Aihe: Mihin suuntaan päivittää tietokonepohjaista (nauhoitus)kalustoa?
1 2 3
Antti1
03.07.2006 23:56:00
Homman lähtökohta on tämä: mä tarvitsen tietokonetta nauhoittamiseen, miksaamiseen, kuvankäsittelyyn, mnetissä pyörimiseen ja ehkä kerran vuodessa pelaamiseen. Nauhoittaminen toimii harrastelutasolla lähinnä omaksi iloksi ja kavereiden jeesimiseksi.

Varsinainen dilemma tuleekin tässä: läppäri vai tämmönen lattialla seisova hirmujööti? Mikäli pidättäydyn tässä nykyisessä koneessa, täytyy mun päivitellä osia (emolevy, prossu, ehkä näyttis ja näytön ostan joka tapauksessa jos tämän säilytän) ja roudaaminen tulee olemaan erittäin vaikeaa. Jos taas ostan läppärin, joudun ostamaan ihan kaiken uusiksi. Multa menisi sitten alta erittäin loistava Creamwaren kortti yms. Noiden lisäksi kuluisi myös iso kasa rahaa ja olen jossain vaiheessa muuttamassa omakotitalosta pienempään kerrostaloasuntoon opiskelujen ajaksi, joten tilansäästökään ei oo ollenkaan pahitteeksi. Toisaalta läppäristä säästynyttä tilaa suurempi hyöty saattaisi olla niistä lähes 2000€ rahoista, jotka tohon settiin kuluisi.

Kertaanpa tässä havaitsemani puolet molemmista maailmoista, mun näkökulmastani:

Läppäri
+ pieni
+ helppo roudata
+ mahdollisesti erittäin hyödyllinen opiskelussa
- hinta-/laatu-/teho-/ominaisuussuhde kehno
- kallis
- kallis
- kallis
- en voi hyödyntää nykyistä äänikorttiani, itkettää edes ajatella :(
- kovin pieni näyttö, eikä välttämättä edes kovin laadukas (huom. kuvankäsittely ja sekvensserin vaatima kuvaruututila)

Pöytäkone
+ helposti päivitettävissä tarpeen vaatiessa
+ mulla on valmiina loistava äänikortti ja muutama muukin hyvä osa
- iso ja paljon erillisiä osia, hankala roudata ja vie paljon tilaa pienestä asunnosta
- pakko päivittää (mulla hiukan ongelmia tehojen ja toimivuuden kanssa, liian iso kuvaputkinäyttö..)
- ei juuri kanneta kouluun mukaan

Kumpaan suuntaan lähtisitte mun tilanteessani, kun jompikumpi on nyt pakko tehdä? Ehdottakaa molempiin suuntiin jotain vaihtoehtoja. Pöytäkoneeseen nyt ainakin tulisi ensin uusi 19" TFT, jonka malli on jo tiedossa. Mitä sitten prossuksi, emoksi ja mahdollisesti tuon AGP-näyttiksen tilalle (Radeon 9600XT)?

Millaiset näkymät markkinoilla on hintojen suhteen kannettavissa ja pöytäkoneen komponenttien osissa? Onko tulossa jotain uutta kohtalaisen ajan sisällä, joka laskee nykyisten laatuvempaimien hintoja reilusti? Milloin kannattaisi siis hankkia ja mitä? Mitä ei ehdottomasti kannata hankkia ja minkä takia ei?
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
mhelin
04.07.2006 13:25:03
Hommaa (helposti) kannettava pöytäkone, eli tee siitä pienikokoinen niin roudaaminenkin helpottuu. Käytä esim. Shuttle baraboneja (esim. http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0100915808287 muitakin löytyy). 17 -tuumainen näyttö tai kaksi voisi olla parempi kuin yksi 19-tuumainen, toisen voisi jättää kotiin. Niin ja keskusyksikön voisi tietysti myös laittaa 19" räkkikoteloon (kuten tämä ehkä vaan isommalla powerilla http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0155000005779), se olisi toinen vaihtoehto, roudauslaatikoita löytyisi helposti.
Synnyttäjä
04.07.2006 13:47:46 (muokattu 04.07.2006 13:52:09)

Tää on varmaan aika pitkälti makuasiakysymys, mutta minä olen kyllä vannoutunut pöytäkoneen kannattaja. Näin nimenomaan päivitettävyyden takia. Toki roudaus on hankalaa, ja jos autoa ei olisi, saattaisi mielipide olla hieman toinen. Tilaa moinen ei kuitenkaan mielestäni juurikaan vie haittaavasti paljoa enempää, jos on vain yksikin pieni pöytä, jolle mahtuu littunäyttö ja näppis. Keskusyksikön sitten voi tunkea päydän alle.

E:

Mitä sitten prossuksi, emoksi ja mahdollisesti tuon AGP-näyttiksen tilalle (Radeon 9600XT)?

Itse ostin juuri Asuksen PCI-E -väyläisen emon, AMD64 3500+ prossun ja GeForce 7600 GT näyttiksen karvan päälle 400 euron. Kyllä tuo halvemmaksi tulee kuin uuden läppärin osto.
Kaikki tuntee apinan, apina ei tunne ketään.
PIM
04.07.2006 15:16:37
Musta se on loppujen lopuksi aika sama minkä kokoinen se pöytäkoneen kotelo on jos sitä tarvii lähtee liikuttelemaan äänitysmielessä. Pelkän tietokoneen lisäksi tarvii niin paljon liikutella muutakin sälää että muutaman kilon tai litran ero kotelon koossa ei suuresti vaikuta kokonaisuuden roudailtavuuteen. Mutta jos pientä haluaa niin eikä tollanen shuttle iske niin joku micro-ATX kokoiselle emolevylle tarkoitettu kotelo on halvempi ja siinä löytyy 3 PCI paikkaa laajennuksien varalle. Itse kyllä hommaisin (tai siis olen hommannut jo) mobiili-äänitystä varten erillisen raiturin ja pyhittäisin pöytäkoneen raskaampaan vääntöön eli miksaamista ja muuta editointia varten.
Antti1
04.07.2006 16:18:49
Itse kyllä hommaisin (tai siis olen hommannut jo) mobiili-äänitystä varten erillisen raiturin ja pyhittäisin pöytäkoneen raskaampaan vääntöön eli miksaamista ja muuta editointia varten.

Tää on se ideaalitilanne, mutta tiedätkös, ei tule läppäriä halvemmaksi. Tossa on kaksi ongelmaa: mun pitää jokatapauksessa päivittää konetta, kun se ei kykene siihen raskaaseen vääntöön (jotain vikaa prossussa) ja raiturikin uupuu... Jos joku haluaa välttämättä luopua vaikka 16-raitaisesta Fostexistaan ja uudesta koneen sisälmyksestä, niin tänne tulemaan vaan. :)

No lähdetään kartoittamaan nyt tätä pöytäkonetta: mulla on hyvät kovot, hyvä äänikortti, kelvolliset muistikammat, riittävän hyvä kotelo ja poweri. Tosta yhtälöstä puuttuu nyt se uusi prossu (kaksiytiminen tjsp. ilmeisesti on nykyään the hankinta?), jonka myötä pitäisi hommata uusi emo ja uudet emot ei kai kauheasti diggaile agp:sta, niin joku edullinen näyttiskin pitäis olla.

Mä en tarvitse markkinoiden kaikkein tykeintä vempainta (en varsinkaan näyttistä, kunhan jotkut pelit pyörii edes kivan näköisesti, jos joskus innostun), koska tää 1900+:ksi alikellotettu AMD:kin on lähes riittävä. Hinta täytyisi olla siedettävä, koska ostan myös sen näytön, mutta caccaa en huoli. Ehdotuksia?
Klezberg
04.07.2006 19:20:44

Pelkän tietokoneen lisäksi tarvii niin paljon liikutella muutakin sälää että muutaman kilon tai litran ero kotelon koossa ei suuresti vaikuta kokonaisuuden roudailtavuuteen.

Noissa löytyy skaalaa enemmän kuin tuo muutama kilo. Uuteen koneeseeni otin Nexusin kotelon ja sehän mokoma painoi jotain 15 kiloa.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Antti1
04.07.2006 21:37:31
Noissa löytyy skaalaa enemmän kuin tuo muutama kilo. Uuteen koneeseeni otin Nexusin kotelon ja sehän mokoma painoi jotain 15 kiloa.

Mulla on itseasiassa tuollainen Breeze 400 tällä hetkellä kotelona. Mainio kotelo niin kauan, kun sitä ei tarvii liikuttaa yhtään mihinkään. Itku siinä tulee.
mhelin
05.07.2006 11:00:30 (muokattu 05.07.2006 11:12:49)
Tällainen ratkaisu auttaisi koneen kantohommissa:

http://www.nollapiste.com/index.php?s=artikkelit/geargrippro/index

Vastaava tuote jota saa Coolputerilta:
http://www.coolputer.fi/non-ses/tiedot.asp?T=1596&lang=fin

Tuo löytyy Coolputerin sivuilta kun menee ensin http://www.coolputer.fi pääsivulle, sieltä valitsee "Kotelot" ja hakee listan lopusta lisävarusteet kohdan alta tuon tuotteen niin pääsee tilaamaan. Itse olen käyttänyt tavarataloissa myytäviä matkalaukkujen remmejä koneen ympärillä.
Antti1
05.07.2006 16:40:12
Taidanpa ajanmyötä nyt alkaa päivittelemään konetta uudenlaiseksi. Tänään kävin hommaamassa loistavan Viewsonicin 19" tft:n (VX924), enää ei tarvitse sulkea näyttöä ja tilaa kuvassa piisaa!!! Seuraavaksi uudet sisälmykset ja sitten niille mahdollisimman pieni kotelo.

Onko tosiaan ehdotuksia prossuksi, emoksi ja näyttikseksi?
marok
05.07.2006 17:06:11 (muokattu 05.07.2006 17:10:04)
Onko tosiaan ehdotuksia prossuksi, emoksi ja näyttikseksi?

Itse vähän aikaa sitten päivitin koneen uuteen uskoon ja voin kyllä suositella AMD:n kaksiytimellisiä prossuja.
3800+ X2 ei enää mikään hirveän hintainen ole, joten suosittelen harkitsemaan.
Itselläni on 4400+ X2 sen isomman välimuistin vuoksi (2 x 1Mb, kun 3800+:ssa ja jopa 4600+:ssa(!) on vain 2 x 512kt).
Noissa tulee kaikenlisäksi loistava prossujäähy, joten melukaan ei ole järjetön jos ei ole varaa hankkia jotain kallista zalmania tai vastaavaa.
Jos kuitenkin prossutuulettimen meinaat vaihtaa Zalmaniin tai vastaavaan, niin kannattaa kiinnittää huomiota jäähyn painoon. Emolevyjen suositus prossujäähylle taisi olla jossain 450 gramman paikkeilla kun esim. Zalmanin cnps7700 AlCu (kevyempi alumiini-kupari-jäähy) painaa jo 600 grammaa.
Eli jos olet hankkimassa koneen, jonka kanssa liikut paljon, niin en suosittele laittamaan painavaa jäähyä prossulle. Vesijäähykään ei ole hyvä valinta liikuteltavaan pakettiin.

Tuolle dual core -prossulle suosittelen Asuksen A8N-SLI premiumia sen piirisarjan passiivijäähyn vuoksi. Muiden piirisarjasirkkelit pitävät hirveää ääntä ja hajoavat kohtalaisen nopeasti varsinkin silloin jos kone on päällä jatkuvasti.

Näytönohjaimen valinta riippuu siitä, miten paljon aiot pelata.
GeForce 7600GS löytyy passiivijäähyllä, joten melu ei koidu ongelmaksi. Tehoja löytyy pyörittämään uusimpiakin pelejä varsin koreina, mutta reunanpehmennykset voi unohtaa.
7600 GT ei taida passiivijäähyllä kestää, joten sen lisäksi tarvisi ostaa hiljaisempi jäähy. Molemmat ovat halvemman hintaluokan pelikelpoisia kortteja.
Itselläni on 6600 GT 128mb muistilla ja ihan riittävän hyvin pyörii jopa Oblivion. Itse en juurikaan pelaa, kun aikaa siihen ei ole, joten tuo on aivan riittävä. 6600GT:n vakiojäähy on kovaääninen, joten olen laittanut siihen Zalmanin VF-700 Cu:n, joka hiljaisimmilla kierroksilla on oikeastaan äänetön.

Kuvauksestani löydät tarkempaa tietoa koneestani, jos kiinnostaa.

Edit

Tuo AMD:n uusi AM2-prossukanta näyttäisi olevan julkaistu ja ilmeisesti AM2-kantaisten prossujenkin hinnat ovat hieman halvemmat uutena vanhempiin 939-kantaisiin nähden. Emolevyjen hinnat tosin saattavat olla kovemmat.
Tosin nyt saattaisi käytettynä lähteä halvalla noita vanhemman kannan prossuja kun pelihirmut haluavat AM2-prossun sen DDR2-muistituen vuoksi.
On helppoa juosta ylivoimaa vastaan tullakseen teurastetuksi, mutta todellista rohkeutta on uskaltaa elää silloin, kun on oikein elää ja kuolla vain, kun on oikein kuolla.
Antti1
05.07.2006 17:13:49
Marokille kiitokset avuliaisuudesta! Mä oon tosiaan tippunut ihan täysin tän konehomman kärryiltä jo ajat sitten.

Mitä tulee noihin näyttiksien tehoihin, niin tää radeon 9600XT riittää nyt, niin kyllä yhden sukupolven uudemman kortinkin luulisi mulle riittävän. En mä paljoa pelaile, eikä niitä kaikkia valoshow-efektejä tarvitse nähdä.
marok
05.07.2006 18:09:54
Marokille kiitokset avuliaisuudesta! Mä oon tosiaan tippunut ihan täysin tän konehomman kärryiltä jo ajat sitten.

Ollos hyvä vain. Nyt on mukava auttaa kun itse käytin aikoinaan lukemattomia tunteja noiden tutkimiseen.
Tarkoitus olisi jonkinlainen artikkeli tuosta koneen ja laitteiden kasailusta kirjoitella (tai kirjoitettu on jo, pitäisi vain päivitellä se ja laittaa julki johonkin), kun varmaan monella on edessä koneen uusiminen kaksiytimelliseen tässä lähiaikoina.
Jospa siitä sitten jotain apua saisi. Hyvän pohjan ainakin.
On helppoa juosta ylivoimaa vastaan tullakseen teurastetuksi, mutta todellista rohkeutta on uskaltaa elää silloin, kun on oikein elää ja kuolla vain, kun on oikein kuolla.
Antti1
05.07.2006 18:44:02 (muokattu 05.07.2006 18:48:28)
Kysynpä nyt mieltä askarruttavan kysymyksen: kuinka suurella todennäköisyydellä kaikki "normaali" vempaimisto mahtuu tuollaiseen pieneen koteloon? Kartoitan vain sitä, että vaihdanko ensin kotelon, vai sisukset. Voi tulla itku kurkkuun, kun on kotelo ja uudet osat ei menekään sisälle... :|

EDIT: Oiskohan noissa Shuttlen bareboneissa jotain jännää vaihtoehtoa? Kertokaa, mä en tiedä näistä uusista yhtään mitään.
marok
05.07.2006 19:31:32 (muokattu 05.07.2006 19:46:15)
Kysynpä nyt mieltä askarruttavan kysymyksen: kuinka suurella todennäköisyydellä kaikki "normaali" vempaimisto mahtuu tuollaiseen pieneen koteloon? Kartoitan vain sitä, että vaihdanko ensin kotelon, vai sisukset. Voi tulla itku kurkkuun, kun on kotelo ja uudet osat ei menekään sisälle... :|

Jos sun koteloon mahtuu ATX-emolevy, niin ongelmaa ei pitäisi olla.
Barebonet unohtaisin suosiolla, sillä kokoero ei ole niin huomattava, että se juurikaan vaikuttaisi roudattavuuteen (ottaen huomioon pienemmän koon tuomat haittapuolet). Niihin myöskin menee vain mini-ATX-emolevyt (tai vastaavat), jolloin valinnanvara ja laajennettavuus on heikko. Lisäksi tuuletus on usein hoidettu 80mm tuulettimilla, jolloin äänentasokin on huomattavasti häiritsevämpi.
Jos helposti roudattavaa koteloa haet, niin Antecin super lanboy voisi kai olla kohtalainen tapaus.
Tosin tavalliseen ATX-miditorniin ei ole kovin vaikea homma ruuvata kattoon kantokahva kiinni. Kantoliinatkin voi virittää jos haluaa.

Barebonenkin kanssa kuitenkin täytyy mukana roudata näppis, hiiri ja näyttö, jolloin eroa ei tavalliseen miditorniin kasattuun koneseen paljon ole. Se ei niin lähellä ole läppäriä keikkakoneena, jotta sitä olisi kannattava hankkia. Myöhemmin vain itkettää kun paikat loppuu kesken tai melu ylittää sietorajan.

Jos räkkitavaraa olet hankkimassa, niin osta räkkiin sopiva kotelo. T-kaupassa ei ainakaan ollut kovin pahan hintaisia. Silloin pc menisi mukana siinä missä muutkin räkkirojut.

Edit

Muista hankkia kunnon poweri. Ilman sitä ei mistään tule mitään. 500W riittää. Sen kanssa ei pitäisi tulla ongelmia ihan heti.
Antti1
05.07.2006 19:51:21
Uusia ajatuksia: mä en roudaile niin aktiivisesti tätä, että nyt tarttis jotain radikaalia investointia. Tyydyn siis vain kalujen päivittämiseen ja tuohon jöötitorniin. Ehkä sitten kesympää koteloa jossain vaiheessa, kun se tulee ajankohtaiseksi.
mhelin
05.07.2006 22:15:26
Toisaalta Core Duot (tai Intel Pentium D 805 joka on erittäin halpa dualcore prossu) ovat vähän halvempia kuin AMD:t ja DDR2 muistikin pelittää niillä paremmin kuin AM2 kantaisilla AMD:n prossuilla. Toisaalta emotkin ovat kalliimpia (mutta ehkä vähän parempiakin). AMD:n uudet prossut vievät yleisesti ottaen vähemmän virtaa, eli lämmöntuottokin on pientä. Esim. tämä malli vie vain 35 Wattia:
http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/details.aspx?opn=ADD3800IAT5CU

Tuo toimisi varmaan hyvin pelkällä passiivijäähyllä (Scythe Ninja + tms.
http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0380700007555). PCI-E väylä lisää latenssia hardistasolla, joten se ei ole hyvä vaikka käyttäisikin PCI-E äänikorttia. Tosin AM2 väyläiset emot kaikki taitavat olla PCI-E väyläisiä.
marok
05.07.2006 23:22:04
Toisaalta Core Duot (tai Intel Pentium D 805 joka on erittäin halpa dualcore prossu) ovat vähän halvempia kuin AMD:t ja DDR2 muistikin pelittää niillä paremmin kuin AM2 kantaisilla AMD:n prossuilla. Toisaalta emotkin ovat kalliimpia (mutta ehkä vähän parempiakin). AMD:n uudet prossut vievät yleisesti ottaen vähemmän virtaa, eli lämmöntuottokin on pientä. Esim. tämä malli vie vain 35 Wattia:
http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/details.aspx?opn=ADD3800IAT5CU

Tuo toimisi varmaan hyvin pelkällä passiivijäähyllä (Scythe Ninja + tms.
http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0380700007555). PCI-E väylä lisää latenssia hardistasolla, joten se ei ole hyvä vaikka käyttäisikin PCI-E äänikorttia. Tosin AM2 väyläiset emot kaikki taitavat olla PCI-E väyläisiä.

Intelin kaksiytimelliset osoittautuivat useimpien testien mukaan tehottomammiksi musiikki- ja grafiikkakäytössä kuin vastaavat AMD prossut. Hinta/laatusuhde niissä on toki parempi.
DDR2:n hyödystä en osaa sanoa mitään kun en siihen ole perehtynyt. Ensimmäisissä AM2-väyläisten emolevyjen ja prossujen kanssa tehdyissä testeissä tuo DDR2 vaikutti kuitenkin melko hyödyttömältä.

Kaksiytimellisessä koneessa tuo PCI-E-väylä ei tuota samaa ongelmaa, mitä yksiytimellisissä koneissa on ilmennyt, joten sen suhteen ei pitäisi olla huolta.
Minulla on varsin hyvin pelannut PCI-E-väyläinen emolevy ja kaksiytimellinen prossu. Latenssit eivät ole olleet ongelmana.
PIM
06.07.2006 08:56:38 (muokattu 06.07.2006 12:14:25)
tai Intel Pentium D 805 joka on erittäin halpa dualcore prossu

BTW Tom's Hardwaressa oli juttua siitä kuinka D805 ylikellottuu vesijähyllä ongelmitta neljään gigahertsiin ja ilmajäähylläkin 3,6 -3,8 gigaan. Eiköhän tuolla jo muutama VSTplugarikin pyörisi.

http://www.tomshardware.com/2006/05/10/dual_41_ghz_cores/

Lisäys:

Tässähän alkaa itselläkin jo himottaa vanhan P3-pöytäköneen raadon päivitys nykyaikaan. Miltäs arvon raadin mielestä tälläiset uudet sisuskalut kuulostaisivat?

Hinnata Famiko.fi:stä noukittuna.

1024MB 667MHZ DDR2 DIMM CL5 NON-ECC (KIT OF 2) 19.7.2006 93,40 €
775DUAL-880 PRO ASROCK S775 PT880 DDR&DDR2 AGP PCI-E 20 kpl 52,30 €
PENTIUM D 805/2.66GHZ FSB533 2M 775 13.7.2006 104,20 €
SIRTEC 360 W ATX-VIRTALÄHDE SILENT 45 kpl 55,60 €
DIAMONDMAX 10/300GB SATAII 7200RPM 16MB 615 kpl 98,60 €

Eli Asrockin halpisemo + D805 + 360W virtalähde ja 1GB 667DDRII muistia hintaan 404,10e + pk:t.
marok
06.07.2006 12:33:42 (muokattu 06.07.2006 12:44:06)
SIRTEC 360 W ATX-VIRTALÄHDE SILENT 45 kpl 55,60 €
DIAMONDMAX 10/300GB SATAII 7200RPM 16MB 615 kpl 98,60 €

Tuosta powerista en tiedä, mutta suosittelisin ostamaan jonkun 500 wattisen. Nuo intelit kun ovat varsinaisia virtasyöppöjä, niin kovalevyjen lisäämisessä voi tulla ongelmia noin pienellä virtalähteellä.
Fortronin Blue Storm 500W maksoi itselleni n. 60e ja on erittäin hyvä virtalähde. Meluakaan ei lähde paljon.

Maxtorin kovalevyäkään en suosittele. Maxtoreita hajoaa kaikista eniten. Muutamalla eurolla saat seagaten levyn, joka on jo huomattavasti varmempi.

Muuten kyllä kaikki näyttäisi olevan ihan ok.

Edit

Tuossa Asrockissa ei taida olla FireWireä, joten sen tarvetta lienee syytä miettiä. Toki FireWiren saa muutamalla kympillä PCI-kortillakin

Edit2

Ja tuota SATA II-väylää ei tarvitse välttämättä. Kyllähän sen nopeudeksi luvataan 150mb/s, mutta mikään kovalevy (paitsi ehkä jotkut todella kalliit) ei taida käyttää 80mb/s enempää tuosta väylästä, joten IDE:kin riittää 133mb/s väylällään.
marok
06.07.2006 13:23:06 (muokattu 06.07.2006 13:26:25)
BTW Tom's Hardwaressa oli juttua siitä kuinka D805 ylikellottuu vesijähyllä ongelmitta neljään gigahertsiin ja ilmajäähylläkin 3,6 -3,8 gigaan. Eiköhän tuolla jo muutama VSTplugarikin pyörisi.

http://www.tomshardware.com/2006/05/10/dual_41_ghz_cores/

Kannattaa tuossa pitää mielessä se, että vesijäähy on roudattavassa koneessa aika iso ongelma/riski. Harvaan koteloon pumppu mahtuu sisälle (ne, joihin mahtuu, maksavat paljon) ja roudatessa on suurehko vuotamisriski mikäli pumpun vaikka sulloo kopan sisälle vain roudauksen ajaksi. Tuskin kukaan aktiivisesti konetta roudaava jaksaa aina vuodattaa nesteet pihalle ja irroittaa pumpun roudauksen ajaksi.

Vaikka ilmajäähyllä tuo D805 on kellottunutkin hyvin, on varmaankin jäähynä käytetty jotain raskasta zalmania tai jotain heatpipe-tornia. Luultavasti prosessorijäähyille asetettu painoraja (450 grammaa) ylittyy tuollaisilla helposti, jolloin on taas roudatessa suuri mahdollisuus hajoittaa prosessori ja emolevy.

edit
Zalmanin jotain isoa mötikkäähän tuossa käytettiin ilmajäähytesteissä. Prossun mukana tulleen jäähyn kanssa näytti kellot jääneen 3,2GHz:n tasolle.
Pikaisella selailulla sain muutenkin sen käsityksen, että vain tietyllä coren versiolla onnistuu kellottaminen noihin huikeisiin lukemiin.

Siltikin tuohon hintaan D805 on varsin hyvä kaksiytimellinen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)