Aihe: Sibelius 4 ja Garritanin ohjelma
1
sakkeus83
06.11.2006 01:27:54
Terve,

Mulla on Sibelius 4.1 ja Garritanin ohjelmisto, joka ei kuitenkaan ole Sibelius-versio.
Onko tällä kombinaatiolla mitään mahdollisuuksia saada aikaan toimivaa kokonaisuutta niin, että oikeat soittotekniikat löytyisivät itsestään ilman,
että jokaista tarvitsee määritellä erikseen?

Aika suuri ongelma on, että Sibeliuksen mixerissä näkyy GPO-pankin
soitinvalikossa vain Sibeliuksen default-valikko eikä tämä raukka GPO tiedä
laisinkaan, mitä soittelisi. Taitaa olla niin, että kahta eri soittotekniikkaa ei saa
samalle viivastolle?

Sakke
John Titor
06.11.2006 01:33:24

Terve,

Mulla on Sibelius 4.1 ja Garritanin ohjelmisto, joka ei kuitenkaan ole Sibelius-versio.
Onko tällä kombinaatiolla mitään mahdollisuuksia saada aikaan toimivaa kokonaisuutta niin, että oikeat soittotekniikat löytyisivät itsestään ilman,
että jokaista tarvitsee määritellä erikseen?

Aika suuri ongelma on, että Sibeliuksen mixerissä näkyy GPO-pankin
soitinvalikossa vain Sibeliuksen default-valikko eikä tämä raukka GPO tiedä
laisinkaan, mitä soittelisi. Taitaa olla niin, että kahta eri soittotekniikkaa ei saa
samalle viivastolle?

Sakke

En usko että saat toimimaan itsestään.

Lataa NI:n sivuilta päivitys Kontakt playeriin/PO studioon, saat käyttöön keyswitch-samplet, joka tarkoittaa sitä että voit midikoodilla ~O xx vaihtaa tekniikkaa haluamaasi samplen sisällä. Etsi Garritanin foorumeilta, niin löydät keyswitch-kartat tekstifileenä.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
sakkeus83
06.11.2006 11:34:11
Onko todella hankittava Sibelius edition, jotta soittimet oikeasti toimisivat?
Eikö ole olemassa update-mahdollisuutta GPO:sta Sibelius -editioniin?

Niin muuten - mulla on RAMia 1GB ja 2800++ prosessori, mutta ihan samantien
menee kone kyykkyyn, koska työni orkesteri on pieni sinfoniaorkesteri.
Mitäs vaaditaan koneelta, jotta toimivuus olisi hyvä?
Klezberg
06.11.2006 11:44:14

Onko tällä mitään tekemistä asian kanssa http://www.garritan.com/tutorial/GPO_Sibelius3Tutorial.html ?
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
John Titor
06.11.2006 12:58:34

Soittimet saat toimimaan kyllä, no problem, kato tosta edellisestä viestistä ohjeet. Joudut vaan tekemään asiat käsin, mikä ei ole ongelma kun opit homman. Ctrl+T:tä paljon;)
Käytännössä käynnistät Personal Orchestra Studion, lataat instrumentit joita haluat käyttää ja määrität Siban mikseristä kanavat kohdilleen.

Se, että Garritan ilmoittaa että "physical memory is getting low" ei tarkota mitään muuta kuin just sitä itteään, sen kun pistät sen vaan jatkamaan latailemista niin homma toimii. Sen verran sun täytyy todennäköisesti tinkiä, että käytät ensemble-sampleja etkä soolosampleja, niistä jotkut kun ovat huomattavasti isompia. Voit sitten sävellettyäsi korjata vielä sekvensserissä saundeja, kun teet kappaleestasi masteria.
Jos ei muisti riitä, paina ctrl+alt+del ja ota turhat ohjelmat taustalta pois.

Mulla on vaan 756 megaa ramia ja silti oon tehnyt Siballa ja Garritanilla isojakin orkestraatioita.
sakkeus83
06.11.2006 17:06:40 (muokattu 06.11.2006 17:07:01)
Kiitos tiedoista,

mutta mites käytännössä sellainen, kun mulla on ykkös- ja kakkosviulut, alttoviulut, sellot ja konrea (puhaltimien päälle), niin miksi soittimeksi määrittelen minkäkin soitinryhmän Sibeliuksen mikseristä, ja miten viulut kannattaa jakaa Studiossa?
sakkeus83
06.11.2006 21:37:08
Ja mikäs tämä ctrl+t -yhdistelmä olikaan?
MrKrapula
07.11.2006 07:33:45
mutta mites käytännössä sellainen, kun mulla on ykkös- ja kakkosviulut, alttoviulut, sellot ja konrea (puhaltimien päälle), niin miksi soittimeksi määrittelen minkäkin soitinryhmän Sibeliuksen mikseristä, ja miten viulut kannattaa jakaa Studiossa?

Sibiksen mikserissä ei tarvitse tehdä muuta kuin asettaa Device oikein (esim. Gpo Studio1) ja sitten Channel (1-7). Näin sibis siis lähettää tietyltä viivastolta midikomennon noiden määräämään gpo studioon tietylle kanavalle joka sitten soittaa sen samplen. Eli, jos sulla on scorella ekana Violins1 niin se näkyy mikserissä sen clickin(metronomi) jälkeen. Lataa Gpo studio1:een ekaan slottiin se viulusample minkä haluat, sitten pistät sibiksen mikseristä noi device: studio1 ja channel 1. Seuraava soitin on sitten studio1:ssä channel2:ssa mikäli lataat sen gpo:n tokaan slottiin.

Ite en ole keksiny muuta tapaa soitella näitä "ylimääräisiä" overlay ja agressive patcheja muutenkuin tekemällä niitä varten omat viivastonsa, jotka voi halutessaan tietty jemmata tällä focus on staves toiminnolla. Sibiksen mikseriä ei ilmeisesti pysty muuttamaan viivastolta lennossa, jolloin voisi channelia vaihtamalla vaihtaa soitettavaa samplea.
John Titor
07.11.2006 10:50:30

Sibiksen mikserissä ei tarvitse tehdä muuta kuin asettaa Device oikein (esim. Gpo Studio1) ja sitten Channel (1-7). Näin sibis siis lähettää tietyltä viivastolta midikomennon noiden määräämään gpo studioon tietylle kanavalle joka sitten soittaa sen samplen. Eli, jos sulla on scorella ekana Violins1 niin se näkyy mikserissä sen clickin(metronomi) jälkeen. Lataa Gpo studio1:een ekaan slottiin se viulusample minkä haluat, sitten pistät sibiksen mikseristä noi device: studio1 ja channel 1. Seuraava soitin on sitten studio1:ssä channel2:ssa mikäli lataat sen gpo:n tokaan slottiin.

Ite en ole keksiny muuta tapaa soitella näitä "ylimääräisiä" overlay ja agressive patcheja muutenkuin tekemällä niitä varten omat viivastonsa, jotka voi halutessaan tietty jemmata tällä focus on staves toiminnolla. Sibiksen mikseriä ei ilmeisesti pysty muuttamaan viivastolta lennossa, jolloin voisi channelia vaihtamalla vaihtaa soitettavaa samplea.

Toi on ihan oikein mitä edellisessä viestissä mainittiin, kunhan siis muistat vaan määritellä niitä GPO Studioita oikein. Kannattaa ladata yhteen GPO Studio-soittimeen aina yhden ryhmän soittimet, vaikka jäisi tyhjääkin, se helpottaa muistamista.

SIIS: Kanavia ei käsittääkseni ole mahdollista midi-signaalissa vaihtaa, mutta Garritanin/Kontaktin päivitetty versio kokoaa kaikista soitinkohtaisista sampleista keyswitch-sampleja, joita käyttämällä ei tarvitse tehdä erillisiä viivastoja, koska kaikki eri artikulaatiot sordiinoja ja trillejä myöten ovat mukana.
Overlayt ja muut on pakko rakentaa ylimääräisillä viivastoilla, koska ne ovat OVERLAY-sampleja, alkuperäisten päälle tulevia.

Ok?
sakkeus83
08.11.2006 21:22:12 (muokattu 08.11.2006 21:25:24)
Kyllä tämä taitaa muusikolle, joka on kiinnostuneempi lopputuloksesta, olla
aivan nörttien työkalu. Kyllä ohjelman pitää osata soittaa äänet niin
kuin ne on kirjoitettu.

Onko kokemuksia aidosta versiosta?
sakkeus83
08.11.2006 21:23:26 (muokattu 08.11.2006 21:25:57)
Tarkoitan siis tietenkin Sibelius editionia, joka ei täytä arria kaikenlaisella
midikoodausroskalla, ja jossa voi keskittyä musiikin tekemiseen...
John Titor
09.11.2006 03:57:08

Höpsönlöpsön, kuitenkin niitä tulisi korjailtua kun ei ole automaatioon tyytyväinen. Se midikoodien tekeminen on niin vikkelää että se on murheista pienin. On täällä jollain se Sibelius editionkin, toivottavasti vastaa.
MrKrapula
09.11.2006 07:27:53

Koodien naputtelun pystyy minimoimaan hyvin helposti ja tildemerkkihän ~ piilottaa kaiken mitä sen jälkeen tulee. Crescendot ja diminuendot saat gpo:n sivuilta löytyvällä pluginilla joka automaagisesti täyttää C1 tai C7 komennoilla halutun alueen...

Esimerkkinä vaikkapa pizzicato, preferencissä pistät ko. tekniikkasanan perään ~ ja sitten O41 O29 O17, sitten vaan viivastolla painat ctrl+e ja oikea hiiren nappi ja otat valikosta tän "komennon" ja noi O:t vaihtaa keyswitchatuilla jousilla pizzicatoon. Eli ei tarvitse naputella joka helvetin kerta noita uudestaan kun tarvitsee. Yksinkertasin esimerkki on tietty nää dynamiikat FF~C1,100... joiden kanssa olen joutunut tappelemaan jonkin verran että saa hiljaset hiljaseksi ja kovat sitten kunnolla kovaksi.

Tilaa Notion demo, siinä ei tartte muuta tehdä kuin instata ja lätkiä nuotteja ja kaikki hoituu ilman mitään kikkailuja. Soundit eivät vaan ole mielestäni kyllä gpon veroisia...
sakkeus83
09.11.2006 16:14:07
Mistä nuo komennot saa kokonaisuudessaan?
John Titor
09.11.2006 16:18:14

Mistä nuo komennot saa kokonaisuudessaan?

Edelleen, tsekkaa se Garritanin foorumi, etsi vaikka hakusanoilla 'keyswitch', 'keyswitching' ja 'ks'. Sieltä pitäisi löytyä useampikin kartta joita jengi on tehnyt.
sakkeus83
13.11.2006 00:37:15
Kiitos kaikille tiedoista...

mutta onko mitenkään mahdollista saada perus-GPO:ta päivitettyä
Sibelius-versioksi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)