Aihe: Mysongbookistakaan ei enää saa tabeja Guitar proohon
1 2
Carlos73
10.05.2006 20:24:48 (muokattu 10.05.2006 20:25:43)
Koitinpa tuossa taas hakea yhdet nuotit soiteltavaksi.
Voi venäjä. Loppui sitten sekin lysti.

Lainaus sivuilta:

What's new ?

Providing some tabs - even made by ear - of copyrighted music is illegal. In order to respect the law, downloads have been limited to the Composition and Competition files. We are going to make our best to find a solution to offer music content without infringing copyrights.
Zeni
10.05.2006 21:39:45
Tossa kieltämisessä ei ole mitään ideaa. Haittaa vaan aloittelevia ihmisiä kuten minä.
kivi
10.05.2006 21:51:01
Tossa kieltämisessä ei ole mitään ideaa. Haittaa vaan aloittelevia ihmisiä kuten minä.

Älä viitsi.

Saahan sitä karkkiakin syötyä halvemmalla enemmän, jos sitä saa ilmaiseksi tyypeiltä jotka ovat juuri varastaneet sitä kaupasta. Tää on erittäin osuva analogia.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Carlos73
10.05.2006 22:15:55
Älä viitsi.

Saahan sitä karkkiakin syötyä halvemmalla enemmän, jos sitä saa ilmaiseksi tyypeiltä jotka ovat juuri varastaneet sitä kaupasta. Tää on erittäin osuva analogia.

Toi nyt ei oikein osunnut eikä uponnut.

Ei mysongbookin tabeja oltu keneltäkään varastettu. Ne oli ihan käyttäjien itsensä tekemiä versioita biiseistä. Jotkut oli tunnettujen artistien biisejä, mutta joukossa oli ihan klassisiakin tekeleitä greensleevesien tyyliin.

Ja tekeleiden taso oli sanottaisiinko hyvin vaihtelevaa. Mitään niistä ei varmasti kukaan kuuntelisi huvikseen, midiäänillä tehtyjä biisejä.

Että minusta olisi sopivampi analogia kieltää pullareseptien julkaiseminen. Jokuhan tekele voisi muistuttaa jotain kaupallisesti myytävää tuotetta. Minun tapauksessani se oli ainakin kerran lähinnä kaakelilaattaa.
kivi
10.05.2006 22:23:02 (muokattu 10.05.2006 22:23:59)
Toi nyt ei oikein osunnut eikä uponnut.

Ei mysongbookin tabeja oltu keneltäkään varastettu. Ne oli ihan käyttäjien itsensä tekemiä versioita biiseistä.

Sä et nyt nää että sä et tajuu. On aivan yhtä luvatonta piirtää jäljennös Aku Ankasta julkaistavaksi kuin skannata se. Ei se, että varkaat ovat tökeröitä muuta miksikään sitä, ettei se musiikki jota he tabittavat ole heidän tekemäänsä.

On vain ja ainoastaan musiikin tekijän itsensä päätettävissä, miten hänen musiikkiaan käytetään. Kenelläkään muulla ei ole oikeutta tehdä minkäänlaisia omia tulkintoja julkaistavaksi, olivatpa ne kuinka onnettomia tahansa.

Livenä saat räveltää minkä sielu sietää, mutta nettiin laittaminen on julkaisemista.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Starlia
10.05.2006 22:57:50 (muokattu 10.05.2006 23:00:50)

Saisipa sitä karkkiakin varastaa omaan käyttöön niin paljon kuin haluaa.

EN nyt tiedä kummat ovat naurettavimpia - ne jotka ovat esim. tabulatuurien jaon puolesta vai ne jotka ovat sitä vastaan. Kauheaa kiihkoilua. Hommatkaa perhana oikea työ, niin ei tartte tapella jokaisesta pikkuasiasta koko aikaa. Olkoon kuinka "lainvastaisia" vain..

E: Kaljapöhnä
kivi
10.05.2006 23:04:55 (muokattu 10.05.2006 23:06:46)
Saisipa sitä karkkiakin varastaa omaan käyttöön niin paljon kuin haluaa.

EN nyt tiedä kummat ovat naurettavimpia - ne jotka ovat esim. tabulatuurien jaon puolesta vai ne jotka ovat sitä vastaan. Kauheaa kiihkoilua.

No kuule, miksiköhän?
:-D

Lainaanpa itseäni toisesta samanaiheisesta threadista, kysymys mukana selvyyden vuoksi:

>>Minä en näin äkkiseltään ymmärrä mitä haittaa artistille on siitä, että joku
>>yksityishenkilö lataa vaikka juuri MSB:stä tabulatuurin johonkin ko. artistin
>>kappaleeseen ja opettelee soittamaan kappaleen siitä.

Kivi: Jep, eikä siitä artistille olekaan haittaa. Kappaleen tekijälle sen sijaan on, hän kun ei saa rahaa artistin levymyynnistä vaan vain julkisesta esittämisestä ja esim nuottikirjojen myynnistä.

Nyt voidaan tietysti vetää taas se kuuluisa "oppimiskortti", eli arvella että kun jengi on tabeista opetellut soittamaan kappaleen, he sitten tuovat säveltäjälle rahaa soittamalla sitä keikoilla. Valitettavasti tuollaista tapahtuu aniharvoin, se nuottikirjan myymättä jääminen on usein paljon isompi juttu.

Puhumattakaan sitten siitä, että oikeus julkaista kappaleesta tabulatuuri, nuotti tai vaikka sanoitus on kustannussopimuksen perusta. Kustannussoppari tunnettiinkin alun perin nuottikustannussopimuksena. Ja tämä kustannussopimushan on niin arvokas asia, että tabulatuuri- tai nuottioikeuden myymisen katsotaan vastaavan 33,3 prosenttia biisintekijän koko palkasta!

Eli biisinikkarilta on varastettu kolmannes liksasta (tämä ei ole teoriaa vaan käytäntöä, nuottikustannussopparin tekijä ihan oikeasti luovuttaa pois ne 33% tuloistaan sentin tarkkuudella!) , jos biisistä julkaistaan luvatta sanat, nuotti tai tabulatuuri. Se ei ole mikään pikkujuttu.
Zeni
11.05.2006 00:13:27
On vain ja ainoastaan musiikin tekijän itsensä päätettävissä, miten hänen musiikkiaan käytetään. Kenelläkään muulla ei ole oikeutta tehdä minkäänlaisia omia tulkintoja julkaistavaksi, olivatpa ne kuinka onnettomia tahansa.

Ongelma on vain siinä kun yhtäkään artistia ei kiinnosta julkaiseeko joku heidän tabejaan tms. tämän takia niitä lupia on myös hyvin mahdotonta saada, ei tuossa mittakaavassa olevat asiat kiinnosta. Jos harjoiteltavat biisit jäävät nuottikirjojen varaan, niin eipä kauheasti treenatessa voi valtavirrasta poiketa. Nuottikirjoja tarjonta ei turhan laajaa ole.
Muistaakseni Happoradio antoi luvan tabeihinsa mutta jostain syystä se kiellettiin muun tahon toimesta (?)

Toinen on se, että "hyvät soittajat" soittavat sen biisin korvakuulolta oli tabeja tai ei,minä taas en osaa/pysty joten treenauskin tulee huomattavasti vaikeammaksi. Enkä tajua miten se olisi rahaa keneltäkään pois jos rävellän iltojeni iloksi jonkun biisin kohtia lävitse. Harvoin edes tulee soitettua mitään biisiä kokonaan vain niitä mielenkiintoisia kohtia.

Jos joku tekisi hyviä tabulatuureja (kuten osa songbookin tabeista) olisin jopa niistä valmis maksamaan. On eri asia haluaako maksaa nuottikirjasta jossa saattaa olla virheitä? Loppujen lopuksi tuo vain ja ainoastaan vaikeuttaa aloittelijoita. Sen sijaan, että lataat tabulatuurin netistä ja ohjelma jopa näyttää miten se kuuluu vetää, tulevaisuudessa (ehkä) joudut lainamaan kirjastosta kirjan ja kopioimaan siitä.
baron
11.05.2006 00:18:55 (muokattu 11.05.2006 00:21:37)

Noista tabeista en tiedä, kun en niistä mitään ymmärrä, mutta lähes kaikkien ulkolaisten piisien nuotit, joita olen kaivannut, olen saanut netistä maksamalla mielestäni kohtuullisen summan.
Osan saa heti downloadattua, osa tulee viikon sisällä postissa.

Kotimaisia ei netissä ole. Vaihtoehdot: joko hankkia jostain jotenkin äänite ja itse plokata (kehittävää, mutta ainakin mun taidoilla aikaavievää) tai sitten joku puoli/kokolaiton tapa.
Jos niitä olisi netistä kohtuuhintaan laillisesti saatavissa, niin ainakin mä olisin niitten ostaja.
My name is Baron, Sir Baron.
kivi
11.05.2006 00:47:10 (muokattu 11.05.2006 00:49:28)
Ongelma on vain siinä kun yhtäkään artistia ei kiinnosta julkaiseeko joku heidän tabejaan tms. tämän takia niitä lupia on myös hyvin mahdotonta saada, ei tuossa mittakaavassa olevat asiat kiinnosta

Artisti ei ole biisintekijä. Biisintekijä taas ei saa rahaa levyistä vaan juurikin siitä esittämisestä.

Muistaakseni Happoradio antoi luvan tabeihinsa mutta jostain syystä se kiellettiin muun tahon toimesta (?)

Ainoa "muu taho" mikä tässä on mahdollinen on, että he olivat jo myyneet kustannusoikeuden, kuten usein on asian laita. Silloin tilanne olisi sama kuin jos mä myisin sulle autoni, mutta tulisin ensi viikolla viemään sen sulta antaakseni sen lainaksi naapurin Villelle. Tai sitten biisin on tehnyt joku joka ei soita Happoradiossa, jolloin tilanne on sama kuin mä myisin sulle naapurin Villeltä lainaamani auton. "Minä" edustaa näissä teorioissa Happoradiota, ja tarkoitus on osoittaa, ettei tässä ehkä oo ilkeästi estetty toisia olemasta kivoja faneilleen.

Toinen on se, että "hyvät soittajat" soittavat sen biisin korvakuulolta oli tabeja tai ei,minä taas en osaa/pysty joten treenauskin tulee huomattavasti vaikeammaksi. Enkä tajua miten se olisi rahaa keneltäkään pois jos rävellän iltojeni iloksi jonkun biisin kohtia lävitse. Harvoin edes tulee soitettua mitään biisiä kokonaan vain niitä mielenkiintoisia kohtia.

Se ei suinkaan olekaan keneltäkään pois, päin vastoin, tehkää kavereittenne kanssa tabeja niin paljon kuin sielu sietää, ja opetelkaa kaikki maailman biisit, hyvä vaan.

Tabien laittaminen verkkoon sen sijaan on niiden julkaisemista, ihan kuin painattaisit ne kirjaksi. Paitsi että kirja leviää rajallisina määrinä ja sen jakelua voi kontrolloida - verkkoon laitettua tabulatuuria, nuottia tai sanoitusta (kaikki yhtä luvattomia) ei pysäytä Erkkikään.

Jos joku tekisi hyviä tabulatuureja (kuten osa songbookin tabeista) olisin jopa niistä valmis maksamaan. On eri asia haluaako maksaa nuottikirjasta jossa saattaa olla virheitä? Loppujen lopuksi tuo vain ja ainoastaan vaikeuttaa aloittelijoita. Sen sijaan, että lataat tabulatuurin netistä ja ohjelma jopa näyttää miten se kuuluu vetää, tulevaisuudessa (ehkä) joudut lainamaan kirjastosta kirjan ja kopioimaan siitä.

Luulen ja uskon, että luvallinen lataaminen saadaan hyvinkin käyntiin, kun tuo melkoisen epäreilu luvaton kilpailu saadaan kuriin. Osaaminen ja alustat ovat jo, mutta kun luvallista valvottua lataamista ei koskaan voi tehdä yhtä helpoksi kuin laitonta ja kontrolloimatonta levittämistä, niin aika vähän on ollut kysyntää lailliselle ja maksulliselle palvelulle joka tekisi hieman jäykemmin samaa, minkä luvattomat lähteet tekevät helposti ja nopeasti...
Zeni
11.05.2006 00:53:18
Huonompaan suuntaan se joka tapauksessa soittajan kannalta menee. Valikoima suppenee ja varsinkin hiemankin harvinaisempia tulee olemaan vielä vaikeampi (ellei mahdoton) saada.

Ahneus on pahasta.
Jormaz
11.05.2006 03:17:50
Tämmöiseen pelleilyyn ei olisi lähdetty jos tabien pääte olisi vielä ".txt", silloin ei ketään kiinnostanut. Nykyään vissiin midit kuulostaa jo liikaa alkuperäiseltä tai sitten ollaan huolissaan ettei porukka enää tilaisi soittoääniä kun ne saa ladattua itsekin puhelimeensa ilmaisista mideistä.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Klezberg
11.05.2006 09:28:25

Kyllähän on ollut vain ajan kysymys koska nuo poistetaan. Onhan myös ihan sama asia kopioinko romaanin kirjasta lukemalla tai sanelun mukaan. Kumpaakaan en saa luvatta julkaista.

Tabien laadusta vielä. Jos nähdään tabit lähinnä opiskelumateriaalina, niin ilman muuta on parempi käyttää laadukkaita transkriptioita joita saa maksamalla. Kerran halusin opetella Sultans of swingin. Verkossa ollut tab kyllä kuulosti siltä, mutta vasta Fazerilta ostettu nuotti/tab-editio avasi tuon soittotyylin saloja. Ja nuotti/tab-editioita on saatavissa, tabeja ei joka piisistä mutta opiskeluun riittävästi.

Sitäpaitsi, samalla tavoin kuin laillinen äänitekauppa ja nuottikauppakin jo toimii netissä, on luultavaa että myös tabeja alkaa sieltä laillisesti saada ennen pitkää. Jos niin käy, laatukin paranee koska roskasta ei kukaan halua maksaa.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Zeni
11.05.2006 10:19:37 (muokattu 11.05.2006 10:40:27)
Toivotaan parasta, mutta pelkään pahinta. Siinä vaiheessa kun raha astuu kuvioihin niin myös tabien-teko kriteerit muuttuvat. Toiminnan ollessa harrastastelija pohjalla myös harvinaisempia ilmestyy, koska ne nyt vain sattuvat olemaan jonkun suosikkeja. Kaupallistuessaan tod. näköisesti kysyntä määrää tarjonnan, eli se mitä on listalla on myös tabeina.

Enkä usko, että ulkomaisia kiinnostaa tabulatuurit/tarvitsevat siitä tulevaa rahaa. Kotimaisia taas ei tunnu kiinnostavan tehdä tabeja biiseihin ja useimmiten ne annetaan vapaasti (jos niitä on tehty).

Onko Suomeen tullut erillinen laki tabeista vai pyritäänkö tällä vain kunnioittamaan jenkkejä ? Olen vähän nukkunut tuon uutisen ohi, vaikka huomasin kyllä aikanaan että täältä hävisi tabit-osio.
BenGlenton
11.05.2006 11:27:10
Tabit hävisivät uuden tekijänoikeuslain myötä eli tämä ns. "Lex Karpela"

Tuo tabeista tai niiden puutteista valittaminen on internetin mukanaan tuonut ilmiö. Esim. kirjastoista löytyy tabulatuurikirjoja ja niitä voi edelleen myös kaupasta/netistä ostaa. Halvin tapa on blokata biisi itse.

Nuo mysongbookin ja esim powertabs.netin "käyttäjän itsetekemät" tabulaarit ovat usein suoraan julkaistusta nuottikirjasta koneelle näpyteltyjä versioita ja näin ollen melkoisen törkeää varastamista. Tuskin kovin moni keskiverto tabulatuurien näpyttelijä osaa tuosta vaan korvakuulolta blokata jotain Steve Vain tms. kitarasankarin tilutuksia paperille?

Tämä on nyt tilanne ja sen kanssa kannattaa yrittää oppia elämään. Netistä löytyy tabeja yhä, joskin vaihtelevalla laadulla. Joskus niistä saa kuitenkin ideaa miten biisi about menee.

Kannattaa tutustua kirjaston valikoimiin, jotka ainakin pääkaupunkiseudulla ovat hyvät. Kirjastoista saattaa löytyä myös vanhojen kitaralehtien numeroita, joissa on jos jonkinlaista biisiä nuotinnettuna.
www.supremecourtband.fi
pkhlo
11.05.2006 14:23:47
Jos taidot ei riitä kipaleen plokkaamiseen tai vaikkapa sointujen ylös raapustamiseen on halvin ja paras tapa Suomen toimivien kirjastopalvelujen hyödyntäminen. Voi olla, että tabeja kopsaillaan nettiin alkuperäisestä kustannetusta nuotista mutta ainakin mä törmään viikottain aivan kamalaan kuraan nettitabeissa. Innokkaat käyttäjät pistävät tabia nettiin heti kun se tuntuis menevän sinnepäin. Useassa tapauksessa siinä menee koko riffin tai kuvion nerokkuus ja soitettavuus ihan plörinäksi, jos sitä nyt sinne on edes saatu jotenkin esitettyä. Tää ei mun mielestä palvele aloittelevia soittajia tai kappaleen tekijöitä tai esittäjiä millään lailla. Saattaapa siinä tyssätä kotitarvekitaristin soittoharrastus ihan alkuunsa.
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
Ben_D
11.05.2006 14:35:22

Onneks mulla on hirvee läjä näitä tallella...
BenGlenton
11.05.2006 15:13:38
Jos taidot ei riitä kipaleen plokkaamiseen tai vaikkapa sointujen ylös raapustamiseen on halvin ja paras tapa Suomen toimivien kirjastopalvelujen hyödyntäminen. Voi olla, että tabeja kopsaillaan nettiin alkuperäisestä kustannetusta nuotista mutta ainakin mä törmään viikottain aivan kamalaan kuraan nettitabeissa. Innokkaat käyttäjät pistävät tabia nettiin heti kun se tuntuis menevän sinnepäin. Useassa tapauksessa siinä menee koko riffin tai kuvion nerokkuus ja soitettavuus ihan plörinäksi, jos sitä nyt sinne on edes saatu jotenkin esitettyä. Tää ei mun mielestä palvele aloittelevia soittajia tai kappaleen tekijöitä tai esittäjiä millään lailla. Saattaapa siinä tyssätä kotitarvekitaristin soittoharrastus ihan alkuunsa.

Mä tarkoitin aikalailla tätä samaa asiaa. Ne tabit jotka ovat oikeasti hyviä ja menevät oikein, ovat 98% todennäköisyydellä kopsattu niistä "oikeista" kirjoista, ja yleensä noissa hienostuneemmissa formaateissa, kuten PT tai GP.
www.supremecourtband.fi
Zeni
11.05.2006 15:17:17
Siis onko TABI-kirjoja oikeasti olemassa vai puhutaanko nyt nuottikirjoista ? Löytyy noista esim. Placeboa ja D.A.D tabeja ?
BenGlenton
11.05.2006 15:21:09
Siis onko TABI-kirjoja oikeasti olemassa vai puhutaanko nyt nuottikirjoista ? Löytyy noista esim. Placeboa ja D.A.D tabeja ?

Onhan niitä olemassa vaikka kuinka paljon. Hus kirjastoon :)

Useimmissa on mukana kyllä nuotitkin. Useimmissa "kitaranuottikirjoissa" on mukana tabit.
www.supremecourtband.fi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)