Aihe: Vst-efektien käyttämisestä
1
Speedfan
30.09.2006 15:29:50
Osaako kukaan selittää miten Sonarissa pystyisin:

1: laittamaan jonkun VST-efektin kaikille raidoille yhteiseksi, eli se prosessoisi kaikkia raitoja
2: laittamaan efektin tietyille raidoille, mitkä haluan, esim. raita 1 ja 4
3: laittamaan efektin toimimaan vain tietyssä kohdassa raitaa?

Liittyvätkö nämä jollain tavalla bus-, insert/send-, band-, subgroup-termeihin? En vielä ymmärrä näitä käsitteitä.
Antti1
30.09.2006 15:34:32 (muokattu 30.09.2006 15:34:59)
Katoppa manuaalista niitä efektiosioita, siellä noi selitetään aika hyvin. Kaikille voit käyttää yhteisiä efektejä vaikka busseilla ja kanavakohtaiset menee ehkä helpoiten insertissä. Joitain poikkeuksia on efektikohtaisesti (ei toimi insertissä halutulla tavalla tms.), mutta niistä varmaan löytyy ohjeet plugarin yhteydessä tekstitiedostona.

EDIT: Tietyissä kohdissa toimii automaatiolla.

Mikä Sonar sulla on?
Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten!
Speedfan
30.09.2006 15:44:33
Hmm, mä pikaisesti tsekkasin kyllä sitä ohjekirjaa mutta en saanut siitä heti apua tarpeeksi. Pitäisi ehkä lukea tarkemmin tai jotain.

Sonar 3 Producer Editionia käytän.
Synnyttäjä
30.09.2006 21:06:36

Osaako kukaan selittää miten Sonarissa pystyisin:

1: laittamaan jonkun VST-efektin kaikille raidoille yhteiseksi, eli se prosessoisi kaikkia raitoja

Luot uuden bussin ruudun alalaitaan klikkaamalla tyhjää kohtaa oikealla hiiren namiskalla. Laita haluamasi efekti tähän bussiin. Laita kyseinen bussi niiden raitojen outputiksi, mitä haluat prosessoida. Näin siis haluamasi raidat on lähetetty yhteen ja samaan paikkaa, missä niitä voidaan yhteisesti prosessoida. Tämä bussin saat sitten lähetettyä myös haluamaasi paikkaan.

2: laittamaan efektin tietyille raidoille, mitkä haluan, esim. raita 1 ja 4

Klikkaat vain ko. raidan fx-laatikkoa oikealla hiiren namiskalla. Sieltä Audio Effects ja VST effects.

3: laittamaan efektin toimimaan vain tietyssä kohdassa raitaa?

Kun olet luonut haluamasi efektin kohdan 1 tai 2 mukaisesti, käytä envelopeja (en tiedä, mitä on suomeksi). Klikkaat jälleen oikeaa hiiren namiskaa haluamasi raidan päällä, ja valitset Envelopes -> Create Track Envelope -> Laittamasi efekti. Näin saat valita, mitä efektin parametreja haluat biisin mukana säätää. Bypass-parametri pistää härpättimen pois päältä. Sulle tulee siihen ruutuun semmoinen käyrä, minkä korkeutta voit säädellä. Jos kyseessä on vaikka se bypass, niin ideana on, että kun käyrä on tietyllä korkeudella (yleensä joko raidan ylemmässä tai alemmassa puoliskossa), on bypass päällä (efekti pois päältä) ja tietyllä korkeudella taas päällä (efekti pois päältä). Olipa sekavasti selitetty. Koita vaan, ymmärrät kyllä toimintaperiaatteen pian.
!
Ukko
30.09.2006 22:43:01

Eikä muuta kuin reitittämään raitoja.
Speedfan
01.10.2006 11:05:12
Kiitos avusta!
d-iivil
01.10.2006 19:24:53 (muokattu 01.10.2006 19:25:04)
Hmm... vajaan kolmen huntin softan olet ostanut, etkä tiedä perusteita VST-efektien asettelusta? Mikäs siinä jos on rahhoo, ostasin minäkin jos ois pätäkkää :-P
Lahjoita rahaa köyhälle muusikolle: 800021-15687625! Pienimmätkin summat otetaan avosylin vastaan.

Firenote - Kasariheavyrockia
Puavali
01.10.2006 21:09:46
Hmm... vajaan kolmen huntin softan olet ostanut, etkä tiedä perusteita VST-efektien asettelusta? Mikäs siinä jos on rahhoo, ostasin minäkin jos ois pätäkkää :-P

Ensin ostetaan, sitten opetellaan. Näin on meillä toimittu ennenkin ja toimitaan vast'edeskin.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Klezberg
02.10.2006 17:17:32

Ensin ostetaan, sitten opetellaan. Näin on meillä toimittu ennenkin ja toimitaan vast'edeskin.

Toiset meistä tuntuu pyörivän jossain missä voi kaiken oppia käyttämättä rahaa tippaakaan, toisten on ostettava värkit millä opetella. Toki kirjoista voi oppia, mutta kummasti asiat yleensä tuppaavat kirkastumaan vasta kun niitä pääsee kokeilemaan käytännössä. No, toki nykyään pääsee aika halvallakin liikkeelle.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Antti1
02.10.2006 17:33:51
Pieni sivuhuomautus ehkä aihetta vähän hipoen: netin informaatiomäärän avulla ei oo kovinkaan suuri hankaluus oppia käyttämään auttavasti jotain softaa/rautaa, mikäli jaksaa kaluta kaiken mahdollisen läpi. Mullakin meni Sonarin käyttöönotto kovin helposti aikanaan, kun olin lukenut manuaalit yms. läpi jo etukäteen. Ehkä asiaa tosin auttoi kokemus myös muutamasta muusta softasta, vaikka kyseessä onkin ollut ilmaisroinaa ja vain yksi maksullinen. Toki kaverin luona on päässyt jotain Cubasea näppäilemään, mutta eipä satunnaiskäytöstä juuri hullua hurskaammaksi tule.

Mulla tosin on jonkinlainen pakkomielle tietää hankinnan alla olevasta vempaimesta kaikki etukäteen. Sitten ku se saapuu kotiovelle, niin suoraan vaan vääntämään nippeleitä ja nappuloita. :) Suosittelen, säästyy monelta vaivalta ja pettymykseltä.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
Lennu
02.10.2006 17:43:51

Mulla tosin on jonkinlainen pakkomielle tietää hankinnan alla olevasta vempaimesta kaikki etukäteen. Sitten ku se saapuu kotiovelle, niin suoraan vaan vääntämään nippeleitä ja nappuloita. :) Suosittelen, säästyy monelta vaivalta ja pettymykseltä.

Mulla kävi kerran vahingossa vastaava. Kahlasin kerran duunissa yövuorossa Yamahan O1V:n manuskan läpi ja eikös seuraavalla keikalla basisti sitten hommannutkin vastaavan Yamaha promix 01:n lainaan. Ja kun se ei sitä osannut käyttää, niin mä sitten pääsin briljeeraamaan.
"Ei, sä et näköjään ollenkaan käsitä missä suunnassa ongelmat on." "Mä käsitän,mut mä en tiedä sitä että saatko sä niihin ammattitaitoista apua?"
PIM
02.10.2006 18:29:39

Järkipuhetta joka sana. Mä en ainakaan osta yhtään elektroniikkalaitetta, jonka manuaalia ei pysty netistä etukäteen lataamaan. Kyllähän laitteen mainosmateriaali aina lupaa vaikka mitä, mutta monelta itkulta säästyy kun manuaalista lopullisesti selviää myös se, mitä laitteella ei pysty tekemään, mikä on vähintäänkin yhtä tärkeä tietää onnistuneen hankinnan varmistamiseksi kuin se, mitä sillä pystyy tekemään. No tänään sitten ostin kuitenkin Edirolin midi-keyboardin summamutikassa, eli se niistä periaatteista;) No sainpahan edes alle Thomannin hinnan...
kookoo65
13.10.2006 08:06:19
Hepskukkuu!

Ostin vuosia sitten Cubase VST 3 piste jotain version. Koneeseen tarvis nyt hommata palikka, jotta vois suoltaa Mp3:sia ulos. Kuka jälleenmyy eli mistä voipi hommata? Asun Hki:ssä. Onko hajua hinnasta?
Danko
13.10.2006 08:12:57

Hepskukkuu!

Ostin vuosia sitten Cubase VST 3 piste jotain version. Koneeseen tarvis nyt hommata palikka, jotta vois suoltaa Mp3:sia ulos. Kuka jälleenmyy eli mistä voipi hommata? Asun Hki:ssä. Onko hajua hinnasta?

Exporttaat Cubasesta waviks ja väännät esim. ilmaisella WinLamella ämppäreiks. http://winlame.sourceforge.net/
Mullo rakkauden viilis, menkää ja tehkää kaikki kansat minun rakkauden lapsiksini! -Juzzu
Klezberg
13.10.2006 11:04:59

Pieni sivuhuomautus ehkä aihetta vähän hipoen: netin informaatiomäärän avulla ei oo kovinkaan suuri hankaluus oppia käyttämään auttavasti jotain softaa/rautaa, mikäli jaksaa kaluta kaiken mahdollisen läpi.
...

Enpä minä tästä eri mieltä ole. Mutta puhut siitä että kun tietyt perusasiat jo ovat hanskassa, voi manuaaleista tutustua vaihtoehtoisiin ratkaisuihin.

Tarkoitinkin sitä että asioihin sisäänpääsy oikeasti edellyttää että pääset käytännössä pelaamaan edes yhden setupin kanssa (sekvensserin, audiosoftan, syntikan, mitä nyt haetkin). Luin jo 70-luvun lopulla syntikoista mutta meni hyvin kauan ennen kuin pääsin oikeasti niiden kanssa tekemisiin. Sama juttu (koti)studiohommien kanssa. Asiat oli teoriassa tuttuja vuosia ennen kuin niitä pääsi oikeasti kokeilemaan. Monet asiat avautuvat oikeasti vasta käytännössä.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Antti1
13.10.2006 14:55:27
Enpä minä tästä eri mieltä ole. Mutta puhut siitä että kun tietyt perusasiat jo ovat hanskassa, voi manuaaleista tutustua vaihtoehtoisiin ratkaisuihin.

Aivan, enpä tullutkaan ajatelleeksi tuolta kantilta. Täysi aloittelija ei tiedä edes mitä pitäisi etsiä. Olisi varsin mainiota, jos useilla paikkakunnilla järjestettäisiin sellaisia viikonlopun pituisia peruskursseja eri softien yms. käyttöönotosta ja äänityshommienperusteista. Ei taida kenelläkään vain olla kiinnostusta ja resursseja moiseen.

Tässähän olisi periaatteessa jollekin kannettavan tietokoneen kylkeen rakennetun nauhoitussysteemin omistajalle oiva tilaisuus saada vähän rahaa, jos muutaman kurssin vetäisi silloin tällöin halukkaiden järjestämissä tiloissa.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
passe
13.10.2006 15:36:09
Olisi varsin mainiota, jos useilla paikkakunnilla järjestettäisiin sellaisia viikonlopun pituisia peruskursseja eri softien yms. käyttöönotosta ja äänityshommienperusteista. Ei taida kenelläkään vain olla kiinnostusta ja resursseja moiseen.

Espoon kunnalla on ainakin ajoittain ollut just tän suuntaista touhuilua. Kurssien hinnat käsitteekseni varsin muodollisia. Hienoa toimintaa!
"Good is in the details..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)