Aihe: Miksauksen jalo taito, neuvoja kiitos!
1
helma29
19.11.2006 21:13:35

Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta en saa miksausta kuulostamaan sellaiselta, kuin haluan; miksaus on liian puuroutunutta, eikä erottolua juurikaan ole. Millä ihmeellä saan lisää erottelua ja soittimet tarpeeksi esille? Käytössäni Cubase VST
Ammattilaisen ja harrastelijan erottaa ainoastaan tilipussista
Pacifig
19.11.2006 23:25:43

No pistetään nyt tämmöinen nopea menu:

1) Lue kaikki foorumin palstat läpi miksaamisesta/äänittämisesti ja tee omaa kappaletta samalla (ohjeiden mukaan).
2) Pyydä joku bändikaveri/hifisti siihen avuksi
3) Kuuntele jotain levyä jossa on mielestäsi hyvä miksaus
3.2) Suunnittele paperille missä mikäkin soitin pitäisi olla
3.3) Älä tee liian kauan samaa kappaletta
3.4) Mieti millaisesta biisistä on kyse (bassorytkettä, akustinen balladi vai perus kitara,basso,rummut rokkia)
4) Kokeile "älyttömyyksiäkin"
5) Olen huomannut, että jos biisi puuroutuu saattaa olla liikaa plugareita olla pelissä
5.1)Ota kaikki tietyn raidan efektit pois ja aloita alusta
6) Erottelua taajuuskorjaimella, syvyyttä kaijuilla, turhuuksia pois porteilla ja leikkaamalla, tasaista menoa kompuralla.
7) Älä vaadi itseltäsi liikoja: muut ei välttämättä kuule mitä itse kuulet
8) Jos silti sontaa nauhoita kappale uudelleen tai pyydä jotain toista miksaamaan.
Laittaiskohan kamat myyntiin.
Jape Muusa
20.11.2006 07:35:37

Tutustu tuohon:http://www.pulustudio.com/nightbook/Recording/mix.htm ennen,kun alat tekeen mitään.Lisäksi ainakin J.Pekka Mäkelän: Kotistudio on hyvä perusteos kotiäänittäjille.

-Miksaa,-kiroa,-yritä uudestaan,-kiroa,-lue,-kiroa,-uudestaan,-lue,-kiroa,-miksaa,-turhaudu,-kiroa,-lue,-miksaa,-lopeta,-aloita,-miksaa,-lue,-miksaa jne....
Siinä sivussa on hyvä kuunnella mielestään hyvin toteutettuja levyjä,jonka jälkeen on voikin taas aloittaa alusta:-miksaa,-kiroa,-lue jne....:)

Ite en osaa,mutta isoilta pojilta oon kuullu,että on hyvä tutustua eri äänilähteiden taajuus-alueisiin ja eq:lla käsitellä niitä niin,ettei samalla alueella ole liikaa tavaraa,tulee muuten huttua.

Jos ei ala sujua,niin Teletappeja lainatakseni: -Uudestaan!

(jos haluaa ohittaa jonkin noista mainitsemistani ohjeista,niin olen kuullut semmoisistakin kummajaisista,jotka ohittavat tuon kiroamisvaiheen kokonaan.(se on mielestäni hieman outoa)
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
Niq
20.11.2006 08:31:09

Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta en saa miksausta kuulostamaan sellaiselta, kuin haluan; miksaus on liian puuroutunutta, eikä erottolua juurikaan ole. Millä ihmeellä saan lisää erottelua ja soittimet tarpeeksi esille?

Ensinnäkin sulla on väärä palsta, eli Studiotyöskentely tässä tapauksessa olisi parempi tämän kysymyksen esittämiseen ja lisäksi vastaaminen ois paljon helpompaa, jos linkität jotain näytettä miksauksistasi tänne. Tällöin voi täsmällisemmin kertoa, mikä miksauksissa kusee.
"I have a cunning plan" -Baldrick
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)