Aihe: linux: jack ja realtime -probleemat
1
djtremolo
19.09.2006 13:21:16 (muokattu 19.09.2006 13:23:40)

Terve!

Sain vihdoinkin ardourin ja jackin toimimaan sekä ubuntulla että xubuntulla, joista jälkimmäinen on nyt käytössä.

Haluaisin saada jackin toimimaan realtime-prioriteetilla, mutta se ei onnistu. Olen kääntänyt kernelin mingo-patcheilla, ja käyttänyt set_rtlimits -ohjelmaa jackin käynnistykseen. Ongelma on, että silti vain jack pyörii ihan tavallisella prioriteetilla ja xruneja tulee liikaa.

http://lalists.stanford.edu/lau/2005/12/0291.html
on yksi ohje, miten homman pitäisi toimia. Kyseinen ei kuitenkaan mulla jostain syystä toimi. Mitään virheilmoituksia ei enää tule, eli set_rtlimits toimii mielestään oikein. top:illa katsottuna jackin prioriteetti on kuitenkin ihan eri kuin mitä sille on käynnistettäessä annettu. Outoa on myös, että tuossa ohjeessa käsketään antamaan jackille suuri prioriteetti (70) vaikka käsittääkseni linuxissakin pienin numero saa eniten suoritusaikaa ja idle-taski pyörisi tuolla 100 tuntumassa. Kokeilin kuitenkin eri numeroita eikä niillä ollut vaikutusta.

Osaisiko joku jeesata?
If I seem super human, I have been misunderstood.
djtremolo
20.09.2006 17:30:15

Eikö kellään muka ole ardouria käytössä? Suosittelen kyllä kokeilemaan, jos ei ole vielä tuttua. Kakkosreleasekin on juuri tulollaan. Nykyään asennus on jopa helppoa (poislukien nuo kysymäni tuunaukset prioriteettien kanssa).
SaBer
20.09.2006 17:37:34

Kyseinen ei kuitenkaan mulla jostain syystä toimi. Mitään virheilmoituksia ei enää tule, eli set_rtlimits toimii mielestään oikein. top:illa katsottuna jackin prioriteetti on kuitenkin ihan eri kuin mitä sille on käynnistettäessä annettu. Outoa on myös, että tuossa ohjeessa käsketään antamaan jackille suuri prioriteetti (70) vaikka käsittääkseni linuxissakin pienin numero saa eniten suoritusaikaa ja idle-taski pyörisi tuolla 100 tuntumassa. Kokeilin kuitenkin eri numeroita eikä niillä ollut vaikutusta.

RT prioriteetit on eri asia kuin nice-arvo. Käynnistelepä jack qjackctl-ohjelmalla ja katso palaako siinä se RT-valo. Ongelma voi olla muuallakin, esim näytönohjaimen pci-latensseissa, tai yksinkertaisesti liian pienessä äänikortin latensissa.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
djtremolo
20.09.2006 18:27:23

RT prioriteetit on eri asia kuin nice-arvo. Käynnistelepä jack qjackctl-ohjelmalla ja katso palaako siinä se RT-valo.

top:illa kun tsekkasin prosessilistaa, niin joillakin prosesseilla PR-sarakkeessa oli arvona "RT", muilla sitten numeroarvoja. Seuraavana sarakkeena on NI: siinä taas näkyy +/- arvoja. Tämä lienee nice-sarake?

jackd:lla PR ja NI olivat eri arvoja kuin mitä olin pyytänyt set_rtlimits-käynnistyksessä.

RT kyllä näkyy qjackctl:ssä, mutta lähinnä ihmettelen tuota top-listaa. XRuneja tulee kohtuullisilla latenssiarvoilla.
mhelin
23.09.2006 21:36:25
Kokeile sitten säätää niitä PCI-latensseja.

Muuten Wine alkaa tukemaan ASIO:ta, taitaa vaan olla liikaa säätöä saada sekin toimimaan.
Denzo
25.09.2006 11:21:57

http://www.emvg.net/esa
jorma_r
26.09.2006 09:49:37
Jotenkin kuvittelisin että toi johtuisi kernelistä kuitenkin. Ubuntusta en tiedä mutta juuri noin käy Fedorassa jos yrittää ajella jaskaa default-kernelillä jossa ei ole RT -nippeleitä paikallaan.

Mikäs äänikortti sulla on ja mitä vipuja tarkalleen annat Jackille?

USB-korttien kanssa olen nimittäin törmännyt tuollaiseen joskus jos periodeja on käytössä 2 (korjaantuu kun laittaa 4.)

Oletteko kokeilleet ardour2:sta vielä? Näyttää hyvältä ja toimii melkolailla vakaasti jopa...
djtremolo
26.09.2006 10:52:47 (muokattu 26.09.2006 10:54:53)

Eilen en ehtinyt testailla, mutta tänään on testisession aika.

Jotenkin kuvittelisin että toi johtuisi kernelistä kuitenkin. Ubuntusta en tiedä mutta juuri noin käy Fedorassa jos yrittää ajella jaskaa default-kernelillä jossa ei ole RT -nippeleitä paikallaan.
Tältä se minustakin vaikuttaa. Kokeilen tänään tuolla studio to go demolla, siinä pitäisi olla kaikki mokkulat paikallaan. Jos jackin saa pyörimään realtimenä siinä, niin sitten on toiveita saada oma ubuntu-asennus toimimaan vastaavasti.

EDIT: Unohdin sanoa, että olen kääntänyt kernelin realtime patchilla, mutta en ole oikein varma, että homma meni alusta loppuun onnistuneesti. Ainakaan realtime-lsm -moduulia mulla ei oleo lemassa.

Mikäs äänikortti sulla on ja mitä vipuja tarkalleen annat Jackille?
RME HDSP ja Digiface. Näille pitäisi olla hyvä tuki, mutta jackin parametreja en muista. Olen kuitenkin koittanut sekä QjackCtl:llä että ilman. Qjackilla Olen pistänyt tickit Realtime-kohtaan ja HW Mon. Buffer 64 samplea ja periodeja 2kpl toimii, mutta pienemmällä bufferilla ei.

Kanavia on ollut tuossa testissä 26 kpl, 48kHz.

Koneena on läppäri intel centrino 1.7GHz, 1.5GB ram. Testissä oli käytössä vain monitorointi, eli kovalevyn nopeudella ei ole merkitystä.

Jossakin ohjeessa sanottiin, että kun äänikortin IRQ-prioriteetin laittaa korkeaksi ja jackin prioriteetin pykälää pienemmäksi, niin lopputulos pitäisi ollla viimeisen päälle nopea ja toimiva.

Oletteko kokeilleet ardour2:sta vielä? Näyttää hyvältä ja toimii melkolailla vakaasti jopa...

Yritin mä sitäkin kääntää, mutta viimeisin yritys ei onnistunut, kun käännös valitti MIDI librarysta. Pitää palata asiaan, kunhan ne julkaisevat kakkosversion. Tai ainakin siihen asti, että saan tuon jackin kuntoon.
jusak
26.09.2006 14:27:56

Eipä ole vielä tullu kokeiltua, ei ole "uskaltanut" asentaa vielä kun projekteja on kesken. Mielenkiinnolla kyllä heti kokeilen kun mahdollista.

Onko jotain selkeetä parannusta johonkin ja/tai uutta ominaisuutta mistä ite tykkäät?
djtremolo
27.09.2006 17:12:01

Kokeilepa Studio to Go!:n demolla, toimiiko ok.
Studio to go:lla tilanne on sama, eli topissa jackd ei saa sen parempaa prioriteettia kuin muutkaan (useimmilla prosesseilla on 20)

Kummallista.
SaBer
28.09.2006 22:06:39 (muokattu 28.09.2006 22:07:17)

Buffer 64 samplea ja periodeja 2kpl toimii, mutta pienemmällä bufferilla ei.

Kanavia on ollut tuossa testissä 26 kpl, 48kHz.

Pienellä googletuksella selvisi, että tuo on windowsissa pienin mahdollinen latenssi. (ainakin RME:n screenshotin perusteella http://www.rme-audio.com/english/hdsp/digifa.htm)
Mihin ihmeeseen tarvitset alle muutaman millisekuntin latenssia???

topista en välittäisi, en ole ihan satavarma osaako se näyttää kaiken oikein...
djtremolo
29.09.2006 17:36:02 (muokattu 29.09.2006 17:40:24)

Mihin ihmeeseen tarvitset alle muutaman millisekuntin latenssia???
no.. vanhoilla hoontecheillani pyöri täysi kanavamäärä (18) 1ms latenssilla jopa windowsilla. Nyt kun tätä rme:tä ja linuxin reaaliaikakerneliä on hehkuteltu oikein internetiä myöten, niin tokihan niillä pitäisi ainakin samaan päästä.

Lähinnähän kyse on siitä, että jos sen saisi toimimaan sujuvasti yhdellä millisekunnilla, niin sitten voisi hyvin mielin tiputtaa latenssin muutamaa pykälää isommaksi (edellisellä systeemilläni se oli varsinaisessa käytössä kymmeniä kertoja toimivaa minimiarvoa suurempi äänitysvarmuuden vuoksi)

topista en välittäisi, en ole ihan satavarma osaako se näyttää kaiken oikein...
Onkos suositella jotakin muuta komentoa, jolla sen näkisi luotettavammin?

EDIT: ai niin, unohdin taas sanoa, että tuolla buffer-asetuksella 64 tulee virheilmoituksia. Ei puskurin yli/alivuotoja, mutta jotakin "timeout exceeds 6.6789123 milliseconds" tms. Tarkemmin en nyt muista. Ilmeisesti bufferin pitäisi olla reilusti isompi toimiakseen kunnolla.
djtremolo
29.09.2006 17:39:56 (muokattu 29.09.2006 17:40:51)

erheellinen viesti poistettu.
SaBer
12.10.2006 19:37:11

djtremolo
13.10.2006 16:54:12

Tällaseen linkkiin törmäsin irkissä:
http://wiki.tryphon.org/rivendell/i … p/Checking_thread_schedule_priority

Löysin myös jostakin vinkin chrt:n käytöstä ja kuinka ollakaan, nyt on
äänikortin IRQ (90), jackd (85) ja ardour (80) pyörimässä noilla suluissa näkyvillä prioriteeteilla.

Homma toimii paremmin, nyt toimii -period 64 säädöillä ihan ok. Joskus kuitenkin jackd:ia sulkiessa kone juuttuu täysin, edes hiiri ei enää liiku. Pitää vielä vähän hakea noita säätöjä.

Näemmä on niin, että alsa-ajuri ei anna laittaa pienempää periodiarvoa kuin 64 tuolle RME:n raudalle. Eli se ei ollutkaan kiinni prioriteeteista, vaan itse ajurista.
SaBer
13.10.2006 18:37:09

Näemmä on niin, että alsa-ajuri ei anna laittaa pienempää periodiarvoa kuin 64 tuolle RME:n raudalle. Eli se ei ollutkaan kiinni prioriteeteista, vaan itse ajurista.

Näemmä on raudasta kiinni, kun ei windowssissakaan saa pienempää...
jorma_r
14.10.2006 00:08:17 (muokattu 14.10.2006 00:09:57)
Eipä ole vielä tullu kokeiltua, ei ole "uskaltanut" asentaa vielä kun projekteja on kesken. Mielenkiinnolla kyllä heti kokeilen kun mahdollista.

Onko jotain selkeetä parannusta johonkin ja/tai uutta ominaisuutta mistä ite tykkäät?

Eipä tuossa ole juuri uskaltamista - imaiset vaan ardourin SVN:sta ja sanot notta: scons PREFIX=/home/jorma/ardourdev

Siis joku muu hakemisto sinun koneellasi mutta kuitenkin. Sepä asentuu sinne kiltisti eikä haittaa olemassaolevaa 0.99:a millään tavoin. Itse ajelen niitä vuorotelle - vanhalla teen biisejä, uudella kikkailen toistaiseksi.

Eihän tuossa 2.0:ssa juuri mitään valtavaa uutta ole - se lähinnä näyttää paremmalta ja selkeämmältä. Sama alusta mutta kuskille pehmeämpi penkki - tavallaan aika suuri parannus jos sitä niin ajattelee...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)