli tietopaketti !! Tarkoitukseni on investoida vehkeisiin sitä mukaa ku tiedän mitä tarviin . Näytönkautta äänen saaminen oli vain pelkkää kokeilua ( Sais ees jotain pihalle ) Hommasin tän vehkeen vasta pe 24.3 Ja tarkotus ois laittaa jonkin tason koti studio pystyyn .
Äänikortti joka multa löytyy ei pidä sisällään kuin 2 mini plugi liitintä ja 2 rca,ta
lisäksi erillisessä laitteessa johon siis leveä kaapeli ADC&DAC2000,sta Tulee on lisäksi 3 miniplugia joihin onki merkitty mikrofoni , sisään ja ulos lähtevät äänet . Näyttöni on siis lähtevässä plugissa kiinni .
Kokeilin myös kotivahvistimella rca,n kautta ja sillä sain todellaki äänen kuulumaan hiljaa nupit kaakossa . Huom ! Eikä kotivahvistimeni oo mikään lelu .

SUURET KIITOKSET jo nyt näkemästäsi vaivasta !
Canttori
27.03.2006 10:46:07
Niin, sisi sinun tulee kytkeä vahvistin kiinni C-portin takana oleviin ulostuloihin 1&2 (plugi). Siihen itse äänikorttin ei tartvitse liittää muuta kuin se C-portin paksu harmaa kaapeli.
esyk
27.03.2006 12:13:21

Äänikortti joka multa löytyy ei pidä sisällään kuin 2 mini plugi liitintä ja 2 rca,ta

Kyllä joo. Kyseinen kortti on siis malliltaan DSP24, tarkalleen ottaen XG-DB I digitaalilaajennuskortti. Nuo miniplugiliittimet ovat AES/EBU ja rca:t/optiset ovat S/PDIF. Molemmat ed. main. siirtävät audiota siis vain digitaalisena.

Kokeilin myös kotivahvistimella rca,n kautta ja sillä sain todellaki äänen kuulumaan hiljaa nupit kaakossa . Huom ! Eikä kotivahvistimeni oo mikään lelu .

Lieneekö vahvistimesi rca:t linja- vai S/PDIF -sisääntuloja? Jos S/PDIF, niin ääni pitäisi saada kuulumaan DSP:n rca-ulostuloihin kytkemällä kyllä ihan hyvin. Jos taas linjatasoisia, niin mitään ei käsittääkseni pitäisi mennä läpi.

Näyttöni on siis lähtevässä plugissa kiinni .

Juuri tuon JAKIN (=naarasliitin) toimintakuntoon saaminen vaatii kortin ajuriversion 7.x.

Laittelit pikaviestinä infoa, että ajurien kanssa on ongelmia. Tsekkaapa ajuriversion vaihdoksia ajatellen kortin käyttöohje. http://www.staudio.de/data/DSP2000.pdf Edellinen ajuriversio pitää poistaa manuaalisesti huolellisesti ennen uuden asentamista.
pkhlo
27.03.2006 15:56:37
Ai kato, mä oon vetäny noilla 8.2rc5 ajureilla jo pari vuotta, enkä oo huomannutkaan noit uudempia! No hyvin on toiminu. Päivitä nyt hyvä mies tohon 8.x ajuripohjaan. Vaihtelee tietysti kone/softakohtaisesti mutta mulla toi on toiminu kun unelma. Ainoa asia mihin nykyisin tarvitsee koskea tuolla external linksissä on bufferikoko sisäänsoittaessa ja miksatessa raskailla plugareilla. Toi ajuri osaa tosi hyvin sen moniajonkin eri äänilähteistä ilman vikurointia tai synkkaongelmia. Eri sampleraten tai bittisyvyyden omaavat filut toistuvat päällekkäin ilman ongelmia.

8.2 löytyy tuolta: http://www.staudio.com/
mene download-osioon, valitse c-port ja lataa zippifilu 8.2rc5

Niinkuin mainittiin 8.4 oli siis haettavissa tuolta: http://qa.staudio.de/show.asp?db=st … &t=sta2&mode=0&msg=1823

Näissä zipeissä on mukana tarkat ohjeet vanhan ajurin poistosta ja uuden asentamisesta. Ja sit TOSIAAN käytät niitä c-portin omia ulkoisia kaiutinliitäntöjä ulostuloista 1/2. Ennen kun hankit oikein vimosen päälle ämyrit voit testata toimivuutta huokeasti luureilla siitä boxin etupaneelin liitännästä.
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
esyk
27.03.2006 17:02:30

Ai kato, mä oon vetäny noilla 8.2rc5 ajureilla jo pari vuotta, enkä oo huomannutkaan noit uudempia!

Itsellekin olis voinu käydä noin, mutta satuin osumaan keskustelupalstalle. Ihme häröilyä, etteivät voi viralliseen download-osioon linkittää uusinta ajuria.
mr.dingeling
28.03.2006 01:29:49 (muokattu 28.03.2006 02:29:21)
TURAJUSSIN PÄIVÄKIRJA osa 1

NYT SAA NAURAA !!

Tätä kirjoittaessani tarkoitukseni ei ole loukata ketään !! Koska kyseinen henkilö olen minä itse ! Jos kuitenkin sen teen !? Pyydän anteeksi !

TURAJUSSIN TÄYDELLINEN VIIKONLOPPU :

On perjantai-ilta ja Turajussilla on käsissään netistä ostamansa C-Port laitteisto .
Edellisenäpäivänä hankitut lisälaitteet tietokoneen surituskyvyn parantamiseksi on hankittu .
Viritys alkaa . Turajusilla ei ole minkäänlaista hajua kyseisestä toimenpiteestä . Yrittää kuitenkin pitää koska alanasiantuntia oli kertonut homman helpoksi .
Eiku koneesta pellit pois ja tutkimaan elämänsä ensimmäistä kertaa titikoneen sisuksia . Vertaillen uusien vehkeitten ulkonäköä sisällä oleviin vehkeisiin . Löytää Turajussi oikeet laitteet . Ekana totean että ostamani 256mb. muisti olikin liian pieni . Koska myyjä oli kaupassa kertonut ettei konettani voinut virittää kuin 512mb.si . Koneeni siis oli 256mb ja tällä varjolla olin ostanut 256mb muistin , mutta valmistaja olikin lykännyt koneeseen 2kpl. 128mb muistikortteja . Eikä näin ollen tilaa kolmannelle ollut . No testattuani että uusi muisti koneessa toimii . Siirryin ostamani kovalevyn kimppuun .
Kaverini oli kertonut että levystä pitää jotain muuttaa . Mutta mitä ja miten olin sen jo unohtanu . Muistin kuitenki että jotain namikkaa siinä piti siirtää . Pelkästään jo se tuotti tuskaa koska eihän siinä mitään ON - OFF kytkintä löytyny .
Lopulta kuitenkin sain pähkäiltyä mitä piti siirtää , mutta en taaskaa muistanu miten . Eikä kukaan vastannu puhelimeen jolta olisin voinu varmistaa asian . Siis summassa kokeilemaan !! Monen tunnin yrittämisen jälkeen olin saanu aikaiseksi koneen sekoamista tai sitten ei kovalevyn kanssa tapahtunu mitään . Tulin lopputulokseen ettei levy käynyt koneeseeni koska myyjä oli ilmoittanut sen olevan mahdollista . Päätin kuitenki kokeilla koska varmasti toimiva kovalevy oli 40e kalliimpi . No asiaa kauppaan oli jo kuitenkin tullut joten se siitä .

Seuraavana päivänä ystävällinen myyjä vaihtaa muistin ja neuvoo kovalevyn namikan asennon . Eli se piti ottaa kokonaan pois ! Just joo !! Eipä tullu mulle mielee !!
No eiku kotii ja uudet osat kiinni . Homma kävi olinhan monta tuntia tuloksetta kerenny harjottelemaan asiaa .
Öööö kovalevystä ei tuu mitää tietoja tai ilmotusta sen olemassa olosta . No onneks kaveri tulee illalla se saa kattoo .

Käynpä siis C-portin kimppuu . Asennus sujuu loistavasti ! Olihan ohjekirjassa selkeät ohjeet joita noudattamalla Turajussikaan ei voi epäonnistua . " Vai voiko !?"
Eiku tutkimaan laitteen ominaisuuksia ! Miks ei mitään kuulu !?
Soitan laitteen myyjälle . Joka kertoi myös alussa itse pähkäilleen äänen kanssa . Mutta ei kuitenkaa muistanut säätöjä jotka teki .
OK . Tämä riitti mulle vastaukseksi . Kyseessä ei siis ollut rikkinäinen tuote .
Jälleen kerran montatuntia paloi eikä äänestä ollut tietoakaan . Mitäs sit !?
Muistin lukeneeni J.Pekka Mäkelän kirjasta kotistudio ( joka muuten on aloittelian sudenpentujen käsikirja kotistudiota suunnitellessa ) että studiossa käytetään erillisiä vahvistimia . Tarkotukseni olikin hommata sellainnen . Siis eiku tuumasta toimeen ja kotivahvistin väliaikaisesti koneen viereen . Paremmin katsomatta oli äänikorttissa 2 rca liitintä . Eiku noihin kiinni samallalailla ku kotistereot . No nyt kuuluu ääni nupit kaakossa todella hiljaa . Sitten STUFF !! Jälleen hiljaisuus valtaa huoneiston ja suuni sylkee kirosanoja loputtomiin .
Mitäköhän mahto tapahtua !? Ööö toivottavasti ei kai mitää . Parempi oottaa frendiä ja pähkäillä sit yhessä lisää .
Siinä me sit yhessä tuumailtii sen paremmin selkoa saamatta . Jossain vaiheessa sanoin et taisin käräyttää ton vahvarin jo . Eiku testaamaan sitä omalla paikallaan . Niihän siinä oli käyny . Enää ei voinu muutaku nauraa .
No kaveri joutu lähtemään ja mä jäin seuraamaan ohjeita joita olitteki mulle jo ystävällisesti laittaneet kyseisen asian tiimoilta .

Okei siis uudet ajurit . En meinannu saada uusia ajureita latautumaan . Lopulta kuitenkin siinäkin onnistun . Jaa että miten !? Älkää kysykö koska en tiedä .
Kuitenkin ajureiden lataus keskeytyi ja pyysi jotai ohjelman osaa . Jaaha ! Puhelu kaverille . Erittäinpitkän puhelun aikana kaverini opasti miten löydän puuttuvat osat koneeltani . Osia kuitenkin joutui useamman hakemaan koneeni uumenista . Voin sanoa että tällästä amatööriä neuvoessa puhelimitse siinä asiassa olisi heikompihemoinen joutunu jo lataamoon tai tehny itsarin . No onneks kaverini ei ole siitä heikkohermoisimmasta päästä . Kunnia siitä hänelle !

No lataus saatiin loppumaan , mutta samalla kone ilmoitti USEASTA tietoturvarikkeestä . Kuitenkin antoi tehdä kaiken loppuun . Siis kone uudestaan starttaamaan . Mitä ihmettä !? Kuvake kyllä näkyy mutten saa saitä mitenkään auki ! Tietokoneeni ilmoittaa lukinneen kyseisen ohjelman tietoturvarikkeiden takia . Jaaha ! Eiku siis KAIKKI uusiks !
Lopulta koneeni oli nii sekaisin ettei se enää ees auennut . Luovutin taas kun kello näytti yli 3 yöllä .
Aamulla ( ma ) tilanne oli ennallaan ja jatkan käynnistys yrityksiä . Useista yrityksitä huolimatta koneeni ei suostunut toimimaan ! Soittelen ympäri kylää toivoen jonkun osaavan neuvoa . Lopulta kuulen veret seisauttavan kommentin . Oot menettäny kovalevys !! EI OO TOTTA !! Kylmähiki nousee otsalle ja ajattelen mitä kaikkea tulikaa menetettyä . Olihan mulla varmuuskopiot olemassa tärkeimmistä tiedoista . En vaa muistanu koska olin ne viimeks päivittäny . En ees uskaltanu ajatella mitä olin menettäny ja kuinka paljon .

Lopulta säikähdän siihen että kone yrittääki henkii ! Mitä ihmettä !? En ees koskenu koko koneeseen ! Se toimii !! Heti päivitän varmuuskopioni ja päätän ottaa tirsat . Töihin meno oli vasta klo.14.00 joten oli aikaa pikkutirsoille . Herään ku kello on tasan 14.00 ! Jes myöhästyn töistä . No elämä on !

OHO !!! Kello on jälleen pitkälle yli puolenyön .

Tähän onki hyvä lopettaa . Otan asian suhteen pienen aikalisän ja painun saunanlauteille miettimään , mitäköhän sitä seuraavaks tulee poltettua tai tuhottua . Tiedän että oppirahat on maksettava mutta kuinka kalliisti se jää vielä nähtäväksi . Kirjoitan tämänkin tekstin toista kertaa koska koneeni kerkesi just ennen edellisen lähettämistä kaatumaan . Koneeni siis ei ole vieläkään täysissä hengissä . Pitäkää nauruhermot kireillä lukiessanne toilailujani . Muistakaa kuitenkin että ette ota mallia Turajussista .

Moneen asiaan tiedän jo vastauksen mitä tuli mokattua . Kerron kuitenkin ne kaikki yhtäaikaa koosteena .

Turajussin päiväkirja osa 2 ilmestyy todennäköisesti ensi vko,n ma 03.04.2006
esyk
28.03.2006 15:17:40

TURAJUSSIN PÄIVÄKIRJA osa 1

NYT SAA NAURAA !!

--

Pitäkää nauruhermot kireillä lukiessanne toilailujani .

Kirjoitusasu saa kyllä hymyilemään, asiasisältö taas ei. Karu meininki.
mr.dingeling
28.03.2006 23:24:53 (muokattu 29.03.2006 01:31:50)
Kuten jo alussa kerroin . Olen siis todella amatööri tietokoneitten kanssa .
Osaan kyllä taloja rakentaa ja virittää autoja . Lisäksi ammattini puolesta ohjelmoin ja käytän tietokone pohjaisia automaattikoneita . Mutta se ei hirveämmin tässä asiassa auta !

Siispä apunne on mulle elintärkeää !!!

Tosin yhden uudenajurin latauksen mukana tuli myös muutama vakoiluohjelma joka ei
kovinkaa paljoa mieltä ylentäny !

No tästä kuitenkin jatketaan . Tosin pääsen vasta ensi vkl keskittymään seuravan kerran kunnolla asiaan .
mr.dingeling
30.03.2006 02:26:30 (muokattu 30.03.2006 03:16:36)
NO NIIN !!

Nyt on vihdoin ja viimein saatu vehkeet toimimaan uusilla ajureilla !

Olisko nyt joku niin ystävällinen että neuvoisi miten pystyn tallentamaan omia kitara , piano ja laulu räpellyksiä ja yhdistää logic soudtrack24 kyseiseen aparaattiin .
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)