Aihe: Cubase SX ja SB Audigy4
1 2
manto
05.04.2006 19:22:48
Niin eli tyhmän on kysyttävä.

Mitkä ajurit tuohon yhdistelmään on parhaat ja millä säädöillä?
Cubaseen, kun en omista manuaalia, niin mistä niitä pääsee vaihtamaan?

Tällä hetkellä enemmän pelottaa, että laitan koko värkin täysin sekaisin.
Alku tilanne oli, että ei pystynyt nauhoittamaan kuin "What U hear" (klikki jää nauhoitukseen) systeemillä ja sitten creativen asiolla en saa kajareista soittoa ulos jne.

Kiitän jo etukäteen

-manto-
-Nojoo-
Risk
05.04.2006 19:31:57 (muokattu 05.04.2006 19:33:02)
kun en omista manuaalia

Eiköhän siinä softan mukana pitäisi tulla joku manuaali?

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=59472
"Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just 'cause some watery tart threw a sword at you!"
manto
05.04.2006 21:20:04
Eiköhän siinä softan mukana pitäisi tulla joku manuaali?

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=59472

No, eipä liity kyseiseen keskusteluun tuo mun manuskan puuttuminen.
-Nojoo-
cubasisti
05.04.2006 22:29:34 (muokattu 05.04.2006 22:31:16)
Myy SX pois ja osta rahoilla joku parempi yhdistelmä. SX + Audigy... ?? Ei tunnu uskottavalta.

Niiin joo, itse kysymykseen:

Mahdoton yhdistelmä. Miksi joku ostaisi niin kalliin ohjelman Audigyn kaveriksi? Joku mättää.

SX:n mukana tuleva Getting Started -manuaali on ihan vähimmäislukemistoa.
Deadline tekee mestarin.
kivi
05.04.2006 22:30:20

Liittyypä kyllä, sikäli että jos sulla on luvaton SX, et tuu satavarmasti saamaan täältä apua. Ja syytä on epäillä pahinta, kun on koneessa 900 euron ohjelma ja rautana pelikortti.

Sori nyt vaan. Mutta röyhkeys ei auta.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Degas
06.04.2006 13:08:56
Pitäis perustaa joku punk-muusikoiden.net!
Pääasia että musiikkia tulee, ei millä keinoilla tai miten se tulee. M-netistä on tullut turhan virallinen. Onko olemassa jotain m-net kehitys-strategia-ohjelmaa. Olisi hauska lukea! Heh, minulla ei edes ole enää tietokonetta kun muutin
cubasisti
06.04.2006 13:32:33
Right on! Hitot etiikasta ja moraalista. Jätä kaveri! Anna sille turpiin!!
Deadline tekee mestarin.
kivi
06.04.2006 14:01:26
Pitäis perustaa joku punk-muusikoiden.net!

Mee tonne vaahtoamaan:

www.punkinfinland.net

Saat huomata, ettei ne sielläkään oo kovin iloisia tuollaisesta asenteesta, jotka saa tulonsa vaikkapa musiikkia tai tietokoneohjelmia tekemällä, että kaverit niiden leivän syö.

"To live outside the law you must be honest" sanoi Dylanin Bob aikoinaan, ja totta puhui. Jos susta on "punk" varastaa kavereilta, mee kotiis kasvamaan.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Santtu_123
07.04.2006 13:45:04

Elä kuitenkaan Kivi mollaa Audigya pelikortix :P
Tuun kohta kyläilee :D
Lego
07.04.2006 13:48:25
Niin, eikös nää SB:n kortit kuuluisi kuitenkin jonnekin pelit-lehden foorumille tai jotain?
"Whoever appeals to the law against his fellow man is either a fool or a coward. Whoever cannot take care of themself without that law is both. For a wounded man shall say to his assailant, 'If I live, I will kill you. If I die, You are forgiven.
superfly
07.04.2006 13:55:14
Elä kuitenkaan Kivi mollaa Audigya pelikortix :P
Tuun kohta kyläilee :D

No jos ei Kivi mollaa niin minä mollaan sitten....
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Santtu_123
07.04.2006 14:08:24

No jos ei Kivi mollaa niin minä mollaan sitten....

Hulluutta sanon minä, ette tiedä mitä parjaatte ! :D
Mutta parjatkaa vaan, pärjään hyvin mun Audigy kakkosella :)
jackball
07.04.2006 14:30:57 (muokattu 07.04.2006 14:34:38)
Moni parjaa Creativen kortteja vain siksi, koska niitä "kuuluu" parjata. Silti moni pärjää aivan loistavasti niillä korteilla, kun ei käytä musiikin tekemiseen muuta kuin kiipparia ja jotain musanteko-ohjelmaa (ei siis ole mitään varsinaisia studioäänityksiä tekemässäkään). Joskus olenkin pyytänyt perustelemaan, mitä sellaista en voi tehdä esim. audigy2:lla, mitä voin tehdä jollakin muulla kortilla, kun käytössä on esim. Reason ja M-Audion Ozone keyboard. Aina saa kuulla jotain mutinaa latensseista yms., mitä en ainakaan itse omassa käytössä huomaa. Tai sitten ei tule vastausta ollenkaan. On kuulemma vain niin huono kortti.

Totuuden nimissä täytyy kuitenkin todeta, että jos meinaa jotain bändiä alkaa äänittelemään, niin audigyt tai muut ns. "pelikortit" ei ole ihan siihen tarkoitukseen tehtyjä. Löytyy varmasti parempiakin. Itsellänikin on suunnitteilla M-Audion Firewire Audiophilen osto tässä jossain vaiheessa, mutta sekin vain sen takia, että siitä löytyy ominaisuuksia (esim. RCA-liittimet), joita ei omassa Audigy 2 ZS Platinum Prossa tai M-Audio Ozonessa ole. Sillä ei kuitenkaan ole mitään kiirettä, kun pärjään nykyisillä ihan hyvin. Hommataan nyt ensin se Adobe Audition, niin voi harkita uuden raudan ostamista.:-)
Santtu_123
07.04.2006 17:56:54

Hyvin sanottu Jackball, kotikäytössä esim. Audigy 2 platinum prolla pärjää vallan hyvin. Ja itsekkin aina olen noita perusteita kysellyt, taikka ääninäytteitä, mutta eipä ole näkynyt/kuulunut. Mutta jokainen tyylillään.
pkhlo
08.04.2006 03:46:37
Joojoo kotikäyttö ja kotikäyttö. Kyllä kotikäytössä toimii tuo neliraitakassunauhurikin aivan hemmetin hyvin, oppii perusteet äänityksestä ja kaikki on niin rautaa (taikka muovia) kun olla voi. Itse asiassa käyttämälläni Sonyn äänittävällä walkmanilla olen oppinut mikrofonien sijoittelusta yms. eniten ja siinon vaan kaks raitaa. Kyllä teillä on pojat ihan hyvät äänikortit. Kyllä Blasterikin toimii kivasti. Varmasti pärjäätte noilla, eikä TARVI haikailla muitten korttien, esim. RME:n, E-mun, Presonuksen tahikka M-Audion perään :)

Mä oon käyttäny mm. SB Live Platinum Pro:ta ja Audigy 2 Platinum pro:ta. Käytän nykyisin Echoa ja StAudiota omissa konheissa. Joudutte nyt vain luottamaan mun sanaani kun sanon oman mielipiteeni, mulla ei ole mitään referenssiklippejä tarjota: SB:n etuasteessa on sellainen villasukkamainen "filtteri" verrattuna noihin käyttämiini kortteihin. Blasterilla tehdyt A/D-muunnokset eivät vaan ole hyviä. Tai siis onhan ne monellakin mittapuulla hyviä, mutta eivät juurikaan verrattavissa noihin mainitsemiini esimerkkeihin. En ole Audigy4:ää kokeillut mutta odotukset eivät ole oman mittapuuni mukaan korkealla.

"Kotikäyttö"-termin lisäksi on pistänyt silmään tää "puoliammattilaisen kortti". Jos tekee edes kymmenesosa-ammatikseen hommaa äänittämällä jotakin, niin mä en kyllä arpois hetkeäkään tota Blasteria vaihtoehdoksi. Ei se ole sellainen ammattilaisen työkalu, johon luotetaan niinku vaikka hyvään työntömittaan tai vatupassiin. Se on varmasti monipuolisuudessaan hintansa väärti kortti (vrt. esim. peliäänet ja niihin liittyvä softatuki)mut ei sit sen enempää. Eikä tästä nyt tosiaan sovi loukkantua. Kukin omalla tyylillään/omien tarpeidensa mukaan.
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
Starlia
08.04.2006 14:33:56 (muokattu 08.04.2006 14:34:05)
Kuten vanha viisaus sanoo: "Ei paska punniten parane". Eli eipä se biisi yhtään paremmaksi muutu, oli nauhoituksessa SB16 tai miljaaardien eurojen studio ja miksaamassa/masteroimassa Jeesus Kristus.
Soolokitaristi
09.04.2006 04:38:50
Kait se jotenkin näin menee, että...

MUSIIKKIxTUOTANTOxMARKKINOINTI=LOPPUTULOS

Eli niin kauan kuin mikään noista ei ole yhtäkuin nolla niin mahdollisuudet on olemassa:)
juha_p
09.04.2006 21:12:33 (muokattu 09.04.2006 21:38:06)
Niin eli tyhmän on kysyttävä.

Cubaseen, kun en omista manuaalia, niin mistä niitä pääsee vaihtamaan?

Tällä hetkellä enemmän pelottaa, että laitan koko värkin täysin sekaisin.
Alku tilanne oli, että ei pystynyt nauhoittamaan kuin "What U hear" (klikki jää nauhoitukseen) systeemillä ja sitten creativen asiolla en saa kajareista soittoa ulos jne.

Kiitän jo etukäteen

-manto-

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
*Eiköhän siinä softan mukana pitäisi tulla joku manuaali?

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=59472*

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Onko kyseessä Audigy 4 Pro vai se Audigy 2 Valuen ja Zs:n risteytys?

Normaalisti Cubase SX + "Audigy n" toimii parhaiten Creativen omilla ASIO -ajureilla.

Kokeileppa tätä:

Aloita uusi tyhjä projekti (tai valitse jokin muu valmis template) ja aseta projektin resoluutio bit-depth/samplerate (valitse sitten myöhemmin ajurit tän asetuksen mukaan) #Project->Project Setup... !! Muista asetuksissa korttisi rajoitukset 16/48 ja 24/96.

Asetukset :
- valitse joko 16-bit/48 kHz tai 24-bit/96 kHz ASIO ajuri #Devices->Device Setup..->VST Multitrack.
- aseta latenssiksi noin 5 ms #Control Panel -painike ja poista "Lower Latency" asetus käytöstä #Expert... -painike (tämä asetus alentaa toiston latenssia joten se saattaa aiheuttaa häiriöääniä mikäli asetettu päälle)
- kokeile myöhemmin "Direct Monitoring" -asetusta (miten käyttäytyy)
- ota käyttöön tarvittavat I/O't #Devices->Device Setup->VST Input/Output ! I/O't kannattaa uudelleen nimetä jotta helpompi tunnistaa valittaessa
- tee myös asetukset MIDIlle, mikäli tarpeen
- määritä edellisten pohjalta I/O kanavat (BUS) #Devices->VST Connections (I/O) joko mono tai stereo tyyppisinä (yleensä Creativen korteissa on stereo jackit (paitsi mikrofoonille mono kytkentä) --> stereo kanava jaetaan kaapelilla mono -kanaviksi)
- pääikkunassa, lisää tarvittavat raidat (kitara, basso, rummut (x), jne.) ja kytke ne Mixerissä niille valittuihin I/O kanaviin
- lopuksi tallenna templatena (kannattaa tehdä erilaisille asetuksille omat templatet valmiiksi) --> tämä toimenpide poistaa myös turhan virheilmoituksen uutta projektia luotaessa (se samplerate juttu)

Input kanavan valinnassa huomioitavaa:

- AnalogMix() --> Line-In 1, Aux, etc. (katso surround mixerin asetuksista mitkä inputit kuuluvat tähän ryhmään) --> mikäli äänität esim Aux ja Line-In kautta signaalit sekoittuvat
- Mix L, Mix R --> "What U Hear"

Muuta huomioitavaa:
- kun ASIO ajuri on käytössä,ohitetaan Creativen Surround Mixerin .rec source (ja windowsin oma recoding controls -paneeli) kokonaan. Vain Source kanavien valinta (ON/OFF) tarvitsee tehdä
- raidan/raitojen monitorointi pitää avata äänityksen aikana mutta sulkea toistettaessa

! Voit ladata erilaisia manuaaleja steinbergin ftp palvelimelta osoitteesta ftp://ftp.steinberg.de (julkinen saitti) ja onhan kait käytössäsi Cubasen ome Help -tiedosto

! Värillinen #teksti meinaa valikkokomentoja.

terv. Juha
cubasisti
09.04.2006 22:37:59 (muokattu 09.04.2006 22:39:25)
Voisiko joku vielä selittää, miksi joku ostaisi 700 euron ohjelman Audigy-äänikortin kaveriksi.
Deadline tekee mestarin.
juha_p
09.04.2006 22:49:51 (muokattu 10.04.2006 11:01:59)
Voisiko joku vielä selittää, miksi joku ostaisi 700 euron ohjelman Audigy-äänikortin kaveriksi.

Koita miettiä itse!

Kyllä se Audigyn laatu koti hommiin luottaa ja varsinkin Audigy 4 (ja jos vielä on se Pro malli kyseessä (~250 €)).

Ehkäpä et itse ole kokeillut ko. korttia koskaan musiikin tekoon vaan luotat 1000€ korttin ja sen tuomaan 'ammattilisään' (toki soundissa on eroja, mutta ei se musiikki siitä tule yksistään : muisteleppa hyviä 60'- ja 70' -lukuja) --> ei sitä musiikkia kortilla tehdä vaan instrumenteilla, tunteella ja softalla (softat vaan on niin pirun kalliita: Onneksi nykyisin tulee aika hyviä softapaketteja HW:n mukana). Monet tekee jopa onboard soundilla (käy vaikka katsomassa cubase.net :issä tai cakewalkin foorumilla.

Voisihan sitä samalla lailla kysyä,
- miksi joku hankkii Autocadin kun tulostimena on pelkkä A4 mustesuihkari tai
- miksi joku ostaa 3500 € efektipaketin (Waves) vaikka ilmaisiakin on jaossa
- jne.

Kyllä kaikenlaisia kysymyksiä tähän maailmaan sopii ... ja vastaukset lienee aina tapauskohtaisia.

t. Juha
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)