Aihe: Sonar 6 rantautui 1 | |
---|---|
![]() 30.09.2006 00:38:03 | |
Noudin tänään ovelta uunituoreen Cakewalkin sequn. Mitään sykähdyttävää uutta ei ollut ohjelmaan lisätty, mutta esim. ulkoasu oli vaihtunut mielestäni enemmän kuin missään aiemmista Sonarin päivityksistä, mikä vaatiikin vähän totuttelua. Näppäristä lisäyksistä mainittakoon mm. uusi audio quantize sekä parempi ymmärrys midikontrolleja kohtaan. Tässä vaiheessa ohjelma tuntuu itselleni oikein mukavalta käyttää, mutta versio 6.00 meinaa vaan kaatua turhan usein. Katsokaa mainostusta osoitteessa http://cakewalk.com/Products/SONAR/default.asp | |
![]() 02.10.2006 14:21:41 | |
Höh, ei mulle vaan vielä rantautunut. Tilasitko erikseen vai onko kyseessä se ilmainen päivitys versio 5:n ostajille? nimim. ilmaista päivitystä odotellessa | |
![]() 02.10.2006 16:33:08 | |
Höh, ei mulle vaan vielä rantautunut. Tilasitko erikseen vai onko kyseessä se ilmainen päivitys versio 5:n ostajille? nimim. ilmaista päivitystä odotellessa Nimenomaan päivitin elokuussa neljännestä versiosta viidenteen, ja toimitettiin nyt sitten ilmaiseksi toi kutonen. Tulipahan otettua vähän pehmeämpi lasku kun käytin kuukauden ajan Sonar 5:sta ennen tätä päivitystä. ;) Kaiken järjen mukaan sunkin laatikon pitäisi kyllä saapua vähitellen... | |
![]() 03.10.2006 03:42:12 | |
Tässä vaiheessa ohjelma tuntuu itselleni oikein mukavalta käyttää, mutta versio 6.00 meinaa vaan kaatua turhan usein. Mulla on ollut muutaman päivän tehokäytössä, eikä ole kaatunut vielä kertaakaan. Vanhat projektit ovat myös toimineet täydellisesti :-). Valikoiden uudelleenjärjestely aiheuttaa harmia, pitää opetella pikanäppäimet uudestaan. 5.2-version sain blue screeniin aina halutessani, kutonen ei tahdo kaatua (V-Vocalia en ole vielä kokeillut, se oli ainakin ennen buginen pa$ka). -p ---
-Dynamiikka pois niin ei jää sekään asia vituttamaan. | |
![]() 05.10.2006 12:25:24 | |
Semmosta nippeliä kysyisin, kun ei sitä oikein saa selville Cakewalkin sivuilta. Eli pystyykö Sonar 6 versiossa tallentamaan busseja (en tarkoita linja-autoja)? Eli kun mulla on "paha tapa" ketjuttaa eri instrumentit omiin busseihin ja laittaa niihin sitten kaikenlaisia efektejä, niin olisi kätevää jos niidenkin "asetukset" voisi raitojen tapaan latailla templateista. Sonar 5 versiossa tämä ei ole mahdollista, ainakaan minä en ole keksinyt miten. Luonnollisesti olen tehnyt templaten missä ne omat vakiojutut on, mutta kun palaa esim. vanhoihin projekteihin tai alkaa äänittämään netistä haettujen midien päälle, olisi tämä kätevää. Etenkin kun oon ottanut Drum Kitt From Hell Superiorin käyttöön ja siinä pirulaisessa pitää tehdä hirveä määrä busseja, jos haluaa kaikki kanavat toimimaan niin kuin kuuluu (Sonar yhdistää aina pluggarista 2 monokanavaa yhdeksi stereoksi ja iskee ne L&R, ei kivaa). Jatkokysymys tietenkin kuuluu, ei sattumalta tälle ongelmalle ole 6 versiossa tehty jotain? Parannettu quantize ominaisuuskin kuulostaa ihan mielenkiintoiselta, mutta sen takia ei viitsisi päivittää vaan odottaa veriota 7. Sitä odotellessa pitää yrittää soittaa asiat oikein sisään alun perinkin :) | |
![]() 05.10.2006 15:26:54 | |
Öh, kyllähän vitosessa ne bussitkin tallentuu templaten mukana. Eikai sulla oo väärä tallennusformaatti vain käytössä? Mulla toimii Sonar 5 ja DFHS ilman sen kummempia säätöjä: valmis projekti auki ja midiä sisään. Oonpa jopa tehnyt aika pitkälle prosessoidun systeeminkin tuota DFHS:ää varten, ettei pikademoilla tarvii ihmetellä turhia. :) Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. | |
![]() 05.10.2006 16:58:24 | |
^ Taisin huonosti selittää... Kyllä bussit tallentuvat templateen ihan kiltisti. Mutta raitojen kohdalla voi hakea niitä presettejä vai mitä ne on semmosesta pudotuslistasta ja toisaalta itse tallentaa omat asetukset vastasuuden varalta. Eli se tallentaa esim. raidalla olevat efektit ja niiden asetukset vastasuudessa käytettäväksi muualla. Bussien kohdalla ei tämmösiä valikkoja ja vaihtoehtoja ole. Äh, pitäisi olla se ohjelma tässä nenän edessä niin voisi selittää paremmin. Kyllä Superior toimii, ainoa ongelma siinä on se, että kun valitsee ulostuloksi ne kaikki 15 - vai monta mikkikanavaa niitä on - niin silloin Sonar iskee aina 2 monoa stereoksi, toinen L ja toinen R. Ongelmaan on neuvottu Toontrackin sivuilla ratkaisuksi kytkeä jokainen track kahdeksi bussiksi (L & R) ja pistää tuo bus monoksi (ja vielä piilottaa sitten näkyvistä nuo trackit). Helpommalla toki pääsee, jos kytkee Superiorista ulostuloksi yhden stereokanavan. Tässä on vaan se huono puoli, ettei sitten voi samalla tavalla säädellä niitä mikkikanavia erikseen jos haluaa. Argh, tuskin tämä yhtään selvensi... | |
![]() 05.10.2006 17:36:49 | |
Ahaa, sä siis puhut track templateista, joita voi avata kesken projektin? Sellaista ominaisuutta ei taida vitosen busseille löytyä, en oo oikeastaan osannut tähän mennessä kaivatakaan. Täytyypä koittaa katella, jos jotenkin onnistuisi. Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. | |
![]() 05.10.2006 17:50:04 | |
^ Taisinpa itse keksiä juuri. Kun tekee track templaten jossa on bus tekee se itse automaattisesti uuden bussin jos samannimistä ei ole jo. Jos samanniminen on, se käyttää sitä, mikä on kätevää sekin. Kaikkea sitä oppii... | |
![]() 05.10.2006 21:50:43 | |
Löytyykö sitä Hietsun rannasta ? (puujalkahuumoria) Mitä eroa on basistilla ja kellolla?
Kello pysyy tahdissa. | |
![]() 20.10.2006 11:34:46 | |
D'oh! Sonar 6 Studio lähtee postiin vasta ensi viikolla. Odottavan aika on pitkä... | |
![]() 21.10.2006 09:13:52 | |
Onnistuuko sonarilla esim. 4raidan yhtäaikainen äänitys, jos laitan koneeseen vaikka 4kpl Soundblaster liveä PCI-väylään? Niitähän saa kympillä joten suht koht halpa digitaalinen neliraituri? Ja jos kyllä, niin vaatiiko konetehoa paljon enemmän? Kovohan siinä taitaa kovimmalle joutua. | |
![]() 21.10.2006 10:03:15 | |
Onnistuuko sonarilla esim. 4raidan yhtäaikainen äänitys, jos laitan koneeseen vaikka 4kpl Soundblaster liveä PCI-väylään? Niitähän saa kympillä joten suht koht halpa digitaalinen neliraituri? Ja jos kyllä, niin vaatiiko konetehoa paljon enemmän? Kovohan siinä taitaa kovimmalle joutua. Halvempikin softa kuin Sonar riittää neljän raidan äänittämiseen (Audacity, Kristal, Reaper jne.). Neljää Soundblaster Liveä et saa toimimaan järkevästi samaan aikaan, mutta neljän raidan äänittämiseen et myöskään tarvitse kuin kaksi korttia (niissä on stereo tulot eli yhteensä kaksi raitaa per kortti). Kaksi korttia on mahdollista asentaa samaan koneeseen, jos käytät kx-ajureita (www.kxproject.com) ja yhdistät kortit digitaalisella piuhalla (täytyy olla siis sellaiset Liven versiot joissa on spdif-tulo ja -lähtö kortilla). Neljän raidan yhtäaikainen äänitys ei muuten pahemmin kovalevyä rassaa, dataa kirjoitetaan noin 3 megaa/sekunnissa, kun äänität neljää raitaa 16bit/44,1kHz. | |
![]() 21.10.2006 13:33:28 | |
Onnistuuko sonarilla esim. 4raidan yhtäaikainen äänitys, jos laitan koneeseen vaikka 4kpl Soundblaster liveä PCI-väylään? Niitähän saa kympillä joten suht koht halpa digitaalinen neliraituri? Ja jos kyllä, niin vaatiiko konetehoa paljon enemmän? Kovohan siinä taitaa kovimmalle joutua. Ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä totean että heitä ne live äänikortit audiokäyttöä ajatellen jorpakkoon. Tuollaisista virityksistä et saa kuin pääsi kipeäksi. | |
![]() 22.10.2006 15:47:12 | |
Onnistuuko sonarilla esim. 4raidan yhtäaikainen äänitys, jos laitan koneeseen vaikka 4kpl Soundblaster liveä PCI-väylään? Niitähän saa kympillä joten suht koht halpa digitaalinen neliraituri? Ja jos kyllä, niin vaatiiko konetehoa paljon enemmän? Kovohan siinä taitaa kovimmalle joutua. Ei nykyaikainen kovalevy muutamasta raidasta hätkähdä. Sonarilla pystyy äänittämään raitoja useammalta äänikortilta yhtä aikaa ainakin MME-ajuritilassa, mutta mitä järjeä ostaa hyvä ohjelma ja laittaa siihen luokattomia äänikortteja? Sitä paitsi vähänkin pitemmissä äänityksissä eri äänikortit valuvat hiljalleen pois synkasta. Cool Edit / Audition osaa synkata eri kelloilla toimivat äänikortit. Kokeile sitä. Halvemmalla pääsee tosin, kun ostaa jonkun halvan 8-kanavaisen äänikortin ja käyttää aiemmassa viestissä mainittuja ohjelmia. ---
-Dynamiikka pois niin ei jää sekään asia vituttamaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)